Hyvä myyjä on onnellinen häviäjäMaanantai 21.3.2016 - Heikki Luoma Amerikkalainen nimeltä Strong julkaisi vuonna 1925 nimitykset ominaisuudet, hyödyt, vastaväitteiden käsittely ja kaupan päättäminen. Hän keksi myös avoimet ja suljetut kysymykset. Harva tietää, että nuo on keksitty jo 90 vuotta sitten, mutta ne ovat edelleen voimissaan myynnissä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö |
Matka mikromanageerauksesta suunnitelmallisuuteen alkaa yhdellä askeleellaMaanantai 7.3.2016 - Heikki Luoma Monille suunnitelmien tekeminen on vaikeaa. Syy on suunnittelun vaatima kognitiivinen kyvykkyys. Mitä pidemmästä suunnittelujänteestä on kyse, sitä suurenpaa älyllistä kapasiteettia suunnittelu edellyttää. Näin ainakin esittää Capelle kirjassa Optimizing Orgnization Design. Capellen mielestä jokaisesta ei ole suunnittelemaan, koska kyvyt eivät riitä. Uskon, että se on yksi puoli, mutta ei kaikki. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, Johtaminen ja coaching, Muutos suunnittelu ja toteutus, Myynti ja markkinointi, Strategia ja jalkautus |
Malliviikko on monelle tuntematon tapa saada nopeita parannuksia organisaation toiminnassaMaanantai 22.2.2016 - Heikki Luoma Malliviikko on monelle tuntematon menetelmä. Tutustuin menetelmään muutamia vuosia sitten opiskellessani Schaffer Consultingissa USA:ssa. Malliviikko eroaa tavanomaisesta muutosprojektista, jossa suunnitellaan toimenpiteet, määritellään aikataulu ja vastuuhenkilöt. Sitten suunnitelma toteutetaan ja korjataan toteutusta seurannan perusteella. Malliviikossa tähdätään muutokseen yhdellä rysäyksellä tietyn sovitun viikon aikana. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, Johtaminen ja coaching, Muutos suunnittelu ja toteutus, Myynti ja markkinointi, Strategia ja jalkautus, Yleinen |
3 askelta kohti myyntiäPerjantai 29.1.2016 - Juha Ahola Mitkä askeleet johtavat vääjäämättä kohti myyntiä? Me räätälöidään sulle, ei ole esitteitä, mun pitää laskea tarjous… Valtaosa tuotteista/palveluista (tässä artikkelissa tuote) on sellaisia, että kun ne on tuotteistettu, niillä voi olla selkeä hintalappu. Se, että myyjällä ei ole kertoa hintalappua kuin apteekin hyllyltä, voi olla myyjän taktikointia tms., mutta vallan usein tilanne on se, että tuotteistaminen on tekemättä. Jos hinnan voi sanoa heti kättelyssä, tuotteeen ostaminen helpottuu, eikä myyjän pöydällä oheinen keissi pyöri enää nk. tarjouspyyntönä ja hidasteena/esteenä tehdä uutta myyntiä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö, tuotteistus, markkinointi |
Idioottimaisen helppo tapa saada lisää tilauksia ja tehdä enemmän kauppaaPerjantai 11.12.2015 - Juha Ahola Markkinointiviestintä! Sanan voi määritellä monella tavalla, mutta nyt avaan sanan siten, että kyseessä on viestintää (sitä, mitä tekee ja tarjoaa) markkinoille. Kerro (muistuta) edes olemassaolostasi niin sekin voi lisätä kaupan määrää! Taannoin eräs fysioterapeutti lähetti sähköpostin niille asiakkaille, joiden sähköpostin oli jostain syystä sattunut ottamaan talteen. Rekisterin koko oli noin 200. Hauskaa on se, että sähköpostin sisältö oli niinkin huikea kuin ilmoitus sähköpostiosoitteen vaihtumisesta. Seurauksena fyssari sai seuraavan viikon kalenterin täyteen. 200 asiakkaasta työlukuna voidaan käyttää avaamisprosenttina noin 30 (%), joten viestin avasi kenties noin 67 asiakasta. Jos edes 5 % tilaisi palvelua heti niin se tarkoittaisi vähintään 3 asiakasta, joka tarkoittaa yli 150 euron alv:tonta liikevaihtoa (fyssareiden käyntikerrat yleensä 50 euroa tai enemmän). Not so bad, jos ajattelee, että yhden viestin lähettää sähköpostin muutoksesta?! Ja kun todellisuudessa tilauksia tuli enemmän. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö, markkinointiviestintä |
