Suomalaisen Työn Liiton tutkimus: Suomalainen ostaa laatua, osaamista ja hyvinvointia - Vastuullisuus nostamassa päätään19.05.2008 Kuluttajat arvostavat suomalaisissa tuotteissa laatua, osaamista ja sitä, että ostovalinnoilla voi vaikuttaa koko kansakunnan hyvinvointiin. Päätään kuluttajien valintaperusteissa ovat nostamassa yhteiskuntavastuuseen ja ympäristöön liittyvät tekijät. Ostovoimaisimmilla ikäluokilla on kuitenkin vielä jalka jarrulla nuorten näyttäessä suuntaa. Tiedot käyvät ilmi Suomalaisen Työn Liiton TNS Radarilla toteuttamasta tutkimuksesta, jossa selvitettiin suomalaisten kuluttajien suhtautumista suomalaisiin tuotteisiin. Eräs mielenkiintoisimmista tutkimuksen löydöistä on vastuullisuuden esiinnousu. - Suomalaiset tuotteet ja kotimaisesta alkuperästä kertova Avainlippu edustavat kuluttajalle ensisijaisesti laatua, osaamista ja turvallisuutta. Kuluttajat tiedostavat aiempaa selkeämmin, että ostopäätöksillä voi vaikuttaa työllisyyden lisäksi suomalaiseen yhteiskuntaan laajemmin, kertoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Sami Tuurna. Ostopäätöstilanteissa yhteiskuntaan ja ympäristöön viittaavat asiat, kuten esimerkiksi suomalaisen hyvinvoinnin edistäminen tai kestävä kehitys ovat kuluttajalle melkein yhtä tärkeitä kuin tuoteominaisuudet. - Kun tarkastellaan, kuinka moni kuluttaja pitää tärkeänä jotakin tuotteen yhteiskunnallista ulottuvuutta, nähdään, että niitä mainittiin lähes yhtä usein kuin kiinteästi tuotteeseen liittyviä ominaisuuksia kuten turvallisuutta tai laadukkuutta, kertoo Tuurna. Vastuullisuuden nousu näkyy selvimmin alle 25-vuotiaiden keskuudessa. Heistä puolet pitää tärkeänä, että tuote edistää kestävää kehitystä, on vastuullisen yrityksen valmistama, helpottaa eettisiä valintoja, on tuotettu lähellä ja torjuu ilmastonmuutosta. Muiden ikäluokkien vastaajista vain runsas kolmannes nostaa jonkin näistä kysymyksistä tärkeäksi. Tutkimustulokset julkisti Suomalaisen Työn Liiton seminaarissa 15.5. TNS Radarin tutkimusjohtaja Tiitta Tiilikainen. Seminaarissa haettiin vastauksia kysymykseen innostaako vastuullisuus? Median roolista tilaisuudessa puhui MTV Oy:n toimitusjohtaja Pekka Karhuvaara. Paneelissa suomalaisuudesta lisäarvona keskustelivat Iskun omistajaperhettä edustava hallituksen jäsen, sisustusarkkitehti Nea Vikström, S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula ja Suomen Nestle Oy:n liiketoimintajohtaja Jouni Palokangas. Suomalaisen Työn Liitto on seurannut järjestelmällisesti suomalaisten suhtautumista suomalaisiin tuotteisiin jo vuosikymmeniä. Tänään julkistetun tutkimuksen toteutti huhtikuussa TNS Radar Research Consulting Oy. Kyselyyn vastasi 1266 kuluttajaa eri puolilta Suomea. Aineisto vastaa sukupuolen, asuinpaikan ja iän suhteen 15 vuotta täyttänyttä väestöä. |