Blogin arkisto

Matti sanoin "Ei meille tarvitse sitä kertoa, koska me tiedämme jo"

Maanantai 13.6.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgToimitusjohtaja Matti sanoi, että tietävänsä, että oman väen tekemät asiakassoitot ovat parempia kuin ulkoistetut soitot. Hänen äänessään oli närkästystä.

“Ei meille tarvitse sitä kertoa, koska me tiedämme jo.”

No hyvä, ajattelin. Ihmettelin kuitenkin mielessäni, että yritys on silti ulkoistanut asiakastapaamisten sopimisen. Matti sanoo tietävänsä mikä on parasta, mutta tekee silti toisin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö, kehittyminen

Myynnin voimavarojen kasvattaminen

Maanantai 30.5.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgTavoitteilla ja käytössä olevilla voimavaroilla on keskinäinen riippuvuus. Jos voimavarat ovat alhaiset, ovat tavoitteetkin matalat.

Ihmiset pitävät tavoitteensa tasolla, jonka he uskovat saavuttavansa. Kun pokerissa saa huonot kortit ei pidä voittoa mahdollisena. Silloin keskittyy pitämään hauskaa ja ottaa oluen.

Jos saatu käsi on hyvä, on voittokin mahdollinen ja pelaakin voitosta. Tavoite muuttuu voiton tavoitteluksi ja olut saa jäädä. Tavoite muuttuu sen mukaan millaiset kortit saat.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, tavoitteet, motivointi, työ, myyntityö

Kynätön myyjä on yhtä kuin munaton myyjä

Perjantai 20.5.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgVakuutusmyyjä oli tekemässä kauppaa entisen työkaverinsa luona. Asiakas oli jäänyt eläkkeelle myyntityöstä vastikään. Kaupanteko eteni päätösvaiheeseen, jossa myyjän piti ottaman nimeä pahviin ja rupesi kaivelemaan kynää taskustaan ja laukustaan, mutta niin vain oli päässyt käymään, että kynät olivat loppuneet.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myyjä, myyntityö, myynti, kauppa

Asiakas elää menneisyydessä ja myyjä elää tulevaisuudessa

Maanantai 16.5.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgEn muista enää koska sen kuulin ensimmäisen kerran. Ehkä se oli 80-luvulla kun myin ensimmäisiä kertoja. Saamani opetus oli, että älä esitä ratkaisua liian aikaisin. Varmaan monta kertaa unohdin ohjeen ja esitin myydessä ratkaisun liian aikaisin ja asiakkaan kiinnostus loppui siihen paikkaan.

Luulen intuitiivisesti tajunneeni mistä oli kysymys, mutta vasta myöhemmin Lontoossa opiskellessani opin perusteet miksi liian aikaisin esitetty ratkaisu ei ole hyvä asia myyjän kannalta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö, kehittyminen

Myyntijohto ei voi estää ongelmien ilmaantumista mutta voi kehittää niiden ratkaisukykyä

Maanantai 25.4.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMyynti on yrityksen toiminnoista se, josta ehkä selkeimmin havaitsee ongelman. Kun budjetin ylärivi jää vajaaksi, on myynnissä ongelma.

Asiakkaiden ostokäyttäytyminen voi muuttua. Ne vähentävät ostojaan. Iso asiakas voi mennä konkurssiin. Paras myyjä lähtee ja vie asiakkaita mennessään. Myyjät eivät tapaa asiakkaita tarpeeksi. Kilpailija tulee ja vie markkinat. Toimituskyky on heikko. Työ on tempoilua. Epätoivo ja syyttely.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, Johtaminen ja coaching, Muutos suunnittelu ja toteutus, myynti, markkinointi, Strategia ja jalkautus

Asiakaspalvelupuhelun vaiheet - puhelua johtaa asiakaspalvelija!

Perjantai 8.4.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpg1. ALOITUS ja 2. SILTA

Asiakas esittäytyy ja kertoo, millä asialla soittaa.

– Vastatessasi kerro yrityksesi nimi, osasto ja nimesi

– Puhu selkeästi, älä kuitenkaan monotonisesti

– Muista: Heti alun ensivaikutelma synnyttää tunteen

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö

Ray Dalion johtamisen periaate: totuus on tarkka ymmärrys todellisuudesta

Maanantai 4.4.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgOn hyvin todennäköistä, ettet ole kuulut koskaan Ray Daliosta. En minäkään ollut kunnes vastikään luin hänestä. Latasin hänen kirjoituksensa Principles kuten kuulemma noin 2 miljoonaa muuta on ladannut minua aiemmin.

Ray Dalio on Bridgewater nimisen sijoitusyhtiön perustaja. Se hallinnoi 150 miljardin euron sijoitusvarallisuutta, mikä on noin 3-kertainen summa Suomen valtion budjettiin verrattuna.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, Johtaminen ja coaching, Muutos suunnittelu ja toteutus, Myynti ja markkinointi, Strategia ja jalkautus

Hyvä myyjä on onnellinen häviäjä

Maanantai 21.3.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgAmerikkalainen nimeltä Strong julkaisi vuonna 1925 nimitykset ominaisuudet, hyödyt, vastaväitteiden käsittely ja kaupan päättäminen. Hän keksi myös avoimet ja suljetut kysymykset.

Harva tietää, että nuo on keksitty jo 90 vuotta sitten, mutta ne ovat edelleen voimissaan myynnissä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö

Myyntityö on monen tietämättömän mielestä pakottamista ja kylmäsoitot ovat historiaa, koska niin sanoi markkinointiguru

Keskiviikko 9.3.2016 - Pauli Vuorio

paulivuorio_blogi.jpgMyyntityöhön liitetään Suomessa usein termi pakottaminen. Ihmiset jotka eivät ole myyntiä tehneet, tai eivät siitä mitään tiedä, nimenomaan luulevat että myynti on pakottamista. Voi kun ihmisiä vain voisikin kuulkaas pakottaa ostamaan jotain. Silloinhan gangsterit yms. olisivat myyntityössä parhaita ja nimenomaan heitä haettaisiin näihin hommiin.

Nykyajan oppi on, että kylmäsoitot ovat historiaa ja niitä ei kannata tehdä, eikä niistä tule yhtään mitään.
Minäkään en suosittele tekemään kylmäsoittoja kaikessa kaupanteossa, en todellakaan.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Pauli Vuorio, asenne, myynti, myyjä, myyntityö

Matka mikromanageerauksesta suunnitelmallisuuteen alkaa yhdellä askeleella

Maanantai 7.3.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMonille suunnitelmien tekeminen on vaikeaa. Syy on suunnittelun vaatima kognitiivinen kyvykkyys. Mitä pidemmästä suunnittelujänteestä on kyse, sitä suurenpaa älyllistä kapasiteettia suunnittelu edellyttää. Näin ainakin esittää Capelle kirjassa Optimizing Orgnization Design.

Capellen mielestä jokaisesta ei ole suunnittelemaan, koska kyvyt eivät riitä.

Uskon, että se on yksi puoli, mutta ei kaikki.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, Johtaminen ja coaching, Muutos suunnittelu ja toteutus, Myynti ja markkinointi, Strategia ja jalkautus

Malliviikko on monelle tuntematon tapa saada nopeita parannuksia organisaation toiminnassa

Maanantai 22.2.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMalliviikko on monelle tuntematon menetelmä. Tutustuin menetelmään muutamia vuosia sitten opiskellessani Schaffer Consultingissa USA:ssa.

Malliviikko eroaa tavanomaisesta muutosprojektista, jossa suunnitellaan toimenpiteet, määritellään aikataulu ja vastuuhenkilöt. Sitten suunnitelma toteutetaan ja korjataan toteutusta seurannan perusteella.

