Myynnin perussäännöstöäTorstai 17.4.2014 - Pasi Rahikka Säästä aina asiakkaalle aikaa tai rahaa. TAI Myy asiakkaalle lisää aikaa tai rahaa. Kutsu asiakkaasi ostamaan. Tarjoa vaihtoehtoa. Varmista ymmärryksesi. Ja varmista lisäoptiot. Muista, että päätös aiheuttaa aina painetta. Kun kysyt kauppaa, kuuntele ja ole hiljaa. Se joka avaa suunsa ensimmäisenä "häviää". |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, myynti, myyntityö, hyöty |
Ilman myyntiä kaikki on turhaaKeskiviikko 16.4.2014 - Pauli Vuorio Olen nähnyt lukuisia tapauksia, joissa on ajateltu, että tuote myy itse itsensä tai se myydään vain markkinoimalla ja sitten, arvatkaa mitä on tapahtunut? Miksi niin monien näiden, jotka kärjikkäämmin myyvät jotain, väitteellä ettei myyjiä tarvita täytyy tämä itse myydä aktiivisella henkilökohtaisella myyntityöllä? Siirretäänkö B2B myyjiä myymään tätä? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö, |
Myynnin historian väärentäminenKeskiviikko 9.4.2014 - Pauli Vuorio Gartner on ennustanut, että USA:n 18 miljoonasta myyjästä 15 miljoonaa saa etsiä muita töitä vuoteen 2020 mennessä. Tätä tulkitaan mm niin, että vain viidennes saa siis pitää työpaikkansa. Suomessa on n. 80 000 B2B-myyjää. Gartnerin logiikalla heitä poistuisi n. 66 000, mikä tarkoittaisi säästyneinä työkustannuksina seuraavan 6 vuoden aikana Suomessa n. 16 miljardia euroa |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö, |
Myyjän tehtävä tulee tulevaisuudessa muuttumaan, mutta poistuuko myyjä kaupanteon yhtälöistä?Keskiviikko 2.4.2014 - Pauli Vuorio Gartner on ennustanut, että USA:n 18 miljoonasta myyjästä 15 miljoonaa saa etsiä muita töitä vuoteen 2020 mennessä. Tätä tulkitaan mm niin, että vain viidennes saa siis pitää työpaikkansa. Suomessa on n. 80 000 B2B-myyjää. Gartnerin logiikalla heitä poistuisi n. 66 000, mikä tarkoittaisi säästyneinä työkustannuksina seuraavan 6 vuoden aikana Suomessa n. 16 miljardia euroa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö |
Sorrut tähän virheeseen kuitenkin - tästä pitää tietoisesti irrottautua! Asiakas ei ole niin persaukinen kuin sinä olet?Perjantai 28.3.2014 - Juha Ahola "Minä taidan olla liian kallis konsultti." "Meidän tuote/palvelu taitaa olla liian kallis." Kallis? Onko 50000 euroa paljon vai vähän rahaa? Entäpä 200 euroa? Ei rahasumma sano vielä sitä, onko se iso vai pieni, sillä sehän riippuu siitä, mihin sitä vertaa tai mitä niillä saa. Ja hinta on VAIN yksi tuotteeseen tai palveluun liittyvä seikka. Myyjän tehtävä ei ole keksiä, miksi asiakas ei osta, eikä myyjän tehtävä ole päättää (arvata summamutikassa), millä hinnalla asiakas ei osta. Myyjän tehtävä on myydä! |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyntityö, markkinointi, asiakas |
Kate-eurot tehdään siellä, missä asiakas haluaa ostaa!Perjantai 3.1.2014 - Juha Ahola Kaverini oli mennyt tänään ostamaan uusia renkaita autoonsa. Hän meni ensin rengasliikkeeseen A, jossa sai käveleskellä omin nokkine ympäri liikettä ilman katsekontaktia, tervehtimisistä tai muutakaan kontaktia ko. liikkeen henkilökuntaan liki puolen tunnin ajan, kunnes turhautui kiireisen näköisenä pyörivien työntekijöiden palveluhaluttomuuteen. Vastapäisessä liikkeessä B yksi henkilökunnasta tuli palvelemaan jo heti pihalla kaverini avatessa auton oven ja noustessa ulos. Palvelu oli erinomaista ja kuinka ollakaan kaverini maksoi samanlaisista renkaista mielellään 100 euroa enemmän kuin vastapäisessä paikassa, jossa palvelu tökki pahan kerran. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, asiakaspalvelupäällikkö, myyminen, myynti ja markkinointi, myyntityö |
Myyntiprosessissasi on virheKeskiviikko 4.9.2013 - Pasi Rahikka ~ The Difference Between a Sales Process and a Methodology, Anthony S. Iannarino ~ Resepti on prosessi. Se kertoo sinulle vaihe-kerrallaan, mitä sinun on tehtävä saavuttaaksesi jonkun tietyn lopputuloksen. Jos leivot kakkua, resepti johtaa sinut alusta loppuun, kattaen kaikki vaiheet siinä välillä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, myynti, myyntityö, asiakas, itsensä kehittäminen |
Asiakas tinkaa ehkä tyhmyyttään!Perjantai 30.8.2013 - Juha Ahola Oletko kohdannut tinkaavia asiakkaita? Tuleeko usein se tunne, että hinta on laitettava tosi tiukille, jos myyt esim. sellaisia tuotteita, joissa pelivaraa on? Asiakas vaikuttaa tietävän myös kilpailijoiden hinnoittelun. Sinun on usein käännyttävä toimitusjohtajan tai myyntijohtajan puoleen, onnistuuko tällainen ja tällainen kauppa? Suostut siis asiakkaan talutushihnaan kuin koiranpentu! Kyllä asiakasta pitää palvella suurella nöyryydellä, mutta myös itsekunnioituksella. Myytävistä tuotteista (tai palveluista) on jäätävä katetta, jotta liiketoiminta voi jatkua ja työpaikat säilyvät. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, asiakaspalvelupäällikkö, huippumyyjä, myyminen, myynti ja markkinointi, myyntityö |
Vältä epätoivoa asiakashankinnassa ja hinnoittelussaKeskiviikko 31.7.2013 - Pasi Rahikka Hyväntuulista keskiviikkoa! Olen viimeaikoina tehnyt paljon töitä hinnoittelun ja arvon kasvattamisen parissa. Näiden kahden idean ajatellaan usein olevan päällekkäisiä, mutta useimmiten ne eivät ole. Liian usein myyjät, myyntiorganisaatiot ja yrittäjät luovat arvoa ilman, että he pyytäisivät edes osaa tästä luodusta arvosta takaisinpäin. Katsotaanpa kahta syytä sille, miksi tämä on näin ja miten tätä voitaisiin muuttaa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, myynti, myyntityö, asiakas |
Älä nöyryytä itseäsi asiakkaan silmissä - ehkä matematiikan oppitunnilla olisi kannattanut olla hereillä?Perjantai 21.6.2013 - Juha Ahola Oletko löytänyt postimerkkejä alle 10 eurolla 100 kappaletta? Minäpä löysin. =D Kävin taannoin läheisessä K-marketissa ja pyysin 100 kappaletta postimerkkejä. Kassööri etsi merkkejä tovin aikaa ja löydettyään laskeskeli laskukoneella summan sadalle merkille, joksi sai 7,50 euroa. Huomautin myyjälle ystävällisessä hengessä, ettei vaan tullut pilkkuvirhe? 75 euroa on eri asia kuin 7,5 euroa (postimerkkien hinta vuonna 2012 oli 75 senttiä/kpl, ei 7,5 senttiä/kpl). Halvalla olisivat lähteneet postimerkit. Myyjä oli siis laskimen kanssa aivot narikassa (perstuntumaa hinnasta ei ollut) tai yleisesti ottaen matemaattiset taidot olivat hänellä köykäiset. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, facebook-markkinointi, myynti, myynti ja markkinointi, myyntityö, osaaminen |
