Blogin arkisto

Kritiikin antaminen ja saaminen ystävyyssuhteissa

Keskiviikko 23.11.2016 - Juha Ahola

Joharin ikkuna

Myös ystävyyssuhteissa tulee tilanteita, että tuntuu tarpeelliselta antaa palautetta. Tietyt tilanteet voivat eskaloida tarpeen antaa palautetta ja tässä kiteytetysti muutamia muistutuksia, miten kritiikkiin/palautteeseen olisi hyvä suhtautua niin antajan kuin vastaanottajan roolista.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, joharin ikkuna, palaute, kritiikki

Millä tavalla firma suoraan tai epäsuoraan ilmaisee, etteivät palautteet ole heidän työkalu toiminnan kehittämiseen?

Perjantai 5.8.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgPalaute on mestarin aamupala. On useita keinoja suoraan tai epäsuorasti ilmaista, etteivät palautteet aidosti kiinnosta yritystä.

Kohta 3 (katteettomat lupaukset) on listalla itselleni tärkeä työkalu luottamuksen rakentamisen ja testaamisen merkeissä. Ennen ostopäätöstä on kätevä testata kyseisen ihmisen/firman arvot katsomalla, toteuttaako hän (pienen) lupauksen, jonka on tehnyt eli ostajan roolista kannattaa ohjata keskutelu siten, että myyjä tekee jonkin lupauksen (laitan mailin x mennessä, soitan x mennessä jne). Siksi sähköpostin pyytäminen ei ole ostajan vinkkelistä laisinkaan typerää ja itse asiassa myyjän vinkkelistä on hyvä pitää mielessä, että osa asiakkaista saattaa testata eikä sano tuota lausahdusta vain retorisesti.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, yritys, myyntityö, asiakas

7 erilaista asiakaspalautekyselyä kerätä palautetta

Perjantai 3.6.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAsiakaspalautteen keräämiseksi on lukuisia erilaisia menetelmiä. Tässä esittelen 7 erilaista menetelmään.

PLUSSAT JA MIINUKSET

Erilaisia kysymyksiä tai väittämiä, johin asiakas vastaa myöntävästi (+) tai kieltävästi (-). Tällaisella kyselyllä saadaan validoitua, mitkä asiat koetaan toimivina/hyvinä ja mitkä eivät.

+ Nopea vastata. Mitattavaa tietoa. Vastauksista nähdään, mitkä asiat ovat ok ja mitkä vaativat huomiota.

– Pelkkä kyllä (plussa +) / ei (miinus -) on aika raaka ja ehdoton. Sanavalinnat tärkeitä kysymysten asettelussa. Esim. vrt. “Saan hyvää palvelua.” Vs. “Saan erittäin hyvää palvelua.” Vs. “Saan hyvää palvelua aina.”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, asiakaspalaute, valitus, keskustelu

Näin teet palautteen antamisen helpoksi

Maanantai 9.5.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgIhmiset haluavat palautetta. He haluavat tietää kuinka he onnistuvat muiden mielestä. He haluavat tietää mitä muut ajattelevat heidän työpanoksestaan.

Vedin konsultointitiimiä Tukholmassa ja kun työmme oli päättynyt, kysyi yksi tiimiläisistä minulta palautetta. Kerroin että hän oli tehnyt kaiken minkä oli luvannut tehdä. Häneen saattoi luottaa. Sanoin, että hän ei pitänyt siitä, että johdin hanketta, koska hän oli ollut aikaisemmassa hankkeessa minua vanhempi konsultti ja asetelma oli kääntynyt toisin päin. Sanoin, että ilman tuota hän olisi toiminut paremmin. Ruotsalainen oli hämmästynyt, katsoi minua ja sanoi minun olevan oikeassa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen ja coaching, muutos, palaute

Yritykset saavat palautetta ja reklamaatioita - valituksen tasot

Perjantai 6.5.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTaso 1: VALITUS YRITYKSELLE

Asiakkaat ilmaisevat asiansa ja puhuvat huonosta kokemuksestaan suoraan myyjälle, vähittäiskauppiaalle, tuottajalle tms.

Tämä on paras mahdollinen vaihtoehto, kenelle valittaa, koska tällöin tuotteen/palvelun tarjonnut yritys saa mahdollisuuden reagoida asiaan esim jollakin seuraavista tavoista:

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, palaute, asiakaspalaute, valitus, reklaamatio

Älä pyydä palautetta, jos et kestä myös kritiikkiä - Ota palaute vastaan kuin mies, jos sitä pyysit

Perjantai 28.8.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgSain taannon eräältä yrittäjätuttavalta haasteen katsoa eräs 8-sivuinen presentaatio läpi sijoittajan vinkkelistä. Ymmärsin, että tarkoitukseni oli katsoa sitä kriittisessäkin hengessä, jotta hän voi ottaa feedbackistä tarvittaessa onkeensa ja parannella esitystä ennenkuin ko. presentaatio menee sijoittajille. En jaksa uskoa, että “ihan ok” –kommenteista olisi mitään hyötyä. Kuitenkin jos sijoittajalta pyydetään 20 000 euron sijoituslainaa, uskon, että tällöin sijoittaja ei tee päätöstä ihan mutu-tuntumalta ja ilman muuta haluaa vakuuttua jo alkukeskustelun merkeissä lähetetty presentaatiosta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, kommentointi, mielipide

Jälkiviisautta ei tule sekoittaa viisasteluun

Perjantai 25.10.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTapa, jolla jälkiviisaudesta usein puhutaan, on paheksuva. "Tuo on tuota jälkiviisautta." "Hyvähän se on jälkiviisaana sanoa." Mielestäni jälkiviisautta ei saa sekoittaa (näsä)viisasteluun ollenkaan. Jälkiviisaus on hyväksi, kun oivallukset johtavat parempaan toimintaan jatkossa.

Asiakaspalvelutehtävissä eräs työntekijämme käsitteli jokin aika sitten varsin kiihtyneen asiakkaan purkautumista puolisen tuntia. Ihmetystä herättää se, että kyseinen työntekijä ei kiihdy helposti, vaan pysyy pää kylmänä ja kommunikoi miellyttävällä tavalla tiukemmankin paikan tullen. Jostain syystä kuitenkin tilanne oli ajautunut umpisolmutilanteeseen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, jälkiviisaus, asiakaspalaute, asiakaspalvelu

Ihminen on aika kumulatiivinen - vai mitä mieltä olet?

Lauantai 21.9.2013 - Pauli Vuorio

paulivuorioblogi_paakirjoitus.jpgOlethan kuullut, että onnistuminen ruokkii onnistumista? Silloin tiedät tai olet kuullut, että homma toimii toisinkin päin. Onnistumisen tai epäonnistumisen kierre alkaa helposti jopa huomaamatta omassa päässämme. Kasaantumista tapahtuu siis myös yksilötasolla, ei pelkästään siinä, että raha tulee rahan luo, rikkaudet kertyvät vähäiselle osalle tai ihmiset kasautuvat kaupunkeihin.

Olet mitä ajattelet tai sinusta tulee se, mitä ajattelet, sanovat jotkut kouluttajagurut. Negatiivisuus lisää negatiivisuutta ja - käytännössä vähän vaikeampi useimmille meille suomalaisille - positiivisuus lisää positiivisuutta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, asenteet, positiivisuus, palaute, palautteenanto

