Markkinointi ei ole mörkö - Se on tapa ajatella ja asennoitua kokonaisuuteenKeskiviikko 5.5.2010 klo 8.00 - Olli Linjala Markkinointi on jokaisen henkilökuntaan kuuluvan ihmisen velvollisuus, riippumatta mikä on asema, ammatti tai tehtävä. Jos asenne markkinointiin on välinpitämätön tai suorastaan kielteinen, joutaa sellaisten ihmisten työpaikka lähteäkin Kiinaan. Suomessa toimiminen edellyttää myönteistä, eteenpäin vievää asennetta ja halua menestyä omassa työssään. Ylpeyttä omasta työyhteisöstään ja yhteistyön ymmärrystä. Ei kuulu mulle -ajatusmalli on työyhteisöjä ja sitä kautta koko hyvinvointia nakertava asenne. |
2 kommenttia . Avainsanat: Markkinointi, asenne, henkilökunta, asenneongelmat, Olli Linjala, ammattilaiset |
Työntekijä on myös työpaikan kehittäjäLauantai 12.12.2009 klo 8.00 - Raimo Kolu Johdolla ja esimiehillä on luonnollisesti suurin vastuu yrityksen kehityksestä ja säilymisestä tuottavana ja pitkäaikaisena työpaikkana, mutta työntekijöilläkin tulee olla oikeus tai oikeastaan velvollisuus tuoda esiin ideoita ja parannusehdotuksia. Työpaikalla näin tapahtuukin jos avoin innostava ilmapiiri vallitsee. Pienetkin ideat vievät aina kehitystä eteenpäin, eikä ideanikkaria saisi koskaan tyrmätä, vaan mieluiten innostaa ajatusten esittämiseen ja kuunnella, vaikka ehdotus ei tuntuisikaan sopivan. |
15 kommenttia . Avainsanat: työ, työyhteisö, esimies, kehittyminen, yritys, henkilöstö |
TikkataulutoimenkuvaTorstai 8.10.2009 - Maria Lehtiniemi Toiminnassaan sinne tänne säntäilevää pienyrittäjää kuvaa hyvin hänen toimintaideologiaansa luonnehtiva termi, "tikkataulutoimenkuva". Otetaan tanakka seisoma-asento, tartutaan tikanvarteen, heilautetaan kättä ja katsotaan minne tikka osuu. Erään työnantajani toiminta oli juuri yhtä suunnitelmallista. |
1 kommentti . Avainsanat: Maria Lehtiniemi, ideointi, henkilökunta, jaksaminen, yrittäminen, suunitelma, suunnitelmallisuus |
Suomalainen yrittäjähenkiKeskiviikko 17.6.2009 klo 21.01 - Sampo Terho Nostamme muutamia aikaisemmin sivustollamme julkaistuja kirjoituksia uudelleen kommentoitaviksi niiden ajankohtaisen teeman takia. Osallistu keskusteluun ja ota kantaa! Yrittäjyyttä on pitkään arvostettu Suomessa harmillisen vähän. Yrittäjää pidetään usein jotenkin ahneena, järjestelmään sopeutumattomana yksilönä, jonka epäonnistumista naureskellaan ja menestystä kadehditaan. |
9 kommenttia . Avainsanat: Sampo Terho, yrittäjähenki, suomalaisuus, yrittäjyys, kateus, asenteet |
Mitä voisit tehdä maasi hyväksi?Maanantai 2.3.2009 klo 8.18 - Päivi Räsänen "Älä kysy mitä maasi voi vuoksesi tehdä, vaan kysy mitä itse voit tehdä maasi hyväksi." Yhdysvaltain presidentin Barack Obaman virkaanastujaiskonsertissa muisteltiin J.F. Kennedyn legendaarista kehotusta. |
21 kommenttia . Avainsanat: Päivi Räsänen, taantuma, Barack Obama, kuntatalous, kansallinen yhteishenki, yhteishenki, lamantappotalkoot, investointiohjelma, konkurssi, talouskriisi, elvytysohjelma |
Positiivinen amerikkalaisuusTorstai 12.2.2009 klo 14.00 - Sampo Terho Yrittäjyyden mallimaana on pitkään pidetty Amerikan Yhdysvaltoja, eikä suotta. Maassa on historiansa alusta saakka kunnioitettu yrittäjyyttä ja uskottu siihen. Monien amerikkalaisten mielestä Yhdysvallat on oikeastaan ennen kaikkea alusta, jolla jokaisella täytyy olla oikeus harjoittaa omaa yrittäjyytensä muotoa mahdollisimman vapaasti. |
1 kommentti . Avainsanat: Sampo Terho, yrittäjyyshenki, Amerikka, uudisraivaajat, henkinen perintö, mahdollisuudet |
Nyt on piru merrassa - ja toinen oksallaPerjantai 9.1.2009 klo 8.01 - Tapio Rissanen Monille alkanut taantuma tuli täytenä yllätyksenä. Toisaalta joukko taloustieteilijöitä on veikkaillut taantuman alkua jo usean vuoden ajan. Nyt koko maailma voi olla yhtä mieltä siitä, että taantuma on alkanut. Sen luonne on poikkeuksellinen. Voidaan perustellusti todeta, että nyt on "piru merrassa". Miksi? Siksi, että tavanomaiseen suhdannetaantumaan yhdistyy tämä Yhdysvalloista peräisin oleva "arvottomien velkakirjojen" shokki ja samanaikainen globaalin talouden murroksen purkautuminen kansallisiin talouksiin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, taantuma, lama, suhdanne, suhdanteet, suhdannetaantuma, talous, kehitys, henkinen lama, innovointi, systemaattinen innovointi, innosystem |