Blogin arkisto

Yritysten viestintä kannattaa suunnitella pahan päivän varalle

27.05.2008

Yritysten kannattaa miettiä viestintäänsä sen varalta, että sattuu pahin mahdollinen ongelma, vaikkei sellaista koskaan tulisi eteen. Ikävässä tilanteessa pitäisi muistaa aina ajatella viestintää. Se on toimitusjohtajan tehtävä. Hänellä on silloin muutakin miettimistä, joten etukäteen olisi huolehdittava siitä, että joku nimetty henkilö vastaa tiedotuksesta.

paatoimittajat.jpgYrityksen päätöksenteossa pitäisi aina olla mukana myös viestintänäkökulma, opasti Kauppalehden eläkkeellä oleva päätoimittaja Lauri Helve Mikkelissä aiheesta järjestetyssä tilaisuudessa. Häntä pidetään yhtenä Suomen talousjournalismin edelläkävijöistä.

Esimerkiksi Nokian kaupunkia kohdannut vesiongelma tai lentokoneiden toistuvat pitkät myöhästelyt ovat hänen mukaansa osoittaneet, että tietoa kaivattaisiin nopeasti. Jos sitä pantataan, ehtii tapahtua vahinkoa yrityskuvalle.

Aina ei onnistuta, vaikka asialla olisi kovapalkkaisia ammattilaisia. Energiayhtiö Fortumin maine optiokohuineen on huono, vaikka se varmasti yrittää tiedottaa tehokkaasti. Samoin kansallisylpeys Nokia kompuroi menneinä kuukausina Saksassa. Yleisesti tulkittiin, että tiedotus meni pieleen, Helve muistutti.

Katastrofitilannetta voi hänen mukaansa pehmentää monella tapaa. Voidaan kertoa julkisuuteen mahdollisimman paljon ongelmista ja minimoida vahingot. Helve kutsui tilannetta yhdeksän päivän ilmiöksi: reilun viikon päästä viimeinenkin viikkolehti on ilmestynyt ja julkinen kuohunta on siirtynyt muihin aiheisiin. Työrauha palautuu.

Julkisuus kiinnostuu, kun täydelliseen tulee särö. Tavallinen vesivuoto ydinvoimalassa käy uutisaiheeksi kiinnostavan ympäristön takia. Tilanne täytyy selittää asiallisesti, jotta vääriltä mielikuvilta vältytään.

Syntipukkimenetelmä on yksi tapa reagoida. Kun avoimesti myönnetään virhe ja vastuullinen astuu esiin, tilanteesta selvitään. Isotkin asiat voidaan myös vuotaa hallitusti luottotoimittajalle. Muut tiedotusvälineet eivät enää innostu niistä kovinkaan paljon.

Yritysjohtajien tiedotusvälineille antamat haastattelut ovat aina tärkeitä ja niihin on valmistauduttava. Omia sidosryhmiä ajatellen on mietittävä, mikä on keskeinen viesti ja onko se ok. Kukaan muu ei silti lue haastatteluja samalla tavalla suurennuslasin kanssa kuin haastateltu itse, Helve muistutti.

Toimittajien tärkein työ on kaivaa byrokratian kätköistä tekeillä olevia hankkeita julkiseen keskusteluun. Monia asioita halutaan kypsytellä valmiiksi, mutta median tehtävä on mahdollisimman aikainen julkistaminen. Näin se hoitaa vahtikoiran rooliaan ja on demokratian asialla, Helve totesi.

Tiedotusvälineitä kutsutaan neljänneksi valtiomahdiksi. Helve katsoo, että viime vuosikymmeninä on mukaan tullut muitakin vahvoja tekijöitä.

Markkinoiden merkitys on hänen mukaansa noussut politiikan rinnalle ja ohikin. Ay-liike on myös ottanut ja saanut vahvan aseman. Kolmas vahva vallankäyttäjä on kansalaisliikkeiden kirjava joukko. Erityisesti ympäristöasioissa niillä on paljon sananvaltaa.

Lehti nostaa asiat keskusteluun

Samassa Liikesivistysrahaston järjestämässä talouselämän ja median suhteita pohtineessa tilaisuudessa Länsi-Savon päätoimittaja Tapio Honkamaa käsitteli maakuntalehden roolia alueensa kehittäjänä. Hänen mielestään perusasioita ovat ammattitaitoinen toiminta ja kunnossa oleva talous, jotta voitaisiin ylipäätään vaikuttaa toimintaympäristöön.

Lehti on liikeyrityksenä omaperäinen. Se tekee kriittisiä juttuja alueeltaan ja sekaantuu joka asiaan. Samaan aikaan tehdään ilmoituskauppaa, jonka varassa talous pyörii.

Lehti pyrkii hoitamaan työnsä mahdollisimman hyvin eli uutisoi ja tuo julki keskustelun avauksia. Se myös luo uskoa alueen mahdollisuuksiin esimerkiksi kertomalla täkäläisistä menestyjistä. Se voi myös tehdä itse konkreettisia tekoja. Tärkein niistä on kuitenkin hyvin hoidettu liiketoiminta ja sen tuomat työpaikat.

Lehti voi osaltaan edistää monia asioita, mutta realismi on pidettävä mielessä. On pyrittävä löytämään luontaisia edellytyksiä maakunnan kehittämiselle ja näkemään hyödyntämättömiä mahdollisuuksia, Honkamaa aprikoi.

Lehdenteon ammattitaitoa on hänen mukaansa sekin, että pysytään kärryillä ympäröivän maailman muutoksessa. Nyt askarruttavat pitkälti verkkomaailman haasteet ja mahdollisuudet. Paperilehti toki pysyy, vaikka pientä pohjan rapautumista on jo havaittavissa.

Sanomalehteä tarvitaan edelleen myös valistajana, vaikka se tuntuisi vanhanaikaiselta. Myös talouden alueelta voidaan tarjota paljon tietoa, jota lukijat tarvitsevat.

Teksti ja kuva: Kauko Hirvonen

05.09.2008Maalla olisi tilaa nuorten yritteliäisyydelle
04.09.2008Maaseutuelinkeinojen neuvonnan määrärahojen vähennys aiheuttaa työpaikkojen menetyksiä
02.09.2008Maksuhäiriömerkintöjä poistui uuden luottotietolain myötä
01.09.2008Jyrääkö digilehti paperiversion?
01.09.2008Kari Uotin Kirottu salaisuus antaa uuden näkökulman pankkikriisin syntyyn
28.08.2008Maakuntien ja Suomen Vahvimpien yritysten valinnat käynnistyvät
25.08.2008Green Office -toimistot vähensivät 2000 tonnia hiilidioksidipäästöjä
22.08.2008Kustannusten nousu kiristää kuljetusyrittäjän arkea
22.08.2008Puun myyntitulojen verohuojennus piristänyt puukauppaa
21.08.2008Sertifiointitietous kootusti nettipalvelussa - laadukkaat yhteistyökumppanit löytyvät helpostu
15.08.2008Suomen Parhaat Verkkosivut -kilpailu puolessa välissä - Jo yli tuhat osallistujaa!
14.08.2008Markkinointiviestinnän tuloksellisuutta palkitseva AdProfit-kilpailu käynnistyi
12.08.2008Kielitaito ja oikea asenne auttavat maahanmuuttajia työllistymään Suomessa
12.08.2008Mainoskupla-kilpailussa etsitään parasta vastamainosta
01.08.2008SKAL: Ulkomaisten kuljetusyritysten suosimisen on loputtava
28.07.2008Ihmetuotteita ei ole - mitkä lupaukset ovat katteettomia elintarvikemarkkinoinnissa?
24.07.2008Maatilat nousevat kasvuyritysten joukkoon
24.07.2008Hallituksen veroratkaisu sopii nykyiseen markkinatilanteeseen
13.06.2008Erilaista yrittämistä - Windside uskomaton, mutta tosi
13.06.2008Joutopäivistään Joutsa tunnetaan
27.05.2008Yritysten viestintä kannattaa suunnitella pahan päivän varalle
27.05.2008Vastaava ekonomisti Penna Urrila: Pk-yritysten suhdannekuva himmenee vähitellen
19.05.2008Vaasalaisyritykset odottavat asuntomessuilta paljon
19.05.2008Suomalaisen Työn Liiton tutkimus: Suomalainen ostaa laatua, osaamista ja hyvinvointia - Vastuullisuus nostamassa päätään
25.04.2008Töitä olisi, mutta mistä lisää tekijöitä?
18.04.2008PK-yritykset kilpailevat logistiikkaosaamisella
17.04.2008Menestyksen avaimet - vasara ja sydän
15.04.2008Yrittäjän arki ei pääse otsikoihin
11.04.2008Ilmaista vai maksullista?
08.04.2008Keski-Suomen päivän vietto käynnistetään uudelleen Huhtikuun 18. on Keski-Suomen päivä
08.04.2008Aivomyrsky ihastutti
28.03.2008Helmikuussa jo yli puoli miljoonaa latausta
25.03.2008Häme-markkinoinnille uusi yhteistyökumppani - Mainostoimisto ezpa
20.03.2008Verohuojennus helpottaa sukupolvenvaihdoksia
20.03.2008EK patistaa yrityksiä tarjoamaan kesätyötä
20.03.2008Yhä useampi työpaikka jää täyttämättä
17.03.2008Aivomyrsky rokkaa pian Jyväskylässä
10.03.2008Rakennemuutosrahaa Keuruun ja Saarijärven-Viitasaaren seutukunnille
26.02.2008Yrittäjälinja kysyy kansanedustajilta
15.02.2008Jyvässeudulla tutkaillaan Slovakian markkinoita
13.02.2008Erilaista yrittämistä - Klamydia ja Kråklund Records
12.02.2008Ikäihmiset haluavat palvelua kotikulmillaan