Mainostajien Liitto: EU-tietosuojasäännökset uhka netin ekosysteemille06.02.2012 Mainostajien Liitto on huolissaan komission 25.1.2012 julkistamien EU:n tietosuojasäännösten sisällöstä. Vaikka lakiehdotus yhdenmukaistaisi tämänhetkistä kirjavaa tietosuojakäytäntöä EU-jäsenmaissa, se heikentäisi samalla mainosrahoitteisen liiketoiminnan mahdollisuuksia. Ehdotuksen uudet määritelmät, muun muassa "henkilökohtaiset tiedot" voivat sisältää mitä tahansa tietoa. Esimerkiksi nimetön tunniste verkossa – jota käytetään verkkomainonnan kohdentamisessa – saisi saman suojan kuin yksilön koko nimi, osoite tai luottokortin numero. Verkon käyttäjän yhdenmukaista selkeää suostumusta vaaditaan kaikenlaisen tiedon käyttämiseen. Suostumusta pyydettäessä ei eroteltaisi teknisen evästeen tallentamista käyttäjän koko nimen keräämisestä tai uskonnollisten ja poliittisten näkemysten seuraamisesta. Lapsia koskevat säännöt eivät ota huomioon tapaa, jolla nuoret verkkoa nykyään käyttävät. Lisäksi ehdotuksessa lapseksi on joissain kohdissa määritelty alle 13-vuotias, jossain alle 18-vuotias. Mainonta rahoittaa digitaalista taloutta. Sen avulla tuotetaan sisältöä, investoidaan ihmisiin ja innovaatioihin. Nykyään kaikki verkon käyttäjät hyötyvät ilmaisista palveluista kuten uutisista, sähköpostista ja videosisällöistä. Suhteettomat säännöt verkkomainonnan rajoittamiseksi ovat uhka tälle toimintamallille. – Kansalaisille on taattava riittävä yksityisyyden suoja verkossa, mutta komission ehdotus menee liian pitkälle. Se tukahduttaisi digitaalisen kaupankäynnin kasvua ja innovaatioita, mikä olisi kohtalokasta tässä taloustilanteessa, toteaa Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski. Markkinointiviestinnän toimiala on allekirjoittanut itsesääntelyohjeet verkkomainonnan kohdentamisesta. Euroopan komissiolle on annettu lupaus, että käyttäytymiseen perustuva kohdennettu verkkomainonta on oltava tunnistettavissa, ja siitä on haluttaessa voitava kieltäytyä. Suomessa tämän lupauksen tulee toteutua 100-prosenttisesti toukokuuhun 2013 mennessä. Mainostajien Liitto kattojärjestöineen on mukana hankkeessa sekä Suomessa että Euroopassa. Käyttäjille suunnattu verkkosivusto www.youronlinechoices.com käännetään myös suomeksi. |