Työhyvinvointia voit rakentaa ihan itse

Keskiviikko 1.8.2012 - Jama Jama

jamajama.jpgJos näen työpahoinvointia, puhun rohkeasti esimiehelle. En pelkää työpaikkani puolesta, vaan pelkään, että tulee työpahoinvointia unelmatyössä. Unelmassa voi tulla huonoja hetkiä sekä fyysisesti että ehnkisesti, mutta niitä ei tarvitse pitää sisällään. Pitää rohkeasti avata suunsa ja puhua asia, ettei tarvitse tuntea olevansa yksin. Parhaiten pääsee yli kun puhuu ja kertoo kaiken, mitä on sydämellä. Apu on lähellä: ennen kuin haet reseptiä lääkäriltä, toinen ihminen voi olla sinulle lääkäri. Hän ei anna reseptiä, vaan antaa lääkettä puhumalla ja välittämällä. Jos näen ja huoman, että esimiehelläni on paha mieli, menen kannustamaan ja otan olkapäästä kiinni, koska meistä jokainen tarvitsee kannustusta.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Jama Jama, asenne, asiakaspalvelu, työelämä, jama jama, suosituin, työhyvinvointi, työpahoinvointi, esmies, työntekijä, maahanmuuttaja, palkka, unelma, palaute, asiakas

Työkaverien merkitys

Maanantai 2.7.2012 - Jama Jama

jamajama.jpgTäytyy uskoa koko ajan, että on tärkeä, ja että minua halutaan ja minusta välitetään. Sitä kautta saan iloa ja työ palkitsee joka hetki. Mitä työkaverit merkitsevät minulle – työkavereita, eikä sitä enempää? Olisin väärässä, jos ajattelisin noin. Työkaverit on se, josta kaikki lähtee. Työkaverit ovat minulle kuin perheenjäseniä, jotka välittävät ja kannustavat. Iloitsen heidän puolestaan, ja suren heidän surunsa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Jama Jama, asenne, asiakaspalvelu, työelämä, jama jama, suosituin, työhyvinvointi, työpahoinvointi, esmies, työntekijä, maahanmuuttaja, palkka, unelma, palaute, asiakas

Miten saamme unelmat toteutumaan

Torstai 14.6.2012 - Jama Jama

jamajama.jpgTässä maailmassa meistä jokainen tuli 9kk jälkeen äidni mahasta eikä voinut tietää mitä olisi isona tai mitä odottaa. Yksi asia on kuitenkin selvä, että jokainen meistä kasvaa, ja edessä on unelmia ja tavoitteita. Miten ne saadaan toteutumaan? Kovalla työllä. Huipulle ei pääse edes hissillä, koska hissiin pääsemisenkin eteen pitää tehdä töitä. Tuleeko sinusta huippu-urheilija, lääkäri, artisti, näyttelijä vai mikä – kaikki on omasta asenteestasi kiinni. Asennetta ei voi ostaa, se täytyy itse rakentaa, ja siihen täytyy uskoa.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Jama Jama, asenne, asiakaspalvelu, työelämä, jama jama, suosituin, työhyvinvointi, työpahoinvointi, esmies, työntekijä, maahanmuuttaja, palkka, unelma, palaute, asiakas

Puhutahan asioosta justihin niin ku ne on

Perjantai 2.3.2012 - Olli Linjala

Kysyin eräältä hyvin menestyvältä yrittäjältä salaisuutta siihen, miksi yhden miehen yrityksestä on kasvanut yli 60 hengen menestyjä. Sain vastukseksi kaikkien yhteisöjen menestyksen, henkisen hyvinvoinnin sekä taloudellisen kannattavuuden siemenen "Sovitahan kuinka toimitahan ja toimitahan niin ku sovittihin. Puhutahan asioosta justihin niin ku ne on, kehutahan kun siihe on aihetta ja oikaastahan jos on menny mettähän." Nuo lauseet sisältävät huomattavasti enemmän kuin sanat kertovat. Niistä löytyvät  minkä tahansa yhteisön perusarvot. Keskinäinen avoimuus, puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä ja nimenomaan asioista, ei henkilökohtaisuuksista. Annetaan rehellistä palautetta, jolloin niiden arvo nousee saajan mielessä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Olli Linjala, asenne, arvot, palaute, itsetunto, vaikuttaminen