Kansallinen muotoiluohjelma: uutta kasvua muotoilun avulla25.03.2013 Yritykset parantavat kilpailukykyään investoimalla nykyistä enemmän muotoiluun. Muotoilu lisää tuotteiden ja palvelujen haluttavuutta ja käytettävyyttä kuluttajien silmissä. Julkinen sektori parantaa muotoilun avulla julkisten palvelujen asiakaslähtöisyyttä. Yritykset ja julkinen sektori tarvitsevat nykyistä parempaa muotoiluosaamista tavoitteiden toteutumiseksi. Näin todetaan 22. maaliskuuta julkaistussa Muotoile Suomi -kansallisessa muotoiluohjelmassa, jossa esitetään 29 toimenpidettä muotoiluosaamisen vahvistamiseksi ja paremmaksi hyödyntämiseksi. Suomella on hyvät lähtökohdat muotoilun hyödyntämiseen. Muotoilun edistäminen on nykyisin heikosti koordinoitua, minkä vuoksi resurssit ovat vajaakäytössä. Ohjelma esittää uutta Finnish Design Center -toimintamallia, joka kokoaisi yhteen nykyisellään hajallaan olevia resursseja. Toimintamallin avulla vahvistettaisiin myös Suomen maakuvaa houkuttelevana muotoilun sijaintipaikkana. Se koordinoisi myös kansallista muotoilun edistämistoimintaa, jalkauttaisi uusimpia tutkimustuloksia yrityksiin sekä edistäisi muotoilun käyttöä julkisella sektorilla. Tarkoituksena on myös vahvistaa muotoiluosaamista varhaiskasvatuksesta alkaen ja kehittää muotoilututkimusta ja -koulutusta kotimaisten ja kansainvälisten oppi- ja tutkimuslaitosten kanssa strategisessa ja monitieteisessä yhteistyössä. Tärkeä kilpailuetu kasvualoillaMuotoiluohjelma yhdistäisi muotoilun vahvemmin käynnissä olevaan työ- ja elinkeinoministeriön cleantech-ohjelmaan ja valmistelussa olevaan biotalousstrategiaan. Yhteiskunnan läpikotainen digitalisoituminen avaa puolestaan mahdollisuuksia muotoilun hyödyntämiseen virtuaalimaailmassa. Muotoilu on osa useista tekijöistä koostuvaa aineetonta omaisuutta, jonka merkitys yritysten kilpailukyvylle kasvaa jatkuvasti. Suomalaiset suuryritykset osaavat nykyisin hyödyntää muotoilua liiketoiminnassaan. Sitä vastoin pk-yrityksemme käyttävät muotoilua edelleen niukasti. Muotoiluosaamiseen tehtävät investoinnit luovat uutta tietoa ja osaamista, jotka hyödyttävät muitakin yrityksiä. Muotoiluohjelmassa ehdotetaan, että julkisen sektorin kannustimet esimerkiksi Tekesissä ja ELY-keskuksissa huomioivat kattavasti muotoilun uudet mahdollisuudet kilpailukyvyn parantamiseksi. Uuden muotoiluohjelman visio on, että vuonna 2020 muotoilu on mahdollistanut hyvinvoinnin kasvun epävarmassa maailmassa. Muotoilusta on tullut osa elinkeinoelämän ja julkisen sektorin ydinosaamista. Vision toteutumista tavoitellaan neljän strategisen tavoitteen kautta:
Kansallinen muotoiluohjelma on valmisteltu työ- ja elinkeinoministeriön johdolla yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa. Ohjausryhmän puheenjohtajana toimi Olli-Pekka Kallasvuo. Ohjelman valmistelussa oli mukana laaja-alainen ohjausryhmä. Ohjelman valmistelun pohjatyötä teki muotoilutoimisto Creadesign Oy. Muotoile Suomi -kansallinen muotoiluohjelma on luettavissa TEM:n verkkosivuilla osoitteessa www.tem.fi/julkaisut Teksti: TEM |