Blogin arkisto

Sukupuolia stereotypisoiva mainos on vahingollinen lapsille

Keskiviikko 28.11.2012 - Taru Jousia

tarujousia.jpgMainokset heijastelevat aina oman aikansa kulttuuria. Niiden on osuttava maaliin eikä tolppaan. Elämme aikakautta, jolloin ihmisten tietoisuus monista asioista on kasvanut varsin nopeasti – näin on käynyt myös yksilönvapauden ja sukupuoleen kasvattamisen kanssa. Mainostajan voi olla näin ollen vaikea pysyä vauhdissa mukana ja kantaa omaa osuuttaan kulttuurisesta muutoksesta.

Tiukkoja malleja siitä, miten ollaan tyttöjä ja poikia on alettu kyseenalaistaa enenevissä määrin. Yhä harvemmin kuulee lauseita "pojat eivät itke" tai "tytöt eivät pelaa jääkiekkoa". Itkeminen on ihmisen perusoikeus sukupuolesta riippumatta. Harrastukset ovat kaikkien harrastuksia eivätkä sukupuolen mukaan vain osalle kansaa oikeutettuja.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Taru Jousia, perhe, mainos, stereotypiat, rooli, sukupuolirooli

Yrittämisen ahneet kasvot

Torstai 30.7.2009 - Santeri Maunumäki

Myyttisin ammattiryhmä ei ole koskaan ollut johdannaismeklarit tai lennonjohtajat. Törmäsin tähän totuuteen vetäessäni viime vuosikymmenen puolessa välissä jossain määrin kuulusaksikin tullutta strategiaseminaaria, johon osallistuneet yritysten palkkajohtajat esittivät mitä ihmeellisimpiä "totuuksia" yrittäjistä ja yrittäjyydestä.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Santeri Maunumäki, yrittäjä, yrittäminen, asenteet, stereotypia, ominaisuudet, ahneus