Blogin arkisto

Vanhojen aikojen markkinoinnin guruilta voimme kenties oppia jotain? Osa 1

Share |

Torstai 9.8.2012 - Pauli Vuorio


Erityisesti entisaikain gurut arvostivat myyntiä ja niimpä myös mainoskirjeiden ja mainosten perimmäinen tarkoitus oli selkeästi myydä. Vaikka nykyisessä maailmassa vastaanotamme markkinointia kenties paljonkin enemmän ja vaihtoehtoja on merkittävästi enemmän ja lisäksi uusia kanavia on tullut herää kysymys onko samalla myös yksinkertaisuus tavoitteessa hävinnyt. Selkeästi myydä ei tarvitse tarkoittaa hyökäävää tai tyrkyttävää.Ainakin minulle on väitetty, että tilanne on samanlainen kuin on ollut aina ennenkin.Lähes kaikki ainakin yrittäjäjistä, asiantuntijoista ja myyjistä luulevat osaavansa markkinoida, mutta vain harva osaa oikeasti. Ja tämä johtuu usein siitä, että yritetään olla liian fiksuja tai monimutkaisia tai tehdään markkinointia itselle, ei asiakkaille.Kun mikroyritys ja pieni yritys tekee markkinointia, ei sillä todennäköisesti ole mahdollisuuksia testailla mikä kaikki toimii ja mikä ei,Tämä koskee sekä kanavia, että sisältöä. On hyvä, ellei jopa välttämätön olla myös markkinointistrategia. Sana markkinointi on yhtä kuin avata markkinoita ja staregia on yhtä kuin suunnitelma, jolla päästään tavoittesiiin. Nämä vanhat ohjeet ovatkin lähinnä sisältöohhjeita kun strategia on jo valittu.

Angerin ohje

  1. Ensimmäisen kappaleen otsikon tarkoitus on herättää huomiota ja halua.
  2. Johdannon on oltava innostava ja kiinnostava.
  3. Seuraavaksi on aika kertoa mitä tuotetta ja palvelua tarjoat.
  4. Kerro menestystarina tuotteesi tai palvelusi käytöstä.
  5. Laita joukkoon testimonial-tarinoita sekä suosituksia.
  6. Luettele tuotteesi/ palvelusi erikoispiirteet.
  7. Kerro, miksi lukijan on syytä arvostaa tuotetta tai palvelua.
  8. Pyydä lukijaa toimimaan heti.
  9. Laita loppuun naseva P.S.

Ed Mayerin 10 käskyä

  1. Jokaisen kirjeen perimmäinen tarkoitus on myynti.
  2. Tunne perinpohjin tuote tai palvelu, jota myyt.
  3. Tee kirjeestä siisti ja yksinkertaisen näköinen.
  4. Tee tekstistä lyhyttä ja täsmällistä, mutta muista kuitenkin kertoa kaikki oleellinen.
  5. Päätä mitä haluat – ja pyydä sitä!
  6. Käytä yksinkertaista kieltä ja lyhyitä sanoja!
  7. Kirjoita ystävällisesti.
  8. Kirjoita vilpittömästi!
  9. Kirjoita huomaavaisesti ja lukijaa kunnioittaen.
  10. Laita tekstiin aina kiinniottava koukku – eli jotain, joka kiinnittää lukijan välittömän huomion.

Pauli Vuorio
pauli.vuorio@powercompetence.fi
Kirjoittaja on tämän median päätoimittaja sekä myyntikouluttaja.

Klikkaamalla nimeä voit halutessasi lähettää hänelle myös henkilökohtaista palautetta kirjoituksesta tai ottaa häneen yhteyttä.

www.markkinointistrategia.net

www.yrityssuomi.fi/web/guest/aihe?pp=polku_Yrityksena_toimiminen&ppa=palp_Markkinointi&aihe=1000060

www.hyvejohtajuus.fi/51/markkinointi-hyve-vai-pahe

 

Avainsanat: Pauli Vuorio, myyntitaito, myynti, markkinointi, myyjä,


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini