Blogin arkisto

Ihmetuotteita ei ole - mitkä lupaukset ovat katteettomia elintarvikemarkkinoinnissa?

28.07.2008

Jos jonkin elintarvikkeen luvataan tekevän ihmeitä, kuluttajien pitäisi kuulla hälytyskellojen ääni korvissaan. Lääkinnällisten väitteiden esittäminen on jo nyt kiellettyä, ja myös terveysväitteitä ryhdytään valvomaan tiukemmin. Millaisia lupauksia elintarvikkeen vaikutuksista saa antaa?

omena.jpgMonet suomalaiset valitsevat ostamansa elintarvikkeet niiden mainonnan ja lupausten perusteella. Joidenkin elintarvikkeiden mainoksissa ja tuoteselosteissa annetaan tuotteen toiminnasta ja vaikutuksesta kuitenkin katteettomia lupauksia.

- Näitä näkee aina välillä. Yleensä väitteet liittyvät jotenkin painonpudotuksen nopeuteen ja määrään, ja niissä luvataan lyhyessä ajassa merkittäviä tuloksia. Tällaiset lupaukset ovat kuitenkin aina katteettomia, varoittaa Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran ylitarkastaja Sari Sippola.

- Laihduttamiseen vaikuttaa kuitenkin se, paljonko syö, ja paljonko kuluttaa. Painonpudotus on yksilöllistä, eikä jotain pudotustahtia voi yleistää kaikkia koskevaksi.

Sippola kehottaa kuluttajia olemaan varuillaan etenkin silloin, jos jotain tuotetta väitetään ihmetuotteeksi, jota ilman ei pärjää. Markkinoinnissa on tehtävä selkeä ero ravitsemus- ja terveysväitteiden välille.

- Tuotteesta kerrotut ravitsemusväitteet kuvastavat tuotteen koostumusta, kuten esimerkiksi energiapitoisuutta, sen sisältämiä ravintoaineita sekä sitä, onko tuotteeseen lisätty jotain tai onko siitä otettu pois. Terveysväitteet puolestaan viittaavat siihen, että kyseisellä tuotteella on vaikutusta terveyteen.

Terveysväitteiden takana oltava näyttöä

Suomen elintarvikelaki lähtee siitä, että vastuu riittävien tietojen tarjoamisesta kuluttajille on sillä yrityksellä, joka on tuonut tuotteen markkinoille. Yrittäjä vastaa siitä, että annetut tiedot pitävät paikkansa eivätkä johda kuluttajaa harhaan. Valvontaviranomaiset tarkistavat yrityksen oman valvonnan.

Lääkinnälliset väitteet elintarvikkeiden sairauksia hoitavasta vaikutuksesta ovat aina olleet kiellettyjä elintarvikkeiden markkinoinnissa, ja nyt myös terveydellisiä väitteitä ryhdytään valvomaan.

- Terveysväitteille on tulossa EU:n alueella ennakkohyväksymismenettely eli väitteiden pitää perustua tieteelliseen näyttöön. Jonkin tuotteen voidaan sanoa vaikuttavan elimistön normaaliin toimintaan tai esimerkiksi laskevan kolesterolia ja vähentävän sitä kautta sydän- ja verisuonisairauksien riskiä. Väite pitää kuitenkin todistaa tieteellisesti ennen kuin sitä käytetään markkinoinnissa, Sippola kertoo.

Hyväksytyistä terveysväitteistä tehdään rekisteri Euroopan komission verkkosivuille. Myös Evira ryhtyy ylläpitämään omaa listaansa, josta suomalaiset voivat halutessaan tarkistaa, onko jostain tuotteesta esitetyt väitteet hyväksytty.

- On kiinnostavaa seurata, miten kansallisten tuotteiden terveysväitteille käy ennakkotarkastuksessa. Meillähän esitetään terveysväitteitä esimerkiksi ksylitolipurkasta, kolesterolia alentavista tuotteista sekä maitohappobakteereihin liittyvistä tuotteista.

Lähde: Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

05.09.2008Maalla olisi tilaa nuorten yritteliäisyydelle
04.09.2008Maaseutuelinkeinojen neuvonnan määrärahojen vähennys aiheuttaa työpaikkojen menetyksiä
02.09.2008Maksuhäiriömerkintöjä poistui uuden luottotietolain myötä
01.09.2008Jyrääkö digilehti paperiversion?
01.09.2008Kari Uotin Kirottu salaisuus antaa uuden näkökulman pankkikriisin syntyyn
28.08.2008Maakuntien ja Suomen Vahvimpien yritysten valinnat käynnistyvät
25.08.2008Green Office -toimistot vähensivät 2000 tonnia hiilidioksidipäästöjä
22.08.2008Kustannusten nousu kiristää kuljetusyrittäjän arkea
22.08.2008Puun myyntitulojen verohuojennus piristänyt puukauppaa
21.08.2008Sertifiointitietous kootusti nettipalvelussa - laadukkaat yhteistyökumppanit löytyvät helpostu
15.08.2008Suomen Parhaat Verkkosivut -kilpailu puolessa välissä - Jo yli tuhat osallistujaa!
14.08.2008Markkinointiviestinnän tuloksellisuutta palkitseva AdProfit-kilpailu käynnistyi
12.08.2008Kielitaito ja oikea asenne auttavat maahanmuuttajia työllistymään Suomessa
12.08.2008Mainoskupla-kilpailussa etsitään parasta vastamainosta
01.08.2008SKAL: Ulkomaisten kuljetusyritysten suosimisen on loputtava
28.07.2008Ihmetuotteita ei ole - mitkä lupaukset ovat katteettomia elintarvikemarkkinoinnissa?
24.07.2008Maatilat nousevat kasvuyritysten joukkoon
24.07.2008Hallituksen veroratkaisu sopii nykyiseen markkinatilanteeseen
13.06.2008Erilaista yrittämistä - Windside uskomaton, mutta tosi
13.06.2008Joutopäivistään Joutsa tunnetaan
27.05.2008Yritysten viestintä kannattaa suunnitella pahan päivän varalle
27.05.2008Vastaava ekonomisti Penna Urrila: Pk-yritysten suhdannekuva himmenee vähitellen
19.05.2008Vaasalaisyritykset odottavat asuntomessuilta paljon
19.05.2008Suomalaisen Työn Liiton tutkimus: Suomalainen ostaa laatua, osaamista ja hyvinvointia - Vastuullisuus nostamassa päätään
25.04.2008Töitä olisi, mutta mistä lisää tekijöitä?
18.04.2008PK-yritykset kilpailevat logistiikkaosaamisella
17.04.2008Menestyksen avaimet - vasara ja sydän
15.04.2008Yrittäjän arki ei pääse otsikoihin
11.04.2008Ilmaista vai maksullista?
08.04.2008Keski-Suomen päivän vietto käynnistetään uudelleen Huhtikuun 18. on Keski-Suomen päivä
08.04.2008Aivomyrsky ihastutti
28.03.2008Helmikuussa jo yli puoli miljoonaa latausta
25.03.2008Häme-markkinoinnille uusi yhteistyökumppani - Mainostoimisto ezpa
20.03.2008Verohuojennus helpottaa sukupolvenvaihdoksia
20.03.2008EK patistaa yrityksiä tarjoamaan kesätyötä
20.03.2008Yhä useampi työpaikka jää täyttämättä
17.03.2008Aivomyrsky rokkaa pian Jyväskylässä
10.03.2008Rakennemuutosrahaa Keuruun ja Saarijärven-Viitasaaren seutukunnille
26.02.2008Yrittäjälinja kysyy kansanedustajilta
15.02.2008Jyvässeudulla tutkaillaan Slovakian markkinoita
13.02.2008Erilaista yrittämistä - Klamydia ja Kråklund Records
12.02.2008Ikäihmiset haluavat palvelua kotikulmillaan