Kun asiakas ei vastaa sähköpostiin ja soittoihin mutta kauppaa pitää saada?Maanantai 30.11.2015 - Heikki Luoma Yleinen ongelma, josta pk-yritysten toimitusjohtajat ja myyntijohtajat kertovat minulle on, etteivät myyntiprojektit etene tarpeeksi nopeasti. He ovat esitelleet tuotteensa ja palvelunsa. Tehneet tarjouksen. Asiakas on myyty. Silti mitään ei tapahdu. He turhautuvat kun asiakas ei päätä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö |
Onkohan pienyrittäjiinkin iskenyt suuruuden hulluus?Tiistai 8.9.2015 - Kirsi Mäkinen Jäin pohtimaan tätä kysymystä taannoin lukiessani muutamia yrittäjyyttä koskevia artikkeleita. Joskus kuvittelin, että tämä ongelma olisi vain isompien ja keskisuurten yritysten omistajilla, mutta nyt täytyy oikein miettiä omallakin kohdalla, kun digimarkkinat kehittyvät ja ala kiehtoo monia ehkä siitä syystä, että se mahdollistaa kassaviran aikaansaamisen 24/7. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kirsi Mäkinen, yrittäjä, raha, tavoite, markkinointi, digimarkkinat, e-kirja |
Miten tarjoamalla vähemmän voit myydä enemmän?Keskiviikko 24.6.2015 - Anja Kadziolka Kun lapsi kasvaa ulos vaatteistaan tai leluistaan, ne siirretään syrjään uusien tieltä. Joskus ne eivät pääse nurkkaa pidemmälle. Varastoon, kierrätykseen tai kirpparille kaipaavat tavarat tuijottavat meitä syyttävästi nurkistaan, koska emme osaa luopua niistä. Kun yrittäjä kasvaa ulos palveluistaan, hän luo uusia. Ja kun opimme jotain uutta, voimme lisätä sen palveluvalikoimaan. Tarjoamme silti vielä vanhojakin palveluita, koska emme osaa luopua niistä. Palveluyritykselle kertyykin uusia palveluita samaa tahtia kuin lapsiperheellä tavaraa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, mainonta, sosiaalinen media, palvelujen markkinointi |
Palvelujen markkinointi - 5 tärkeää asiaaKeskiviikko 17.6.2015 - Anja Kadziolka Palvelujen markkinointi ei koskaan ole ollut helpompaa ja selkeämpää kuin nykyään. Jokainen markkinointia opiskellut tietää, että kyse on tuotteistuksesta, brändäyksestä ja henkilökohtaisesta myyntityöstä. Kysymyksistä: ”Miten tehdä näkymätön tuote näkyväksi?” ja ”Miten erottua kilpailussa?”. Viime viikolla muistelin erään yrittäjän kanssa, miten palvelujen markkinointi tehtiin ennen internetiä. Silloin ainoa keino markkinoida oli painetuissa medioissa. Maksettiin mainoksista paikallislehdissä. Graafikko suunnitteli ja painotalo painoi esitteet. Sitten pistettiin koko ystäväpiiri hommiin jakamaan esitteitä postilaatikkoihin. Vietiin julisteita ilmoitustauluille. (Miten paljon aikaa tähänkin käytettiin!?) |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, mainonta, sosiaalinen media, palvelujen markkinointi |
Instagram yrityksen markkinoinnissa - 5 vinkkiäKeskiviikko 3.6.2015 - Anja Kadziolka Instagram on kerännyt viime vuosina paljon uusia käyttäjiä. Myös moni yritys on lähtenyt mukaan jakamaan kuvia toiminnastaan. Instagram tarjoaakin yritykselle hyvän tilaisuuden rakentaa kuvallista tarinaa tekstinä kerrotun rinnalle. Ei ole vain klisee, että kuva kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa. Kuvien käytöllä on markkinoinnissa, erityisesti somessa, suuri merkitys yrityksen imagon rakentamisessa. Kuvat lisäävät myös mielenkiintoa yrityksen muita sisältöjä kohtaan. Mieti itseäsi, katsotko mieluummin kuvia vai luetko tekstiä? Tai luetko mieluummin tekstiä, jonka yhteydessä on kuva? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, mainonta, sosiaalinen media, instagram, latergram |
