5 aluetta, joihin teollisuusyritysten kannattaa panostaa26.09.2013 Yrityksen toiminnan ohjaaminen tämän päivän jatkuvien muutosten alalla on kuin taiteilua keinulaudalla. Teollisuusyritysten pitäisi saada kustannuksia alas ja samalla kilpailukykyä ylös. Visma Software listasi kuusi aluetta, joihin teollisuusyrityksen kannattaa panostaa. 1. Varaston arvon hallinta ja toimitusvarmuus Teollisuusyritykset tasapainoilevat usein toimitusvarmuuden ja varaston arvon hallinnan kanssa. Älykkäillä tietojärjestelmillä yrityksen on mahdollista huolehtia tuotannon tarpeista ja materiaalien riittävyydestä toimitusvarmuuden kuitenkaan kärsimättä. 2. Logistiikan hallinta Nykyiset korkeat kuljetuskustannukset kannustavat jo itsessään kuljetusten hallintaan. On tärkeä saada kuormat lähtemään täysinä ja minimoimaan vajaina ajettavat toimitukset. 3. Resurssien optimointi Lyhyen ajan suhdannevaihtelut aiheuttavat helposti ylityön teettämistä. Yritysten kannattaa hyödyntää myös teknologian mahdollisuudet resurssien käytön tehostamisessa. Työmäärä ja virheet vähenevät oleellisesti, kun prosessit sähköistetään ja manuaalinen työ automatisoituu. – Kysynnän ollessa vaihtelevaa pitää työt ajoittaa useasti uudelleen. Ohjelmistojen avulla resurssien tarpeen suunnittelu voidaan tehdä nappia painamalla. Näin tuotantokoneisto toimii aina optimaalisesti, sanoo Visma Softwaren toimialajohtaja Kari Trygg. 4. Kumppaniverkoston ja toimitusprojektien hallinta Teollisuudessa parhaiten menestyvät yritykset ovat tyypillisesti onnistuneet toimitusprojektin ja siihen liittyvän kumppaniverkoston hallinnassa. Laitteet, osat ja osaajat ovat aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan, kuten loppuasiakkaan kanssa on sovittu. 5. After Sales -lisämyyntipotentiaalin hyödyntäminen Valmistavan teollisuuden toiminta ei pääty siihen, että tuote on lähtenyt asiakkaalle. Tästä eteenpäin tuote etenee elinkaarellaan, jonka varrella on tarvetta huollolle ja varaosille. – Tyytyväiset asiakkaat ovat yrityksille tutkitusti kannattavia, joten nykyasiakkaista huolehtiminen kannattaa. Yritykset, jotka ovat pystyneet automatisoinnilla tehostamaan ennakoivaa huolto- ja varaosamyyntiä, ovat pystyneet parantamaan asiakastyytyväisyyttään ja kasvattamaan lisämyynnin osuutta alhaisin myyntikustannuksin, Trygg muistuttaa. |