SKAL: Ulkomaisten kuljetusyritysten suosimisen on loputtava01.08.2008 Tavaraliikenteen etujärjestö SKAL vaatii valtiota lopettamaan ulkomaisten kuljetusliikkeiden suosimisen ja edellyttää toimia laittoman liikenteen karsimiseksi. Ulkomaisten kuorma-autojen määrä kotimaan tavaraliikenteessä on riistäytymässä käsistä. Nopeat viranomaistoimet ovat välttämättömiä. Vain tilapäiset tavarankuljetukset ovat sallittuja toiseen EU-maahan rekisteröidyille kuorma-autoille. EU:n ulkopuolisilla, kuten mm. venäläisillä kuorma-autoilla ei ole lainkaan oikeutta kuljettaa tavaroita Suomen sisäisessä liikenteessä. Viime kevään jälkeen näitä määräyksiä on alettu rikkoa toistuvasti, jopa vaarantaen kotimaisten kuljetusyritysten toimintaa. Tilanteen huonontumista on edesauttanut poliisin voimattomuus valvoa laitonta ulkomaista tavaraliikennettä. Ratkaisukeinoksi SKAL esittää päivämaksuja ulkomaisille kuorma-autoille. Niiden tulee maksaa tieverkkomme käytöstä päivämaksua, joka suuruudeltaan vastaa suomalaisilta kuorma-autoilta perittävää käyttövoimaveroa. Päivämaksuilla ulkomaisten kuorma-autojen perusteeton suosiminen saadaan vihdoin loppumaan. Näin mahdollistetaan myös kuljetusmääräysten valvonta. SKAL odottaa päivämaksujärjestelmästä päätöstä jo budjettiriihessä ja edellyttää, että kerätyt päivämaksutulot korvamerkitään käytettäväksi erityisesti tieverkon ylläpitoon. Samalla lunastetaan hallitusohjelmassa, liikennepoliittisessa selonteossa ja vuoden mittaan eduskunnassa annettuja lupauksia logistiikkakustannusten alentamiseksi ja kotimaisen kuljetuselinkeinon kilpailukyvyn kohentamiseksi. Lähde: Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry |