Kustannusten nousu kiristää kuljetusyrittäjän arkea22.08.2008 Pelkästään tämän vuoden aikana kuljetusyrittäjän kokonaiskustannukset ovat kohonneet noin kymmenen prosenttia. Siitä polttoaineen osuus on noin kuusi prosenttia. Kuljetusalaa uhkaa kriisi, joka pahimmassa tapauksessa kertautuu koko yrityskenttään. Kaikeksi onneksi kysyntä on sentään ennallaan. - Onhan se selvää, että kuljetusalan yrittäjien fiilikset eivät tällä hetkellä ole kovin korkealla ja usko tulevaisuuteen on ainakin osalla horjunut, huokaa toimitusjohtaja Timo Heikkinen KTK Lahdesta. - Jos kustannusten kohoamista ei saada siirrettyä hintoihin, se tietää kuljetusyrittäjille ja –yrityksille ennen pitkää vaikeuksia. Varsinkin raskaan kaluston osalta polttoainekustannukset näyttelevät merkittävää osaa. Ankaran kilpailun ja jo valmiiksi ohuiden katteiden vuoksi marginaaleja ei juurikaan ole ollut ja yrittäjä näkee kustannusten kohoamisen heti lompakossaan. On myös ymmärrettävä se, että kuljetusala on hyvin pääomavaltainen ala. Raha on kalustossa kiinni ja jos jotain särkyy, niin minimimarginaaleilla se aiheuttaa helposti suuria vaikeuksia. Tilanne on välittömästi akuutti ja homma voi loppua siihen. Murhe ei ole yksin liikennöitsijöiden. Jos pyörät lakkaavat – vaikka vain osittain – pyörimästä, on muukin yrityselämä hankaluuksissa. Periksi ei annetaEteenpäin pyritään silti koko ajan eikä tappiomielialalle anneta valtaa. Pyörät pitää saada pyörimään ja raha kiertämään – myös kuljetusalalla. Heikkinen kertoo, että kysyntä näyttää seurannan mukaan olevan ennallaan eikä näköpiirissä ole notkahdusta. Tietysti asiakaskentästä tulee viestiä siitä, että kasvun suhteen ollaan varovaisempia ja odotellaan mahdollista taantumaa, mutta suoranaista romahdusta ei ole näköpiirissä. Tällä hetkellä KTK Lahdessa eletään kiireisiä aikoja. Tilanne on varmasti samanlainen kautta maan. - Me käymme yli 80 jäsenyrittäjämme puolesta hintaneuvottelut. Myynti kiertää tiuhaan asiakkaita läpi ja siellä käydään tiukkaa neuvottelua hinnoista. Korotuksia on saatu, joskaan ei joka kohdassa ihan täysimääräisinä. On tietysti selvää, että valtaosin asiakkaat eivät ole hyväksyneet eivätkä hyväksy sellaista järjestelmää, jossa polttoaineen hinnan nousu nostaa automaattisesti myös kuljetuspalvelujen hintaa. Dieselin hinta on noussut suhteessa enemmän kuin bensiinin ja se jos mikä tuntuu kuljetusalalla. Dieselin hintaetua ei enää juurikaan ole – tuhdinpuoleisesta dieselverosta huolimatta. Herättäähän se närää. - Suoranaista kapinamielialaa ei mielestäni ole, mutta selkeä viesti kentältä yrittäjiltä on se, että hintoja pitää pystyä tarkistamaan ja kustannusten kohoaminen siirtämään hintoihin, koska muuten ei pystytä jatkamaan. Tule apuun, valtio!Metsäteollisuutta ja metsänomistajia on viime aikoina käsitelty silkkihansikkain, mutta kuljetusala kokee saaneensa vain kylmää kättä. - Kyllä meillekin apu kelpaisi. Kuljetuspuolelle viesti on ollut se, että ymmärretään kyllä se tuska, mutta mitään ei ole tehtävissä. Syytetään järjestelmiä tai jotain muuta, että nopeita muutoksia ei voida tehdä. - Varsin erikoista viestiä valtiovallan taholta tulee siinä mielessä, että kun kuljetusyrittäjien järjestö SKAL on käynyt neuvotteluja, niin sanotaan, että kyllä me ymmärrämme teidän huolenne, mutta mitään ei ole tehtävissä. Ei minkäänlaista vastaantuloa. Todetaan vain, ettei tämmöinen pieni korjaus teitä paljoa auttaisi. Sehän on sama kuin sanottaisiin, ettei mitään kannata tehdä, koska se ei paljoa auttaisi. Jossain vaiheessa SKAL:in toimitusjohtaja Iiro Lehtonenkin totesi, että kun puhutaan joidenkin maksujen kohottamisesta, niin järjestelmät antavat siihen kyllä mahdollisuuden reagoida hyvinkin nopeasti, mutta toisin päin se ei tunnu onnistuvan. Tosiasia kuitenkin on, että kuljetukset ovat mukana kaikkien muiden alojen toiminnassa - ja kustannuksissa. Jos kuljetusyrittäjän toiminta ei ole kannattavaa, sitä ei voi jatkaa. Yksinkertainen liike-elämän laki. Jos siis kuljetusalan yrittäjällä tulee häiriöitä tai keskeytys toimintaan, niin luonnollisesti myös asiakkaiden toiminta pätkii. Logistinen ketju häiriintyy ja se tuttu ja turvallinen maitopurkki ei ehkä olekaan siellä kaupan kylmäkaapissa. - Lähtökohta on tietysti se, että palvelun pitää pelata, mutta ei kuljetusyrittäjä voi olla maksava puoli eli se, joka rahoittaa muiden toiminnan. - Kyllä asiakkaatkin sen ymmärtävät. Me pyrimme yhdessä pitkäjänteiseen toimintaan ja yhteistyöhön. Silloin jatkuvuuden tae on se, että toiminta on kannattavaa molemmille osapuolille. Suoranaisia konkurssiuhkia ei vielä ole näkyvissä, mutta yrittäjien viesti on ainakin Timo Heikkiselle selvä: - Meidän jäsenautoilijoiltamme en ole suoranaista viestiä saanut, että konkreettista konkurssiuhkaa olisi päällä. Tiedän kyllä silti hyvin, että kannattavuuden kanssa painitaan kovasti. Sanotaanko niin, että joka sentti ja joka euro, mitä kustannuksista saadaan pois, auttaa tilannetta. En usko todellakaan siihen, että mitään ei kannata tehdä, koska se ei mukamas kuitenkaan auttaisi. Teksti ja kuva: Elina Salmi |