Tälläinen on huippumyyjä, osa 2Maanantai 16.5.2011 - Pauli Vuorio Perinteinen myyjän rahavirran arvoketju menee tähän tapaan: Huippumyyjä on sisäistänyt asiat eri järjestykseen, vaikka oma rahapussikin on tärkeä. 1. Hyötyä asiakkaalle 2. Hyötyä työnantajalle 3. Hyötyä itselle. Tämä näkyy nimenomaan asiakkaan kanssa vuorovaikutustilanteessa ollessa. Huippumyyjä totta kai osaa laskea katteen ja myy riittävällä katteella. Kun myyjä on myymässä tarpeeksi pitkään samoja tuotteita tai palveluita, edessä on vääjäämättä taistelu hintojen kanssa. Jos myyjä joutuu keskittymään vain hinnoista neuvottelemiseen, hän on laiminlyönyt oman osaamisensa päivittämisen ja perusasioiden kertaamisen. Yksi keino kehittyä omassa toiminnassaan on peilata. Toisin sanoen näet järkyttävän hyvin toimivan mallin, tavan tai osaamisen, ja peilaat sitä, kun teet omaa työtäsi. Tähän "rakastuminen" ei kuitenkaan pelasta raa´alta työltä, vaan on yksi tärkeä työkalu myyjän työkalupakissa. Muutos on edessä jossain vaiheessa vääjämättä. Maailmanluokan yrityksetkään eivät omaksu parhaita käytäntöjä vain ”vähän”. Yksi parhaiden myyjien piirteitä on, että he omaksuvat toimivat asiat muutoksissakin totaalisesti. Voisi sanoa, että he eivät riipu vanhassa väkisin tai sure sitä, mistä on pakko luopua. Tällainen on huippumyyjä
Lähde: Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ Myynti pitää yllä yhteiskuntaa. Olemme kaikki tekemisissä myynnin kanssa, ja myynti on osa hyvinvointimme ylläpitoa. Jopa sellaisia ihmisiä myynti koskettaa, jotka eivät heti miellä olevansa missään tekemisissä myynnin kanssa. Esimerkiksi hitsari saa tehdä työtään, koska urakka on myyty, ja laitteet ja kaikki ympärillä olevakin on vaatinut myyntityötä. Voidaan sanoa, että ei ole kovin montaa poikkeusta siihen, että jos ei ole ketään, joka tekee organisaatiossa myyntiä, ei ole kohta koko organisaatiotakaan olemassa. Kun myyntiä on tapahtunut, se työllistää niitä, jotka valmistavat tuotteen tai tekevät varsinaisen palvelun. Ideat keksinnöistä ovat vaatineet myyntityötä. Ilman myyntiä asiat eivät mene ideasta eteenpäin, ennen kuin tapahtuu myyntiä. Joskus saattaa tuntua siltä, että ei tarvitse myydä, vaan ihmiset vain ostavat. Tällöinkin on tilanne se, että tuotetta tai palvelua ei olisi edes tarjolla, jos joku ei olisi sitä ensin jonnekin myynyt. Verkkokaupastakin ostettaessa joku on myynyt sinne ne valikoimissa olevat tuotteet ja tarvittavat asiat, jotta sinun on mahdollista ostaa. Ensimmäinen myynti sinua koskien on todenäköisesti tapahtunut Isäsi ja äitisi välillä. Ilman, että se myynti olisi onnistunut, ei sinua olisi olemassa. Voisin jatkaa tätä loputtomiin, mutta ymmärsit varmaan jo idean? Myynti on ostamisen helpottamista ja lopputuloksen tavoite on myynnissä voitto-voitto-tilanne myös päätöksen jälkeen, ja kun nimet ovat jo papereissa. Sellaiselta myyjältä ostetaan, jolta on helppo ostaa. Tämä tarkoittaa paljon muutakin kuin pelkästään sitä, että myyjä ei tee yleistä virhettä eli tuote/argumenttioksennusta. Kuten toisessa kirjassani Hans-Peter Siefen toteaa: "Paljon kokeneempi myyntijohtaja ja myynnin valmentaja on sanonut minulle, että hyvä myyjä ei saa olla liian rehellinen. Väitän kuitenkin, että tämä on täyttä roskaa." Ja "Eivätkö ne parhaiten menestyneret tyypit ole vähän sellaisia turhan tärkeitä juppeja? Kiitos kaikille projektiin osallistuneille ja hyviä myyntejä kaikkien tämän lukeneiden elämään! Pauli Vuorio kirjoittanut kirjat: Myyntitaidon käsikirja- Puhetaito ja tahtotila myyntityössä ja |
Avainsanat: Pauli Vuorio, myyntitaito, kirja, raha, hyvä myyjä |
|
26.7.2011 13:10
Hakukonemainonta
Asiallista tekstiä Pauli. Olen itsekin toiminut myyjänä, kunne perustin oman yrityksen. Myyjän pitää lisäksi olla äärimmäisen sinnikäs ja kärsivällinen. Asiat eivät aina toimi 1+1-tavalla, eli jos vuoden yrittämisen jälkeen kauppaa ei synny, ei aika ole välttämättä mennyt hukkaan. Myynnin kohteena oleva asiakas saattaa mainita minusta jollekin toiselle potentiaaliselle asiakkaalle. Ainakin vuoden myyntirupeamasta oppii aika paljon :-) Verkkoja pitää olla vetämässä useissa eri paikoissa mutta niitä ei silti kannata levittää liian aktiivisesti. |
26.7.2011 14:43
Pauli Vuorio
Tietenkin jos ei vuodessa tule lainkaan kauppoja ei voida puhua huippumyyjästä. Ainakaan ahkeruuden tai kaupan päätöstaitojen osalta. |
26.7.2011 14:54
Hakukonemainonta
Olet periaatteessa oikeassa, eli jos kauppoja ei tule vuodessa on yleensä jotain parannettavaa. Silti olen huomannut, että jotkut reilusti yli vuoden takaiset prospektit ovat kääntyneet asiakkaiksi vasta nyt. Tämä tietysti riippuu hyvin paljon toimialasta. Minun toimialallani hakukonemarkkinoinnissa päätöksentekoon kypsyminen saattaa hyvinkin viedä vuoden. |
26.7.2011 15:19
Pauli Vuorio
Useimmat myynnin alat ovat hetkisiä ja otetaan spontaaneja päätöksiä, että jo hyvin lyhyessä ajassa näkee onko korjattavaa itse myyjän toiminnassa. Toisaalta parhaat myyjät ovat kehittyneeet pitkässä juoksussa ja nopeasti kehittyvien olen nähnyt monesti palavan loppuun lyhyessä ajassa. |
Pauli, osut kirjoituksessasi naulan kantaan. Vain oikealla arvomaailmalla, myönteisellä win-win-win-asenteella, kokonaisuutta katsomalla - ja toimimalla nämä mielessä joka päivä - pääsee pitemmällä tähtäimellä tulokselliseen toimintaan.