Markkinointiviestintä! Sanan voi määritellä monella tavalla, mutta nyt avaan sanan siten, että kyseessä on viestintää (sitä, mitä tekee ja tarjoaa) markkinoille.
Kerro (muistuta) edes olemassaolostasi niin sekin voi lisätä kaupan määrää!
Taannoin eräs fysioterapeutti lähetti sähköpostin niille asiakkaille, joiden sähköpostin oli jostain syystä sattunut ottamaan talteen. Rekisterin koko oli noin 200. Hauskaa on se, että sähköpostin sisältö oli niinkin huikea kuin ilmoitus sähköpostiosoitteen vaihtumisesta. Seurauksena fyssari sai seuraavan viikon kalenterin täyteen. 200 asiakkaasta työlukuna voidaan käyttää avaamisprosenttina noin 30 (%), joten viestin avasi kenties noin 67 asiakasta. Jos edes 5 % tilaisi palvelua heti niin se tarkoittaisi vähintään 3 asiakasta, joka tarkoittaa yli 150 euron alv:tonta liikevaihtoa (fyssareiden käyntikerrat yleensä 50 euroa tai enemmän). Not so bad, jos ajattelee, että yhden viestin lähettää sähköpostin muutoksesta?! Ja kun todellisuudessa tilauksia tuli enemmän.
Markkinointiviestintä! Sanan voi määritellä monella tavalla, mutta nyt avaan sanan siten, että kyseessä on viestintää (sitä, mitä tekee ja tarjoaa) markkinoille.
Kerro (muistuta) edes olemassaolostasi niin sekin voi lisätä kaupan määrää!
Taannoin eräs fysioterapeutti lähetti sähköpostin niille asiakkaille, joiden sähköpostin oli jostain syystä sattunut ottamaan talteen. Rekisterin koko oli noin 200. Hauskaa on se, että sähköpostin sisältö oli niinkin huikea kuin ilmoitus sähköpostiosoitteen vaihtumisesta. Seurauksena fyssari sai seuraavan viikon kalenterin täyteen. 200 asiakkaasta työlukuna voidaan käyttää avaamisprosenttina noin 30 (%), joten viestin avasi kenties noin 67 asiakasta. Jos edes 5 % tilaisi palvelua heti niin se tarkoittaisi vähintään 3 asiakasta, joka tarkoittaa yli 150 euron alv:tonta liikevaihtoa (fyssareiden käyntikerrat yleensä 50 euroa tai enemmän). Not so bad, jos ajattelee, että yhden viestin lähettää sähköpostin muutoksesta?! Ja kun todellisuudessa tilauksia tuli enemmän.
Kysyin fyssarilta, mitähän tapahtuisi, jos lähettäisit asiakkaille säännöllisesti “muistutuksen olemassaolostasi”, milloin on vapaita aikoja lähipäivinä tai –viikkoina puhumattakaan, että muistuttaisi, mihin vaivoihin fysioterapia käynti voisi auttaa?
Ja kun tämä on vielä sitä nk. “tuputtamista” verrattuna lisäarvoa tuottavaan viestintään, kuten blogikirjoitukset, joilla nostetaan fyssarin auktoriteettiasemaa ja tuotetaan arvoa asiakkaille hyvällä blogikirjoituksen sisällöllä, joka ei ole suorainainen myyntiviesti.
Kerro ja visualisoi, mitä erilaisia palveluita tarjoat!
Puhutaanpa vuorostaan valokuvaamosta, joka tekee monenlaisia kuvauksia niin yksityis- kuin yritysasiakkaille. Valokuvaamolla on esimerkiksi tuhatkunta Facebook –sivun tykkääjää. Millä tavalla tilauksia voisi saada enemmän?
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Valokuvaamon osalta kuva kertoo varmaan enemmän kuin kymmenentuhatta sanaa. Valokumaamon kannattaa postailla erilaisia kuvia erilaisista kuvauksista, sillä asiakas ostaa mielikuvia ja haluaa vakuuttua, että ko. kuvaamosta saa takuuvarmasti hyvät kuvat. Eräs valokuvaamo oli pitänyt kynttilää vakan alla mm. new born –kuvausten osalta, joten eipä niitä sitten asiakkaat hoksanneet tilatakaan.
Erään asiakkaan kohdalla new born –kuvaus oli tullut puheeksi ja halusi vastasyntyneestä vauvastaan kuvat. Valokuvaaja päätti postata ko. kuvauksesta pariin kertaan FB-tykkääjille näkyville, mitä saatiin aikaan. Tämän seurauksena new born –kuvauksen tilauksissa pää aukesi ja useampi tilaus on tullut sen jälkeen.
Asiakas ei ole ajatustenlukija!
Se, mihin keskityt, alkaa kasvaa. Niin myös markkinointiviestinnässä. Eli kun yritys viestii markkinoille siitä, mitä yritys tekee ja tarjoaa, todennäköisyys ko. palvelun tilaamiselle kasvaa merkittävästi.
Totta kai markkinoinviestintä on laaja kenttä, jossa pitää tänä päivänä huomioida SoMe:a myöten erilaiset kanavat, mistä löytyy juuri ne “oikeat asiakkaat”. Mainostoimisto tai konsultti voi kertoa, että kannattaisi tehdä markkinoinnnin vuosikello ja suunnitella viestintää (sekä kokonaisuudessaan markkinointia) pidemmälle. Kyllä, en kiistä näitä ohjeita, vaikka toisinkin voi toimia iteratiivisella tavalla markkinoita kuunnellen ja luovien.
Mutta ei kannata tehdä hienouksista kynnystä. Jos niihin ei riitä kompetenssi tai resurssit, keskeisintä lienee se, että laittaa toimeksi, eikä istu sienen alla piilossa ja pidä vielä sitä kynttilää vakan alla, vaan viestintää kehiin!
Olipa sitten kyse new born –kuvauksesta tai fysioterapiakäynnistä, niistä on syytä viestiä, sillä siinä vaiheessa, kun ostoikkuna raottuu, asiakas muistaa sen, johon luottamus on jo syntynyt vanhastaan tai sen, joka on jäänyt mieleen aktiivisesta viestinnästä.
Markkinointiviestinnäsä tärkeää on viestiä markkinoille, mitä tekee ja mitä tarjoaa!
Juha Ahola
Vauhtipyörä.fi