Pk-yritykset vaativat amerikkalaista yhteistyömallia Suomeen28.12.2011 Menestyäkseen kansainvälisillä markkinoilla pk-yritys tarvitsee tietoa ja tukea markkinoiden valloitukseen. Oppia on haettu jo pitkään yhteistyössä USA:n huippuyliopiston UCLAn kanssa. Nyt yrittäjät peräänkuuluttavat amerikkalaista mallia Suomeen. Tekes on tehnyt yhteistyötä monen vuoden ajan Kalifornian UCLA Andersson Business Schoolin kanssa. GAP-ohjelmassa yritys saa 5 hengen MBA-opiskelijaryhmän tekemään itselleen kohtuuhintaan laajan markkinatutkimuksen ja toiminnan aloitussuunnitelman haluamallaan markkina-alueella, joka voi olla muuallakin kuin USA:ssa. Pk-yritykset hoputtavat nyt samanlaista mallia pikaisella aikataululla Suomeen. – Vastaavanlainen yhteistyö toisi ainutlaatuista hyötyä koko Suomen teollisuudelle, nuorille opiskelijoille sekä toisi vipinää kotimaisiin vientiyrityksiin, toteaa USA:sta juuri palannut Oilon Oy:n toimitusjohtaja sekä Tekesin johtokunnan jäsen Eero Pekkola. Kynnys lähteä USA:han hakemaan oppia voi olla monelle pk-yrittäjälle korkea. Suomessa voitaisiin hyvällä suunnittelulla yltää yhtä laadukkaisiin lopputuloksiin kuin mitä USA:sta palanneille yrityksille jäi nyt käyttöön. Tekes on yrittänyt jo useamman vuoden aikana saada yhteistyökumppaneita innostumaan mallin tuomiseksi suomalaiseen yliopistomaailmaan. Suomesta mallille puuttuu kuitenkin professori Bob Fosteria vastaava isähahmo ja koordinoiva taho. – Uskon että työskentely kasvuyritysten kanssa kiinnostaa nykyisiä jatko-opiskelijoita. Mukaan täytyy saada myös riittävän korkeatasoinen asiantuntijaryhmä ohjamaan ja arvioimaan opiskelijoiden työskentelyä. Lisäksi yliopiston henkilökunnan tulee olla sitoutunut yhteistyömalliin. Kun nämä toteutuvat, kaikki voittavat – opiskelijat, yliopisto sekä yritykset, toteaa johtaja Ulla Hiekkanen-Mäkelä Tekesistä. Pekkola muistuttaa, että suomalainen hyvinvointi on riippuvainen pk-yritystemme kansainvälisestä menestyksestä. – Suomessa voitaisiin keskittyä meille tutumpiin markkina-alueisiin ja tarjota vastaavaa palvelua myös ulkomaisille yrityksille. Toiminta edellyttäisi vahvaa ja laajaa osallistumista MBA-opinahjojen, yritysten ja yliopistojen kesken. Muutaman vuoden päästä ihmettelisimme kuinka olemme pärjänneet ilman tätä mahdollisuutta, Pekkola toteaa. Tämän vuoden UCLAn GAP-ohjelmassa MBA-opiskelijat käyttivät kutakin yritystä kohden keskimäärin 2500 työtuntia ja tekivät 154-209 haastattelua. Ryhmä työskentelee puoli vuotta yrityksen hyväksi haastattelemalla laajasti asiakkaita, asiantuntijoita ja yhteistyökumppaneita sekä käymällä messuilla ja konferensseissa. Tänä vuonna ohjelmaan on osallistui 15 suomalaista yritystä. Kaiken kaikkiaan Suomesta on ollut mukana yhteensä 120 yritystä 12 vuoden aikana. Lähde: Tekes |