Opi puhumaan paremmin itsesi kanssaKeskiviikko 5.6.2013 - Pasi Rahikka Missä vaiheessa olet yksinpuheluissasi? Millä tavalla puhut itsellesi? Lyön vetoa, että et sanoisi puoliakaan niistä jutuista, joita sanot itsellesi, jollekin jota rakastat. Lyön lisäksi vetoa, että et sanoisi jäljelle jäävää toista puolta jollekin tuntemattomalle, jonka seurassa olisit kohtelias. Olenko oikeassa? Nimitteletkö itseäsi? Luultavasti. Osa rohkeudestamme on sitä, että opimme tarkkailemaan sitä miten puhumme itsellemme. Uskon, että voimme venyä tällä sektorilla. Olen sitä mieltä, että meidän pitäisi järjestää väjytys meidän sisällämme asuvalle idiootille ja antaisimme hänen saada ansionsa mukaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, asenne, myynti, myyntityö, itsensä kehittäminen |
Ostamisen sietämätön vaikeusTorstai 30.5.2013 - Maarit Balac Myynti on vaikeaa ja työlästä… ainakin joskus. Onko ostaminen sitten sen helpompaa? Myyjän näkökulmasta yleensä on. Mutta koska olen tehnyt molempia, ostanut ja myynyt, niin uskallan väittää että ei se ostaminen ole niin helppoa ja yksikertaista miltä se saattaa, etenkin myyjän silmissä, näyttää. Nyt tarkoitan ostajilla niitä jotka tekevät sitä hommaa työkseen, ostavat tuotteita tai palveluita jälleenmyyntiin tai yrityksen käyttöön. |
2 kommenttia . Avainsanat: Maarit Balac, myynti, myyntityö, ostaja, ostaminen |
Miten vahvistan omaa asemaani lisäarvontuottajanaKeskiviikko 29.5.2013 - Pasi Rahikka Olen arvon luoja. Olen olemassa asiakkaitani varten ja saan yritykseni kukoistamaan. Minut kannattaa palkata, koska osaan luoda välitöntä arvoa ja kehitän itseäni uupumattomasti, jonka ansiosta voin luoda yhä enemmän arvoa tulevaisuudessa. Olen positiivisen muutoksen airut, joka tuottaa hyviä tuloksia kaikessa mihin ryhdyn, mihin aikaani ja energiaani käytän. Toimitan päättäväisesti tuloksia. Jatkan sinnikkäästi senkin jälkeen kun muut väsyvät ja jättävät hommat kesken. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, myynti, myyntityö, asiakas |
Suharimyyjä saikkaa eikä myynnin vaiheiden ymmärtämisestä ole tietoakaan!Perjantai 26.4.2013 - Juha Ahola Oletko sinäkin kohdannut myyntitilanteita ostajan roolissa törmäten joihinkin seuraavista?
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, huippumyyjä, myyminen, myynti, markkinointi, myyntityö |
Miten sinun yrityksesi voi hyötyä Minin ja Kian menestyksestäKeskiviikko 10.4.2013 - Pasi Rahikka Nyt sinun on ekaksi istuttava ennen kuin kerron sinulle mitä teetä juon tänään. Tämä on Samovarin Apinan keräämää Oolongin Teräsrouvan Lohtua. Oikeasti en pysty edes kuvittelemaan mistä tämä on tehty. Kokonaisuus syntyy näistä käsin käärityistä “pötkylöistä”, kun en parempaakaan termiä keksi. Opin juuri (kantapään kautta), että VÄHEMMÄLLÄKIN pääsee TODELLA PITKÄLLE. Tämä on herkullista ja pehmeää. Entä mitä sinä juot? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, myynti, myyntityö, asenne |
Yllätä asiakkaasi toimittamalla enemmän kuin lupasit! Kliseistä, mutta toimii?Perjantai 5.4.2013 - Juha Ahola Palasin kotiin työpäivän jälkeen. Kävin postilaatikosta nappaamassa kasan kirjeitä ja lehtiä. Hetkinen, mikäs tämä paketti on? Omalla nimelläni oli postipaketti, jonka sisällä oli jotain paksumpaa (kenties kirjanen tms.). Avasin paketin ja katsoin, että tämähän on Ajattele oikein – menesty –kirja, jonka on kirjoittanut Napoleon Hill. Kirjan välissä oli luottokortin näköinen pääsylippu Varapuun Vaurastumisen perusteet –valmennukselle. Pakko myöntää, että isolla miehellä nousi hymy korviin, YEAH! Positiivinen yllätys! Hoksasin toki nopeasti, kuka oli lähettäjänä ja mistä syystä, mutta paketissa oli enemmän kuin mitä 'piti' olla. Voitin joulukuussa Varapuun Facebook-sivuilla joulukalenterista kuvan julkaisukilpailusta lipun Vaurastumisen perusteet –valmennukselle. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, carpe diem, myyminen, myyntityö, palvelu, tartu hetkeen, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Helppoheikki, olet ärsyttävän tungetteleva! Keksi jotain fiksumpaa!Perjantai 22.3.2013 - Juha Ahola "Tuleppa ostamaan 4 purkkia, vain 10 euroa." "Tästä loppiaiseksi 4 purkkia 10 eurolla." Nämä huutelut voivat toimia kaupanteossa markettien aulassa, mutta minua ne eivät sytytä. Eilen koin tätä helppoheikki-tuputusmyyntiä osakseni eräässä oululaisessa kaupassa. Seurasin muutamien ohikulkeneiden asiakkaiden reaktioita näihin huuteluihin ja vaivautuneen ystävällisiä ei-kiitos-vastauksia havaitsin. Tärkeää on myös se, miten myyjä esittää viestinsä – ääni ja kehonkäyttö ovat keskeisessä roolissa. Moni vaivautuu, osa turhautuu ja mitä ilmeisemmin osa jopa ostaa – muutoin tuskin helppoheikki-tyyliin ei kukaan myisikään. Isoon ääneen huomion herättäminen ja kailottaminen on sitä torimyyntiä, jota tapahtuu |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, kanssakäyminen, myyminen, myynti ja markkinointi, myyntityö, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot |
Seitsemän tapaa, joilla Asiakkaasi Rakastuu SinuunTiistai 19.3.2013 - Pasi Rahikka Tässä on seitsemän (7) tapaa, joilla Saat Asiakkaasi Rakastumaan Sinuun. Seuraa näitä yksinkertaisia ohjeita ja asiakkaasi ostavat sinulta uudestaan, ja uudestaan, ja uudestaan... Kaikkein suurin kohteliaisuus, jonka joku meistä voi liikemaailmassa saada on se kun joku sanoo, että "Rakastan tehdä töitä kanssasi." |
1 kommentti . Avainsanat: Pasi Rahikka, myynti, myyntityö, asiakas |
Palvelu on myyntiäTiistai 5.3.2013 - Olli Linjala Palvelun laatu ja ihmisten kohtelu ovat mitä suurimmassa määrin myyntiä. Kielteinen asenne tulee uskomattoman kalliiksi, koska sillä vaikeutetaan tai jopa estetään myyntitapahtuman syntyminen. Usein niin voimakkaasti, että asiakas tai työkaveri ei halua olla missään tekemisissä tällaisen henkilön ja/tai hänen edustamansa työyhteisön kanssa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Olli Linjala, asenne, työyhteisö, palvelu, myynti, myyntityö |
Fiksun ihmisen ajattelun ansaMaanantai 4.3.2013 - Heikki Luoma Kokouksessa jokainen esitteli oman myyntisuunnitelmansa. Tuli Pirkon vuoro esitellä. Pirkko aloitti sanomalla: "Ei ollut mitään mieltä laatia 50-sivuista suunnitelmaa, joten laadin puolen sivun mittaisen suunnitelman". Toisessa tapauksessa eräs myyjä oli suunnitellut ottavansa yhteyttä 30:een henkilöön, joiden käyntikortit hän oli saanut seminaarissa. Hän sanoi, ettei ollut ottanut yhteyttä kehenkään. Kysyin miksei ja hän vastasi, ettei hänellä ole aikaa tavoitella 30 henkilöä, joten hän ei ottanut yhteyttä yhteenkään. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, markkinointi, myynti, myyntityö |