Kasvuyritys ei hae pikavoittoja16.05.2013 Kolmen vuoden yhtäjaksoiseen kasvuun on pystynyt Suomessa 2 261 yritystä. Asiakastiedon tutkimuksen mukaan nämä yritykset ovat myös vahvistaneet tasettaan ja kannattavuuttaan eli kyse on liike-elämän todellisista voittajista. Vuodet 2009-2012 ovat olleet aikaa, jolloin suurella osalla suomalaisyrityksistä toiminnan volyymi on polkenut paikallaan tai jopa selvästi supistunut. Jatkuvaan vastavirtaan on Asiakastiedon tuoreen tutkimuksen* mukaan uinut 2 261 yritystä, jotka matalasuhdanteesta huolimatta ovat onnistuneet kasvamaan yhtäjaksoisesti kolme vuotta. Näin säännönmukainen kasvu ei varsinkaan matalasuhdanteen aikana synny vahingossa, vaan yrityksen täytyy sitä tavoitella ja tehdä matkan varrella oikeita päätöksiä. Niinpä tyypillinen kasvuyritys ei tutkimusjaksolla ollut niukka rimanylittäjä, vaan mediaaniyrityksen kumulatiivinen kolmen tilikauden kasvu kipusi peräti 113 prosenttiin. Vertailuryhmän eli samantyyppisten, tilinpäätöksensä julkistaneiden yritysten kasvu jäi kolmessa vuodessa liki olemattomaksi, vain runsaaseen kolmeen prosenttiin. – Kasvuyrityksissä myös kannattavuus oli tutkimusjakson lopussa vuonna 2012 kehittynyt vertailuryhmää korkeammaksi, vaikka ne lähtivät kasvuun kilpailijoitaan alemmalta tasolta, korostaa liiketoimintajohtaja Jarkko Anttiroiko Suomen Asiakastieto Oy:stä. Maltti palkitaan osingonmaksukyvyn vahvistumisenaTutkimuksen mukaan näyttää siltä, että kasvuyrityksissä tuotot on investoitu tulevaisuuteen eikä niitä ole pumpattu osinkoina ulos. Pikavoitot on siis jätetty käärimättä. Kovimpina kasvuvuosina yritykset ovat aluksi maksaneet varsin maltillisia osinkoja, mutta viimeisenä tarkasteluvuonna ne maksoivat jo omistajilleen enemmän kuin vertailuryhmän yritykset. Kasvu ja maltti osingonjaossa siis kannattivat. Tyypillisellä kasvuyrityksellä tase kasvoi lähes yhtä vauhdikkaasti kuin liikevaihto, kolmessa vuodessa yli 90 prosenttia. Kasvuyritysten taseet olivat tutkimuksen mukaan hieman velkaisempia kuin vertailuryhmän yrityksillä niin tarkastelujakson alussa kuin lopussakin. Kasvuyrityksiä on lukumääräisesti eniten tukku- ja vähittäiskaupassa, noin 450. Silti kaupan yritysten osuus on kasvajien ryhmässä selvästi pienempi kuin vertailuryhmässä. Rakennus-, kuljetus- ja viestintäaloilla kasvuyrityksiä oli suhteellisesti enemmän kuin niitä oli vertailuryhmässä. Tieto parantaa kasvun mahdollisuuksiaKasvussa onnistumiseen tarvitaan siis taitoa ja malttia. Mahdollisuuksia parantaa oleellisesti myös se, että yrityksellä on käytössään oikeaa tietoa yhteistyökumppaneistaan ja asiakkaistaan. Tämä voidaan päätellä siitä, että Suomen Asiakastieto Oy:n palveluita käyttävät yritykset kasvoivat vuonna 2012 selvästi nopeammin kuin muut yritykset. Asiakastiedon asiakkailla myös kokonaispääoman tuotto oli keskimäärin lähes kaksinkertainen verrattuna kilpailijoihinsa, jotka eivät Asiakastiedon palveluita käytä. *Asiakastiedon tutkimuksessa kasvuyrityksen kriteerit olivat: tilinpäätös vuosilta 2009-2012 (ehjä 4 vuoden aikasarja), liikevaihto vuonna 2009 vähintään 100 000 euroa, 2010-2012 kasvua joka vuosi vähintään 5 prosenttia, yhteensä kasvua vähintään 50 prosenttia, yritys oli 12/2012 aktiivisesti toiminnassa ja sillä oli Rating Alfa –luokitus. |