Pk-yrityksen pahin nettivirheMaanantai 27.4.2015 - Heikki Luoma On sanottu, että pienikin yritys voi olla netissä saman arvoinen kuin suuri yritys. Teoriassa se pitänee paikkansa. Käytännössä monet pk-yritykset hukkaavat mahdollisuuksiaan myydä ja markkinoida yhden varsin yksinkertaisen asian vuoksi. Niillä on liian vähän sisältöä. On yrityksiä, joiden sivut koostuvat lähes vain ranskalaisista viivoista eli bullit pointseista. Juuri muuta ei ehkä sivuilla olekaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, google, haku, kotisivut, liidien generointi, lyhyt, markkinointi, netti, pitkä, sisältö, teksti, uusasiakashankinta, vierailija |
LinkedIn yrityksen markkinoinnissa - 5 vinkkiäKeskiviikko 22.4.2015 - Anja Kadziolka Oletko ajatellut, että LinkedIn voisi olla yrityksellesi tärkein sosiaalisen median kanava? Se nähdään silti yhä usein rekrytointikanavana ja cv:n säilytyspaikkana. Lähes jokaisella on LinkedIn-profiili, mutta harvempi käy siellä säännöllisesti. Moniin kanaviin verrattuna LinkedIn voi tuntua tylsältä ja kuivakalta, koska se on ammatillinen verkostoitumispaikka, mutta se on silti tehokas kanava, jossa yrittäjä voi rakentaa verkostojaan ja markkinoida yritystään. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, LinkedIn, sosiaalinen media |
Ilmainen digimarkkinoinnin pikakurssi - näin se syntyiKeskiviikko 25.3.2015 - Anja Kadziolka Kuljen edestakaisin keittiön ja olohuoneen väliä. Mutisen ääneen ja pysähdyn välillä keittiöön napostelemaan. Teen lisää kahvia, vaikka enempää ei tarvitsisi juoda. Olen suunnattoman hermostunut. Videoiden tekeminen. Miten se voi aina olla niin hermostuttavaa? Eihän paikalla ole muita kuin minä ja kamera! Ja aurinko. Eikun vesisade. Ja ukkonen. (Keli vaihtelee, näin myös valaistus.) |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, digimarkkinointi, pikakurssi |
Pienen yrityksen verkkomarkkinointi ja yrittäjän hyvinvointiKeskiviikko 18.3.2015 - Anja Kadziolka Pienen yrityksen verkkomarkkinointi lähtee usein liikkeelle kotisivujen perustamisesta. Jokaiselle on selvää, että verkossa on oltava mukana, mutta monelle ei ole selvää se, miten verkkomarkkinoinnin saa toimimaan. Siksi arjen kiireen keskellä verkkomarkkinointi voi aiheuttaa ylimääräistä ahdistusta. Koska verkkosivujen pystyttämisessä resursseja kuluu paljon jo pelkkään käytännön työhön: kuvien hankkimiseen, sisällön kirjoittamiseen ja tekniikan valitsemiseen, ei aika välttämättä riitä sen syvällisempään miettimiseen. Kuitenkin kunnon suunnitelma vaikuttaa niin verkkomarkkinointisi toimimiseen, kuin omaan hyvinvointiisi. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, markkinointiviestintä, verkkomarkkinointi, internetsivut, verkkosivut |
Nuori myyjä räjäytti pankin!Perjantai 27.2.2015 - Juha Ahola Avasin myyntivalmennuksella epäsuoran vallan lajeista esimerkkejä. Vastavuoroisuuden periaatetta käyttävät face-to-face –myyjät, jotka tarjoavat kahvit, antavat ea-laukun tai avaimenperän tuliaisena (=liikelahjana). Kerroin, että tässä syntyy asiakkaalle luontainen tarve ja halu “maksaa takaisin” tavalla tai toisella ja yllättävän usein maksu tapahtuu siten, että kauppa syntyy. Olemme otettuja ystävällisestä eleestä saada jotain. Samoin kerroin esimerkin siitä, että jos kaveri tarjoaa lounaan niin seuraavalla kerralla sitä haluaa itse mennä maksajan paikalle kyynärpäätaktiikalla, ettei jää mentaaliseen velkaan. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, idea, ideointi, markkinointi, myynti |
Näin rakennat verkkosivut itse ja säilytät vapautesiKeskiviikko 25.2.2015 - Anja Kadziolka Verkkosivut on oltava jokaisella yrityksellä. Tämä on yleensä kaikille selvä juttu. Mutta miten verkkosivut käytännössä saadaan pystyyn? Jos tekniset asiat eivät itselle ole helppoja, voi olla vaikea käsittää prosessia domainista palveluntarjoajan valintaan ja sivuston tekniseen rakentamiseen. Nykyään voi myös tekniikkaa tuntematon tehdä verkkosivut itse. Olen itse siitä elävä todiste. Ajanhallinnan kannalta järkevää on toki palkata hommaan ammattilainen, mutta hyvä on silti tietää, mistä oikeastaan kannattaa maksaa tai ehkä jotain voisi tehdä itsekin. Jos aikaa ja osaamista ei ole, saatetaan ottaa käyttöön valmiita paketteja, joista sitoudutaan maksamaan kuukausimaksua. Joskus ehkä liikaakin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, internet, internetsivut, verkkosivut |
Pienen yrityksen markkinointi pikkubudjetilla, 9 vinkkiäKeskiviikko 18.2.2015 - Anja Kadziolka Pienen yrityksen markkinointi tehdään pienellä budjetilla. Koska mainostilan ostaminen lehdistä, televisiosta tai radiosta ei pienelle yritykselle ole mahdollista, markkinoinnin painopiste täytyy olla muualla kuin mainonnassa. Ja mainostaminen onkin vain pieni osa siitä, mitä kaikkea yrityksen markkinointiin liittyy. Pienen yrityksen markkinointi eroaa suurista yrityksistä muussakin kuin mainosbudjetin koossa. Yrittäjän intohimo on pienen yrityksen vahvuus ja suurista yrityksistä erottava tekijä, sillä yrittäjän rakkaus tekemiseen näkyy kaikessa. Markkinointia tehdään pienessä yrityksessä luonnostaan ihmiseltä ihmiselle, kun suuressa yrityksessä markkinointi on helposti kasvotonta ja kohdistettu suurelle yleisölle. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, markkinointiviestintä, viestintä |
Teknologia start-upit epäonnistuvat yhteistoiminnan puutteen vuoksiMaanantai 16.2.2015 - Heikki Luoma Mika oli teknologia start-upin toimitusjohtaja kun tapasin hänet. Keskustelimme yrityksen historiasta, historia ei ollut pitkä, mutta se oli ehtinyt olla monivaiheinen. Mika oli yksi teknologeista, jotka olivat perustaneet yrityksen. Pian perustamisen jälkeen teknologit olivat huomanneet, että he tarvitsevat henkilön, joka osaa myydä. Siispä he palkkasivat sellaisen henkilön. Myyjän tehtävä on myydä ja teknologien tehtävä on kehittää teknologiaa. Aika selvää. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, kehitys, markkinointi, myyjä, myynti, perustaja, start-up, teknologia, yhteistoiminta |
Päättäjä ei ole sittenkään kumpikaan pariskunnastaPerjantai 30.1.2015 - Juha Ahola Kerroin Facebook- ja Twitter –myyntivalmennuksella siitä, kuinka on tärkeä huomioida myyntitilanteissa pariskunnasta molemmat ja varsinkin se, joka vaikuttaa ko. asiassa päättävämältä henkilöltä. Autokaupoissa nollataulumyyjät myyvät miehelle ja jättävät naisen huomioimatta ja usein mennään kiville. Totta kai huomiosta paitsi jäänyt vaimo(ke) sanoo miehelleen, että täältä ja varsinkaan tuolta myyjältä emme osta autoa ikinä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, klousaaminen, myyjä, myynti, myynti ja markkinointi, myyntityö, päätös |
Saavuta kansainvälinen yrittäjyys internetin avullaTiistai 27.1.2015 - Saija Mahon Kansainvälinen yrittäjyys oli ennen suhteellisen rajoitettu käsite, ja melkeinpä ainoastaan mahdollista vain isoille organisaatioille ja yrityksille. Toimistot tuli olla kaikissa niissä maissa, joissa kauppaa haluttiin käydä, henkilökunnasta puhumattakaan, ja tottakai yksityinen suihkukone joka lennätti maiden välillä, oli ehdottomasti oltava. Tällä vuosisadalla asiat ovat kuitenkin onneksi hieman helpottuneet. Et tarvitse juuri muuta kuin yhteyden internettiin ja kansainvälinen kauppa voi alkaa! |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Saija Mahon, yrittäjyys, yrittäminen, markkinointi, markkinointiviestintä, digitaalinen media, sosiaalinen media, internet |