Blogin arkisto

Juna kulkee lujaa internet-markkinoinnissa

Share |

Tiistai 21.6.2011 - Marko Pyhäjärvi


Oletko harkinnut "sosiaalisen median strategian" laatimista, vai oletko kenties jo hionut sellaista muutaman kuukauden ajan? LOPETA NYT!

Jos tavoitteenasi on myydä tai kasvattaa liiketoimintaasi verkossa PALJON, unohda alkuunsa "suunnitelmat", "projektinhallinta", "työryhmät" ja kaikenlainen muu "korporaatiotouhu". Minulla on takana 10 vuoden korporaatioura ohjelmistoalan "projektipiällikkönä", ja tiedän täsmälleen millaista on hioa  suunnitelmia, hyväksyttää ja kierrättää niitä sekä lopuksi etsiä syyllistä jos tiimi kämmää. Se touhu ei toimi internet-markkinoinnissa.

Avainsanat: Marko Pyhäjärvi, internet, mainonta, markkinointi, myynti, some, sosiaalinen media, media, strategia,


Kommentit

21.6.2011 13:34  Janne Siikonen

Näinhän se on, että homma muuttuu jatkuvasti ja erilaiset sosiaaliset yhteisöt ovat eri aikoihin pinnalla. Ja vaikka esim. Facebook on pitänyt suosiotaan useamman vuoden, sen kehittymisen myötä toimivat menetelmät muuttuu.
Olemme huomanneet tämän konkreettisesti rakentamalla Facebook-kampanjan ralliprojektillemme ryhmällä "Autetaan Janne Neste Ralliin! Kympillä saat nimesi ralliautoon." Tuo pitkä ryhmän nimihän kertoo koko jujun. Aloitimme kampanjointia viime vuonna, ja ryhmä keräsi paljon jäseniä joista iso osa jopa osallistui rahallisesti. Tänä vuonna jatkoimme työtä saman ryhmän puitteissa (viime vuoden osallistuminen meni puihin järjestäjästä johtuen), mutta nyt ryhmän suosio ei olekaan ollut yhtä kova.
Jotain on muuttunut FB-yhteisössä, ja kertoisiko joku että mikä päivitys meidän pitää tehdä että saamme kasaan toivomamme maailmanennätysmäärän tukijoita?

21.6.2011 17:18  Pitää olla luova sekä nopea.

Koska vastaavia on tullut enemmän, eli tarjontaa on enemmän, suorastaan pulppuavasti täytyy kehittää uusia ideoita. Kuten idea, että kun liityt, niin juoksen Suomen ympäri tai kun 10.000 liittyy niin teen sitä ja sitä on niin matkittu idea, että mennyt ihan pilalle. Volyymiakin pitää kasvattaa samalla kun uusaia tuoreita ideoita pitää olla. Myös muita voi matkia, mutta ei välttämättä niitä, joita kaikki jo ovat matkineet.
Myöskään ei kannata laittaa yhden korren varaan mitään netissäkäään.

21.6.2011 23:21  Janne Siikonen

Joo mekin teimme viime vuonna pelkän ryhmän ja hehkutimme sitä eri palstoilla. Tälle vuodelle pistettiin liää paukkuja. Yhteistyökumppanit lupasivat erinäisiä plakintoja jaettavaksi kampanjaan mukaan lähteneille, samoin kuin jaamme lahjakortteja itse tuottamiimme palveluihin.
Yksi selkeä haaste on löytää ne suosituimmat ja aktiivisimmat ryhmät, joissa kommentoimalla saa kävijöitä kampanjan sivuille.
Ja ihan totta, toimiakseen kampanjan täytyy olla monipuolinen, ja meilläkin on Facebookin rinnalla aika laajoja tekstiviestityksiä, suoraa mailimarkkinointia ja tietysti tuttavaverkoston kautta ilosanoman levittämistä. Kokeilemme myös muita sosiaalisia ympäristöjä, mutta niissä kehittymättömyys hiukan vaivaa käyttöä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini