Blogin arkisto

Kustannusten nousu kiristää kuljetusyrittäjän arkea

22.08.2008

Pelkästään tämän vuoden aikana kuljetusyrittäjän kokonaiskustannukset ovat kohonneet noin kymmenen prosenttia. Siitä polttoaineen osuus on noin kuusi prosenttia. Kuljetusalaa uhkaa kriisi, joka pahimmassa tapauksessa kertautuu koko yrityskenttään. Kaikeksi onneksi kysyntä on sentään ennallaan.

kuljetus.jpg- Onhan se selvää, että kuljetusalan yrittäjien fiilikset eivät tällä hetkellä ole kovin korkealla ja usko tulevaisuuteen on ainakin osalla horjunut, huokaa toimitusjohtaja Timo Heikkinen KTK Lahdesta.

- Jos kustannusten kohoamista ei saada siirrettyä hintoihin, se tietää kuljetusyrittäjille ja –yrityksille ennen pitkää vaikeuksia.

Varsinkin raskaan kaluston osalta polttoainekustannukset näyttelevät merkittävää osaa. Ankaran kilpailun ja jo valmiiksi ohuiden katteiden vuoksi marginaaleja ei juurikaan ole ollut ja yrittäjä näkee kustannusten kohoamisen heti lompakossaan. 

On myös ymmärrettävä se, että kuljetusala on hyvin pääomavaltainen ala. Raha on kalustossa kiinni ja jos jotain särkyy, niin minimimarginaaleilla se aiheuttaa helposti suuria vaikeuksia. Tilanne on välittömästi akuutti ja homma voi loppua siihen.

Murhe ei ole yksin liikennöitsijöiden. Jos pyörät lakkaavat – vaikka vain osittain – pyörimästä, on muukin yrityselämä hankaluuksissa.

Periksi ei anneta

Eteenpäin pyritään silti koko ajan eikä tappiomielialalle anneta valtaa. Pyörät pitää saada pyörimään ja raha kiertämään – myös kuljetusalalla.

Heikkinen kertoo, että kysyntä näyttää seurannan mukaan olevan ennallaan eikä näköpiirissä ole notkahdusta. Tietysti asiakaskentästä tulee viestiä siitä, että kasvun suhteen ollaan varovaisempia ja odotellaan mahdollista taantumaa, mutta suoranaista romahdusta ei ole näköpiirissä.

Tällä hetkellä KTK Lahdessa eletään kiireisiä aikoja. Tilanne on varmasti samanlainen kautta maan.

- Me käymme yli 80 jäsenyrittäjämme puolesta hintaneuvottelut. Myynti kiertää tiuhaan asiakkaita läpi ja siellä käydään tiukkaa neuvottelua hinnoista. Korotuksia on saatu, joskaan ei joka kohdassa ihan täysimääräisinä.

On tietysti selvää, että valtaosin asiakkaat eivät ole hyväksyneet eivätkä hyväksy sellaista järjestelmää, jossa polttoaineen hinnan nousu nostaa automaattisesti myös kuljetuspalvelujen hintaa.
Tarkistukset tapahtuvat neuvottelujen kautta, viiveellä eivätkä läheskään aina ilman kitkaa.

Dieselin hinta on noussut suhteessa enemmän kuin bensiinin ja se jos mikä tuntuu kuljetusalalla. Dieselin hintaetua ei enää juurikaan ole – tuhdinpuoleisesta dieselverosta huolimatta.

Herättäähän se närää.

- Suoranaista kapinamielialaa ei mielestäni ole, mutta selkeä viesti kentältä yrittäjiltä on se, että hintoja pitää pystyä tarkistamaan ja kustannusten kohoaminen siirtämään hintoihin, koska muuten ei pystytä jatkamaan.

Tule apuun, valtio!

Metsäteollisuutta ja metsänomistajia on viime aikoina käsitelty silkkihansikkain, mutta kuljetusala kokee saaneensa vain kylmää kättä.

- Kyllä meillekin apu kelpaisi. Kuljetuspuolelle viesti on ollut se, että ymmärretään kyllä se tuska, mutta mitään ei ole tehtävissä. Syytetään järjestelmiä tai jotain muuta, että nopeita muutoksia ei voida tehdä.

- Varsin erikoista viestiä valtiovallan taholta tulee siinä mielessä, että kun kuljetusyrittäjien järjestö SKAL on käynyt neuvotteluja, niin sanotaan, että kyllä me ymmärrämme teidän huolenne, mutta mitään ei ole tehtävissä. Ei minkäänlaista vastaantuloa. Todetaan vain, ettei tämmöinen pieni korjaus teitä paljoa auttaisi. Sehän on sama kuin sanottaisiin, ettei mitään kannata tehdä, koska se ei paljoa auttaisi. 

Jossain vaiheessa SKAL:in toimitusjohtaja Iiro Lehtonenkin totesi, että kun puhutaan joidenkin maksujen kohottamisesta, niin järjestelmät antavat siihen kyllä mahdollisuuden reagoida hyvinkin nopeasti, mutta toisin päin se ei tunnu onnistuvan.

Tosiasia kuitenkin on, että kuljetukset ovat mukana kaikkien muiden alojen toiminnassa - ja kustannuksissa. Jos kuljetusyrittäjän toiminta ei ole kannattavaa, sitä ei voi jatkaa. Yksinkertainen liike-elämän laki.

Jos siis kuljetusalan yrittäjällä tulee häiriöitä tai keskeytys toimintaan, niin luonnollisesti myös asiakkaiden toiminta pätkii. Logistinen ketju häiriintyy ja se tuttu ja turvallinen maitopurkki ei ehkä olekaan siellä kaupan kylmäkaapissa. 

- Lähtökohta on tietysti se, että palvelun pitää pelata, mutta ei kuljetusyrittäjä voi olla maksava puoli eli se, joka rahoittaa muiden toiminnan.

- Kyllä asiakkaatkin sen ymmärtävät. Me pyrimme yhdessä pitkäjänteiseen toimintaan ja yhteistyöhön. Silloin jatkuvuuden tae on se, että toiminta on kannattavaa molemmille osapuolille.

Suoranaisia konkurssiuhkia ei vielä ole näkyvissä, mutta yrittäjien viesti on ainakin Timo Heikkiselle selvä:

- Meidän jäsenautoilijoiltamme en ole suoranaista viestiä saanut, että konkreettista konkurssiuhkaa olisi päällä. Tiedän kyllä silti hyvin, että kannattavuuden kanssa painitaan kovasti. Sanotaanko niin, että joka sentti ja joka euro, mitä kustannuksista saadaan pois, auttaa tilannetta. En usko todellakaan siihen, että mitään ei kannata tehdä, koska se ei mukamas kuitenkaan auttaisi.

Teksti ja kuva: Elina Salmi

05.09.2008Maalla olisi tilaa nuorten yritteliäisyydelle
04.09.2008Maaseutuelinkeinojen neuvonnan määrärahojen vähennys aiheuttaa työpaikkojen menetyksiä
02.09.2008Maksuhäiriömerkintöjä poistui uuden luottotietolain myötä
01.09.2008Jyrääkö digilehti paperiversion?
01.09.2008Kari Uotin Kirottu salaisuus antaa uuden näkökulman pankkikriisin syntyyn
28.08.2008Maakuntien ja Suomen Vahvimpien yritysten valinnat käynnistyvät
25.08.2008Green Office -toimistot vähensivät 2000 tonnia hiilidioksidipäästöjä
22.08.2008Kustannusten nousu kiristää kuljetusyrittäjän arkea
22.08.2008Puun myyntitulojen verohuojennus piristänyt puukauppaa
21.08.2008Sertifiointitietous kootusti nettipalvelussa - laadukkaat yhteistyökumppanit löytyvät helpostu
15.08.2008Suomen Parhaat Verkkosivut -kilpailu puolessa välissä - Jo yli tuhat osallistujaa!
14.08.2008Markkinointiviestinnän tuloksellisuutta palkitseva AdProfit-kilpailu käynnistyi
12.08.2008Kielitaito ja oikea asenne auttavat maahanmuuttajia työllistymään Suomessa
12.08.2008Mainoskupla-kilpailussa etsitään parasta vastamainosta
01.08.2008SKAL: Ulkomaisten kuljetusyritysten suosimisen on loputtava
28.07.2008Ihmetuotteita ei ole - mitkä lupaukset ovat katteettomia elintarvikemarkkinoinnissa?
24.07.2008Maatilat nousevat kasvuyritysten joukkoon
24.07.2008Hallituksen veroratkaisu sopii nykyiseen markkinatilanteeseen
13.06.2008Erilaista yrittämistä - Windside uskomaton, mutta tosi
13.06.2008Joutopäivistään Joutsa tunnetaan
27.05.2008Yritysten viestintä kannattaa suunnitella pahan päivän varalle
27.05.2008Vastaava ekonomisti Penna Urrila: Pk-yritysten suhdannekuva himmenee vähitellen
19.05.2008Vaasalaisyritykset odottavat asuntomessuilta paljon
19.05.2008Suomalaisen Työn Liiton tutkimus: Suomalainen ostaa laatua, osaamista ja hyvinvointia - Vastuullisuus nostamassa päätään
25.04.2008Töitä olisi, mutta mistä lisää tekijöitä?
18.04.2008PK-yritykset kilpailevat logistiikkaosaamisella
17.04.2008Menestyksen avaimet - vasara ja sydän
15.04.2008Yrittäjän arki ei pääse otsikoihin
11.04.2008Ilmaista vai maksullista?
08.04.2008Keski-Suomen päivän vietto käynnistetään uudelleen Huhtikuun 18. on Keski-Suomen päivä
08.04.2008Aivomyrsky ihastutti
28.03.2008Helmikuussa jo yli puoli miljoonaa latausta
25.03.2008Häme-markkinoinnille uusi yhteistyökumppani - Mainostoimisto ezpa
20.03.2008Verohuojennus helpottaa sukupolvenvaihdoksia
20.03.2008EK patistaa yrityksiä tarjoamaan kesätyötä
20.03.2008Yhä useampi työpaikka jää täyttämättä
17.03.2008Aivomyrsky rokkaa pian Jyväskylässä
10.03.2008Rakennemuutosrahaa Keuruun ja Saarijärven-Viitasaaren seutukunnille
26.02.2008Yrittäjälinja kysyy kansanedustajilta
15.02.2008Jyvässeudulla tutkaillaan Slovakian markkinoita
13.02.2008Erilaista yrittämistä - Klamydia ja Kråklund Records
12.02.2008Ikäihmiset haluavat palvelua kotikulmillaan