Blogin arkisto

Huonoja valokuvia saa entistä nopeammin

Keskiviikko 2.3.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgJoskus aikoinaan kuvaaja asetteli ihmiset muotoon, poistui kameran taakse ja tuijotti mattalasia peiton suojassa, laittoi filmin paikoilleen ja valotti kuvan. Eli teki kuvan vakaata harkintaa käyttäen. Kuvaaminen oli aikaa ja taitoa vaativaa puuhaa. Piti osata valottaa, kehittää ja kopioida kuva paperille oikein. Eli kuvaaminen ei ollut jokaisen kaduntallaajan taito.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, asiantuntijuus, työ, osaaminen, valokuvaus

Sano yksinkertaisemmin; ole viisaamman oloinen

Tiistai 3.2.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgLiian usein asiantuntijat käyttävät liian vaikeaa kieltä korostaakseen omaa osaamistaan. Eli omaa osaamistaan pönkitetään hienolla sivistyssanoilla, ammattislangilla ja koristelemalla tekstiä. Mutta useasti on todettu, että kyseinen asia ei tee asiantuntijasta viisaamman oloista.

Kathleena Kortesuo puhuu omassa blogissaan selkokielen puolesta. Hän kertoo, että koulutettavat valittavat useinkin joutuvansa akronyymien piirittämiksi ja presentaatioista tulee useinkin ahdistava kokemus.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, teksti, kirjoittaminen, viestintä, asiantuntijuus, blogi

Sekatavarakauppa versus erikoisliike - miten netissä?

Perjantai 5.12.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgCitymarkeista, Kärkkäisiltä ja Prismoista saa ruoasta, elintarvikkeista muotivaatteisiin ja polkupyöriin sekä kodinkoneisiin. Useilla yrityksillä onkin tarjottavana tuotteita tai palveluita kattavasti, mutta sitä, mikä herättää asiakkaassa luottamusta ja miten oikeat asiakkaat saadaan ostamaan on syytä miettiä? Onko sekatavarakauppa paras vaihtoehto?

Onko valikoiman tarkoitus olla "takapuolesta perämoottoriin", kuten hauskasti usein kuulee sanottavan vai olisiko tarkoitus olla erikoisliike? Tämä on strateginen valinta ja asiakkaan kannalta mm. nettisivut antavat osviittaa, onko tekemisissä "moniosaaja helppoheikin" vai kapean sektorin ydinosaajan kanssa?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, erikoistuminen, asiantuntijuus, ydinosaaminen, asiantuntijapalvelu

Asiantuntijamyynnin johtaminen noudattaa joukkulajien valmennusperiaatteita

Maanantai 17.11.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgValtteri Bottas ajoi kolmanneksi Sotsin F1:ssä ja luultavasti korokkeella lausui kiitokset tiimille vaikka hän on se, jolle maksetaan miljoonia, että hän ajaa autolla. Valtterikaan ei pysty yksin voittamaan.

Perinteinen, ja mielestäni jälkeenjäänyt vanhanaikainen myynnin valmennus keskittyy parantamaan yksilön, myyjän suoritusta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoman, asiantuntijuus, johtaminen, joukkuelaji, joukkuepeli, muutos, myyjä, myynnin johtaminen, myynti, nettikauppa, strategia, taktiikka, transaktio, yksilölaji