Blogin arkisto

Neuvoja yrityksille jotka eivät tee tarpeeksi tulosta

Share |

Maanantai 7.1.2013 - Heikki Luoma


heikkiluoma.jpgKun yritys – mikä tahansa yritys – ei tee sitä tulosta minkä ansaitsisit tai tarvitsisit yrittäjänä, on siihen aina syy tai monia syitä.

Vika voi olla liiketoimintamallissa. Strategisessa ajattelussa voi olla aukko. Tavassa myydä voi olla ongelma, johon suhtaudutaan välinpitämättömästi. Käytössä on ehkä vääriä markkinointikeinoja tai -keinoja on liian vähän.

Saattaa olla, että toteutus on väärä. Kommunikoidaan väärin. Kilpailukyky ja erottautuminen kilpailijoista saattaa olla heikko tai olematon. Tuote- ja palvelurepertuaari on ehkä liian suppea tai laaja. Ehkä myynnin edistäminen – markkinointi – on keinotekoista ja itsekeskeistä. Markkina saattaa edellyttää enemmän pureskelua ja seurantaa kuin mitä teet.

Liiketoimintamenestys alkaa nykyään muutamilla ilmeisillä (mutta usein välinpitämättömästi hoidetuilla) pitää olla -asioilla.

  • Sinun pitää kurkottaa markkinaan mahdollisimman vaikuttavasti, tehokkaasti hyvällä hyötysuhteella
  • Myynnin prosessin on oltava sellainen, että siitä on vaikeampi pudota pois kuin jatkaa kaupan päättämiseen
  • Pitää olla aito omintakeinen tapa kommunikoida yrityksen myötäelämisen kykyä, ymmärrystä ja arvostusta mahdollisen asiakkaan tilanteesta
  • Pitää olla erinomainen strategia, markkinointistrategia, kilpailustrategia
  • Pitää käyttää useita tapoja markkinan tavoittamiseen
  • Pitää olla voittamaton ja vastustamaton tarjous
  • Pitää herättää luottamusta ja uskottavuutta
  • Pitää tuottaa todellista, henkistä tai käsinkosketeltavaa, markkinan määrittelemää arvoa, ei sinun määrittelemää
  • Pitää olla hyvä ostoprosessi ja -kokemus

Luetteloa voisi jatkaa.

Jokaiseen edellämainittuun asiaan liittyy lukuisia pienempiä ala-asioita, joista jokainen, joka menee väärin, voi vaarantaa koko prosessin.

Voi olla, että yrityksesi tarvitsee kattavan diagnostisen arvioinnin ja kriittisen suorityskyvyn arvioinnin siitä miten se todella toimii markkinoinnissa, strategisesti, liiketoimintamallina, toteutuksissa, prospektoinnissa, myyntitavoissa jne.

Heikki Matias Luoma
Actional Oy
www.actional.fi

Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, markkinointi, myynti, muutoksen suunnittelu ja toteutus, strategia, jalkauttaminen


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini