Hyvä palvelu on kuin mittatilauspuku
Maanantai 17.10.2011 - Tapio Rissanen
Elämme Suomessakin jälkiteollisessa palveluyhteiskunnassa, mutta asiakkaiden kokemusten mukaan markkinoilla on suuri pula hyvästä palvelusta. Yrityksiä ja niiden työntekijöitä "kasvatettiin" useita vuosikymmeniä vähentämään palvelua ja siirtymään itsepalveluun. Asenteita ohjasi tähän suuntaan mm. käydyt "piikakeskustelut", jossa palvelu leimattiin ihmisarvoa alentavaksi työksi. Samaan suuntaan ovat lisäksi vaikuttaneet myös työn tuottavuusvaatimuksen kasvu, työvoimapula, työn valtavat sivukulukustannukset sekä palvelutyöllä tehtyyn lisäarvoon kohdistunut ankara verorasitus.
Näytä lisää
Tämä on Tapio Rissasen Hyvä palvelu -blogisarjaa, osa 1/7.
Elämme Suomessakin jälkiteollisessa palveluyhteiskunnassa, mutta asiakkaiden kokemusten mukaan markkinoilla on suuri pula hyvästä palvelusta. Yrityksiä ja niiden työntekijöitä "kasvatettiin" useita vuosikymmeniä vähentämään palvelua ja siirtymään itsepalveluun. Asenteita ohjasi tähän suuntaan mm. käydyt "piikakeskustelut", jossa palvelu leimattiin ihmisarvoa alentavaksi työksi. Samaan suuntaan ovat lisäksi vaikuttaneet myös työn tuottavuusvaatimuksen kasvu, työvoimapula, työn valtavat sivukulukustannukset sekä palvelutyöllä tehtyyn lisäarvoon kohdistunut ankara verorasitus.
Palvelun vähentäminen näyttää olevan yhteiskuntamme ideologinen valinta. Tämä on ristiriitainen kehitys yhteiskunnan kehitysvaiheeseen nähden. Yhteiskuntamme muuttuminen jälkiteolliseksi palveluyhteiskunnaksi. Tämän ytimenä pitäisi olla juuri kehittyneet palvelut, joilla niin teollisuus- kuin palveluyrityksetkin kohentavat katteensa ja erottuvat kilpailijoistaan niin kotimaisilla kuin vientimarkkinoillakin.