Tutkimus: Sunnuntai suosittu shoppailupäivä - ihmiset haluavat joustavuutta arjen kiireisiinsä14.09.2012 Arjen kiireet, asioinnin helppous sekä aikataulujen sovittaminen perheen, työn ja harrastusten välillä ovat tämän päivän haasteita kuluttajille. Niinpä ihmisille on tärkeää saada itse valita, missä ja milloin he asioivat, sekä että kaikki asiat hoituvat saman katon alla sujuvasti. YouGov Finlandin tuoreen tutkimuksen mukaan kuluttajat kaipaavat joustavuutta arjen kiireisiinsä. He haluavat esimerkiksi valita itse, milloin asioivat kauppakeskuksissa. – Tutkimuksen mukaan arjen kiireiden sekä ostosten ja muiden asiointien yhteensovittaminen edellyttävät sitä, että ihmiset voivat asioida silloin, kun se heille itselle parhaiten sopii, kertoo toiminnanjohtaja Juha Tiuraniemi Suomen Kauppakeskusyhdistyksestä. Niinpä vuonna 2009 sitten vapautunut sunnuntaiaukiolo on saanut vakiintuneen asiointikunnan tietyistä ihmisistä. Tutkimuksen mukaan erityisesti lapsiperheet ja nuoret aikuiset suuntaavat kauppakeskuksiin sunnuntaisin. Syinä voivat olla harrastusten ja perheen yhteensovittaminen, toisaalta myös päivän rauhallisuus. – Sunnuntaina ostoksilla on hiljaisempaa, ja usein asiakkailla on enemmän aikaa tutustua tuotteisiin sekä punnita vaihtoehtoja ja ostopäätöstä. Ostopäätökseen saatetaan tarvita muiden mielipiteitä, jolloin sunnuntai on luonteva päivä, koska asioidaan yhdessä perheen tai ystävien kanssa. Pieni kylä, jossa palveluitaKauppakeskuksiin ei kuitenkaan enää suunnata vain ostoksille, vaan kaikesta tekemisestä on tullut sosiaalisempaa. Koska kauppakeskukset sijaitsevat pääosin joko kaupunkikeskustoissa tai pienempien taajamien paikalliskeskuksina, on luontevaa, että niistä on tullut ikään kuin pieniä kyliä ja ihmisten kohtaamispaikkoja. Suomalaisista 80 prosenttia käy kauppakeskuksissa useita kertoja kuukaudessa. – Ihmiset tapaavat toisiaan ja viettävät aikaansa kauppakeskuksissa. Monet julkiset palvelut, kuten kirjasto, posti ja terveyskeskus sijaitsevat usein kauppakeskusten yhteydessä. Toisaalta myös nuoret asioivat kaupoissa yhdessä, eli kaikesta tekemisestä on tullut sosiaalisempaa. Arjen ja viikonloppujen asiointitarpeet vaihtelevat. Toisaalta samana päivänäkin voi olla monenlaisia palvelutarpeita, esimerkiksi päivällä lounasruokailu, töiden jälkeen ruokakaupassa käynti ja vielä illalla liikuntaharrastusten vuoksi käyminen. Kun saman katon alla on useita palveluita, on yhdellä reissulla mahdollista hoitaa monta asiaa. – Tutkimuksen mukaan tärkeimmät syyt kauppakeskuksissa asiointiin ovatkin kauppojen määrä ja monipuolisuus, asioinnin nopeus, hyvä sijainti sekä hyvät pysäköintitilat, Tiuraniemi kertoo. Näin tutkimus tehtiin: |