Blogin arkisto

Ymmärtämisen vaikeus

Torstai 9.8.2018 - Pauli Vuorio

Luetusta muodostetaan joskus kaikki mutu tuntumalta ihan pelkän otsikon perusteella ja olettamuksella sekä arvauksilla. 


Aiheesta yleisin versio onkin, että pitäisi olla luetun ymmärtämisen koulutusta ja medialukutaitoa.
Aiheen voi helposti kuitenkin laajentaa ymmärtämiseksi yleisesti.

 

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ymmärtäminen, luetun ymmärtäminen, median lukutaito

Brian Tracyn myyntioppia

Keskiviikko 5.10.2016 - Pauli Vuorio

pauliblogikuva.jpgBrian Tracy lainaa kuuluisaa pareton periaatetta ja jatkaa: Top 20 prosenttia tienaa keskimäärin 16 kertaa enemmän kuin  loput 80 prosenttia keskimäärin. Top 20 prosenttia tienaa keskimäärin 54 kertaa enemmän kuin loput 16 prosenttia (20 prosentista) keskimäärin. Winning edge tarkoittaa sitä, että pienet erot esim. tekemisessä tuottavat suuria eroja tuloksissa. Tärkeä oppi on se, että keskivertomyyjän ja huippumyyjän ero on pieni, mutta kun huippumyyjä tekee paljon perusasioita hiukan paremmin kuin keskivertomyyjä, siitä kertyy pitkässä juoksussa suuri ero. Esimerkiksi, jos hevonen nro 1 voittaa hevosen nro 2 turvanmitalla, se on vain turvan verran parempi (ei kaksi kertaa parempi eikä 50 prosenttia parempi vaan ehkäpä noin 3–4 prosenttia parempi ajassa), mutta vuoden aikana tienattu rahasumma on helposti 10–15-kertainen hevosen nro 1 eduksi, kun se voittaa aina turvan mitalla.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito, Brian Tracy

Huomenta sanoo päiväkotitäti

Keskiviikko 20.1.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgKun pieni taapero tallustaa pitkin lumista polkua kohti päiväkotia, niin hän samalla miettii että mitä piti tädille sanoa. Ja lumisella polulla mieleen iskostuu, että ensin sanotaan huomenta ja sitten mennään katsomaan kavereita päiväkotiin. Päiväkodissa pienten taaperoiden mieliin yritetään iskostaa erilaisia tulevaisuudessa tarvittavia taitoja.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, taito, taidot, käytöstavat, tavat

Kulttuuritörmäyksiä

Keskiviikko 30.12.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgIstuin TTY:llä ja katselin ihmisiä. Intialaiset papatti tavallaan, kaksi espanialaista heilutteli käsiään ja jutteli kiihkeästi. Suomalaiset keskustelivat omalla tavallaan jäyhästi faktoihin perustuen. Ja siinä jäin pohtimaan samalla ihmisten erilaisuutta.

Richard D. Lewis on menestynyt kokoustaitojen kouluttaja ja kirjailija, joka on kertonut paljon kulttuurien törmäämisestä ja siitä kuinka väärinymmärryksiä syntyy. Hänellä on yhdessä kirjassa mukava kaavio siitä, kuinka kokous aloitetaan eri maissa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, kokous, palaveri, kokoustaito

Kell' onni on

Maanantai 7.12.2015 - Aila Wallin

ailawallin.jpgViime viikkoina olen törmännyt harva se päivä ajatukseen onnesta ja onnellisuudesta. Yksi uutinen kertoi japanilaisten aivotutkijoiden löytämästä aivojen etukiilan alueella olevasta harmaasta aineesta, jota toisilla on enemmän kuin toisilla. Harmaa aine voi lisääntyä tutkijoiden mukaan mm. mindfulnessin avulla  - keskittymällä mahdollisimman hyvin käsillä olevan hetken havainnoimiseen, kokemiseen ja hyväksymiseen. Toinen  taas kertoi  geneettisesti perittävästä resilienssistä, joka herkistää aivoja reagoimaan erityisesti myönteisiin ärsykkeisiin. Resilientti ihminen kykenee myönteisiin ajatuksiin silloinkin kun kokee suuria menetyksiä, surua tai ahdistusta. "Taipuu, vaan ei taitu" -  ja kykenee varsin nopeasti palautumaan taas ainakin jonkin asteiseen onnellisuuteen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aila Wallin, onni, onnellisuus, tunne, aivot, elämäntaito, työhyvinvointi

Insinööri ja tarinankertomisen taito

Keskiviikko 18.11.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgVanha hiukan pyöreä insinööri makaa sängyllä ja lukee violettikantista kirjaa. Pohtii, harmaantuvat kulmakarvat rypistyy ja aina väliin kuuluu hiljainen huokaus. Pitäisikö hänenkin oppia kertomaan tarinoita pelkän tiukan faktan sijaan. Insinööri kääntää kylkeä ja jatkaa lukemista, huokaa hiljalleen ja pohtii tarinoiden vaikutusta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, tarina, narratiivi, kerronta, puhetaito

Hissipuhe

Keskiviikko 11.11.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgHissipuheen pitäminen on taito, jossa hyvä idea tai tuote paketoidaan parin kolmen minuutin esitykseksi. Kolme minuutia on hyvin lyhyt aika vakuuttaa vastapuoli oman iden kannattavuudesta.

Hissipuhe on itsellekkin hyvin uusi asia eli en ikinä ole pitänyt tuollaista kolmen minuutin puhetta, jossa pyrin vakuuttamaan vastapuolen oman ideani, tuotteeni tai vaikkapa oman osaamiseni tasosta. Ja siksi päätin hiukan tutkia millainen on hyvä hissipuhe.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, puhe, hissipuhe, ensivaikutelma, puhetyyli, puhetaito

Taiten ja Tahtoen: huippusuoriutujien toiminnasta ja asenteesta

Perjantai 3.7.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOletko koskaan seurannut jotakuta henkilöä, joka on alansa huipulla – työelämässä, urheilussa, taiteissa – ja ihmetellyt: millä ihmeen ilveellä tuokin nousi tuohon asemaan?

 ”Minä olen. Olen keskustellut heidän kanssaan, lukenut heistä, haastatellut yritysvalmentajia ja yritysjohtajia päästäkseni selville, mitä huipulle pääsemiseen tarvitaan.”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, menestys, menestyminen, taito, tahto, kurinalaisuus

Kuunteleminen ei riitä! Pitää kuulla, mitä signaaleja asiakas viestittää ja tarttua niihin. Älykäs kuuntelu!

Perjantai 17.4.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgIhmisellä on kaksi korvaa ja yksi suu ja niitä tulisi käyttää tasapuolisesti. Se tarkoittaa sitä, että kun puhut 10 sekuntia, seuraavaksi olet hiljaa 20 sekuntia ja kuuntelet. Ammattimainen myyjä kuuntelee asiakasta ja kysyy oikeat kysymykset. Hän ei painosta, vaan johdattelee.

Kävin vastikään parturissa. Lipsautin keskusteluiden yhteydessä tahallani, että sainpas parkkerattua autoni muutaman korttelin päähän kiekkopaikalle. Osoitin siis olevani turhamaisen pikkutarkka ainakin tietyntyyppisistä kuluista. Samassa kohtaa piilee siis myyjälle mahdollisuus käyttää ”heikkouttani” hyväksi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, keskustelu, kuuntelu, kuuntelutaito, älykäs kuuntelu

Myynti- Kartoitus

Torstai 12.3.2015 - Pauli Vuorio

pauliblogikuva.jpgTärkeä vaihe myynnin portaissa on kartoituskysymysten teko. Parhaita ovat avoimet kysymykset, sillä silloin asiakkaan vastausten on oltava kertovia. Avoimet kysymykset alkavat esimerkiksi kysymyssanoilla mitä, kuinka ja millaisia. ”Mitä kaikkea teidän yrityksenne tekee?” ”Kuinka laajalla alueella yrityksenne toimii?” ”Millaisia teidän asiakkaanne ovat?”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito

Myyjä- Huhuilla on valtava voima- Niin on totuudellakin

Torstai 5.3.2015 - Pauli Vuorio

pauliblogikuva.jpgKaikki myyntitekniikat, myyntisapluunat, hyvät opit ja tuotetietous ovat myyjän työvälineitä. Työkalupakissa onkin hyvä olla paljon välineitä. Jos myyntipuheet tulevat koneellisesti etkä ole aidosti läsnä, ihmiset kyllä tuntevat sen.

