Vaasalaisyritykset odottavat asuntomessuilta paljon19.05.2008 Kaikki ovat varmasti jo selvillä siitä, että Vaasa isännöi tämänvuotisia asuntomessuja. Aikaisemmat vuodet lupaavat, että messut vetävät kansaa kaupunkiin. Esimerkiksi viime vuonna Hämeenlinnan asuntomessuilla kävi lähes 200 000 messuvierasta. Vaasan asuntomessuilla on niin mielenkiintoisia kohteita, että maaginen 200 000 kävijän raja saattaa hyvinkin rikkoutua. Jopa maailmanlaajuista kiinnostusta saattaa herättää vahvasti esillä oleva ekologisuus. Vaasalaisten energiaosaajien keksintöjen avulla messualueesta on saatu lähes energiaomavarainen. Messutalot lämpiävät merenpohjan lämmöllä ja lämpöpumppujen tarvitsema sähkö tuotetaan sekin ekologisesti hyödyntämällä Suvilahden vanhan kaatopaikan metaania. Nerokasta, eikö! Vasan Yrittäjien toimitusjohtaja Tuula Töyli pitää lämmitysjärjestelmää yhtenä messujen vetonaulana. Mutta koska ennustaminen – ja erityisesti asuntomessujen kävijämäärien ennustaminen – on vaikeaa, tehdään tällä hetkellä lujasti töitä sen eteen, että yritykset olisivat mahdollisimman hyvissä asemissa messujen alkaessa. - Järjestimme hiljattain keskustelutapahtuman kauppiaille yhdessä Vaasan liikekeskusta ry:n kanssa ja siellä nousi selvästi esiin, että se mitä nyt tarvitaan, on tietoa, muistuttaa Tuula Töyli. - Tiedonkulku on siis juuri nyt se tärkein. Voidakseen toimia parhaalla mahdollisella tavalla itsensä ja messujen kannalta kauppiaiden pitää tietää messujen aukioloajat, miten ihmiset muilla messuilla ovat toimineet, mitä tapahtumia täällä on ja niin edelleen. - Olemmekin lähettämässä jäsenillemme tiedotetta, joka kertoo messuista, Vaasa-oppaasta ja muun muassa siitä, miten ihmiset ovat muualla käyttäneet rahaa visiittinsä aikana. Yrittäjiä saattaa hyödyttää myös se, että Vaasan kaupunki järjestää ilmaiset kuljetukset messualueen ja keskustan välille. Tiedote kertoo myös, mitä kauppiailta toivotaan. Markkinointiin satsataan, mutta jokainen yritys tekee sen tavallaan. Puhetta on ollut myös yhtenäisistä aukioloajoista. - Hämeenlinnalaisilta on saatu hyviä vinkkejä, kertoo Töyli. – Yhteisessä tapahtumassa oli sieltä puhujakin mukana. Projektipäällikkö Mikko Rousi Hämeenlinnan kaupunkikeskustayhdistyksestä oli kertomassa Hämeenlinnan messuista ja siellä toteutetuista toimenpiteistä. Tilaisuudessa oli paljon väkeä, keskustelua heräsi ja sen pohjalta tiedotuskirjeemmekin on laadittu. Kaikkien toiveena on varmasti se, että messuvieraat viipyvät alueella pidempään ja käyttävät siten myös alueen palveluja pidempään. Turuilla ja toreilla eli siis ympäri Vaasaa on paljon tapahtumia, joiden toivotaan houkuttelevan kävijöitä. Lisäksi Vasalandia ja Tropiclandia vetävät kesäaikaan muutenkin lapsiperheitä. Majoituskapasiteetin riittävyydestä on kannettu huolta. Tuula Töyli näkee asian toisin: - Onhan siinä haastetta, mutta näkisin tämän kuitenkin mahdollisuutena Vaasaa ympäröivän alueen majoitusyrittäjille. Niiden kannattaisi nyt tulla vahvasti esille. Kohta on kiireYrittäjät – tai ainakin osa – on pohtinut messujen hyödyntämistä omassa liiketoiminnassaan. Tämä käy ilmi vuoden alussa tehdystä tutkimuksesta. - Olimme kiinnostuneita siitä, mitä yritykset odottavat asuntomessuilta ja ovatko varautuneet niihin, sanoo yliopettaja, VTT Antti Honkanen Vaasan ammattikorkeakoulusta. - Noin puolet yrityksistä odottaa jonkinlaista kasvua liikevaihdossaan tai aikoo hyödyntää messuja muuten omassa yritystoiminnassaan. Tuli myös hyvin selväksi, että oli mietitty messujen hyödyntämistä markkinoinnissa, mutta täsmällisiä määriä ei vielä osattu sanoa. Tämä tietysti vaihtelee hyvin paljon yrityskoon mukaan: isommat vaasalaiset yritykset hyödyntävät aika paljonkin tällä tarkoituksella. - Kyselyssä oli mukana toistasataa yritystä kaikilta toimialoilta. Lievä, mutta tarkoituksellinen yliedustus oli matkailualan yrityksillä. Heillä tietysti odotukset ovat kovemmat kuin muilla. Kesäkausihan on Vaasassa muutenkin aika hyvin myyty, joten pientä pelkoa oli siitä, minne normaalivieraat saadaan mahtumaan. Tyypillisimmillään messut näkyvät yrityksen markkinoinnissa siten, että yritysvieraita kutsutaan tutustumaan alueeseen. Tutkimuksen mukaan noin puolelle yrityksiä on tulossa vieraita, jotka myös vierailee – joko pääsyynä tai muun vierailun ohessa – messuilla. Nyt tehty tutkimus on osa suurempaa kokonaisuutta. messut tullaan tutkimaan perin pohjin muun muassa työllisyysvaikutusten ja alueelle jäävien rahavirtojen osalta. Messuvierailta kysellään myös, onko suhtautuminen Vaasaan visiitin aikana muuttunut. Lopullinen tutkimusraportti valmistunee vuodenvaihteessa. Asuntomessut ovat erinomainen tilaisuus paikkakunnan kilven kiillottamiseen. Sitä odottavat myös vaasalaisyritykset. - Yleistä alueen imagon kohotusta odottivat käytännössä lähes kaikki vastanneet. Yritykset pitivät myös tärkeänä sitä, että vaasalaiset itse oppisivat arvostamaan tätä aluetta enemmän. Teksti: Elina Salmi |