Mitä sanoisit, jos omaksumalla yhden taidon voisit menestyä paremmin? Useimmissa tapauksissa aktiivinen myyntityö on edelleen välttämätöntä ja tärkeämpää kuin koskaan.
Erilaiset ja eri taustaiset ihmiset tarvitsevat myyntitaitoja. Tosiasiassa myyntitaitoja tarvitsee ihan jokainen ihminen elämässään. Aivan erityisesti myyntitaitoja tarvitsee jokainen yrittäjä ja nykyään lähes jokainen asiantuntija myyntitteleillä toimivien lisäksi.
Mitä sanoisit, jos omaksumalla yhden taidon voisit menestyä paremmin? Useimmissa tapauksissa aktiivinen myyntityö on edelleen välttämätöntä ja tärkeämpää kuin koskaan.
Erilaiset ja eri taustaiset ihmiset tarvitsevat myyntitaitoja. Tosiasiassa myyntitaitoja tarvitsee ihan jokainen ihminen elämässään. Aivan erityisesti myyntitaitoja tarvitsee jokainen yrittäjä ja nykyään lähes jokainen asiantuntija myyntitteleillä toimivien lisäksi.
Universaalit myyntiopit sopivat niin aloittelevalle kuin kokeneellekin myyjälle, asiantuntijalle, yrittäjälle tai kenelle tahansa joka haluaa myydä mitä tahansa. Kaikki myynti on samanlaista vaikka kaikki myynti on myös erilaista. Jos alasi on poikkeuksellinen saat kuitenkin varmasti ajatuksia ja viitekehyksiä joista jalostaa, sillä yhdentäviä tekijöitä on enemmän kuin eriyttäviä tekijöitä.
Selvää kaikissa tapauksissa on kuitenkin se, että raakaa työntekoa ei voi kaihtaa.
Useimmissa myyntitöissä tekemisen ja tuloksen suhde on selkeä. Myyjän täytyy siis olla halukas ja kykeneväinen tekemään tulosta. Myyntityö antaakin kokemusta työnteosta ja kokemusta siitä, että on itse vastuussa tuloksista. Myyntityö kehittää vuorovaikutustaitoja ja oikeaa suhtautumista erilaisiin tilanteisiin. Hyvällä myyjällä onkin usein hyvät opit ja kokemukset tavoitteelliseen työskentelyyn. Tämä auttaa menestymään monenlaisissa töissä ja elämänvaiheissa. Väitänkin, että perusmyyntityön kokemuksesta on apua jokaiselle.
Myyjän työ on käymässä yhä vaativammaksi siitä syystä, että asiakkaiden käyttäytyminen on muuttunut ja muuttuu jatkossakin. Tällä tarkoitan sitä, että aito kilpailutus ja mahdollisuudet asiakkailla mitä versiota ja keneltä hankkivat ovat nopeutuneet ja monipuolistuneet rajusti. Yhä useampi asiakas pystyy tarkistamaan asioita ja heillä on välineitä käytössään, joita ei aiemmin ollut. Ihmisten peruskäyttäytymisen pohja ei niinkään ole muuttunut. Asiakkaitakin on monenlaisia kuten ennenkin.
Myyjän pitää kuitenkin useimmilla aloilla olla valmis rikkomaan rajoja, koska myyjän suunnitteleva tai myyntijohdon kouluttama juoksutus ei korvaa tilannetajua tai asiakkaat eivät aina suostu menemään vanhan juoksutuksen mukaan.
Osa asioista tulee ajan kanssa. Yksi merkittävä asia todella hyvissä myyjissä on, että asiakkaat alkavat jossain vaiheessa osin kulkeutua heidän luokseen, ainakin tarjouspyyntöjen tai yhteydenottojen muodossa. Asiakkaat siis suosittelevat myyjän palveluja toisille, tai sitten asiakkaat palaavat uudelleen myyjän luo. Joillekin myyjistä tämä muodostuu lopulta kaikkein tärkeimmäksi ansaintalogiikaksi. Uusmyynnin taitoja ei kannatta kuitenkaan olla harjaannuttamatta.
Hyväksi tai huippumyyjäksi tulee yleensä kokemuksen, sitoutumisen ja kovan määrän kautta. Käytäntö siis voittaa teoriat. Myymään oppii tekemällä ahkerasti myyntityötä, kuten monet myyjät ovat erilaisissa muodoissa sanoneet.
On kuitenkin tärkeää saada toimivia malleja, kaavoja ja viitekehyksiä tai motivoivia tarinoita. Hyvä myyjä ei ajattelekaan kaikesta, että tuo on vain kaava tai teoria, vaan miten voi käyttää sitä omassa työssäään.
Hyvällä myyjällä on itsesuggestiokeinoja tullessaan torjutuksi tai kysyessään itseltään, miksi hän tekee myyntityötä.
Jossain vaiheessa kehitystä myyjä ei enää koe itseään henkilöksi, joka vain vaihtaa tavaran tai palveluksen rahaan. Hän kokee itsensä auttajaksi, ja tätä kautta hän miettii asiakassuhdetta, sen solmimista tai ylläpitämistä ja kehittämistä. Tällä ajattelulla myyjä varmuudella tekee itselleen yhtä paljon hyvää kuin saa myös aikaan luonnollisempaa ja terveempää vuorovaikutusta.
Perinteinen myyjän rahavirran arvoketjuhan menee tähän tapaan rahasta puhuttaessa:
- Rahaa omaan pussiin
- Rahaa työnantajan pussiin
- Mahdollisia hyötyjä/etuja asiakkaalle
Huippumyyjä on sisäistänyt asiat eri järjestykseen, vaikka se oma rahapussikin on tärkeä.
- Hyötyä asiakkaalle
- Hyötyä työnantajalle / organisaatiolle / yritykselle
- Hyötyä itselle.
Pauli Vuorio
pauli.vuorio@powercompetence.fi
Kirjoittaja on mm. tämän median päätoimittaja sekä myyntikouluttaja.
Lisää myös: www.powercompetence.fi www.paulivuorio.fi