3 askelta kohti myyntiäPerjantai 29.1.2016 - Juha Ahola Mitkä askeleet johtavat vääjäämättä kohti myyntiä? Me räätälöidään sulle, ei ole esitteitä, mun pitää laskea tarjous… Valtaosa tuotteista/palveluista (tässä artikkelissa tuote) on sellaisia, että kun ne on tuotteistettu, niillä voi olla selkeä hintalappu. Se, että myyjällä ei ole kertoa hintalappua kuin apteekin hyllyltä, voi olla myyjän taktikointia tms., mutta vallan usein tilanne on se, että tuotteistaminen on tekemättä. Jos hinnan voi sanoa heti kättelyssä, tuotteeen ostaminen helpottuu, eikä myyjän pöydällä oheinen keissi pyöri enää nk. tarjouspyyntönä ja hidasteena/esteenä tehdä uutta myyntiä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö, tuotteistus, markkinointi |
Myyntijohtajan keino - valmentamalla vaikuttaa myyjän käyttäytymiseenMaanantai 25.1.2016 - Heikki Luoma Johtaminen on vaikuttamista johdettavien käyttäytymiseen. Ellei vaikutusta ole, ei johtamista ole. Johtajalla on useita vaikuttamiskeinoja. Keinot voivat perustua:
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, coaching, valmennus, esimiestyö |
Perseennuolija (joojoo-mies/nainen) pettää sinut!Perjantai 22.1.2016 - Juha Ahola Kuka pettää luottamuksesi? Se ihminen, joka aina pyrkii miellyttämään kaikkia läsnäolevia ja haukkuu ei-läsnäolevia, pettää luottamuksesi ennemmin tai myöhemmin. Hän on perseennuolija! Eivätkö kellot soi, jos perseennuolija on sinun kanssa kaikesta samaa mieltä, myötäilee ja sitten toisessa virkkeessä hän haukkuu muita. Eikö hän toimi juuri samoin muiden seurassa ja jos et ole läsnä, oletkin haukkumisen kohde. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, luottamus, ihmissuhteet, lojaalius |
Kun työvoima kohtaa yrityksenKeskiviikko 20.1.2016 - Kari Vahtolammi Yritysten kasvottomasta rekrytoinnista puhutaan paljon, ilmoitus, nippu cv:tä ja hiljaisuus. Se on pitkälti nykyajan trendi eli tilataan rekry-yritys hankkimaan kandidaatteja. Useinmiten hakijan kannalta se on melkoisen tylsää ja kasvotonta toimintaa. Onneksi on aina väliin toisenlaisia tapauksia eli kuten tämän päivän tilaisuus Uratehtaalla. Eatech Oy oli esittelemässä toimintaansa ja mahdollisia työpaikkoja Uratehtaalla. Nämä tilaisuudet ovat aina positiivisiä yllätyksiä ja täälläkin kuuntelijoitakin taisi olla parikymmentä. Se mikä näistä tekee hyviä tilaisuuksia on muutama pieni erityinen asia. |
1 kommentti . Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, rekrytointi, työnteko, työskentely, rekrytointipalvelut |
Huomenta sanoo päiväkotitätiKeskiviikko 20.1.2016 - Kari Vahtolammi Kun pieni taapero tallustaa pitkin lumista polkua kohti päiväkotia, niin hän samalla miettii että mitä piti tädille sanoa. Ja lumisella polulla mieleen iskostuu, että ensin sanotaan huomenta ja sitten mennään katsomaan kavereita päiväkotiin. Päiväkodissa pienten taaperoiden mieliin yritetään iskostaa erilaisia tulevaisuudessa tarvittavia taitoja. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, taito, taidot, käytöstavat, tavat |
Väsynyt jämähtäneeseen strategian toteutukseen? Pistä se liikkeelle näinMaanantai 18.1.2016 Moni yritys kiertää kehää. Strategiassa puhutaan mitä pitäisi tehdä. Mitään ei tapahdu. Myöhemmin puhutaan uudelleen ja työstetään strategiaa uudelleen. Mitään ei vieläkään tapahdu. Lopulta strategia hautautuu. Ketään ei enää kiinnosta puhua asiasta, jota yritys ei pysty toteuttamaan. Vallitsevaksi mielialaksi tulee, ettei stretegiaa saada toteutettua. Toiminnan malliksi jää reagointi päivittäisiin ja viikottaisiin tapahtumiin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen ja coaching, strategia ja jalkautus, yleinen |
Pukuja on kahdenlaisia - sinisiä ja harmaitaKeskiviikko 13.1.2016 - Kari Vahtolammi Barack Obama harmaassa puvussa, Barack Obama sinisessä puvussa. Harmaassa, sinisessä, sinisessä ja harmaassa. Miksi ihmeessä päämies pukeutuu aina samalla tavalla, eikö hänellä ole muun värisiä pukuja. Ja hän itse sanoo, että kaksi väriä riittää. Obamasta on on hyvin haastavaa löytää pukukuvaa, jossa hänellä ei olisi harmaata tai sinistä pukua käytössä. Vanity Fairin mukaan hän pyrkii minimoimaan turhien päätösten määrää ja siksi yksinkertaistaa omaa pukeutumistaan. |
1 kommentti . Avainsanat: Kari Vahtolammi, pukeutuminen, puku, päätös, päätöksenteko |
Onnistuvassa muutosjohtamisessa esimies saa ihmiset panostamaan henkistä energiaansaMaanantai 11.1.2016 - Heikki Luoma Esimiehen ja -naisen johtamistehtävä on vaikuttaa johdettaviensa työhön. Ellei mitään vaikutusta ole, on esimies turha. Jokainen uusi vaikutus on toisaalta muutos entiseen verrattuna ja esimiehen on, ollakseen esimies, muutettava jotain jatkuvasti. Muutos voi olla toisinaan pieni ja joskus iso. Esimiehen menestys johtajana kiteytyy siihen kuinka hän saa muutoksia aikaan eli kuinka hän onnistuu vaikuttamaan johdettaviinsa niin, että he suoriutuvat työstään paremmin kuin ennen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen ja coaching, muutos, suunnittelu ja toteutus, Yleinen |
Miksi lähtisin koruostoksille jatkossa Vantaalle?Perjantai 8.1.2016 - Juha Ahola Oli sunnuntai-iltapäivä. Olin työreissulla pk-seudulla. Pysähdyin matkalla Tikkurilasta Lentoasemalle Jumboon ostamaan lapsille pienet tuliaiset ja samalla kävin syömässä. Syönnin jälkeen tuli ajatus, että käynpäs tuossa Kultajousessa ostamassa vaimolle 15-vuotisen seurustelun kunniaksi jotain kivaa. Astuin liikkeseen sisään ja katsoin tiskille päin. Siellä nuorehko asiakaspalvelija otti välittömästi hymyilevän katsekontaktin ja lähestyimme toisiamme. Kysyin, löytyiskö teiltä Kalevalan lapsikoruja? Asiointi eteni kaikin puolin jouhevasti ja kun homma alkoi olla liki maalissa, myyjä vielä kysyi, mihin järjestykseen korut laitetaan (tyttö-poika-tyttö). Pääsin maksamaan ostokset ja kaikki sujui hienosti. Sinällään tapahtumassa ei tämän kerronnan pohjalta ole mitään ihmeellistä. Näinhän sen pitäisikin mennä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen |
Onko myynti tehotonta ja vaikuttamatonta? Kaksi keinoa myynnin optimointiinMaanantai 4.1.2016 - Heikki Luoma Kai kertoi, ettei hänen firmansa myynti käy. Tilauksia on vähän ja yritykseen panostaneet sijoittajat ovat tyytymättömiä. Sitten yrityksen tilaukset 12-kertaistuivat neljässä viikossa. Mitä tapahtui? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä, myynti, myyntityö, asiakas |
KulttuuritörmäyksiäKeskiviikko 30.12.2015 - Kari Vahtolammi Istuin TTY:llä ja katselin ihmisiä. Intialaiset papatti tavallaan, kaksi espanialaista heilutteli käsiään ja jutteli kiihkeästi. Suomalaiset keskustelivat omalla tavallaan jäyhästi faktoihin perustuen. Ja siinä jäin pohtimaan samalla ihmisten erilaisuutta. Richard D. Lewis on menestynyt kokoustaitojen kouluttaja ja kirjailija, joka on kertonut paljon kulttuurien törmäämisestä ja siitä kuinka väärinymmärryksiä syntyy. Hänellä on yhdessä kirjassa mukava kaavio siitä, kuinka kokous aloitetaan eri maissa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, kokous, palaveri, kokoustaito |
