Blogin arkisto

Vanhojen aikojen markkinoinnin guruilta voimme kenties oppia jotain? Osa 2

Share |

Perjantai 19.10.2012 - Pauli Vuorio


Erityisesti entisaikain gurut arvostivat myyntiä ja niimpä myös mainoskirjeiden ja mainosten perimmäinen tarkoitus oli selkeästi myydä. Vaikka nykyisessä maailmassa vastaanotamme markkinointia kenties paljonkin enemmän ja vaihtoehtoja on merkittävästi enemmän ja lisäksi uusia kanavia on tullut herää kysymys onko samalla myös yksinkertaisuus tavoitteessa hävinnyt. Selkeästi myydä ei tarvitse tarkoittaa hyökäävää tai tyrkyttävää.Ainakin minulle on väitetty, että tilanne on samanlainen kuin on ollut aina ennenkin.Lähes kaikki ainakin yrittäjäjistä, asiantuntijoista ja myyjistä luulevat osaavansa markkinoida, mutta vain harva osaa oikeasti. Ja tämä johtuu usein siitä, että yritetään olla liian fiksuja tai monimutkaisia tai tehdään markkinointia itselle, ei asiakkaille.Kun mikroyritys ja pieni yritys tekee markkinointia, ei sillä todennäköisesti ole mahdollisuuksia testailla mikä kaikki toimii ja mikä ei,Tämä koskee sekä kanavia, että sisältöä. On hyvä, ellei jopa välttämätön olla myös markkinointistrategia. Sana markkinointi on yhtä kuin avata markkinoita ja staregia on yhtä kuin suunnitelma, jolla päästään tavoittesiiin. Nämä vanhat ohjeet ovatkin lähinnä sisältöohjeita kun strategia on jo valittu.

Bob Stonen 7 pykälää

  1. Lupaa hyöty – kaikkein tärkein hyöty – heti otsikossa tai ensimmäisessä kappaleessa.
  2. Jatka välittömästi edusta kertomista.
  3. Kerro lukijalle mitä juuri hän tulee saamaan/ hyötymään, jos hän hankkii myymäsi tuotteen tai palvelun.
  4. Tue väitteitäsi todisteilla ja suosituksilla.
  5. Kerro lukijalle, mitä hän saattaa menettää, jos hän ei toimi heti.
  6. Kerro lopussa toisin sanoin uudestaan tarjouksesi tärkeimmät hyödyt.
  7. Pyydä toimintaa – heti!

Lynn Sumnersin 10 ohjetta

  1. Selvitä itsellesi kaikki mahdolliset seikat tuotteestasi ja tarjouksestasi ennen kuin kirjoitat sanaakaan.
  2. Laita asiasi järjestykseen. Esitä ne loogisesti – lukijan kannalta, ei sinun!
  3. Päätä kenelle kirjoitat. Muista, että kirjoitat yksilölle, et osoitelistalle. Ja muista, että kirjoitat kirjettä, et puhetta.
  4. Käytä vain päämäärähakuisia sanoja ja sanontoja. Sanoja, jotka vaikuttavat tunteisiin, saavat veden kielelle, saavat sydämen tykyttämään.
  5. Kirjoita yksinkertaista tekstiä, mutta varo ylimielisyyttä.
  6. Älä yritä olla huvittava! Vain harvat ihmiset osaavat kirjoittaa todella huumoripitoista tekstiä. Ja vain hyvin harvat tuotteet tai palvelut ovat sellaisia, että huumoriteksti soveltuu niihin. Muista, että ostopäätös on vakava asia!
  7. Kirjoita asiapitoista, tarkkaa tekstiä. Kerro nimiä, paikkoja, päivämääriä. Kerro testimonialissa ihmisten ammatit, iät jne.
  8. Kirjoita niin, että herätät luottamusta.
  9. Kirjoita tekstistäsi juuri niin pitkä kuin mitä tarinasi kertomiseen tarvitaan. Mikään teksti ei ole liian pitkä, jos asia kiinnostaa lukijaa. Yksikin lause on liikaa, jos se ei kiinnosta!
  10. Anna lukijallesi selvä tehtävä ja tee sen toteuttaminen helpoksi. Kerro mitä pitää tehdä. Missä ja milloin. Ja mitä se maksaa. Muista myös antaa hyvä syy tilaamiselle.

Pauli Vuorio
pauli.vuorio@powercompetence.fi
Kirjoittaja on tämän median päätoimittaja sekä myyntikouluttaja.

Klikkaamalla nimeä voit halutessasi lähettää hänelle myös henkilökohtaista palautetta kirjoituksesta tai ottaa häneen yhteyttä.

Muutamia kirjoittajan suosittelemia linkkejä aiheesta:

www.markkinointistrategia.net

www.yrityssuomi.fi/web/guest/aihe?pp=polku_Yrityksena_toimiminen&ppa=palp_Markkinointi&aihe=1000060

www.hyvejohtajuus.fi/51/markkinointi-hyve-vai-pahe

 

Avainsanat: Pauli Vuorio, myyntitaito, myynti, markkinointi, myyjä,


Kommentit

19.10.2012 9.32  Hevimies

Hyvää settiä, kiitti Pauli


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini