Huono johtaminen vaikuttaa työssä viihtymiseen ja työnantajamaineeseenPerjantai 28.2.2025 - Eila Mäntyjärvi Huono johtaminen on YLE:n vuoden alussa julkaiseman artikkelin mukaan palkkaustakin suurempi syy irtisanoutua työstä varsinkin naisten keskuudessa. Artikkeliin pääset tästä linkistä. Huono johtaminen suurin syy naisten irtisanoutumiseenDuunitorin teettämä tuore kysely tuo esiin, että varsinkin naiset kärsivät huonosta johtamisesta. Muut suurimmat syyt irtisanoutumiseen ovat huono ilmapiiri ja liian kuormittava työ. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
Esiintymistaito kuntoon: Kehonkieli paljastaa todelliset tunteesiPerjantai 17.3.2023 - Eila Mäntyjärvi Puhetaitoon ei kuulu vain se, mitä puhut, vaan myös se, miten puhut. Kehonkielellä voi luoda vakuuttavuutta, mutta epävarma tai ristiriitainen kehonkieli voi myös murentaa sitä ja saada kuulijat epäilemään sanomaasi. Siksi on tärkeää, että kehonkieli puhuu samaa kieltä sanojen kanssa. Kehonkieli paljastaa, mitä oikeasti tunnemme ja ajattelemme; ajatuksemme ja tunteemme ikään kuin ”vuotavat” huomaamattamme ulos. Hyvin nopeat reaktiot näkyvät ennen niiden peittämistä niin sanottuina mikroilmeinä. Jotta luomme puhujina uskottavuutta, meidän täytyy seistä sanojemme takana myös tunnetasolla. Esiintymiskammoiselle kehonkielen hallinta tarkoittaa sitä, että jos hän onnistuu tsemppaamaan itseensä luottamusta ja positiivista asennetta, varmuus huokuu myös ulospäin eikä jännitys näy yhtä pahasti kuulijoille – jos lainkaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
7 vinkkiä, joilla saat tiimisi loistamaanMaanantai 16.1.2023 - Eila Mäntyjärvi Esihenkilöviestintä ja esihenkilön vuorovaikutustaidot ovat ratkaisevassa roolissa siinä, miten hyvin tiimi työskentelee ja miten hyvin sen tavoitteet täyttyvät. Esihenkilön viestintä- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat työilmapiiriin, työssä viihtymiseen ja sitä kautta yrityksen tai organisaation tuloksiin. Hyvillä vuorovaikutus- ja viestintätaidoilla esihenkilö saa tiiminsä loistamaan! (Postaus sisältää lopussa myös kaupallisia linkkejä. Ne on merkitty *merkillä) Kahdenkeskinen keskustelu on ”rikkainta” viestintää, koska silloin voit keskittyä täysin keskustelukumppanisi sanalliseen ja sanattomaan viestintään |
2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
Pidä vaikuttava puhe - muista eetos, paatos ja logos!Keskiviikko 26.10.2022 - Eila Mäntyjärvi Hyvä puhe vangitsee kuulijansa ja jää mieleen. Mutta mistä syntyy puhe-esityksen voima? Yhteistyökumppanini Pauli Vuorio kertoo jokaisessa Vaikuttava puhe ja esiintyminen -koulutuksessamme yli kaksi tuhatta vuotta vanhoista vaikuttavan puheen peruspilareista eli eetoksesta, paatoksesta, logoksesta ja kairoksesta. Esittelen ne nyt myös Enerzian blogissa! Antiikin Kreikassa vaikuttaneen retoriikan eli puhetaidon kehittäjän Aristoteleen mukaan puheen voima syntyy ethoksesta, toisin sanoen puhujan olemuksesta, pathoksesta eli tunteiden herättämisestä sekä logoksesta eli vakuuttavasta ja loogisesti jäsennellystä sisällöstä. Ethoksen, pathoksen ja logoksen toimivasta yhteispelistä syntyy kairos, toimiva ajoitus, jolla puhuja vakuuttaa kuulijansa. |
4 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
Lahja sinulle, arvoisa lukijaMaanantai 3.10.2022 - Pauli Vuorio Hei. Tässä on sinulle lahjaksi 6 asennetaulua ladattavaksi ja vaikka työhuoneen seinälle tulostettavaksi. Kolme niistä on aivanerityisesti myyntiin ja kolme sopii mielestäni mihin tahansa työtehtävään. |
2 kommenttia . Avainsanat: myynti., koulutus, myyntikoulutus, asenne, asennetaulut |
Lean ja myynnin johtamisen taitoKeskiviikko 28.9.2022 - Heikki Luoma
Voi olla, että suomalainen Supercell käyttää samoja oppeja. Ainakin sen toimitusjohtajan Ilkka Paanasen mukaan peliyhtiö hylkää toimimattomat pelit nopeasti. Yhtiö on tappanut useita peliprojekteja ennen osumistaan jättimenestyspeliin. |
