Aloittavan yrittäjän artikkelisarja: osa 4 - MarkkinointiTorstai 28.3.2013 - Reino Meriläinen, Antti Korpela, Ilkka Happonen Kun yritys perustetaan, ei siitä tiedä yleensä kuin aloittavan yrittäjän lähipiiri. Tietoisuutta tulee kuitenkin pian kasvattaa, jotta uudessa yrityksessä on edellytyksiä tehdä myyntiä. Laajassa mittapuussa tätä tietoisuuden lisäämistä ja myynnin edellytyksien luomista voidaan pitää markkinointina. Markkinoimalla teet myymisestä helpompaa (ellet jopa tarpeetonta)Markkinointina voidaan pitää oppikirjoissakin puhuttuja Tuotetta, hintaa, saatavuutta ja viestintää. Usein markkinoinnista puhuttaessa keskitytään lähinnä viestintään. Koska tässä artikkelisarjassa jo ovelasti käsittelimme tuotteistamis-nimikkeen kohdalla muita kohtia, teemme mekin nyt niin. Mietitäänpä siis viestintäkeinoja. Oletko varma, että tiedät missä kanavissa viestiminen ja millaisella lähestymistavalla viestiminen toimii sinun asiakkaisiisi? Mistä voit olla varma? Yhtenä yleisohjeena antaisinkin, että älä oleta tietäväsi vaan kysy. Etsi muutama asiakas, jolta voit kysyä mitä kanavia he seuraavat ja pallotella ideoimiasi viestejä. Myyjänä olet automaattisesti "väärällä puolella pöytää". On myös hyvä ottaa huomioon, että aloittavana yrittäjänä ei ole merkittäviä resursseja panostaa viestintään eri kanavissa. Pitäisi tietää mihin pelimerkkinsä sijoittaa. Tähän ohjenuorana antaisin, että kokeile pienillä panostuksilla eri keinoja ja mittaa millaisia vaikutuksia saat aikaan. Kokemuksen kasvaessa osaat panostaa paremmin tehokkaimpiin keinoihin ja parantaa niiden toimivuutta. Tottakai, jos toimialallasi on yksi selkeä keino jota kannattaa käyttää, panosta heti siihen. Keksi uutta vasta sitten, kun tunnettuuden perustaso on saavutettu. Mitä markkinoinnin peruskeinoja minun tulisi tietää?1. Sivusto ja perusmateriaali Kaikkialla sanotaan, että Internet-sivusto pitää olla. Tämä ei ole kaukana totuudesta. Mutta sivustoon ei kannata aluksi kiinnittää kaikkea huomiota, ellei myynti tapahdu ainoastaan sivuston kautta. Perusnäkyvyys on hyvä saavuttaa ja riittää, että sivustolle saapuva saa heti kiinni siitä mitä yrityksesi tekee. Kannattaa myös huomioida, että käyntikorttisi on avain verkostoitumiseen. Käyntikortti ja mahdolliset jakoesitteet tulee saada aikaisessa vaiheessa käytettäväksi ja niitä tulee aktiivisesti alkaa käyttämään. 2. Hakusanamarkkinointi Mitä tärkeämpää on asiakkaiden tavoittaminen verkossa, sitä tärkeämpää on myös hakusanamarkkinointi. Tällä tarkoitetaan paitsi klikkausten tai näyttökertojen mukaan hinnoiteltua maksettua mainontaa (lue: Google-mainoksia), niin myös sivuston viilaamista näkymään oikeissa paikoissa ja oikeilla hakusanoilla haettuna. 3. Verkostoituminen Se, että sinulla on käyntikortit olemassa ei vielä riitä. Mitä aktiivisempi olet verkostoitumaan yrityksellesi hyödyllisissä paikoissa, sitä useampi sinusta tietää. Ei vain siksi, että käyntikortti on monessa taskussa. Vaan siksi, että jättämällä vahvan positiivisen mielikuvan yrityksestäsi, saat aikaan puolestapuhujia joita alussa ei ole varaa palkata. 4. Tiedotusvälineet Nyrkkisääntönä: Tee liiketoiminnastasi niin ainutlaatuista, että tiedotusvälineet kiinnostuvat siitä ja toimittajat jonottavat tilaisuutta puhua kanssasi. Eli mieti paitsi asiakkaitasi varten niin myös tiedotusvälineitä varten mitä olet oivaltanut ja miksi se on merkityksellistä. Ja viesti siitä sitten lehdistötiedottein ja ottamalla toimittajiin yhteyttä henkilökohtaisestikin. 5. Mainonta Mainostaminen laajalle levikille voi olla nopein tapa saavuttaa näkyvyyttä. Toimivalla viestillä oikeassa mediassa saatat saada heti kymmenkertaisesti sijoituksesi palautettua. Ylipäätäänkin, mutta ehkäpä eniten maksetussa mainonnassa tulee kuitenkin huomioida seuraavat vaaranpaikat:
Arkhimedes yhteyshenkilöt ja yrittäjän ystävät |
Avainsanat: aloittava yrittäjä, yritys, yritystoiminta, yritysidea, viestintä, markkinointi |
|
Yhtä hyvin markkinointisijoituksen voi menettääkin 100% kuin saada palautetta, jolla saa tuottoa. Tämä on hyvä muistaa. Riski on aina olemassa.