Miksi esimiehen on tarjouduttava auttamaan alaistaan?Maanantai 21.12.2015 - Heikki Luoma Suomalaisissa yrityksissä vältellään riskin ottamista. Näin ainakin väitetään ja luultavasti väitteessä on perää vaikka mitään tutkimusta asiasta ei ole näkynyt. Mistä riskin välttely sitten johtuu? Ensinnäkin yritystoiminta sinällään on riskipitoista ja yritykset pyrkivät pienentämään riskiä monin tavoin. Markkinoita tutkitaan, asiakkailta kysellään, tehdään investointilaskelmia ja laaditaan suunnitelmia, joiden avulla pyritään pienentämään epäonnistumisen mahdollisuutta. |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, esimies, esimiestyö, johtaminen, riski, riskinhallinta |
Lean, hukka ja sen poistaminenKeskiviikko 16.12.2015 - Kari Vahtolammi Leanissa yksi pääperiaatteista on hukan poistaminen. Kaikki mikä ei lisää asiakasarvoa on hukkaa. Mutta mikä on hukka, jonka voi poistaa prosessista, jossa kaikki osaset ovat tarpeellisiä. Yksi tapa on katsoa prosessia tekijöiden näkökulmasta, mutta toinen on katsoa samaa prosessia asiakkaan katsantokannalta. Parantaisen Jari kuvaa yksinkertaista renkaanvaihtoprosessia Huippuunsa hiottu huono palvelu–kirjoituksessa. Ja käskee kääntämään katseen prosessista asiakkaan kokemaan tapahtumaan. Eli pohtimaan sitä asiakasarvoa jonka asiakas saa rutiinitoimenpiteestä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, lean, rutiini, asiakasarvo |
Idioottimaisen helppo tapa saada lisää tilauksia ja tehdä enemmän kauppaaPerjantai 11.12.2015 - Juha Ahola Markkinointiviestintä! Sanan voi määritellä monella tavalla, mutta nyt avaan sanan siten, että kyseessä on viestintää (sitä, mitä tekee ja tarjoaa) markkinoille. Kerro (muistuta) edes olemassaolostasi niin sekin voi lisätä kaupan määrää! Taannoin eräs fysioterapeutti lähetti sähköpostin niille asiakkaille, joiden sähköpostin oli jostain syystä sattunut ottamaan talteen. Rekisterin koko oli noin 200. Hauskaa on se, että sähköpostin sisältö oli niinkin huikea kuin ilmoitus sähköpostiosoitteen vaihtumisesta. Seurauksena fyssari sai seuraavan viikon kalenterin täyteen. 200 asiakkaasta työlukuna voidaan käyttää avaamisprosenttina noin 30 (%), joten viestin avasi kenties noin 67 asiakasta. Jos edes 5 % tilaisi palvelua heti niin se tarkoittaisi vähintään 3 asiakasta, joka tarkoittaa yli 150 euron alv:tonta liikevaihtoa (fyssareiden käyntikerrat yleensä 50 euroa tai enemmän). Not so bad, jos ajattelee, että yhden viestin lähettää sähköpostin muutoksesta?! Ja kun todellisuudessa tilauksia tuli enemmän. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö, markkinointiviestintä |
Tulevaisuutta kristallipallosta vaiko oraakkeliltaKeskiviikko 9.12.2015 - Kari Vahtolammi Tulevaisuuden tutkijoita pidetään melkoisina heppuina. Ottavat kristallipallon käteen ja kertovat mihin suuntaan tulevaisuus menee. Ajammeko lentävillä autoilla, käytämmekö päässä olevia elektrodeja kodinkoneiden ohjaamiseen vai onko tänne tullut ydintalvi. Aloitin TTY:llä uuden kurssin, jonka nimi on teknologian ennakointi ja sillä kurssilla oppilaat joutuvat luomaan oman ennusteensa. Mutta kuinka niitä ennusteita luodaan vai vedetäänkö ne hatusta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, tulevaisuus, tutkiminen, tutkimus, ennustus |
Kell' onni onMaanantai 7.12.2015 - Aila Wallin Viime viikkoina olen törmännyt harva se päivä ajatukseen onnesta ja onnellisuudesta. Yksi uutinen kertoi japanilaisten aivotutkijoiden löytämästä aivojen etukiilan alueella olevasta harmaasta aineesta, jota toisilla on enemmän kuin toisilla. Harmaa aine voi lisääntyä tutkijoiden mukaan mm. mindfulnessin avulla - keskittymällä mahdollisimman hyvin käsillä olevan hetken havainnoimiseen, kokemiseen ja hyväksymiseen. Toinen taas kertoi geneettisesti perittävästä resilienssistä, joka herkistää aivoja reagoimaan erityisesti myönteisiin ärsykkeisiin. Resilientti ihminen kykenee myönteisiin ajatuksiin silloinkin kun kokee suuria menetyksiä, surua tai ahdistusta. "Taipuu, vaan ei taitu" - ja kykenee varsin nopeasti palautumaan taas ainakin jonkin asteiseen onnellisuuteen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aila Wallin, onni, onnellisuus, tunne, aivot, elämäntaito, työhyvinvointi |
Syytetylle oikeus puolustautua? Olemme liian innokkaita tuomitsemaan?Perjantai 4.12.2015 - Juha Ahola Tunne menee järjen edelle. Olimme esikoistyttäremme Ellan futisturnauksessa. Eräässä ottelussa tyttäremme sai pelinohjaajalta positiivista huomiota ottelun jälkeen vihreän kortin muodossa. Se annetaan reilulle, joukkuetta tsemppaavalle pelaajalle tms. Hetken päästä itku ”pitkästä” ilosta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen, vaikuttaminen |
Toiminnallisuuden ei toteutuksen kauttaKeskiviikko 25.11.2015 - Kari Vahtolammi Surffasin ympäri verkkoa ja osuin hämmästyneenä lauseen äärelle, jossa mainittiin että sovellus toteutetaan toiminnallisuuden eikä suinkaan toteutuksen kautta. Jäin pohtimaan, että mitä muuta kautta järjestelmä voidaan toteuttaa kuin sen toiminnallisuuden kautta. Lukiessani lausetta jäin pohtimaan asiaa eli mitä ihmettä lauseessa sanottiin. Eikö sovellukset toteuteta aina tarpeeseen vai luodaanko ensin tekninen sovellus jolla luodaan tarve. Lause on todellisuudessa fiksu eli siinä muistutetaan siitä, että sovelluksen tarkoitus tuoda lisäarvoa ja tukea toimintaa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, toiminnallisuus, toteutus, järjestelmä, teknologia, suunnittelu, kehitys, ohjelmistokehitys |
Asiakastapaamiselle valmistautumiseen 10 vinkkiäPerjantai 13.11.2015 - Juha Ahola 1) Analysoi kohdetta. Kerää tietoa yrityksestä ja henkilöstä, jonka tapaat. Netistä löydät kyllä hyvää taustatietoa. 2) Aseta käynnille tavoite. Mitä haluat saada aikaan? Mikä on varatavoite, jos et pääsekään päätavoitteeseen? Seuraako tapaamista tapaaminen? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, asiakastapaaminen |
Onko totta että myyjän ensin myytävä itsensä?Maanantai 9.11.2015 - Heikki Luoma Jos olet ollut tekemisissä myynnin kanssa pitkään niin on mahdollista, että olet kuullut, että myyjän on ensin myytävä itsensä ja vasta sitten hän voi myydä tuotteensa ja palvelunsa. Onko todella niin ja mitä sanonta oikein tarkoittaa? Miten myydään itsensä? Ehkä puhelinmyyjät yrittävät myydä itseään. “Hei Heikki, miten kesäsi on mennyt?” Minä vastaan, etten ole kiinnostunut tilaamaan mitään lehtiä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä. myynti, myyntityö, asiakaspalvelu, asiakas |