Sponsorointibarometri: Sponsorointirahat edelleen tiukassa29.05.2013 Mainostajien Liiton Sponsorointibarometri ennakoi edelleen nihkeitä aikoja, vaikka näkymät ovat hieman viime vuotta kirkkaammat. Yritysten panostuksia tälle vuodelle kuvaava saldoluku on -12. Urheilusponsoroinnin keskustelua herättäneet lieveilmiöt näkyvät enemmän siirtymisessä nuorisokohteisiin kuin kokonaan sponsoroinnista luopumisena. Mainostajien mielestä yksittäisiä kiinnostavia sponsoroitavia olisivat mm. Kimi Räikkönen, Helsingin Jalkapalloklubi, Kiasma ja lapsiin liittyvät yhteiskunnalliset kohteet. Mainostajien Liiton jäsenyrityksistä 12 prosenttia ilmoittaa kasvattavansa sponsorointiaan tänä vuonna, lähes 23 prosenttia vähentävänsä ja 65 prosenttia aikoo säilyttää entisen panostustason. Lisääjien ja vähentäjien erotuksena saldoluvuksi tulee -12. Vastaava luku vuodelle 2012 oli -22. Trendinä näkyy edelleen keskittyminen pienempään määrään sponsoroitavia kohteita. Tutkimuksessa kysyttiin tänä vuonna, miten yritysten urheilusponsorointiin vaikuttaa keskustelua herättäneet ilmiöt, esimerkiksi jääkiekkoväkivalta ja urheilijoiden julkinen alkoholin käyttö. Joka kolmas ilmoittaa, ettei negatiivinen julkisuus vaikuta sponsorointiin millään tavalla. Vastaajista 37 prosenttia sanoo jatkavansa urheilusponsorointia, mutta siirtävänsä panostuksia enemmän nuorisolle. Vähentämistä suunnittelee noin joka kuudes (18 %). – Vaikka kukaan ei vastannut lopettavansa urheilusponsorointia negatiivisen julkisuuden takia, se vähentää kuitenkin kohteiden saamia panostuksia, sanoo Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski. Kimi, Kiasma ja HJK kiinnostavatYleisesti kiinnostavien sponsorointikohteiden nimeämisessä näkyi entistä enemmän yrityksen omat lähtökohdat: kohteen valinnan pitää lähteä yrityksen omista arvoista ja sponsoroinnin tavoitteista. Urheilijoista eniten mainintoja saivat Kimi Räikkönen ja HJK, taidekohteista tutut Kiasma ja Ateneum. Viihdekohteena Pori Jazzin vetovoima säilyy. Yhteiskunnallisissa kohteissa on enemmän hajontaa: mainintoja saivat Linnanmäki, MLL, SPR, Unicef ja WWF. Yhdeksän kymmenestä sponsoroi urheilua jossain muodossa. Keskimäärin yrityksen sponsorointibudjetista urheilulle menee 55 prosenttia. Vaikka urheilun sponsorointiaikeet yleisesti ovat laskussa, nuoriso- ja paikallisliikunnan panostuksia ollaan valmiita lisäämään. Vastaajista 62 prosenttia sanoo, että sponsorointi on saavuttanut tai ylittänyt sille asetetut tavoitteet. Vain kuudella prosentilla ei ole pääty tavoitteisiin. Peräti joka neljäs ei ole asettanut mitään tavoitteita sponsoroinnilleen. Tärkein mittari on medianäkyvyys, mutta myös omia tuloksellisuuden mittareita hyödynnetään. Sponsorointibarometrin avulla selvitettiin suomalaisten yritysten investoimien sponsorointieurojen määrää ja jakautumista eri kohteille. Tietoja kysyttiin Mainostajien Liiton jäsenyrityksiltä ja Suomen Yrittäjiltä. Sponsoroinnin määräksi vuonna 2012 arvioidaan 166 miljoonaa euroa, mikä on noin kolme prosenttia vähemmän kuin vuonna 2011. Tästä urheilun osuus oli 96, kulttuurin 24 ja muiden kohteiden 46 miljoonaa euroa. Sponsorointibarometrin graafeja (pdf) osoitteessa http://bit.ly/18vy1vs |