Malliviikossa tähdätään muutokseen yhdellä rysäyksellä tietyn sovitun viikon aikana.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, Johtaminen ja coaching, Muutos suunnittelu ja toteutus, Myynti ja markkinointi, Strategia ja jalkautus, Yleinen

Jokainen meistä myy - tässä on oppia ihan mihin tahansa

Keskiviikko 17.2.2016 - Pauli Vuorio

jokainen-meista-myy.jpg

Amerikkalainen nimeltä E. K. Strong julkaisi jo vuonna 1925 nimitykset: ominaisuudet, hyödyt, vastaväitteiden käsittely ja kaupan päättäminen. Hän keksi myös avoimet ja suljetut kysymykset. 

Harva myyjä tietää, että nuo on keksitty jo 90 vuotta sitten, mutta ne ovat edelleen käytössä kirjoittaa Heikki Luoma  http://www.mma.fi/blogi/hyva-myyja-haviaa-onnellisesti

Erityistä oli se, että myyntiä voi oppia. Se oli uutta 100 vuotta sitten. Vielä nykyään jotkut ovat sitä mieltä, että hyväksi myyjäksi synnytään eikä myymistä voi oppia.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Pauli Vuorio, asenne, myynti, myyjä, myyntityö

Keinot uudenvuodenlupausten ja työlupausten pitämiseen

Maanantai 8.2.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgVuoden vaihde tuo ajatuksiin tulevan vuoden ja mitä se voi tuoda tullessaan. Moni tekee uudenvuoden lupauksen, mutta useimmat lupaajat epäonnistuvat lupauksen täyttämisessä.

Uudenvuodenlupaus eroaa töissä tehtävistä lupauksista. Töissä luvataan yleensä jollekin toiselle: esimiehelle, alaiselle, kollegalle tai asiakkaalle. Uudenvuodenlupaus on yleensä itselle eikä muille.

Mielestäni lupausten täyttäminen työssä ja henkilökohtaisessa elämässä kertoo siitä kuinka sitoutunut ihminen on. Lupaamalla paljon ja jättämällä lupaukset lunastamatta saa töissä äkkiä epäluotettavan henkilön maineen. Olemalla lupaamatta mitään, saa vastuuta välttelevän lusmun maineen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, motivointi, työ, myyntityö, lupaus

3 askelta kohti myyntiä

Perjantai 29.1.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMitkä askeleet johtavat vääjäämättä kohti myyntiä? Me räätälöidään sulle, ei ole esitteitä, mun pitää laskea tarjous…

Valtaosa tuotteista/palveluista (tässä artikkelissa tuote) on sellaisia, että kun ne on tuotteistettu, niillä voi olla selkeä hintalappu. Se, että myyjällä ei ole kertoa hintalappua kuin apteekin hyllyltä, voi olla myyjän taktikointia tms., mutta vallan usein tilanne on se, että tuotteistaminen on tekemättä. Jos hinnan voi sanoa heti kättelyssä, tuotteeen ostaminen helpottuu, eikä myyjän pöydällä oheinen keissi pyöri enää nk. tarjouspyyntönä ja hidasteena/esteenä tehdä uutta myyntiä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö, tuotteistus, markkinointi

Miksi lähtisin koruostoksille jatkossa Vantaalle?

Perjantai 8.1.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOli sunnuntai-iltapäivä. Olin työreissulla pk-seudulla. Pysähdyin matkalla Tikkurilasta Lentoasemalle Jumboon ostamaan lapsille pienet tuliaiset ja samalla kävin syömässä. Syönnin jälkeen tuli ajatus, että käynpäs tuossa Kultajousessa ostamassa vaimolle 15-vuotisen seurustelun kunniaksi jotain kivaa.

Astuin liikkeseen sisään ja katsoin tiskille päin. Siellä nuorehko asiakaspalvelija otti välittömästi hymyilevän katsekontaktin ja lähestyimme toisiamme. Kysyin, löytyiskö teiltä Kalevalan lapsikoruja? Asiointi eteni kaikin puolin jouhevasti ja kun homma alkoi olla liki maalissa, myyjä vielä kysyi, mihin järjestykseen korut laitetaan (tyttö-poika-tyttö). Pääsin maksamaan ostokset ja kaikki sujui hienosti. Sinällään tapahtumassa ei tämän kerronnan pohjalta ole mitään ihmeellistä. Näinhän sen pitäisikin mennä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen

Onko myynti tehotonta ja vaikuttamatonta? Kaksi keinoa myynnin optimointiin

Maanantai 4.1.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgKai kertoi, ettei hänen firmansa myynti käy. Tilauksia on vähän ja yritykseen panostaneet sijoittajat ovat tyytymättömiä.

Sitten yrityksen tilaukset 12-kertaistuivat neljässä viikossa.

Mitä tapahtui?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä, myynti, myyntityö, asiakas

Idioottimaisen helppo tapa saada lisää tilauksia ja tehdä enemmän kauppaa

Perjantai 11.12.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMarkkinointiviestintä! Sanan voi määritellä monella tavalla, mutta nyt avaan sanan siten, että kyseessä on viestintää (sitä, mitä tekee ja tarjoaa) markkinoille.

Kerro (muistuta) edes olemassaolostasi niin sekin voi lisätä kaupan määrää!

Taannoin eräs fysioterapeutti lähetti sähköpostin niille asiakkaille, joiden sähköpostin oli jostain syystä sattunut ottamaan talteen. Rekisterin koko oli noin 200. Hauskaa on se, että sähköpostin sisältö oli niinkin huikea kuin ilmoitus sähköpostiosoitteen vaihtumisesta. Seurauksena fyssari sai seuraavan viikon kalenterin täyteen. 200 asiakkaasta työlukuna voidaan käyttää avaamisprosenttina noin 30 (%), joten viestin avasi kenties noin 67 asiakasta. Jos edes 5 % tilaisi palvelua heti niin se tarkoittaisi vähintään 3 asiakasta, joka tarkoittaa yli 150 euron alv:tonta liikevaihtoa (fyssareiden käyntikerrat yleensä 50 euroa tai enemmän). Not so bad, jos ajattelee, että yhden viestin lähettää sähköpostin muutoksesta?! Ja kun todellisuudessa tilauksia tuli enemmän.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö, markkinointiviestintä

Kun asiakas ei vastaa sähköpostiin ja soittoihin mutta kauppaa pitää saada?

Maanantai 30.11.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgYleinen ongelma, josta pk-yritysten toimitusjohtajat ja myyntijohtajat kertovat minulle on, etteivät myyntiprojektit etene tarpeeksi nopeasti.

He ovat esitelleet tuotteensa ja palvelunsa. Tehneet tarjouksen. Asiakas on myyty. Silti mitään ei tapahdu.

He turhautuvat kun asiakas ei päätä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö

"Laita ne sinne johonki niin mää katon ne sitte joskus"

Perjantai 27.11.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgPäätöksen siirtäminen kasvattaa todo-listaa kaiken aikaa. Usein ihmiset lykkäävät pinnalla olevan asian tuonnemmaksi (siirtävät paperin ns. vain pinon alimmaksi). Valtaosa asioista on kuitenkin päätettävissä ja jopa toteutettavissa heti ja näin paperin saisi pois pinosta kokonaan. 

Hyvä esimerkki omakohtaisen tarinan kautta on seuraava. Olin 2003-2004 kesät kaupassa töissä. Kertaalleen saimme uutta virvoitusjuomaa ison määrän. Kysyin juomaosaston vastaavalta, mihin hyllypaikkaannämä laitetaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyjä, myyntityö, aikataulu

Asiakas ei ostanutkaan tapaamisella - mikä meni pieleen? 10 vinkkiä jälkiviisasteluun ja oppimiseen

Perjantai 20.11.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgEi ole synti hävitä kauppaa, mutta on synti olla ottamatta opikseen.

1) Olinko valmistautunut riittävästi?

2) Toiminko suunnitelman mukaan? Missä poikkesin ja miksi?

3) Tunnistiko asiakas tarpeensa? Miten hän ilmaisi sen?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »