Palveluinnovaatiot ovat Euroopan menestysresepti11.06.2012 Kilpailuetua ei synny enää vain perinteisillä tuotteilla. Kiristyvässä globaalissa kilpailussa palveluihin liittyvät innovaatiot synnyttävät uusia menestystarinoita. Helsingissä kokoontui 4.–5.kesäkuuta merkittävä joukko eurooppalaisia päättäjiä ja vaikuttajia, joiden yhteisellä agendalla oli palveluinnovaatiot ja niiden tulevaisuus. Euroopassa on pohdittu jo pitkään, miten Eurooppa pärjää kiristyvässä globaalissa kilpailussa. Jo nyt Aasia ja monet muut nousevat maat panostavat palveluinnovaatioiden kehittämiseen. Innovaatioilla ei kilpailla ainoastaan maiden vaan myös maanosien välillä. Tulevaisuuden menestyjät yhdistävät fyysisiä tuotteita, palveluja ja teknologiaa sekä kehittävät kokonaan uusia toimintatapoja ja liiketoimintamalleja. European Policies and Instruments to Support Service Innnovation, EPISIS, on ollut yhteiseurooppalainen kehityshanke, jossa Suomella on ollut merkittävä rooli. Tekes on toiminut hankkeen koordinaattorina. EPISIS-konferenssi keräsi Helsingin Finlandia-talolle merkittävän joukon kansainvälisiä päättäjiä ja vaikuttajia. – Palveluiden merkitys liiketoiminnassa kasvaa jatkuvasti. Arvoa loppukäyttäjälle ei synny enää pelkästään fyysisestä tuotteesta vaan niistä aineettomista sisällöistä, joita tuotteeseen liittyy. Asiakkaan aito ymmärtäminen on entistä kriittisempää, jos haluaa rakentaa menestyvän liiketoiminnan, painottaa Tekesin Palveluinnovaatiot-yksikön johtaja Tiina Tanninen-Ahonen. Avaimet kasvuunPalveluinnovaatiot ovat vielä monelle kehittyneen maan toimijalle vieras käsite. Niissä piilee kuitenkin valtavat mahdollisuudet kasvuun, työllisyyteen, tuottavuuteen ja kilpailukykyyn. Johtavista maista sekä USA että Kiina panostavat merkittävästi palveluiden kehittämiseen ja tukemiseen. Molemmat maat käyttävät myös veropolitiikkaa palvelusektorinsa tukemiseen. Tilaisuudessa puhunut professori Qiyu TU, Center for Urban and Regional Studies, Shanghai Academy of Social Sciencesista kertoi Kiinan juuri laaditusta uudesta 5-vuotisohjelmasta, jossa palveluiden tukemiseen on lähdetty jopa yhdeksän ministeriön mittavalla ohjelmalla. Se kertoo siitä miten vakavasti Kiinassa suhtaudutaan tähän tulevaisuuden menestystekijään. USA:ssa puolestaan on asetettu erityistä painoarvoa terveyspalveluihin, koulutukseen sekä tieto- ja viestintäteknologiaan, kertoi puheenvuorossaan vanhempi analyytikko Stephen Ezell Information and Technology & Innovation Foundationistä. Helsingissä järjestetyn EPISIS-konferenssin aikana julkistettiin "Helsinki Principles", joissa linjataan Euroopan tasolla miten palveluinnovaatiot voivat tuoda menestystä eri maiden toimijoille. EPISIS-hanke päättyy elokuussa, mutta palveluinnovaatioiden ja aineettomien sisältöjen merkityksen jalkauttamista jatketaan muun muassa Tekesin eri ohjelmissa ja valmisteilla olevassa EU-tason mittavassa Horizon 2020 -ohjelmassa. Juuri valmistuneen kansainvälisen arvioinnin mukaan Tekesillä on johtava rooli palveluinnovaatiopolitiikan kehittämisessä Euroopassa. Lähde: TEKES |