2 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, lean, johtaminen, myynnin johtaminen, myynti, myyntityö |
100 vuotta sitten Frank Bettger keksi nämä 13 ohjetta tullakseen huippuluokan myyjäksiTiistai 7.6.2022 - Heikki Luoma
Poimin kirjan hyllystä. Selasin sen kellastuneita lehtiä ja silmäni osuivat luetteloon asioista, joihin Frank Bettger nuorena myyjänä päätti keskittyä viikon kerrallaan. Ajattelen, että luettelon idea itsensä kehittämisestä on ajaton. Menetelmä sopii ehkä jopa paremmin nykyaikaan kuin aikaan sata vuotta sitten, koska meidän on nykyään vaikeampi keskittyä kuin kauan sitten. |
7 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoman, myynti, markkinointi, kehittyminen |
Johda viisaasti: 10 vinkkiä toimivampaan esihenkilöviestintäänMaanantai 6.6.2022 - Eila Mäntyjärvi Johtamisella ja esihenkilötyöllä on valtava rooli työssä viihtymisessä, yhteisiin tavoitteisiin sitoutumisessa ja tuloksen tekemisessä. Johtaminen ja esihenkilötyö ovat mitä suurimmassa määrin viestintää, joten ei ole ihme, että suurimmassa osassa organisaatioita sisäinen viestintä on yksi suurimpia kehittämisen kohteita. |
2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
Mikään ei voita innostavaa ja motivoivaa livekoulutustaKeskiviikko 20.4.2022 - Pauli Vuorio Aito vuorovaikutus ja inspiroivat keskustelut mahdollistavat monipuolisen oppimisen ja verkostoitumisen. |
1 kommentti . Avainsanat: koulutus, livekoulutus, etäkoulutus, vuorovaikutus, keskustelut |
3 hämmästyttävää keinoa joilla varmistat menestyksen missä tahansa työssäPerjantai 18.2.2022 - Heikki Luoma
Seuraavilla keinoilla varmistut, ettet ole tavallinen työntekijä, joka on yt:ssä uhrattavissa vaan arvokas voimavara. Tulet avainhenkilöksi, joka menestyy, koska yritys ei voi olla ilman sinua. |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, Johtaminen ja coaching, Muutos suunnittelu ja toteutus, Myynti ja markkinointi, Strategia ja jalkautus |
Keskittyneellä ponnistuksella mahdottomia tuloksiaPerjantai 7.1.2022 - Heikki Luoma
Kyse on keskittyneestä ponnistelusta, jolla olet saanut aivan merkittäviä tuloksia lyhyessä ajassa. Pari esimerkkiä valaiskoon. Muutamia vuosia sitten eräs pienen start-upin myynti nousi neljässä viikossa 12-kertaiseksi. Viime vuonna erään yrityksen myynti oli tavoitteesta jäljessä. Joulukuun ensimmäisellä viikolla kasassa oli 550 tuhatta euroa ja johto odotti, että kuun loppuun mennessä päästävän 580 tuhanteen euroon. Lopputulos oli kuitenkin 612 tuhatta euroa. Se on kaksinkertainen lisämyynti verrattuna johdon odotukseen ja kaikki tuo vain kolmessa viikossa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, myyntiprosessi, muutos |
Parkinsonin lain vaikutus uusasiakashankintaanKeskiviikko 5.1.2022 - Heikki Luoma
Parkinson kuvaili kuinka se tapahtuu. Vapaalla oleva vanhempi nainen käyttää päivän postittaakseen kortin veljentyttärelleen. Tunti kuluu postikortin valintaan, toinen silmälasien etsimiseen, puoli tuntia osoitteen hakemiseen, 1,5 tuntia kortin kirjoittamiseen ja 20 minuuttia sen päättämiseen ottaako sateenvarjo mukaan kun vie postikortin laatikkoon. |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö |
Neljä ostamiseen vaikuttavaa asiaa jotka jokaisen myyjän on hyvä tietääPerjantai 1.1.2021 - Heikki Luoma
Noiden kahden asian vastakohtia ovat tunne ja henkilökohtaisuus. Niiden vaikutus ostopäätökseen on suurempi. Tunteeseen ja henkilökohtaisuuteen perustuvat päätökset ovat nopeita. Ne kuluttavat vähän henkistä energiaa. Ne tehdään lonkalta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä, myynti, myyntityö, asiakaspalvelu, asiakas |
Tervetuloa Paulin ja Saulin myyntikouluunTiistai 12.5.2020 - Pauli Vuorio Tässä 8 -osaisessa sarjassa käymme läpi eri toimintatapoja mitä jokaisen myyjän pitäisi miettiä. Aiheisiin kuuluu mm. Asenne, kuuntelutaito sekä vuorovaikutus, sekä paljon muuta. Se, että myyjäksi synnytään on mytologia. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Parhaimmatkin myyjät tarvitsevat päivittäistä sparrausta ja koulutusta. Tietenkin erityisesti myyntityön alku ja siinä kehittyminen on toisille helpompaa kuin toisille. Oikeasti ei kuitenkaan ole olemassa ihmistä, joka olisi syntynyt myyjäksi – tai sitten voisi sanoa, että kaikki ovat syntyneet myyjiksi. Myyntityö on taitolaji, jossa kokonaisuus ratkaisee ja jossa elämänkokemus ja ihmisten kanssakäymisen historia on eduksi. Suoraviivaisemmassa myyntityössä erityisesti kyky innostaa toista ihmistä nousee arvoonsa. Kaikki tämä on opittavissa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Paulin ja Saulin myyntikoulu, myyntikoulutus, videoita |
Myynnin esteistä suurin osa on myyjän päässäTorstai 20.2.2020 klo 18.48 - Pauli Vuorio Suurimmalla osalla myyjistä on myyntiesteitä uransa aikana ja lähes puolet seniorimyyjistä on kohdannut kausia, jolloin myyntiesteet ovat uhanneet lopettaa koko myyntiuran. Esimerkiksi: Luurikammo. Asiakkaiden kontaktointi ja tapaamisten sopiminen puhelimitse on ylivoimaista. Erityisesti uusasiakashankinnasta ei tule mitään. Kun terve itsekriittisyys puuttuu. "En alennu ottamaan kontaktia liian pienille asiakkaille." "Osaan ja tiedän jo kaiken". Tämä on usein merkki epävarmuudesta. Esiintymispelko. Jo ajatus esiintymisestä useammalle ihmiselle aiheuttaa suurta jännitystä. Myyjän roolin kieltäminen. En ole myyjä, enkä halua olla, olen asiantuntija tms. Tämä on suuri este kaupan loppuunviemiselle. Aktiivisuus voi olla erittäin huono. Nämä ja monet muut esteet ovat pääasiassa opittuja.Nämä myyjän päänsisäiset esteet ovat poistettavissa.
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: myyntikoulutus, myyntitaito, myyntivalmennus, myynti, avoin koulutus |
Kuinka pääset esteiden ohitsePerjantai 19.7.2019 - Pasi Rahikka You’re Writing the Middle Chapter on julkaistu 25.5. @ Kuulin erittäin hyvän puheen Toastmasterseissa pari kuukautta sitten. Se oli kivulias tarina rakkaudesta ja petoksesta. Tarinankerronta oli uskomattoman hyvä ja kaikki, jotka kuulivat sen liikuttuivat kukin tavallaan, minä mukaanlukien. Mutta puheen lopussa minulle tuli huolestunut tunne. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, esteet, loppu, alku, pelastuminen, tarina |
HissipuheKeskiviikko 17.7.2019 - Kari Vahtolammi
Hissipuhe on itsellekkin hyvin uusi asia eli en ikinä ole pitänyt tuollaista kolmen minuutin puhetta, jossa pyrin vakuuttamaan vastapuolen oman ideani, tuotteeni tai vaikkapa oman osaamiseni tasosta. Ja siksi päätin hiukan tutkia millainen on hyvä hissipuhe. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, puhe, hissipuhe, ensivaikutelma, puhetyyli, puhetaito |
Jos sen joku minulle kertoisiMaanantai 15.7.2019 - Kari Vahtolammi
Noiden kahden asian vastakohtia ovat tunne ja henkilökohtaisuus. Niiden vaikutus ostopäätökseen on suurempi. Tunteeseen ja henkilökohtaisuuteen perustuvat päätökset ovat nopeita. Ne kuluttavat vähän henkistä energiaa. Ne tehdään lonkalta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, keskustelu, tehokkuus, arvo, työaika, työvoimakustannus, työteho |
Kasvata itsevarmuuttasi missä tahansa asiassa tällä keinollaLauantai 6.7.2019 - Heikki Luoma
Noiden kahden asian vastakohtia ovat tunne ja henkilökohtaisuus. Niiden vaikutus ostopäätökseen on suurempi. Tunteeseen ja henkilökohtaisuuteen perustuvat päätökset ovat nopeita. Ne kuluttavat vähän henkistä energiaa. Ne tehdään lonkalta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, Johtaminen ja coaching, Muutos suunnittelu ja toteutus, Myynti ja markkinointi, Strategia ja jalkautus |
Pk-yrittäjän 2 kuolemansyntiäMaanantai 13.8.2018 - Heikki Luoma
Nimittäin yhtiön tehtävä on saada asiakkaita. Tätä mieltä on Peter Drucker, jota monet pitävät yhtenä 2000-luvun suurimmista johtamisajattelijoista. Olen hänen kanssaan samaa mieltä. Yrityksen tehtävä on hankkia asiakkaita. Voitto on onnistumisen seuraus. |
3 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, yrittäminen, yrittäjyys, yrittäjä |