Blogin arkisto

Sanatonta loukkaamista

Share |

Keskiviikko 19.8.2009 klo 8.00 - Olli Linjala


Tunteiden tuottaminen ei tarvitse sanoja, ajattelemista tai tahtoa. Virittelemme silmänräpäyksessä ympärillämme olevia ihmisiä itseämme kohtaan joko myönteisiksi tai kielteisiksi. Tällä silmänräpäyksellä niittaamme tulevia tapahtumia jopa loppuelämämme ajaksi. Vähintään lataamme olemassaolevan tilanteen onnistumisen tai epäonnistumisen eväät. Tämä on sanatonta ihmisten välistä viestintää, jonka olemassaoloa me emme tiedosta. Sitä tapahtuu koko ajan, halusimme tai emme.  Sillä on ratkaiseva merkitys onnistumisen tai epäonnistumisen kannalta. Tätä toimintaa ei voi opetella, koska sitä ohjaa asenne.

Tilanteita syntyy juuri sanattomien viestien alitajuntaisesta lähettämisestä. Tulin kauppaan kaksi minuuttia vailla viisi. Myyjä huokaisi syvään, katsahti kelloaan, tuli luokseni hymyillen: ”Miten voin palvella?” Katsahdin sandaaleissa olevia punaiseksi maalattuja kynsiä. Ne pelasivat kuin ksylofonin soittajan sormet. Älysin viestin! Liike suljetaan juuri! Sanoin tulevani huomenna uudelleen. Se sopi myyjälle. Hän tuli lukitsemaan oven, juoksi kovaa vauhtia odottavan poikakaverinsa luokse, antoi suukon ja he katosivat ihmismassaan. Olin onnellinen heidän puolestaan.

Pieni ele kannustaa tai tappaa halun

Paljonko maksaa hymy? Paljonko maksaa peukalon nostaminen kiitoksen tai onnistumisen merkiksi? Paljonko maksaa silmiin katsominen? Paljonko maksaa pieni silmänisku kannustamiseksi? Paljonko maksaa turpa väärinpäin oleminen? Paljonko maksaa vaikka vain henkinen keskisormen näyttäminen? Paljonko maksaa omin varpaisiin tai ilmastointiratkaisuihin tuijottelu? Paljonko maksaa nenän vartta arvostelevan katseen lähettäminen?

Se on väärässä, hullu tai sillä itsellään on ongelmia

Pienellä – lähes huomaamattomalla  –  muljauttavalla katseella, tympääntyneellä huokauksella, äänen sävyllä  tai vetelällä liikkumisella saatamme tuhota toisen työpäivän tai palvelutilanteen. Jälkikäteen tilannetta ruoditaan ja tullaan otsikon mukaiseen johtopäätökseen. Kaikki on tapahtunut ajallaan, tuote on ollut moitteeton, sanottiin huomenta ja sanottiin näkemiin ja vielä toivotettiin tervetulleeksi uudelleen. Loppuun käsitelty, se ihminen on hullu!

Ajatuksilla rakennamme asenteemme

Myönteinen, eteenpäin vievä asenne huokuu meistä. Se avaa onnistumisten portteja. Se lataa myönteisen vastaanoton itseemme ja asiaamme. Se hamuaa kaikenkaikkista hyvinvointia, jaksamista, yhteistyökykyä, onnistumista ja on ehdoton työkalu myös taloudelliseen menestymiseen. Ajattele myönteisiä asioita!  Kielteisyys sytyttää elämään punaisia valoja ja huokuu meistä sulkien kaikki onnistumisen polut. Kielteisistä ajatuksista ja asenteista ei ole mitään hyötyä – ei missään elämän alueella. Kielteisyys on tuhoisampaa kuin ammattitaidottomuus.

Käännä katseesi aurinkoon, jätät varjot selkäsi taakse

Kaiken ihmisten välisen kanssakäymisen onnistumisen edellytys on avoin, myönteinen asenne. Se ohjaa  kokonaisvaltaista olemustamme onnistumaan kussakin tilanteessa niin työyhteisön sisällä, palvelutilanteissa ja myös kotioloissa.

Olli Linjala

 

Avainsanat: Olli Linjala, tahto, aurinkoiset asenteet, vaikutus, työyhteisö, työkaverit, asennevamma, reaktiot, kannustus, posittivinen ajattelu, asennekoulutus, asennekoulutukset, tunne, tunteet, onnistuminen, työyhteisö, hymy, asenne


Kommentit

19.8.2009 15.00  Hevimies

Kaikella on rajansa ei sellanen 24h/7 hymyperseessä oleva henkilö luo ympärilleen muuta kuin ihmetystä feikkaamisestaan. Sanoisin että ennemminkin kyse on ihmisten asenteista eri persoonallisuuksia kohtaan. Kun siitä että pitäs väkisin yrittää hymyillä ilman aihetta. Jos ennemminkin ihmiset keskittyis tuomitsemaan muita ihmisiä tekojen, kuin pärstäkertoimen mukaan maailma ois paljon parempi paikka kaikille.

19.8.2009 15.43  Aina oikeassa

Olli täysin oikeassa.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini