Esiintymistaito kuntoon: Kehonkieli paljastaa todelliset tunteesiPerjantai 17.3.2023 - Eila Mäntyjärvi Puhetaitoon ei kuulu vain se, mitä puhut, vaan myös se, miten puhut. Kehonkielellä voi luoda vakuuttavuutta, mutta epävarma tai ristiriitainen kehonkieli voi myös murentaa sitä ja saada kuulijat epäilemään sanomaasi. Siksi on tärkeää, että kehonkieli puhuu samaa kieltä sanojen kanssa. Kehonkieli paljastaa, mitä oikeasti tunnemme ja ajattelemme; ajatuksemme ja tunteemme ikään kuin ”vuotavat” huomaamattamme ulos. Hyvin nopeat reaktiot näkyvät ennen niiden peittämistä niin sanottuina mikroilmeinä. Jotta luomme puhujina uskottavuutta, meidän täytyy seistä sanojemme takana myös tunnetasolla. Esiintymiskammoiselle kehonkielen hallinta tarkoittaa sitä, että jos hän onnistuu tsemppaamaan itseensä luottamusta ja positiivista asennetta, varmuus huokuu myös ulospäin eikä jännitys näy yhtä pahasti kuulijoille – jos lainkaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
7 vinkkiä, joilla saat tiimisi loistamaanMaanantai 16.1.2023 - Eila Mäntyjärvi Esihenkilöviestintä ja esihenkilön vuorovaikutustaidot ovat ratkaisevassa roolissa siinä, miten hyvin tiimi työskentelee ja miten hyvin sen tavoitteet täyttyvät. Esihenkilön viestintä- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat työilmapiiriin, työssä viihtymiseen ja sitä kautta yrityksen tai organisaation tuloksiin. Hyvillä vuorovaikutus- ja viestintätaidoilla esihenkilö saa tiiminsä loistamaan! (Postaus sisältää lopussa myös kaupallisia linkkejä. Ne on merkitty *merkillä) Kahdenkeskinen keskustelu on ”rikkainta” viestintää, koska silloin voit keskittyä täysin keskustelukumppanisi sanalliseen ja sanattomaan viestintään |
2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
Pidä vaikuttava puhe - muista eetos, paatos ja logos!Keskiviikko 26.10.2022 - Eila Mäntyjärvi Hyvä puhe vangitsee kuulijansa ja jää mieleen. Mutta mistä syntyy puhe-esityksen voima? Yhteistyökumppanini Pauli Vuorio kertoo jokaisessa Vaikuttava puhe ja esiintyminen -koulutuksessamme yli kaksi tuhatta vuotta vanhoista vaikuttavan puheen peruspilareista eli eetoksesta, paatoksesta, logoksesta ja kairoksesta. Esittelen ne nyt myös Enerzian blogissa! Antiikin Kreikassa vaikuttaneen retoriikan eli puhetaidon kehittäjän Aristoteleen mukaan puheen voima syntyy ethoksesta, toisin sanoen puhujan olemuksesta, pathoksesta eli tunteiden herättämisestä sekä logoksesta eli vakuuttavasta ja loogisesti jäsennellystä sisällöstä. Ethoksen, pathoksen ja logoksen toimivasta yhteispelistä syntyy kairos, toimiva ajoitus, jolla puhuja vakuuttaa kuulijansa. |
4 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
Kuunteleminen ei riitä! Pitää kuulla, mitä signaaleja asiakas viestittää ja tarttua niihin. Älykäs kuuntelu!Perjantai 2.9.2022 - Juha Ahola Ihmisellä on kaksi korvaa ja yksi suu ja niitä tulisi käyttää tasapuolisesti. Se tarkoittaa sitä, että kun puhut 10 sekuntia, seuraavaksi olet hiljaa 20 sekuntia ja kuuntelet. Ammattimainen myyjä kuuntelee asiakasta ja kysyy oikeat kysymykset. Hän ei painosta, vaan johdattelee. Kävin vastikään parturissa. Lipsautin keskusteluiden yhteydessä tahallani, että sainpas parkkerattua autoni muutaman korttelin päähän kiekkopaikalle. Osoitin siis olevani turhamaisen pikkutarkka ainakin tietyntyyppisistä kuluista. Samassa kohtaa piilee siis myyjälle mahdollisuus käyttää ”heikkouttani” hyväksi. |
2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, keskustelu, kuuntelu, kuuntelutaito, älykäs kuuntelu |
Johda viisaasti: 10 vinkkiä toimivampaan esihenkilöviestintäänMaanantai 6.6.2022 - Eila Mäntyjärvi
Johtamisella ja esihenkilötyöllä on valtava rooli työssä viihtymisessä, yhteisiin tavoitteisiin sitoutumisessa ja tuloksen tekemisessä. Johtaminen ja esihenkilötyö ovat mitä suurimmassa määrin viestintää, joten ei ole ihme, että suurimmassa osassa organisaatioita sisäinen viestintä on yksi suurimpia kehittämisen kohteita. |
2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
Myynti on nyt vakava asiaTorstai 28.5.2020 - Pauli Vuorio Suomessa on 286 042 yritystä (Tilastokeskus 2018). Ne työllistävät 1,4 miljoonaa ihmistä ja tuottavat veroja, joilla maksetaan palveluita kaikille. Yrityksistä 93 prosenttia on alle 10 hengen yrityksiä. 2000-luvulla uudet työpaikat Suomessa ovat syntyneet pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Vuosina 2001-2018 pk-yritykset loivat työpaikkoja yli 150 399 hengelle. Yritysten 434 miljardin euron liikevaihdosta yli puolet (58%) syntyy pk-yrityksissä ja pk-sektorin osuus BKT:sta on runsaat 40 prosenttia. Yrityksistä alle 10 työntekijän yrityksiä on 265 894 (93%). Mitä tapahtuu, jos vaikkapa puolet näistä alle 10 työntekijän yrityksistä ajautuu konkurssiin koronaepidemian myötä? Rahat vain yksinkertaisesti loppuvat. Isoilla luvuilla se tarkoittaa sitä, että 1,4 miljoonaa työntekijää x 93% x 50% = 650 000 työntekijää menettää työpaikan ja toimeentulon. Suurimmassa uhassa ovat ensin nämä pienyritykset, joissa kassavirralla eli tämän päivän myynnillä maksetaan erääntyvät laskut. Kaikilla ei ole pahan päivän varaa. Nyt on valtiovallan syytä ottaa nämä luvut tosissaan. ALV, YEL ja muut lakisääteiset maksut sekä kriisilainoitus, keinoja on paljon, jos vaan tahtoa on. Nyt jos koskaan on meidän suomalaisten aika puhaltaa yhteen hiileen ja tehdä yhteistyötä. Tärkeintä on tietysti jokaisen terveyden turvaaminen. Toiseksi tärkeintä on työpaikkojen ja ihmisten toimeentulon turvaaminen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: myynti, myyntityö, myyntitaito |
Virtaa verkostosta. BNI-perustajan Ivan Misnerin ajatuksia ja ohjeitaPerjantai 22.5.2020 - Juha Ahola Muutama vuosi sitten olin suuressa verkostoitumis – tapahtumassa, johon osallistui yli viisisataa ihmistä. Kun aloitin esitykseni, kysyin yleisöltä: ”Kuinka moni teistä tuli tänne toivoen tekevänsä bisnestä – tai jopa tehdäkseen kaupat.” Ylivoimainen enemmistö yleisöstä nosti kätensä. Sitten kysyin: ”Kuinka moni on täällä tänään ostaakseen jotakin?” |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, BNI, verkostoituminen, monimuotoisuus |
Myynnin esteistä suurin osa on myyjän päässäTorstai 20.2.2020 klo 18.48 - Pauli Vuorio Suurimmalla osalla myyjistä on myyntiesteitä uransa aikana ja lähes puolet seniorimyyjistä on kohdannut kausia, jolloin myyntiesteet ovat uhanneet lopettaa koko myyntiuran. Esimerkiksi: Luurikammo. Asiakkaiden kontaktointi ja tapaamisten sopiminen puhelimitse on ylivoimaista. Erityisesti uusasiakashankinnasta ei tule mitään. Kun terve itsekriittisyys puuttuu. "En alennu ottamaan kontaktia liian pienille asiakkaille." "Osaan ja tiedän jo kaiken". Tämä on usein merkki epävarmuudesta. Esiintymispelko. Jo ajatus esiintymisestä useammalle ihmiselle aiheuttaa suurta jännitystä. Myyjän roolin kieltäminen. En ole myyjä, enkä halua olla, olen asiantuntija tms. Tämä on suuri este kaupan loppuunviemiselle. Aktiivisuus voi olla erittäin huono. Nämä ja monet muut esteet ovat pääasiassa opittuja.Nämä myyjän päänsisäiset esteet ovat poistettavissa.
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: myyntikoulutus, myyntitaito, myyntivalmennus, myynti, avoin koulutus |
HissipuheKeskiviikko 17.7.2019 - Kari Vahtolammi Hissipuheen pitäminen on taito, jossa hyvä idea tai tuote paketoidaan parin kolmen minuutin esitykseksi. Kolme minuutia on hyvin lyhyt aika vakuuttaa vastapuoli oman iden kannattavuudesta. Hissipuhe on itsellekkin hyvin uusi asia eli en ikinä ole pitänyt tuollaista kolmen minuutin puhetta, jossa pyrin vakuuttamaan vastapuolen oman ideani, tuotteeni tai vaikkapa oman osaamiseni tasosta. Ja siksi päätin hiukan tutkia millainen on hyvä hissipuhe. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, puhe, hissipuhe, ensivaikutelma, puhetyyli, puhetaito |
Ymmärtämisen vaikeusTorstai 9.8.2018 - Pauli Vuorio Luetusta muodostetaan joskus kaikki mutu tuntumalta ihan pelkän otsikon perusteella ja olettamuksella sekä arvauksilla.
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ymmärtäminen, luetun ymmärtäminen, median lukutaito |
Brian Tracyn myyntioppiaKeskiviikko 5.10.2016 - Pauli Vuorio Brian Tracy lainaa kuuluisaa pareton periaatetta ja jatkaa: Top 20 prosenttia tienaa keskimäärin 16 kertaa enemmän kuin loput 80 prosenttia keskimäärin. Top 20 prosenttia tienaa keskimäärin 54 kertaa enemmän kuin loput 16 prosenttia (20 prosentista) keskimäärin. Winning edge tarkoittaa sitä, että pienet erot esim. tekemisessä tuottavat suuria eroja tuloksissa. Tärkeä oppi on se, että keskivertomyyjän ja huippumyyjän ero on pieni, mutta kun huippumyyjä tekee paljon perusasioita hiukan paremmin kuin keskivertomyyjä, siitä kertyy pitkässä juoksussa suuri ero. Esimerkiksi, jos hevonen nro 1 voittaa hevosen nro 2 turvanmitalla, se on vain turvan verran parempi (ei kaksi kertaa parempi eikä 50 prosenttia parempi vaan ehkäpä noin 3–4 prosenttia parempi ajassa), mutta vuoden aikana tienattu rahasumma on helposti 10–15-kertainen hevosen nro 1 eduksi, kun se voittaa aina turvan mitalla. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito, Brian Tracy |
Huomenta sanoo päiväkotitätiKeskiviikko 20.1.2016 - Kari Vahtolammi Kun pieni taapero tallustaa pitkin lumista polkua kohti päiväkotia, niin hän samalla miettii että mitä piti tädille sanoa. Ja lumisella polulla mieleen iskostuu, että ensin sanotaan huomenta ja sitten mennään katsomaan kavereita päiväkotiin. Päiväkodissa pienten taaperoiden mieliin yritetään iskostaa erilaisia tulevaisuudessa tarvittavia taitoja. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, taito, taidot, käytöstavat, tavat |
KulttuuritörmäyksiäKeskiviikko 30.12.2015 - Kari Vahtolammi Istuin TTY:llä ja katselin ihmisiä. Intialaiset papatti tavallaan, kaksi espanialaista heilutteli käsiään ja jutteli kiihkeästi. Suomalaiset keskustelivat omalla tavallaan jäyhästi faktoihin perustuen. Ja siinä jäin pohtimaan samalla ihmisten erilaisuutta. Richard D. Lewis on menestynyt kokoustaitojen kouluttaja ja kirjailija, joka on kertonut paljon kulttuurien törmäämisestä ja siitä kuinka väärinymmärryksiä syntyy. Hänellä on yhdessä kirjassa mukava kaavio siitä, kuinka kokous aloitetaan eri maissa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, kokous, palaveri, kokoustaito |
Kell' onni onMaanantai 7.12.2015 - Aila Wallin Viime viikkoina olen törmännyt harva se päivä ajatukseen onnesta ja onnellisuudesta. Yksi uutinen kertoi japanilaisten aivotutkijoiden löytämästä aivojen etukiilan alueella olevasta harmaasta aineesta, jota toisilla on enemmän kuin toisilla. Harmaa aine voi lisääntyä tutkijoiden mukaan mm. mindfulnessin avulla - keskittymällä mahdollisimman hyvin käsillä olevan hetken havainnoimiseen, kokemiseen ja hyväksymiseen. Toinen taas kertoi geneettisesti perittävästä resilienssistä, joka herkistää aivoja reagoimaan erityisesti myönteisiin ärsykkeisiin. Resilientti ihminen kykenee myönteisiin ajatuksiin silloinkin kun kokee suuria menetyksiä, surua tai ahdistusta. "Taipuu, vaan ei taitu" - ja kykenee varsin nopeasti palautumaan taas ainakin jonkin asteiseen onnellisuuteen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aila Wallin, onni, onnellisuus, tunne, aivot, elämäntaito, työhyvinvointi |
Insinööri ja tarinankertomisen taitoKeskiviikko 18.11.2015 - Kari Vahtolammi Vanha hiukan pyöreä insinööri makaa sängyllä ja lukee violettikantista kirjaa. Pohtii, harmaantuvat kulmakarvat rypistyy ja aina väliin kuuluu hiljainen huokaus. Pitäisikö hänenkin oppia kertomaan tarinoita pelkän tiukan faktan sijaan. Insinööri kääntää kylkeä ja jatkaa lukemista, huokaa hiljalleen ja pohtii tarinoiden vaikutusta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, tarina, narratiivi, kerronta, puhetaito |
Kokeile oletko intuitiivinen ajattelija vai järkiajattelijaMaanantai 13.7.2015 - Heikki Luoma Kesälomien alla pieni koe on paikallaan. Sillä voit myös ilahduttaa sukua, ystäviä ja kavereita loman ajan ja miksei elokuuussakin töiden alettua. Koe alkaa. Ota kynä ja paperia ja kirjoita vastaukset. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, intuitio, järki, ajattelu, ajattelija, testi, cognitive reflection, pyy pivossa, |
Taiten ja Tahtoen: huippusuoriutujien toiminnasta ja asenteestaPerjantai 3.7.2015 - Juha Ahola Oletko koskaan seurannut jotakuta henkilöä, joka on alansa huipulla – työelämässä, urheilussa, taiteissa – ja ihmetellyt: millä ihmeen ilveellä tuokin nousi tuohon asemaan? ”Minä olen. Olen keskustellut heidän kanssaan, lukenut heistä, haastatellut yritysvalmentajia ja yritysjohtajia päästäkseni selville, mitä huipulle pääsemiseen tarvitaan.” |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, menestys, menestyminen, taito, tahto, kurinalaisuus |
Jokin jäi hämäämään, mutta en osaa sanoa mikä? Intuitiot eivät ole aina selitettävissä?Perjantai 29.5.2015 - Juha Ahola Tapasin yrittäjäpariskunnan. Jostain syystä meillä tuli puheeksi intuition voima ja niiden vaikea selitettävyys. Sanoin lukeneeni aiheesta Malcolm Gladwellin kirjan Välähdys (Blink), jossa kerrottiin osuvia tarinoita siitä, miten ihmisillä on kyky tietää ”oikeita” ratkaisuja intuitiivisesti. Intuitiot ovat vain vaikeasti selitettävissä ja jos niitä alkaa selittelemään, ne vääristyvät helposti. Toisekseen tietoisella mielellä sitä pyrkii järkeilemään asioita siten, että tekee intuition vastaisia, huonompia, ratkaisuja ja valintoja. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, intuitio, aavistus, rekrytointi |
Myynti- KartoitusTorstai 12.3.2015 - Pauli Vuorio Tärkeä vaihe myynnin portaissa on kartoituskysymysten teko. Parhaita ovat avoimet kysymykset, sillä silloin asiakkaan vastausten on oltava kertovia. Avoimet kysymykset alkavat esimerkiksi kysymyssanoilla mitä, kuinka ja millaisia. ”Mitä kaikkea teidän yrityksenne tekee?” ”Kuinka laajalla alueella yrityksenne toimii?” ”Millaisia teidän asiakkaanne ovat?” |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito |
Myyjä- Huhuilla on valtava voima- Niin on totuudellakinTorstai 5.3.2015 - Pauli Vuorio Kaikki myyntitekniikat, myyntisapluunat, hyvät opit ja tuotetietous ovat myyjän työvälineitä. Työkalupakissa onkin hyvä olla paljon välineitä. Jos myyntipuheet tulevat koneellisesti etkä ole aidosti läsnä, ihmiset kyllä tuntevat sen. Oman persoonan täytyy olla mukana siten, ettet esitä sellaista mitä et oikeasti ole tai missä et ole kokonaan mukana. Myyjällä pitää olla sisäinen tuli hommassa mukana. Ja arvotkin on hyvä ellei jopa välttämätöntä olla kunnossa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito |