Leanissa yksi pääperiaatteista on hukan poistaminen. Kaikki mikä ei lisää asiakasarvoa on hukkaa. Mutta mikä on hukka, jonka voi poistaa prosessista, jossa kaikki osaset ovat tarpeellisiä. Yksi tapa on katsoa prosessia tekijöiden näkökulmasta, mutta toinen on katsoa samaa prosessia asiakkaan katsantokannalta.
Parantaisen Jari kuvaa yksinkertaista renkaanvaihtoprosessia Huippuunsa hiottu huono palvelu–kirjoituksessa. Ja käskee kääntämään katseen prosessista asiakkaan kokemaan tapahtumaan. Eli pohtimaan sitä asiakasarvoa jonka asiakas saa rutiinitoimenpiteestä.
Leanissa yksi pääperiaatteista on hukan poistaminen. Kaikki mikä ei lisää asiakasarvoa on hukkaa. Mutta mikä on hukka, jonka voi poistaa prosessista, jossa kaikki osaset ovat tarpeellisiä. Yksi tapa on katsoa prosessia tekijöiden näkökulmasta, mutta toinen on katsoa samaa prosessia asiakkaan katsantokannalta.
Parantaisen Jari kuvaa yksinkertaista renkaanvaihtoprosessia Huippuunsa hiottu huono palvelu– kirjoituksessa. Ja käskee kääntämään katseen prosessista asiakkaan kokemaan tapahtumaan. Eli pohtimaan sitä asiakasarvoa jonka asiakas saa rutiinitoimenpiteestä.
Tero Puranen linkitti hyvän videon Red Bullin renkaidenvaihdosta F1 maailmassa. Ja videota katsoessa pystyy keksimään vaihtoprosessin tärkeimmän asiakasarvon. F1- maailmassa sitä arvoa mitataan sekunnin sadasosissa eli sillä ajalla jonka kilpailija on pysähdyksissä varikolla.
Kiireinen asiakas ei ole kiinnostunut pulttien rasvauksesta, pullan mausta tai edes siitä onko kahvi pehmeäpaahtoista. Vaan hän on kiinnostunut samaan kesägummit mahdollisimman nopeasti kiesin alle. Varikkopysähdyksen minimointi on se asia, johon pitää kiinnittää huomiota. Ei siihen mitä kahvia juodaan tai mitä känttyä syödään.
Jarin esimerkissä asiakasarvon yksi tekijä voisi olla varikkopysähdyksen ajan minimointi. Lyhyellä pysähdyksellä kasvatetaan asiakasarvoa ja lisätään palvelun laatua. Prosessi pitää luoda tukemaan lyhyttä pysähdystä eikä suinkaan vanhoja toimintamalleja.
Yhdellä on pulttipyssy kädessä, toisella valmiiksi lämmitetty rengas ja kolmas odottaa tunkin kanssa auton edessä. Yhtäkään valmistavaa työtä ei enään tehdä kun auto pysähtyy varikolle. Silloin vain vaihdetaan renkaat ja auton poistuttua siivotaan jäljet.
Formuloissa kenellekkään ei tulisi mieleen, että renkaidenlämmittimet avataan kun auto pysähtyy varikolle. Tai että rengaspaineita aletaan vasta sitten tarkistaa. Auton tullessa keskitytään vain renkaan irroittamiseen ja uuden laittamiseen paikalle ja muut työt tehdään sitä ennen ja sen jälkeen.
Leanissa asiaa pitää katsoa samalla tavalla asiakkaan näkökulmasta eli jokaisen työvaiheen pitää lisätä asiakasarvoa tai muuten se on hukkaa. Samoin prosessin voi muotoilla niin, että sen jaksottaminen lisää asiakasarvoa. Renkaidenvaidossa esivalmistelu pitää tehdä ennen asiakkaan tuloa, koska se hidastaa prosessia.
Tutki prosessiasi ja mieti miksi teet niin. Jokaisen tehtävän pitää lisätä tuotteen arvoa. Tuotantoketjua ja sen osia pitää pystyä katsomaan siten, että hukat löytyvät yksi kerrallaan.
Kuhan pohdin, Kari…
Kari Vahtolammi
Kirjoittaja on hiukan yli viisikymppinen yrittämisestä, opiskelusta (TTY) ja psykologiasta kiinnostunut it-alan ammattilainen.
www.karivahtolammi.com