Älä hylkää asiakastaTorstai 13.6.2013 - Maarit Balac Case closed, tämän kanssa ei tule kauppaa, yritetty on. Tuttu tilanne monille myyjille. Ostajan syyt kielteiseen päätökseen ovat moninaiset. Yleensä kuulet että tarjoamallesi tuotteelle tai palvelulle ei ole yrityksessä tarvetta lainkaan tai että niitä toimittaa jo hyväksi havaittu kumppani jota ei vaihdeta. Ennen kun painat kyseisen asiakkaan kohdalla deleteä niin anna sille vielä vähän aikaa. Tilanne voi muuttua monistakin syistä. Päättäjä asiakasyrityksessä vaihtuu ja uudella henkilöllä voi olla ihan toisenlainen näkemys teidän tarjontaa kohtaa. Asiakkaan nykyisen yhteistyökumppanin palveluiden tai tuotteiden laatu heikkenee huomattavasti jolloin aukeaa ovi uusille tarjoajille Asiakasyritys myydään tai fuusioidaan ja yrityksen toimintatavat ja samalla myös yhteistyökumppanuudet arvioidaan uudestaan Aika ei ollut kypsä – se voi olla myöhemmin. Kypsyys voi koskea ostopäättäjän näkemystä asiaan, yrityksen tarvetta tai markkinoiden valmiutta hyväksyä tuotteesi tai palvelusi. Nämä muun muassa ovat asioita jotka voivat muuttaa tilanteen sinun eduksesi. Jo yksikin muutos asiakasyrityksessä luo mahdollisuuden uusille yhteistyökumppaneille, myös niille joille ovet eivät ole aiemmin auenneet. Maarit Balac |
Avainsanat: Maarit Balac, kielteinen vastaus, myyjä, myynti, ostaja, asiakas |
|
13.6.2013 9.43
Pauli Vuorio
Hieno kommentti Jarkko! |
13.6.2013 11.18
Maarit Balac
Jarkko, ihan totta että piirit Suomessa on yllättävän pienet, siksi välillä ihmetyttää ylimielinen tai tyly asenne johon joskus törmää B2B päättäjien kohdallakin. |
13.6.2013 15.29
Pauli Vuorio
Monta kertaa olen saanut kokea, että "ensikohtaamisen" voi tehdä toisenkin kerran. Tosin eihän se sanojen semantiikassa ole enää ensi. Mutta vaikutelman voi tehdä ihan uudestaan. |
16.6.2013 20.26
Harri Koo
Vaikka olen täysin samaa mieltä kirjottajan kanssa, ja myöskin kommentit ovat samaa luokkaa, niin on vain sanottava näin; näytä minulle se myyjä jolla on varaa ja otsaa väheksyä tai muuten käyttäytyä toisarvoisesti johtuen siitä että välintöntä kauppaa ei ole näkyvissä; ehdotan uutta ammatinvalintaa. |
17.6.2013 10.49
Maarit Balac
Harri Koo, hyvä pointti. Myyntitehtävät eivät tosiaan sovi henkilölle jolla ei ole pitkäjänteisyyttä ja jota kiinnostaa vain pikavoitot. |
17.6.2013 21.46
Pauli Vuorio
Myynti on Suomen ja koko maailmankin yleisin tehtävä. Harmillista on kait se karikatyyrinenn kuva, joka asiasta vallitsee. Pääosin syytkin ovat selvillä, niistä yksi on Suomalaisten asennoituminen palvelutehtäviin, palvelua pitäisi mutta saada, mutta itse ei oikein haluttaisi antaa...ja yksi on se, että tehtäviin pääsee niin helposti saamatta koulutusta, mihin taas esim. lentäjä, lääkäri tai siistijäkään ei tänä päivänä ihan noin vain pääse.Jos haluttaa, niin voit itse kokeilla jotain hommaa, jota et osaa ja toteat, että huono oli homma... karrikoit koko alan...tai sitten selviät siitä rakentavalla asenteella. Sama toisin päin, huonolla asenteella voit pilata mahtavankin teknisen ammattitaidon ja yhteistyön mahdollisuudet. |
Tässä pätee sama asia kuin lähes kaikessa ihmisten vuorovaikutuksessa: kohtele hyvin myös niitä, jotka eivät sillä kertaa ole hyödyksi. Et voi koskaan tietää miten tilanteet muuttuvat ja missä yhteydessä jälleennäkeminen tapahtuu. Ensivaikutelmaa et pääse enää antamaan..