Blogin arkisto

Tälläinen on huippumyyjä, osa 2

Share |

Maanantai 16.5.2011 - Pauli Vuorio


Perinteinen myyjän rahavirran arvoketju menee tähän tapaan:
1. Rahaa omaan pussiin 2. Rahaa työnantajan pussiin 3. Mahdollisia hyötyjä/etuja asiakkaalle.

Huippumyyjä on sisäistänyt asiat eri järjestykseen, vaikka oma rahapussikin on tärkeä. 1. Hyötyä asiakkaalle 2. Hyötyä työnantajalle 3. Hyötyä itselle. Tämä näkyy nimenomaan asiakkaan kanssa vuorovaikutustilanteessa ollessa. Huippumyyjä totta kai osaa laskea katteen ja myy riittävällä katteella.

Avainsanat: Pauli Vuorio, myyntitaito, kirja, raha, hyvä myyjä


Kommentit

21.5.2011 14.19  Petri Niskanen

Pauli, osut kirjoituksessasi naulan kantaan. Vain oikealla arvomaailmalla, myönteisellä win-win-win-asenteella, kokonaisuutta katsomalla - ja toimimalla nämä mielessä joka päivä - pääsee pitemmällä tähtäimellä tulokselliseen toimintaan.

26.7.2011 13.10  Hakukonemainonta

Asiallista tekstiä Pauli. Olen itsekin toiminut myyjänä, kunne perustin oman yrityksen. Myyjän pitää lisäksi olla äärimmäisen sinnikäs ja kärsivällinen. Asiat eivät aina toimi 1+1-tavalla, eli jos vuoden yrittämisen jälkeen kauppaa ei synny, ei aika ole välttämättä mennyt hukkaan. Myynnin kohteena oleva asiakas saattaa mainita minusta jollekin toiselle potentiaaliselle asiakkaalle. Ainakin vuoden myyntirupeamasta oppii aika paljon :-) Verkkoja pitää olla vetämässä useissa eri paikoissa mutta niitä ei silti kannata levittää liian aktiivisesti.
Suomi nousuun laadukkaalla myyntityöllä!

26.7.2011 14.43  Pauli Vuorio

Tietenkin jos ei vuodessa tule lainkaan kauppoja ei voida puhua huippumyyjästä. Ainakaan ahkeruuden tai kaupan päätöstaitojen osalta.

Poikkeuksena, ehkä jokin älyttömän iso kaupanteko, esim risteilylaivat jne... mikäli ne ovat ainoita tuotteita myyjän salkussa.

Kaikella kunnioituksella.

26.7.2011 14.54  Hakukonemainonta

Olet periaatteessa oikeassa, eli jos kauppoja ei tule vuodessa on yleensä jotain parannettavaa. Silti olen huomannut, että jotkut reilusti yli vuoden takaiset prospektit ovat kääntyneet asiakkaiksi vasta nyt. Tämä tietysti riippuu hyvin paljon toimialasta. Minun toimialallani hakukonemarkkinoinnissa päätöksentekoon kypsyminen saattaa hyvinkin viedä vuoden.

26.7.2011 15.19  Pauli Vuorio

Useimmat myynnin alat ovat hetkisiä ja otetaan spontaaneja päätöksiä, että jo hyvin lyhyessä ajassa näkee onko korjattavaa itse myyjän toiminnassa. Toisaalta parhaat myyjät ovat kehittyneeet pitkässä juoksussa ja nopeasti kehittyvien olen nähnyt monesti palavan loppuun lyhyessä ajassa.
Loppuun palaminen on joiltain osin väärä nimitys, sillä joukkoon mahtuu kaikenlaista. Esimerkiksi huono hetki liian kauan aikaa lannistaa jotkut ja pohjalta ei palata. Monien olen myös nähnyt sieltä palaavan.
Sitten on lajit, joissa täytyy tehdä paljon, jotta saa kaupan ja jotkut sietävät nollapäiviä vain hetken, jotkut hyvinkin kauan. Usein myyjän ajanjakso, millä hän katsoo asioita palkkansa, onnistumisen ja tulikitsee millaista työ on hyvin lyhyt. Monilla jopa vain yksi päivä. Tämä on tietenkin alakohtainenkin asia ja riippuu siitä miten työtä tehdään.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini