Blogin arkisto

Pienen yrityksen markkinointi pikkubudjetilla, 9 vinkkiä

Share |

Keskiviikko 18.2.2015 - Anja Kadziolka


anjakadziolka.jpgPienen yrityksen markkinointi tehdään pienellä budjetilla. Koska mainostilan ostaminen lehdistä, televisiosta tai radiosta ei pienelle yritykselle ole mahdollista, markkinoinnin painopiste täytyy olla muualla kuin mainonnassa. Ja mainostaminen onkin vain pieni osa siitä, mitä kaikkea yrityksen markkinointiin liittyy.

Pienen yrityksen markkinointi eroaa suurista yrityksistä muussakin kuin mainosbudjetin koossa. Yrittäjän intohimo on pienen yrityksen vahvuus ja suurista yrityksistä erottava tekijä, sillä yrittäjän rakkaus tekemiseen näkyy kaikessa. Markkinointia tehdään pienessä yrityksessä luonnostaan ihmiseltä ihmiselle, kun suuressa yrityksessä markkinointi on helposti kasvotonta ja kohdistettu suurelle yleisölle.

Tässä yhdeksän vinkkiä siihen, miten pienen yrityksen markkinointi pikkubudjetilla onnistuu.

1. Tunnistettavuus ja brändin rakentaminen

Koska pienen yrityksen markkinointi ei sisällä suurta medianäkyvyyttä, on sitäkin tärkeämpää että kaikki yrityksen viestit ovat tunnistettavissa. Pidä siis huoli siitä, että niin visuaalinen ilmeesi kuin viestisi on yhtenäinen joka kanavassa ja painetussa materiaalissa. Visuaalisen ilmeen yhteinäistämiseen kannattaa panostaa, sillä tunnistettavuus rakentaa brändiäsi ja uskottavuuttasi. Vahva brändi kestää kilpailussa ja helpottaa myyntiä.

2. Keskity ydinosaamiseesi

Kun keskityt toimimaan omalla vahvuusalueellasi, on jokaiselle selkeää se, mitä sinä teet ja mitä tarjoat. Jos teet vähän sitä, pikkuisen tuota ja joskus kolmatta ja neljättäkin, eivät kohderyhmäsi jäsenet eivätkä edes läheisesi pysy kärryillä. Missä sinä oikeastaan siis olet hyvä? Missä sinä olet asiantuntija, ammattilainen ja miksi sinua pitäisi suositella jollekin?

3. Brändää itseäsikin

Pienen yrityksen markkinointi henkilöityy helposti yrittäjään itseensä. Se, miltä itse näytät, heijastuu mielikuvaan yrityksestäsi: hoidatko yritystäsi kuten kuin itseäsi? Sillä, että näytät hyvinvoivalta, huolitellulta ja energiseltä, on suuri vaikutus myynti- ja verkostoitumistilaisuuksissa. Rakenna mielikuvaa myös osaamisestasi. Tuo ajatuksiasi esiin sisältömarkkinoinnin avulla verkossa niin rakennat mielikuvaa taidoistasi ja otat jalansijan toimialasi asiantuntijana.

4. Päätä ketä tavoittelet

Mitä tarkemmin palvelu on kohdistettu tietylle kohderyhmälle, sitä paremmin se uppoaa. Jos myyt tuotettasi tai palveluasi kaikille, ei kukaan koe sitä omakseen. Mutta jos määrittelet tarkasti minkä tyyppiselle ihmiselle tuotteistasi tai palveluistasi on eniten hyötyä ja kenelle niitä myyt, sitä paremmin kohderyhmäsi löytää sinut ja sitoutuu sinuun.

5. Tee yhteistyötä muiden yritysten kanssa

Kullanarvoisia ovat pienen yrittäjän ystäväyrittäjät, joiden kanssa voi sunnitella yhteismainontaa tai hankkia yhdessä suuremman asiakkaan. Etsi omaan toimintaasi sopivia yrityksiä, jotka eivät kilpaile kanssasi ja mieti, miten voisit tehdä heidän kanssaan yhteistyötä. Voisitteko jakaa mainonnan kustannuksia tai ylläpitää yhdessä yhteistä blogia? Kokoaisitteko yhdessä tuotepaketin, jolla voitte lähestyä suurempia asiakasyrityksiä tai osallistuisitte kuntien kilpailutuksiin?

6. Pienen yrityksen markkinointi verkostoissa

Mitä ikinä teetkään tai millä tahansa alalla olet, laajat verkostot ovat voimavarasi. Jos et tunne ketään, kukaan ei tunne sinua. Mutta jos tunnet satoja tai jopa tuhansia ihmisiä, jotka vakuutat osaamisellasi, voi sinulle tulla suosituksia yllättävistäkin paikoista. Moni käsittää verkostoitumisen myynniksi. Älä ajattele niin. Ota asenteeksi verkostoitumisessa se, että löydät omaa toimintaasi, tai henkilökohtaisia voimiasi tukevia ystäväyrittäjiä, joiden kanssa voit kasvaa. Verkostoidu LinkedInissä ja Twitterissä sekä yrittäjätapahtumissa ja tapaamisissa. Itse olen esimerkiksi Twitterissä tutustunut moneen upeaan ihmiseen.

7. Henkilökohtainen myyntityö

Yrittäjänä sinun pitäisi markkinoida yritystäsi joka paikassa. Kehitä itsellesi myyntipuhe, hissipuhe, jonka voit nopeasti pitää missä vain ja jolla voit tehdä vaikutuksen. Muista kuitenkin tilannetaju, muotoile puhe tai tarinasi sopivaksi eri tilanteisiin. Myyntitilanteissa kuuntele, ennen kuin esittelet omia palveluitasi tai tuotteitasi. Kerro, miten voisit auttaa asiakasta hänen ongelmissaan. Ole itsevarma mutta älä tyrkky. Selvitä asiakkaan epäröinnin syyt ja vastaa niihin.

8. Panosta asiakaspalveluun

Asiakaspalvelu ei lopu siihen, kun olen saanut asiakkaalta maksun tai hän astuu ulos liikkeestäsi. Tee kaikkesi, jotta asiakas lähtisi varmana siitä, että tulee takaisin. Varmista asia vielä vaikka pyytämällä häneltä puhelinnumero ja lupa (kirjallisesti) lähettää siihen tekstiviestinä tärkeää, asiakkaalle hyödyllistä tietoa. Jos esimerkiksi olet kampaaja tai hieroja, voi ilmoittaa ”pikalähdöistä” eli vapautuneista ajoista joissa saa alennusta, tai jos olet ruokakauppias, voit tiedottaa tekstiviestitse aina siitä kun lohi (tai jokin muu asiakkaan valitsema tuote) on taas tarjouksessa. Mieti strategiaasi, miten voisit auttaa asiakastasi myyntitapahtuman jälkeen ja miten saisit hänet ostamaan sinulta lisää.

9. Rakenna digitaalisen markkinoinnin strategia

Pienen yrityksen markkinointi on tehokkaimmillaan verkossa, oli kyse sitten online-myymälästä tai kivijalkamyymälästä. Panosta siihen, että yrityksesi löytyy niillä hakusanoilla, joilla asiakkaasi tietoa verkosta hakee, huolehdi, että hakukoneissa näkyvä kuvaus on kohdallaan ja että saat kävijät kiinni, kun he klikkaavat sivustollesi. Rakenna brändiäsi ja tee asiakaspalvelua sisältömarkkinoinnin, sähköpostimarkkinoinnin ja sosiaalisen median avulla. Tarjoa hyötyä ja apua asiakkaillesi jokaisessa kanavassa. Verkossa pieni yritys on ketterämpi kuin suuri ja kun digimarkkinoinnin hoitaa hyvin, on pienellä yrityksellä mahdollisuus kilpailla suurempienkin yritysten tontilla.

Pienen yrityksen markkinointi ei siis rajoitu kylttiin oven pielessä. Kyse on kokonaisuudesta, joka lähtee liikkeelle strategisista valinnoista ja ilmenee niin asiakaspalvelussa kuin alihankkijoiden ja yhteistyökumppaneiden huomioinnissa.

Kokemus sinun palveluistasi kaikuu myös muille puskaradion välityksellä. Parhaiten ja laajimmalle tietysti verkossa.

Anja Kadziolka
Kirjoittaja on yrittäjä ja kahden lapsen äiti
www.mamaonbis.fi

Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, markkinointiviestintä, viestintä


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini