Blogin arkisto

Myyntityö on parhaiten palkattua kovaa työtä ja huonoiten palkattua helppoa työtä

Share |

Perjantai 27.4.2012 - Juha Ahola


juhaahola.jpgMaailmankuulu myynnin huippukouluttaja Brian Tracy ihmettelee, miksi moni myyjä on häpeissään siitä, että on myyjän ammatissa? Myyjä luulee, että myyjänä oleminen liittyy jotenkin siihen, ettei muuta työtä olisi tarjolla. Ikävä kyllä yliopistotkaan eivät arvosta myymistä eli raakaa myyntityötä, vaan he opettavat "markkinointia". Myyjän ammatti on kuitenkin maailman vanhin. Kaikki ihmiset ovat riippuvaisia erilaisista tuotteista ja joku niitä myy kuitenkin. Miksi siis olla ujona siitä, että on myyjä? Maailman menestyneimmät organisaatiot tukevat myymistä ja käyttävät myyjien kouluttamiseen paljon rahaa. He ymmärtävät, että vaikka heillä olisi maailman parhaat tuotteet niin se ei riitä, jos heidän myyjänsä eivät saa niitä myytyä. Siksi nämä yritykset eivät koskaan kadota keskittymistä myyntiin.

Miksi kuitenkin myyntialalla työntekijöiden vaihtuvuus on suuri ja alkuinnostuksen jälkeen useista myyjistä tulee näkymättömiä ja arkoja? Myyjä pettyy siihen, kun ei tienaa riittävästi ja päättää lähteä katsomaan, onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella? Miksi myyjä ei päässyt tavoitteisiin ja tuloksiin, jotka olisivat johtaneet hyvään tilipussiin? Syy tähän on aktiviteettien puute! Aktiviteetit voivat olla vaikkapa puheluita tai tapaamisia alasta ja myytävästä tuotteesta tai palvelusta riippuen. Myyjä ei ollut riittävän ahkera, eikä ole sitoutunut tekemään tarvittavaa työmäärää onnistuakseen.

Käytän tästä termiä "myyntityön downshifting". Myyjä luulee, että myyntityössä pääsee vähemmällä ja homma helpottuu nopeasti. Hän ajattelee, että olisipa mukava tehdä isompia kauppoja vähemmillä kontaktoinneilla  tai muuten helpommalla niin saisi enemmän vapaa-aikaa itselleen ja vähintään alitajuisesti syy olisi myös se, ettei kokisi niin paljon torjutuksi tulemista, kun kontaktointien määrä on vähäinen. Mitä tässä kuitenkin tapahtuu? Myyjä tekee työtään väärillä motiiveilla yrittäen käyttää hyväksi ne harvat mahdollisuudet onnistua. Asiakas aistii, että myyjä puristaa mailaa ja rentous puuttuu. Myyjän mindset turmeltuu ja sattumalta syntyneen isomman kaupan onnistuttua nälkä kasvaa syödessä ja jatkossa pitäisi päästä yhä vähemmällä yhä isompiin kauppoihin.

Hyvä myyjä puolestaan keskittyy tekemään päivittäin aktiviteettinsa tavoitteensa mukaisesti. Hänellä on vuositavoite, joka on pilkottu kuukausittaiseksi, viikoittaiseksi ja päivittäiseksi aktiviteeteiksi. Hyvä myyjä ei yritä päästä vähällä, vaan hän antaa parhaansa ja tekee aktiviteetit täyteen aina. Näin hän rutinoituu ahkeraan työskentelymoraaliin ja tekee ns. peruskauppaa jatkuvalla syötöllä. Isot kaupat ovat vain extraa siihen päälle, eivätkä ne aiheuta sitä tyytyväisyyttä, että hän palkitsisi itsensä laiskuudella eli lipsumisella aktiviteeteista, vaikka euromääräinen tavoite täyttyisikin.

Kun tapaat myyjän, joka ei pääse tavoitteisiin tai ei tienaa riittävästi, on syytä tarkistaa, millaisilla säännöllisillä aktiviteeteilla hän työskentelee – vai työskenteekö? Onko hänen fokus tehdä nimenomaan joka päivä aktiviteetit, eikä tarttua ohimeneviin turhuuksiin ja saada puuhasteltua työpäivä läpi?

Hyvä myyjä on ahkera eikä karta raakaa myyntityötä. Päinvastoin! Hän on intohimoinen myyjä! Downshifting-myyjä puolestaan turmelee mindsettinsä ja lähtee etsimään onnea toisesta työpaikasta. Vikahan ei ole itsessä, vaan tuotteessa, palvelusta, yrityksessä tai asiakkaissa? Sitä sopii miettiä.

Hyvä myyjä on ylpeä ammatistaan ja työskentelee ahkerasti!

Tämän blogitekstin on kirjoittanut Helpmax / Maxivo Oy:n toimitusjohtaja, yrittäjä Juha Ahola. Voit seurata Juhan omaa blogia osoitteessa www.vauhtipyörä.fi.

Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyntityö, downshifting, koulutus,


Kommentit

28.4.2012 21.05  AP

Todentotta. Myynti on ahkerien ihmisten työtä ja aliarvostetuinta mitä tässä maassa on.

30.4.2012 13.25  Proffa

Myyjä pitäisi olla arvostettu titteli eikä niin kuin nykyään, että se annetaan ilman mitään ansioita kenelle tahansa hempulalle joka osaa puhelimeen numeron näpytellä tai mennä jonnekin tiskin taakse tilauksia vastaanottamaan.

30.4.2012 14.35  Hevimies

Ohan noita titteleitä myyjilläkin myyntipääliköt sun muut. Vaikka nykyään IT hommia teenkin kerron aina rintarottingilla tehneeni myös myynti hommia. Ei ollu titteleitä, mutta sain silti myyntihommista jotain paljon palkkaa arvokkaampaa.

30.4.2012 15.02  Suomella lyhyt historia modernissa maailmassa

Jotkut käyttävät senior myyjä tai senior konsultti tyylisiä titteleitä... joka niitä jo uskaltaa käyttää, se kertoo jotain... Tietenkään kaikki tästäkään ryhmästä ei ole hyviä...

Myynti on kuitenkin joillekin kauhistus kuten kirjoituskin taas kerran tuo esille ja se on todella harmi. Samoin palvella ei oikein haluta, mikä on myös harmillista.

2.5.2012 12.09  Hevimies

Hmm mulle sana seniori myyjä tuo mieleen kummelista sen Jankon Betonin.

2.5.2012 14.28  Kaikki eivät ole unelmiensa ammatissa, eivätkä voikaan olla

Myyjistä suuri osa on väärässä ammatisssa, mikä tarkoittaa juuri sitä mitä kirjoituksessa on. Moni taas olisi parempi myyjänä, kuin jonain ihme päälikkkönä tai johtana.

4.5.2012 23.37  Juha Ahola

Erittäin hyviä kommentteja on tullut kirjoitukseeni! Selvästi niitä pointteja on poimittu esille, mitä olen yrittänyt kirjoituksella nostaa esiin.

Olen vuosien varrella huomannut, että niin moni lähtee mielellään kokeilemaan, josko myyntityön parissa löytyisi oikotie onneen. Ja kaikki jo kommentoineet (ainakin) tietävät, ettei oikotietä ole luvassa. Heti pitäisi tienata paljon, mutta kun homma menee nimenomaan päinvastoin! Suhteiden luominen ym. vie aikaa ja aluksi nimenomaan pitää painaa hiileen vielä tavallista enemmän, koska ilman suhteita ei tule ns. "helpompia" kauppoja. Etenkin tämän johdosta myyntityöpaikasta toiseen hyppiminen "parempien provikoiden perässä" on erittäin huonoa hommaa, kun ei pääse rakentamaan pysyvämpiä ja syvempiä asiakassuhteita.

Sitten wanna-be -myyjät keksivät muka hienoja ideoita myynnin kehittämiseksi, jotta varsinainen raaka myyntityö (aktiviteettien hoitaminen) jää sivuseikaksi.

Kokeneemmat tai muutoin oman arvon tuntevat myyjät (joiden ei tarvitse promotella eikä todistella muille omaa osaamistaan isoilla puheilla) eivät monestikaan kaipaa hienoja ja "kuvitteellisia" titteleitä. Olen jutellut useamman kymmeniä vuosia myyntityön parissa työskennelleiden kanssa, jotka ovat olleet isompien firmojen myyntijohtajina. Silti he käyttävät mieluiten itsestään nimikkeenä pelkkää "myyjä" -sanaa. He kokevat olevansa myyjiä.

Myyjiä on joka lähtöön. Mutta jos myyjän työtä tekee sydämellä ja asenteella, siitä ei pelkästään saa, vaan pitää olla ylpeä! :)

Ja kyllä myyntityötä pitäisi tässä maassa arvostaa enemmän niinkuin kommentoitu olikin.

9.8.2012 22.44  kipa

paskaa sanon minä

10.8.2012 7.49  AP

Niin mikä? Kipa Taitaa olla joku trolli.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini