Blogin arkisto

Ilmaista vai maksullista?

11.04.2008

Sanoma- ja aikakauslehtien ja miksei myös television päänsärkynä on netti, joka vie niiltä maksavat lukijat. Lehtitalot joutuvat taipumaan netin ilmaisuuteen, mutta törmäävät kustannuskriisiin, koska netti tuottaa murto-osan lehden tuloista. Viimeksi tukalaan tilanteeseen on ajautunut sivustonsa uudistanut Kauppalehti, joka nyt on pakotettu laittamaan kaiken nettiin ilmaiseksi haastajansa Taloussanomien rinnalla.

Kauppalehdellä on kuitenkin jotain vielä maksullisena netissä, mm. arkisto ja sijoittajatietoa. Mutta suuntaa-antavana ratkaisuna Kauppalehden veto oli selvä: paluuta maksulliseen uutisaineistoon netissä ei ole.

Verkko tuottaa Kauppalehdelle jo kymmenen prosenttia tuloista eli puhutaan kuitenkin jo miljoonista euroista. Kauppalehti ilmoittaakin, että se julkaisee myös verkossa kannattavasti. Paperilehti sai hetken hengähdystauon, kun kilpailija Taloussanomat pisti lapun luukulle vuoden vaihteessa. Seuraaja Taloussanomat.fi, joka toimii nyt varsin tyydyttävästi kokonaan verkossa, puolestaan kertoi hiljakkoin, että verkko ei tule tuottamaan vielä vähään aikaan voittoa. Veikkaan, että lopulta kumpikin tulee menestymään ajan mittaan verkossa.

Vastaavaa kisaa käyvät myös Iltalehti ja Ilta-Sanomat, joilla on miljoonaportaalit. Lukijamäärät netin kautta ovat suuremmat kuin lehdissä, mutta netissä yksikään lukija ei maksa mitään kustantajalle. Tämä on omituinen paradoksi irtonumeromyynnistä elävälle medialle!

Lehtien tekijöiden tulevaisuus näyttää valitettavasti synkältä. Enää ei kuule juuri kenenkään sanovan, että ”kyllä paperilehti pitää aina pintansa, koska lehti on niin kätevä”. Nyt sitä vastoin ilahtuneesti todetaan, kuinka näppärästi kaiken saa heti netistä ja samalla huokaistaan, ”milloinkahan ne lopettavat tuon Hesarin sotkuisen paperinipun raahaamisen aamuyöstä pitkin sohjoisia teitä.”

Netti on haasteellinen media. Jos julkaisija ei profiloidu riittävästi, se ei saa etumatkaa kilpailijaan. Ongelmana nyt onkin, että kaikkialla pyörivät samat STT:n uutiset ja muut pääotsikot. Vaikka esimerkiksi HS.fi ja Yle tuottavat itse uutisensa, nettisivuilta löytyy kuitenkin lähes yhteneväistä aineistoa. Kummallakaan ei ole omaa uutta, ja jos onkin hetken, niin toinen tekee vastaavasta aiheesta muutaman minuutin kuluttua oman versionsa. Mitään uniikkia ei helposti pääse syntymään kilpailueduksi. Lukijalle ei ole väliä missä käy, niin päivän pääuutiset on luettu.

Lääkkeitä netin ”sosialisoituun uutistarjontaan” ei ole helppo keksiä. Ehkäpä aktiivisten lukijoiden mukaanotto, kuten nyt tekee mm. Nelonen, joka tuottaa tiettyjä ohjelmia pelkästään nettiin, voi antaa jotain etumatkaa muihin. Liikkuva kuva on uniikkia. Lisäksi muu sisältö, kuten tietyt ilmoitukset, kolumnit tai tietokannat, voivat houkutella omia lukijoita nettisivustolle.

Verkkomedian tulevaisuus on valoisa, koska mainostajat ovat löytäneet netin. Verkkomainosten myynti kasvaa kaikkein nopeimmin koko maailmassa, ja nyt myös Suomessa, jossa tullaan jälkijunassa tässäkin asiassa. Suomessakin verkkomainonta on ohittanut radiomainonnan ja muissa maissa se lähentelee pian lehtimainonnan määrää.

Euroopassa verkkomainonnan määrä oli viime jo yli 11 miljardia euroa. Se on iso summa. Netti on valtava mahdollisuus, joka suomalaisilla on vielä lähes tyystiin käyttämättä, niin kustantajilla kuin lukijoillakin. Suomessa otamme vasta netin ensiaskelia, vaikka niissäkin olemme jo tietyntason osaajia.

Tämä kirjoitus julkaistaan mediaviikon luvalla.

Paavo Vasala, päätoimittaja mediaviikko, YTM Työskennellyt toimittajana, tiedottajana ja viestintäkonsulttina sekä kuusi vuotta verkkomediayritys Pressi.comin toimitusjohtajana. Sen jälkeen perustanut internet-pohjaisia mediayrityksiä. Valmistelee tohtorin väitöskirjaa aiheesta The Role of The Internet in Corporate Communications. Experiences of Communications Managers. Senior Research Fellow yhdysvaltalaisessa Society for New Communications Research -yhteisössä. Anna palautetta! paavo.vasala@mediaviikko.fi

Katso lisää mediauutisia: www.mediaviikko.fi

05.09.2008Maalla olisi tilaa nuorten yritteliäisyydelle
04.09.2008Maaseutuelinkeinojen neuvonnan määrärahojen vähennys aiheuttaa työpaikkojen menetyksiä
02.09.2008Maksuhäiriömerkintöjä poistui uuden luottotietolain myötä
01.09.2008Jyrääkö digilehti paperiversion?
01.09.2008Kari Uotin Kirottu salaisuus antaa uuden näkökulman pankkikriisin syntyyn
28.08.2008Maakuntien ja Suomen Vahvimpien yritysten valinnat käynnistyvät
25.08.2008Green Office -toimistot vähensivät 2000 tonnia hiilidioksidipäästöjä
22.08.2008Kustannusten nousu kiristää kuljetusyrittäjän arkea
22.08.2008Puun myyntitulojen verohuojennus piristänyt puukauppaa
21.08.2008Sertifiointitietous kootusti nettipalvelussa - laadukkaat yhteistyökumppanit löytyvät helpostu
15.08.2008Suomen Parhaat Verkkosivut -kilpailu puolessa välissä - Jo yli tuhat osallistujaa!
14.08.2008Markkinointiviestinnän tuloksellisuutta palkitseva AdProfit-kilpailu käynnistyi
12.08.2008Kielitaito ja oikea asenne auttavat maahanmuuttajia työllistymään Suomessa
12.08.2008Mainoskupla-kilpailussa etsitään parasta vastamainosta
01.08.2008SKAL: Ulkomaisten kuljetusyritysten suosimisen on loputtava
28.07.2008Ihmetuotteita ei ole - mitkä lupaukset ovat katteettomia elintarvikemarkkinoinnissa?
24.07.2008Maatilat nousevat kasvuyritysten joukkoon
24.07.2008Hallituksen veroratkaisu sopii nykyiseen markkinatilanteeseen
13.06.2008Erilaista yrittämistä - Windside uskomaton, mutta tosi
13.06.2008Joutopäivistään Joutsa tunnetaan
27.05.2008Yritysten viestintä kannattaa suunnitella pahan päivän varalle
27.05.2008Vastaava ekonomisti Penna Urrila: Pk-yritysten suhdannekuva himmenee vähitellen
19.05.2008Vaasalaisyritykset odottavat asuntomessuilta paljon
19.05.2008Suomalaisen Työn Liiton tutkimus: Suomalainen ostaa laatua, osaamista ja hyvinvointia - Vastuullisuus nostamassa päätään
25.04.2008Töitä olisi, mutta mistä lisää tekijöitä?
18.04.2008PK-yritykset kilpailevat logistiikkaosaamisella
17.04.2008Menestyksen avaimet - vasara ja sydän
15.04.2008Yrittäjän arki ei pääse otsikoihin
11.04.2008Ilmaista vai maksullista?
08.04.2008Keski-Suomen päivän vietto käynnistetään uudelleen Huhtikuun 18. on Keski-Suomen päivä
08.04.2008Aivomyrsky ihastutti
28.03.2008Helmikuussa jo yli puoli miljoonaa latausta
25.03.2008Häme-markkinoinnille uusi yhteistyökumppani - Mainostoimisto ezpa
20.03.2008Verohuojennus helpottaa sukupolvenvaihdoksia
20.03.2008EK patistaa yrityksiä tarjoamaan kesätyötä
20.03.2008Yhä useampi työpaikka jää täyttämättä
17.03.2008Aivomyrsky rokkaa pian Jyväskylässä
10.03.2008Rakennemuutosrahaa Keuruun ja Saarijärven-Viitasaaren seutukunnille
26.02.2008Yrittäjälinja kysyy kansanedustajilta
15.02.2008Jyvässeudulla tutkaillaan Slovakian markkinoita
13.02.2008Erilaista yrittämistä - Klamydia ja Kråklund Records
12.02.2008Ikäihmiset haluavat palvelua kotikulmillaan