Kun aikuisiällä itse opiskelen TTY:llä, niin olen eräänkin kerran kuullut samoja myyttejä oppimisesta ja ajattelin listata yleisimpiä niistä tähän kirjoitukseen. Eli yleisimmät myytit liittyvät älykkyyteen, ikään sekä siihen, ettei voi oppia oppimaan.
Monikin ajattelee, että koulusta valmistuessa on valmis hyödyntämään oppimiaan taitoja, mutta koulutus antaa vasta perustiedot asian hallitsemiselle. Eli kannattaa ajatella oppimista elinikäisenä prosessina ja unohtaa olevansa valmis. Elinikäinen oppiminen on ottamista vastuuta omasta elämästä ja omasta työstä. Ja elinikäinen oppiminen on myös sitä, että lopettaa uskomaan yleisimpiin myytteihin oppimisesta.
Kun aikuisiällä itse opiskelen TTY:llä, niin olen eräänkin kerran kuullut samoja myyttejä oppimisesta ja ajattelin listata yleisimpiä niistä tähän kirjoitukseen. Eli yleisimmät myytit liittyvät älykkyyteen, ikään sekä siihen, ettei voi oppia oppimaan.
Monikin ajattelee, että koulusta valmistuessa on valmis hyödyntämään oppimiaan taitoja, mutta koulutus antaa vasta perustiedot asian hallitsemiselle. Eli kannattaa ajatella oppimista elinikäisenä prosessina ja unohtaa olevansa valmis. Elinikäinen oppiminen on ottamista vastuuta omasta elämästä ja omasta työstä. Ja elinikäinen oppiminen on myös sitä, että lopettaa uskomaan yleisimpiin myytteihin oppimisesta.
Olet valmis kun koulutus loppuu
Kannattaa muistaa, että noin viidesosa oppituista taidoista vanhenee vuoden aikana eli oppimistarve on jatkuvaa. Eli koska koulutus ja opitut taidot vanhenevat, niin kerran hankittu koulutus menettää käyttäkelpoisuutensa. Eli osaamista on jatkuvasti kehitettävä ja uusia asioita on tutkittava ja opeteltava.
Koulutus on ikävää
Oppiminen ei tarkoita yksinomaan koulutusta vaan se on ennenkaikkea oivaltamista. Eli se tarkoittaa, että pelkkä määrämuotoinen koulutus ei ole oppimista vaan se, että oivalletaan opitun asian merkitys ja kiinnitetään se oikeaan kontekstiin. Eli oppimista voi tehdä juoksulenkillä, kokeillessa uutta tapaa tehdä jotakin tai vaikkapa harrastaesa minun mieliharrastusta eli kalastusta.
Älykkyys periytyy
Taisi olla oma lukion matematiikanopettajani, joka sanoi että kaikki oppivat matematiikkaa ja siihen opiskeluun tarvittavat lihakset löytyvät takapuolesta. Eli uusien asioiden oppiminen ei ole helppoa vaan vaatii harjoittelua, harjoittelua ja harjoittelua. Eli tullakseen huipuksi vaaditaan työtä. Jotkut alan asiantuntijat puhuvat, että vaaditaan noin 10 000 tuntia aikaa siihen, että tulee asiantuntijaksi.
Vain fiksut oppivat
Aika usein kuulee väitteen, että vain fiksut oppivat. Myytti kuuluu samaan sarjaan kuin se, että älykkyys periytyy. Oppimisessa on tärkeää tunnistaa omat heikkoudet ja vahvuudet ja oppia tietämään kuinka niitä käytetään hyväksi oppimisessa. Lisäksi pitää oppia tuntemaan se, että kuinka motivoida itseään oppimaan. Eli oopia tunnistamaan itselle tärkeät asiat ja arvot.
Koulutus on ainoa tapa oppia
Koulutus on tapa oppia, muttei läheskään ainoa. Uusia tietoja ja taitoja voi hyvin hankkia monin muinkin tavoin eli töissä ja harrastuksissa. Tutkimalla, tekemällä, kokeimalla, lukemalla ja kirjoittamalla. Eli oppiminen ei ole vain kursseilla istumista tai koulutuksessa olemista. Se on myös vaikka uusien asioiden tutkimista ja kokeilemista.
Oppimista ei voi harjoitella
Ehkä hämmentävin myytti on se, että oppimista ei voi harjoitella. Jokainen voi tutkia omia oppimistapojaan ja kehittää omaa oppimistyyliään. Joku oppii visuaalisesti, joku auditiivisesti ja joku kokeilemalla. Ja kun tunnistaa oman oppimistapansa, niin on oppimispolun alkupäässä. Samoin ryhmätöitä ja vuorovaikutustakin voi opetella. Tärkeätä onkin opetella kuinka oppii tehokkaimmin.
Ikä estää oppimisen
Ehkä suurin myytti on se, että ikä estää oppimisen. Väitetään, että oppimiskyky kasvaa jopa 60- ikävuoteen saakka ja senkin jälkeen taitoa voidaan säuilyttää ennallaan. Eli mikäli oppimista harjoittelee jatkuvasti, niin oppimistaito pysyy yllä. Asettamalla itselleen tavoitteen, pystyy omaa oppimista seuraamaan.
Jos haluaa oppia uusia asioita, niin kannattaa ensiksi välttää ennakkoluuloista asennetta oppimiseen. Oppiminen ei ole nuorien tai koulutettujen etuoikeus vaan kuka tahansa pystyy oppimaan uusia asioita halutessaan. Asettamalla itselleen tavoitteen ja pilkkomalla sen osiin, huomaa että oppiminen on hauskaa ja mahdollista kenelle tahansa.
Kuhan pohdin, Kari…
Kari Vahtolammi
Kirjoittaja on hiukan yli viisikymppinen yrittämisestä, opiskelusta (TTY) ja psykologiasta kiinnostunut it-alan ammattilainen.
www.karivahtolammi.com