Blogin arkisto

Älä hylkää asiakasta

Share |

Torstai 13.6.2013 - Maarit Balac


maaritbalac.jpgCase closed, tämän kanssa ei tule kauppaa, yritetty on. Tuttu tilanne monille myyjille. Ostajan syyt kielteiseen päätökseen ovat moninaiset. Yleensä kuulet että tarjoamallesi tuotteelle tai palvelulle ei ole yrityksessä tarvetta lainkaan tai että niitä toimittaa jo hyväksi havaittu kumppani jota ei vaihdeta.

Ennen kun painat kyseisen asiakkaan kohdalla deleteä niin anna sille vielä vähän aikaa. Tilanne voi muuttua monistakin syistä.

Päättäjä asiakasyrityksessä vaihtuu ja uudella henkilöllä voi olla ihan toisenlainen näkemys teidän tarjontaa kohtaa.

Asiakkaan nykyisen yhteistyökumppanin palveluiden tai tuotteiden laatu heikkenee huomattavasti jolloin aukeaa ovi uusille tarjoajille

 Asiakasyritys myydään tai fuusioidaan ja yrityksen toimintatavat ja samalla myös yhteistyökumppanuudet arvioidaan uudestaan

Aika ei ollut kypsä – se voi olla myöhemmin.  Kypsyys voi koskea ostopäättäjän näkemystä asiaan, yrityksen tarvetta tai markkinoiden valmiutta hyväksyä tuotteesi tai palvelusi.

Nämä muun muassa ovat asioita jotka voivat muuttaa tilanteen sinun eduksesi. Jo yksikin muutos asiakasyrityksessä luo mahdollisuuden uusille yhteistyökumppaneille, myös niille joille ovet eivät ole aiemmin auenneet.

Maarit Balac
BalaCon Oy
www.balacon.fi

Avainsanat: Maarit Balac, kielteinen vastaus, myyjä, myynti, ostaja, asiakas


Kommentit

13.6.2013 8:58  Jarkko Huttu

Tässä pätee sama asia kuin lähes kaikessa ihmisten vuorovaikutuksessa: kohtele hyvin myös niitä, jotka eivät sillä kertaa ole hyödyksi. Et voi koskaan tietää miten tilanteet muuttuvat ja missä yhteydessä jälleennäkeminen tapahtuu. Ensivaikutelmaa et pääse enää antamaan..

13.6.2013 9:43  Pauli Vuorio

Hieno kommentti Jarkko!

13.6.2013 11:18  Maarit Balac

Jarkko, ihan totta että piirit Suomessa on yllättävän pienet, siksi välillä ihmetyttää ylimielinen tai tyly asenne johon joskus törmää B2B päättäjien kohdallakin.

Mutta joskus myös itse teemme vääriä johtopäätöksiä ja hylkäämme asiakkaan liian hätäisesti, vaikka kyse saattaa olla siitä että ajoitus ei ollut oikea.

13.6.2013 15:29  Pauli Vuorio

Monta kertaa olen saanut kokea, että "ensikohtaamisen" voi tehdä toisenkin kerran. Tosin eihän se sanojen semantiikassa ole enää ensi. Mutta vaikutelman voi tehdä ihan uudestaan.
Tietenkin se on enemmän poikkeus ja vaatii sopivaa tilannetta. Myös tilannetta voi muokata. Kyse on mielikuvan tunteesta, millä tavalla ja kuinka vahvasti se on rakentunut. Joillain on jossain asioissa niin voimakkaasti, että juuri mikään ei saa sitä muuttumaan, vaikka se olisi kaikkien faktojen vastaistakin tässä ajassa. Kun uskosta on muodostunut fundamentalista tietoa on tilanne vaikea.
Jarkko on oikeassa, mutta tarkoitukseni on viestittää, että juuri mikään ei ole absoluuttista, ikuista tai ihan ehdotonta.

16.6.2013 20:26  Harri Koo

Vaikka olen täysin samaa mieltä kirjottajan kanssa, ja myöskin kommentit ovat samaa luokkaa, niin on vain sanottava näin; näytä minulle se myyjä jolla on varaa ja otsaa väheksyä tai muuten käyttäytyä toisarvoisesti johtuen siitä että välintöntä kauppaa ei ole näkyvissä; ehdotan uutta ammatinvalintaa.

17.6.2013 10:49  Maarit Balac

Harri Koo, hyvä pointti. Myyntitehtävät eivät tosiaan sovi henkilölle jolla ei ole pitkäjänteisyyttä ja jota kiinnostaa vain pikavoitot.

17.6.2013 21:46  Pauli Vuorio

Myynti on Suomen ja koko maailmankin yleisin tehtävä. Harmillista on kait se karikatyyrinenn kuva, joka asiasta vallitsee. Pääosin syytkin ovat selvillä, niistä yksi on Suomalaisten asennoituminen palvelutehtäviin, palvelua pitäisi mutta saada, mutta itse ei oikein haluttaisi antaa...ja yksi on se, että tehtäviin pääsee niin helposti saamatta koulutusta, mihin taas esim. lentäjä, lääkäri tai siistijäkään ei tänä päivänä ihan noin vain pääse.Jos haluttaa, niin voit itse kokeilla jotain hommaa, jota et osaa ja toteat, että huono oli homma... karrikoit koko alan...tai sitten selviät siitä rakentavalla asenteella. Sama toisin päin, huonolla asenteella voit pilata mahtavankin teknisen ammattitaidon ja yhteistyön mahdollisuudet.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini