Blogin arkisto

Jyrääkö digilehti paperiversion?

01.09.2008

Tuttu ja rakas rutiini vai selailun helppous? Suuri osa suomalaisista valitsee näiden kahden syyn perusteella sen, lukeeko lehtensä paperiversiona vai digilehtenä. Yhä useampi tuntuu arvostavan lehden lukemisessa helppoutta ja nopeutta, sillä digilehtien suosio on jatkuvassa kasvussa. Mikä digilehdessä houkuttaa?

- Lehtien lukemisessa paperiversio hakkaa bitit vielä toistaiseksi, mutta muutos kohti digitaalisempaa lukijakuntaa on selviö. Verkosta uutiset saa etsittyä tarvittaessa nopeasti ilman, että pitää selata koko lehti läpi, tuumaa muun muassa digipaper-palvelua tarjoavan Mederra Oy:n toimitusjohtaja Timo Wallenius.

Nykyään jo lähes kaikki Suomessa ilmestyvät lehdet ovat luettavissa myös internetissä. Verkkolehtien lukijamääriin vaikuttaa muun muassa se, onko lehden verkkoversion käyttöoikeus ilmainen, maksullinen vai osa paperilehden tilausta. Walleniuksen arvion mukaan verkkolehtien lukijamäärät tulevat jatkossa kasvamaan tasaista tahtia.

- Ne, jotka suhtautuvat muutenkin positiivisesti ja avoimesti internetin käyttöön, siirtyvät usein kokonaan online-maailmaan eivätkä enää lue paperilehteä lainkaan. Jos kustantajat haluavat saada lukijat siirtymään digilehden pariin, lehden pitäisi olla helposti löydettävissä ja hinnoittelultaan joko paperilehteä halvempi tai osana sen tilausta.

Mikä toimii verkossa?

Musteentuoksuinen, kahiseva sanomalehti on viikonloppuisin tuttu vieras aamiaispöydässä, mutta arkena päivän tuoreimmat uutiset halutaan lukea digilehdestä helposti ja nopeasti. Myös lehden tyyppi vaikuttaa siihen, luetaanko sitä mieluummin paperi- vai digiversiona.

- Sanomalehden uutiset ovat usein jo eilisen päivän tapahtumia, kun lehti ehtii painosta lukijalle, kun taas verkkopalveluita päivitetään jatkuvasti. Digilehti toimii osana verkkopalveluita esimerkiksi silloin, kun haluaa pysyä ajan tasalla entisen kotipaikkakuntansa tapahtumista, mutta ei välttämättä halua tilata paperilehteä monen sadan kilometrin päähän. Aikakauslehtien aiheet puolestaan ovat ajattomampia, ja niitä selaillaan yleensä moneen kertaan, Mederran toimitusjohtaja Timo Wallenius toteaa.

Digilehti voi sisältää ylimääräistä materiaalia paperilehteen verrattuna, sillä lehdessä julkaistuja tekstejä voidaan täydentää esimerkiksi äänellä, kuvilla ja videoilla.

- Verkkolehdessä kannattaa ilman muuta olla jotain extraa. Sitähän varten netti on, että sen avulla voidaan täydentää ja antaa ylimääräistä tietoa. Monien lehtien verkkosivuilla on esimerkiksi leffojen trailereita, haastatteluita tai radiopätkiä, ja samalla tavalla digilehdestä voi tehdä multimediaa sisältävän julkaisun.

Muutaman vuosikerran jälkeen digilehdistä kertyy kattava tietokanta, jonka pariin lukijat usein palaavat. Arkistossa olevaa digilehteä pystyy lukemaan muuallakin kuin siellä, missä paperilehti on.

- Digilehtien tekemisessä kannattaa pitää mielessä se, että verkkoon ei kannata laittaa mitään, mitä hakukoneet eivät löydä, Wallenius muistuttaa.

Lähde: Mederra Oy

05.09.2008Maalla olisi tilaa nuorten yritteliäisyydelle
04.09.2008Maaseutuelinkeinojen neuvonnan määrärahojen vähennys aiheuttaa työpaikkojen menetyksiä
02.09.2008Maksuhäiriömerkintöjä poistui uuden luottotietolain myötä
01.09.2008Jyrääkö digilehti paperiversion?
01.09.2008Kari Uotin Kirottu salaisuus antaa uuden näkökulman pankkikriisin syntyyn
28.08.2008Maakuntien ja Suomen Vahvimpien yritysten valinnat käynnistyvät
25.08.2008Green Office -toimistot vähensivät 2000 tonnia hiilidioksidipäästöjä
22.08.2008Kustannusten nousu kiristää kuljetusyrittäjän arkea
22.08.2008Puun myyntitulojen verohuojennus piristänyt puukauppaa
21.08.2008Sertifiointitietous kootusti nettipalvelussa - laadukkaat yhteistyökumppanit löytyvät helpostu
15.08.2008Suomen Parhaat Verkkosivut -kilpailu puolessa välissä - Jo yli tuhat osallistujaa!
14.08.2008Markkinointiviestinnän tuloksellisuutta palkitseva AdProfit-kilpailu käynnistyi
12.08.2008Kielitaito ja oikea asenne auttavat maahanmuuttajia työllistymään Suomessa
12.08.2008Mainoskupla-kilpailussa etsitään parasta vastamainosta
01.08.2008SKAL: Ulkomaisten kuljetusyritysten suosimisen on loputtava
28.07.2008Ihmetuotteita ei ole - mitkä lupaukset ovat katteettomia elintarvikemarkkinoinnissa?
24.07.2008Maatilat nousevat kasvuyritysten joukkoon
24.07.2008Hallituksen veroratkaisu sopii nykyiseen markkinatilanteeseen
13.06.2008Erilaista yrittämistä - Windside uskomaton, mutta tosi
13.06.2008Joutopäivistään Joutsa tunnetaan
27.05.2008Yritysten viestintä kannattaa suunnitella pahan päivän varalle
27.05.2008Vastaava ekonomisti Penna Urrila: Pk-yritysten suhdannekuva himmenee vähitellen
19.05.2008Vaasalaisyritykset odottavat asuntomessuilta paljon
19.05.2008Suomalaisen Työn Liiton tutkimus: Suomalainen ostaa laatua, osaamista ja hyvinvointia - Vastuullisuus nostamassa päätään
25.04.2008Töitä olisi, mutta mistä lisää tekijöitä?
18.04.2008PK-yritykset kilpailevat logistiikkaosaamisella
17.04.2008Menestyksen avaimet - vasara ja sydän
15.04.2008Yrittäjän arki ei pääse otsikoihin
11.04.2008Ilmaista vai maksullista?
08.04.2008Keski-Suomen päivän vietto käynnistetään uudelleen Huhtikuun 18. on Keski-Suomen päivä
08.04.2008Aivomyrsky ihastutti
28.03.2008Helmikuussa jo yli puoli miljoonaa latausta
25.03.2008Häme-markkinoinnille uusi yhteistyökumppani - Mainostoimisto ezpa
20.03.2008Verohuojennus helpottaa sukupolvenvaihdoksia
20.03.2008EK patistaa yrityksiä tarjoamaan kesätyötä
20.03.2008Yhä useampi työpaikka jää täyttämättä
17.03.2008Aivomyrsky rokkaa pian Jyväskylässä
10.03.2008Rakennemuutosrahaa Keuruun ja Saarijärven-Viitasaaren seutukunnille
26.02.2008Yrittäjälinja kysyy kansanedustajilta
15.02.2008Jyvässeudulla tutkaillaan Slovakian markkinoita
13.02.2008Erilaista yrittämistä - Klamydia ja Kråklund Records
12.02.2008Ikäihmiset haluavat palvelua kotikulmillaan