Niin myötä- kuin vastoinkäymisissä!Perjantai 2.12.2016 - Petri Niskanen Yritys-, organisaatio- ja työyhteisövalmentaja Otsikon sanat ovat kaikille meistä tuttuja vihkiseremoniasta. Parisuhteen kestävyys ja arvopohja punnitaan parhaiten vastamäessä. Sama pätee johtajuuteen. Kevyemmilläkin johtamiskyvyillä ja heikommalla sitoutumisella saattaa pärjätä myötäkäymisissä, hyvinä aikoina. Vastamäessä johtaja punnitaan. |
7 kommenttia . Avainsanat: Johtaja, johtajuus, Petri Niskanen, nuorkauppakamari, organisaatio, työyhteisö, valmentaja, muutos, menestyksen salaisuus, Henry Giessenbier, Viktor Frakl |
Juntit pois puhelinmyynnistä!Torstai 1.12.2016 - Eila Mäntyjärvi Kännykän soitto herättää minut linja-auton unettavasta hurinasta. "Täällä Päivi Pälättäjä Gyne-Vakuutuksesta hei. Oletko kuullut, että tutkimusten mukaan peräti joka kymmenes suomalainen nainen sairastuu rintasyöpään ja sinun ikäisilläsi riski on peräti…". |
3 kommenttia . Avainsanat: myynti, puhelinmyynti, asiakaspalvelu, yritys, myyjä, asiakaspalvelija, puhelinmyyjä, puhelinmarkkinointi, telemarkkinointi, telemarkkinoija, myyntityö |
Asiantuntijayrittäjyyden nurjapuoli - osa kaksiTorstai 1.12.2016 - Kari Vahtolammi
Itsellä on paha tapa tallentaa kaikki sähköpostikeskustelut jotka liittyvät työntekoon. Niin hyvät kuin huonotkin viestit. Ja erityisesti kaikki sellaiset viestit, jotka voin tulkita vastaanottotarkistuksiksi. Eli sellaiset, joita voidaan tulkita pöytäkirjoiksi. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, yrittäminen, yrittäjä, yritys, maksut |
Sääntöjä, kieltoja ja rekistereitäMaanantai 28.11.2016 - Kari Vahtolammi
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, yrittäminen, yrittäjä, yritys, maksut, verotus |
Myytti#3: Jos on allekirjoittanut työsopimuksen, niin sitä on pakko noudattaaSunnuntai 27.11.2016 - Petri Heinola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Petri Heinola, työelämän myytinmurtaja, työsopimus |
Valittajatyypit - 4 eri tavalla toimivaa valittajatyyppiäLauantai 26.11.2016 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen |
Totuus on teidät vapauttavaTorstai 24.11.2016 - Ahti Pontinen Meillä ei ole halua muistaa, että kaikista EU-maista suomalaiset vasta valmistuneet nuoret haluavat kaikkein vähiten yrittäjiksi. Heidän odotuksensa on päästä toisten hommiin. Siitä tulee herkästi sellainen asennemaailma, että yrittäjässä on jotain mätää. Tämä on mitannut tämän moneen kertaan ja aina Suomi säilyttää asemansa. S |
9 kommenttia . Avainsanat: Ahti Pontinen, Yrittäminen, Antti Piippo, Eero Lehti, Johanna Korhonen, Suomen yrittäjät, Journalistiliitto, demokratia, korruptio, salailu, valta, EU, |
Kritiikin antaminen ja saaminen ystävyyssuhteissaKeskiviikko 23.11.2016 - Juha Ahola Myös ystävyyssuhteissa tulee tilanteita, että tuntuu tarpeelliselta antaa palautetta. Tietyt tilanteet voivat eskaloida tarpeen antaa palautetta ja tässä kiteytetysti muutamia muistutuksia, miten kritiikkiin/palautteeseen olisi hyvä suhtautua niin antajan kuin vastaanottajan roolista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, joharin ikkuna, palaute, kritiikki |
Brian Tracyn myyntioppiaKeskiviikko 5.10.2016 - Pauli Vuorio
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito, Brian Tracy |
Myytti#4: Työnantaja voi muuttaa työsopimusta mielensä mukaanMaanantai 3.10.2016 - Petri Heinola
Työsopimuksella määritellään työsuhteen ehdot. Laki lähtee siitä, että tällaisia sopimuksia ei voida yksipuolisesti muuttaa ja ne sitovat osapuolia sen ajan kun ovat voimassa. |
1 kommentti . Avainsanat: Petri Heinola, työelämän myytinmurtaja, sairausloma, työsopimus, työsuhde |
100 vuotta sitten Frank Bettger keksi nämä 13 ohjetta tullakseen huippuluokan myyjäksiSunnuntai 2.10.2016 - Heikki Luoma
Poimin kirjan hyllystä. Selasin sen kellastuneita lehtiä ja silmäni osuivat luetteloon asioista, joihin Frank Bettger nuorena myyjänä päätti keskittyä viikon kerrallaan. Ajattelen, että luettelon idea itsensä kehittämisestä on ajaton. Menetelmä sopii ehkä jopa paremmin nykyaikaan kuin aikaan sata vuotta sitten, koska meidän on nykyään vaikeampi keskittyä kuin kauan sitten. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoman, myynti, markkinointi, kehittyminen |
Mitä on asenne?Lauantai 1.10.2016 - Pauli Vuorio
Yritysten ja organisaatioiden suurin käyttämätön voimavara on useiden, ympäri maailmaa tehtyjen tutkimusten perusteella henkilökunnan osaamisen vajaakäyttö, jonka syynä on tekemisen asenteen, motivaation ja halun kantaa itsenäisesti vastuuta, matala taso. |
4 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, asenne, myynti, myyjä, myyntityö |
Dogmaattisia oppeja arvoja ja asenteitaTorstai 29.9.2016 - Pauli Vuorio Bruce Lee oli kiinalainen itämaisten taistelulajien taitaja ja Kung-fu-elokuvanäyttelijä. Elokuvissa hän päihittää kaikki vastustajat. Näistä kukin edustaa yhtä tyylilajia aina karatesta taekwondoon, kun taas Bruce Leen salaisuus oli se, että hänellä ei ollut mitään tunnistettavaa tyyliä. Hän pystyi mukautumaan tilanteisiin. Sen viestin hän halusi myös saada maailmalle. Bruce Lee neuvoi olemaan kuin vesi. Älä jumitu. |
1 kommentti . Avainsanat: Asenne, arvot, ennakkoluulot, Pauli Vuorio, ihmiset eivät muutu, ihmiset voivat muuttua, työyhteisö, auktoriteetit, auktoriteetti, tottumuksen voima, kehittyminen |
Henkilökohtaisen arvostelun takana voi olla monenlaisia motiivejaTorstai 29.9.2016 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, arvostelu, kommunikaatio, viestintä, keskustelu |
Haetaanko töihin vai etsintääkö työntekijääTorstai 29.9.2016 - Kari Vahtolammi
Bändi soitti ammattitaitoisesti, mutta hengettömästi. Laulaja lauloi hyvin, kiitti kappaleiden välissä ja väliin lauluvuoro vaihtui naissolisitilta miehille. Musiikki oli sellaista tanssittavaa muzakia. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, työskentely, työpaikka |
Aitous ja persoona myyvätTorstai 29.9.2016 - Juha Ahola
Kuulen kymmeniä hissipuheita viikossa. Hissipuheisiin valmennetaan niin, että koeta erottua, saa aikaan wow-ilmiö, pidä huoli, että hissipuheesi jää mieleen. Helpommin sanottu kuin tehty. Sosiaaliset normit ajavat meitä itse asiassa pitämään varsin formaalin esityksen – sellaisen, ettemme erottuisi massasta. Näin tulemme helpommin hyväksytyksi. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyntipuhe, hissipuhe |
Tukea - mutta myös vastuutaMaanantai 8.8.2016 - Aira Wallin
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aira Wallin, johtaja, esimies, esimiestyö, luottamus, työ, työyhteisö |
Millä tavalla firma suoraan tai epäsuoraan ilmaisee, etteivät palautteet ole heidän työkalu toiminnan kehittämiseen?Perjantai 5.8.2016 - Juha Ahola
Kohta 3 (katteettomat lupaukset) on listalla itselleni tärkeä työkalu luottamuksen rakentamisen ja testaamisen merkeissä. Ennen ostopäätöstä on kätevä testata kyseisen ihmisen/firman arvot katsomalla, toteuttaako hän (pienen) lupauksen, jonka on tehnyt eli ostajan roolista kannattaa ohjata keskutelu siten, että myyjä tekee jonkin lupauksen (laitan mailin x mennessä, soitan x mennessä jne). Siksi sähköpostin pyytäminen ei ole ostajan vinkkelistä laisinkaan typerää ja itse asiassa myyjän vinkkelistä on hyvä pitää mielessä, että osa asiakkaista saattaa testata eikä sano tuota lausahdusta vain retorisesti. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, yritys, myyntityö, asiakas |
Katon harjallaKeskiviikko 3.8.2016 - Kari Vahtolammi
Istuskelin kattohuopatehtaan katolla ja katselin vanhaa suojeltua ja palanutta paperitehdasta. Ihmettelin palanutta vanhaa luujauhotehdasta ja kummastelin useamman kerran palanutta kaunista ja suojeltua tulitikkutehdasta. Ja mietin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, muutos, rakennemuutos, kehitys |
Jonotusta, jonotustaKeskiviikko 27.7.2016 - Kari Vahtolammi
Ensimmäinen kysymys oli yksinkertainen: Mikä häiritsi kauppassakäyntikokemusta. Ja vastasin, että kassajonojen pituus. Toinen kysymys oli samanlainen: Mikä oli hyvää kaupassakäynnissä. Ja vastasin, että lihatiskin jono oli lyhyt. Ja lopuksi vielä tulevaisuutta pohtiva kysymys: Mitä muuttaisit, että kaupassakäyntikokemus olisi parempi. Ja vastasin, että vähentäisin jonotusta. |
1 kommentti . Avainsanat: Kari Vahtolammi, palvelu, palvelukokemus, prosessi, jonotus |