Tietojärjestelmien hyödyntäminen retuperällä suomalaisissa yrityksissä03.04.2013 Suomalaiset IT-päättäjät ja -ostajat tuntevat huonosti yritysten käyttämien asiakkuudenhallintajärjestelmien mahdollisuuksia. Jopa suurissakin yrityksissä toimitaan vielä Excel-tyyppisten taulukko-ohjelmien avulla, paljastaa tuore tutkimus. Maailmalla jo tunnettuja ja paljon käytössä olevia asiakkuudenhallintajärjestelmiä (Customer Relationship Management, CRM) hyödynnetään vielä heikosti suomalaisissa yrityksissä. Jopa viidennes liikevaihdoltaan yli 50 miljoonan euron yrityksistä toimii edelleen ilman asiakkuudenhallintajärjestelmää. Tämän paljastaa atBusineksen ja Microsoftin teettämä kysely. Pienemmissä, liikevaihdoltaan 20-50 miljoonan euron yrityksissä, asiakkuudenhallintajärjestelmä puuttuu lähes puolelta. – Ilmeisesti moni kokee Excelin ja itse sovitetut ratkaisut riittävän hyviksi oman organisaation tarpeisiin. Taloudellisesti epävarmoina aikoina asiakkaista huolehtiminen kuitenkin korostuu, mikä näkyy investointien kasvuna juuri CRM-ratkaisuihin, sanoo atBusineksen johtaja Mika Kangasoja. Kyselyn mukaan asiakkuudenhallintajärjestelmä eli CRM-ratkaisu on kuitenkin tuttu yhdeksälle kymmenestä IT-hankintojen parissa työskentelevästä. Sen sijaan saman välineen hyödyntäminen kokonaisvaltaisempaan liiketoimintatiedon hallintaan (ns. Anything Relationship Management, xRM) on tuttu asia vain harvalle. xRM tarkoittaa CRM-alustan hyödyntämistä laajemmin liiketoiminnan tarvitseman osapuolitiedon hallintaan. Osapuolitieto voi liittyä esimerkiksi kumppaneihin, toimittajiin, sopimuksiin, henkilöstöön ja omaisuuseriin. Kyselyyn vastanneista IT-hankintojen parissa työskentelevistä yrityksen edustajista vain viisi prosenttia kertoi tuntevansa xRM:n terminä. – Maailmanlaajuisesti ja erityisesti Pohjois-Amerikassa xRM:n hyödyntäminen on erittäin pitkällä. Eurooppa ja Suomi tulevat perässä, mutta täällä meilläkin on kasvavissa määrin nähtävissä ratkaisuja muun muassa toimittajien ja ostojen hallintaan, sopimushallintaan ja aina tuotannon ohjaukseen asti, Kangasoja vertaa. Kangasojan mukaan asiakkuudenhallintajärjestelmän hyödyntämisellä tai hyödyntämättä jättämisellä voi olla kauaskantoiset seuraukset. Järjestelmien mahdollistama parempi laadun- ja projektinhallinta näkyy suoraan asiakkaalle. – Näin he myös haluavat pysyä yrityksen asiakkaana, Kangasoja sanoo. IT-järjestelmiä katsotaan vain omasta näkökulmastaYritysten IT-hankintojen parissa työskentelevät näyttävät pohtivan järjestelmien käyttöä vielä melko suppeasti. Niitä suunnitellaan vain yrityksen johdon, myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta. Kyselyyn vastanneista yrityksistä noin joka kolmas voisi harkita xRM:n käyttöönottoa, mutta vain puolet heistä mainitsee esimerkiksi henkilöstöhallinnon tai tuotannon mahdollisina saman järjestelmän käyttäjinä. Esimerkiksi myynti- ja kehitysjohto katsovat hyötyjä omasta näkökulmastaan unohtaen yrityksen toiminnan muut osat. – Tämä on yllättävää, sillä enemmistössä vastanneista yrityksistä IT-järjestelmät hankitaan jo nyt keskitetysti. Jo hankintavaiheessa pohditaan, mikä järjestelmä tukisi useampien toimintojen tarpeita. Tämä ei näytä kuitenkaan tutkimuksen valossa toteutuvan. Tutkimuksen on toteuttanut Sales Questor Oy atBusiness Oy:n toimeksiannosta. Kysely toteutettiin puhelinhaastatteluina 1.11.–12.11.2012 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 151 IT-hankintojen parissa työskentelevää. Mukana oli IT-hankinnoista päättäviä, myyntijohdon edustajia ja yritysten kehitysjohtoa. |