Onnellisuudesta, vaivattomuudesta ja vastuullisuudesta yritysten kilpailuvaltti14.03.2012 Tekes valmistelee ohjelmaa, joka vahvistaa yritysten kykyä käyttää asiakkaan kokemuksia, arvostuksia ja tunteita innovaatioiden lähteenä. Pyrkimyksenä on nostaa Suomi maailman kärkimaaksi aineettomuuden hyödyntäjänä. Ihmisten kulutustottumukset ovat muutoksessa. Kestävän kehityksen haasteet ja tavaroiden paljous saavat kehittyneiden maiden kuluttajat hakemaan mielihyvää kokemusten kaltaisista aineettomista asioista. Myös teollisuudessa asiakas haluaa enemmän kuin pelkän laitteen tai koneen. Esimerkiksi laitekantaan kertyvä ja edelleen jalostettu tieto asiakkaan liiketoiminnasta voi tuottaa asiakkaalle moninkertaisen hyödyn pelkkään laiteinvestointiin verrattuna. – Arvo asiakkaalle syntyy esimerkiksi koneiden toimintavarmuudesta, ostamisen vaivattomuudesta, ajan tai muiden resurssien säästöstä, vastuullisuuden tunteesta tai vaikkapa onnellisuudesta. Aineettomat elementit ovat keskeinen osa menestyvien yritysten tarjontaa tulevaisuudessa ja tapa erottautua globaaleilla markkinoilla, sanoo johtava asiantuntija Minna Suutari Tekesistä. – Yrityksillä on myös paljon aineettomia tuotannontekijöitä, joita hyödynnetään vähän. Esimerkiksi johtaminen, tiedonhallinta, maine ja brändi ovat kriittisiä kilpailuedun lähteitä kasvuyrityksille. Ohjelman tavoite on kiinnittää yritysten huomio näihin näkymättömiin kilpailuedun lähteisiin, Suutari jatkaa. Menestyskonseptit syntyvät asiakasarvon ymmärtämisestäTekesin ohjelma leikkaa läpi koko elinkeinoelämän. Ohjelma on osa Tekesin strategian sisällöllistä painopistettä "Ratkaisukeskeiset palvelut ja aineettomat sisällöt arvonluojina". – Kannustamme yrityksiä keskittymään asiakastuntemukseen ja menemään syvemmälle asiakkaiden arkeen sekä ottamaan heidät mukaan uusien ratkaisujen kehittämiseen. Asiakkaat arvostavat kokonaisvaltaisia, hyötyjä arkeensa ja toimintaansa tuovia ratkaisuja. Samalla tuottajille voi aueta uusia menestyskonsepteja ja markkinoita, sanoo Palveluinnovaatiot-yksikön johtaja Tiina Tanninen-Ahonen Tekesistä. Ohjelman kestoksi on suunniteltu viisi vuotta, ja sen on tarkoitus käynnistyä syksyllä 2012. Lähde: Tekes |