Oman persoonan täytyy olla mukana siten, ettet esitä sellaista mitä et oikeasti ole tai missä et ole kokonaan mukana. Myyjällä pitää olla sisäinen tuli hommassa mukana. Ja arvotkin on hyvä ellei jopa välttämätöntä olla kunnossa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito

Mikä on aktiivisessa myynnissä on muuttunut?

Torstai 26.2.2015 - Pauli Vuorio

pauliblogikuva.jpgKylmäkontaktit, tuputtaminen, tyrkyttäminen ilman että asiakkaaseen luodaan ensin mitään suhdetta ovat useimmille historiaa ja ne ovat olleet yleensä huonoja tai ainakin raskaita malleja historiassakin. Tavat joilla luodaan suhde asiakkaisiin ovat hyvin samankaltaisia siinä puhelinsoitossa tai tapaamisessa asiakkaan kanssa jossa käytät itseäsi myyntivälineenä, mutta se milloin käytät itseäsi tähän , eli mistä ja miten saadaan liidejä on useimmille muuttunut. Useimmille se on muuttunut ja muuttuu yhä radikaalimmin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito

Myyjä on kuollut? Eläköön myyjä!

Torstai 19.2.2015 - Pauli Vuorio

pauliblogikuva.jpgMaailmassa monta on myymätöntä asiaa, se vielä hämmästyttää kummastuttaa myös digitaalistakin markkinoijaa. Niin kauan, kuin ihminen on ihminen ja  tarvitsemme ja haluamme olla ihmisten kanssa suoraan tekemisissä  aktiiviselle  henkilökohtaiselle myyntityölle on tarvetta.

Digitaalisuus muuttaa kuitenkin  varmasti erittäin merkittävästi myyntiä. Se on jo muuttanut ja jatkoa seuraa. Monille tämä tarkoittaa vähintään tehtävän muuttumista ja joillekin aivan varmasti alan vaihtumista myyntityöstä johonkin muuhun. Entistä useammin myyjän oleelliseen tehtävään kuuluu hallita myös sosiaalisen median viestintään liittyviä taitoja ja vähintään ne ovat myynnin tukivälineitä, prospektien ja  liidien hankinnassa ja myös suoraan kaupan tekemisessä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito

Huhut myyjän kuolemasta ovat suuresti liioiteltuja

Torstai 12.2.2015 - Pauli Vuorio

pauliblogikuva.jpgHuhut myyjien kuolemasta tai katoamisesta ovat suuresti liioiteltuja. Kun päivittyy käsitys mitä myynti , myyjiä tarvitaan enemmän kuin koskaan ennen.

Tänään ja mitä todennäköisimmin tulevaisuudessa kilpailu on raivokkaampaa ja määrätietoisempaa kuin milloinkaan ennen, koska tietoa ja tarjontaa on enemmän ja myyjiä on enemmän.
Ja nimenomaan tästä syystä siinä ratkaisevassa tilanteessa, kun asiakas on tekemisissä kanssasi henkilökohtaisesti tai kun otat yhteyttä asiakkaan henkilökohtaisesti tai tapaat asiakkaita universaalit aktiivisen henkilökohtaisen myynnin taidot ovat äärimmäisen arvokkaita.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito

Ammattimainen myyjä- Tärkeämpi kuin koskaan

Torstai 5.2.2015 - Pauli Vuorio

pauliblogikuva.jpgMitä sanoisit, jos omaksumalla yhden taidon voisit menestyä paremmin? Useimmissa tapauksissa aktiivinen myyntityö on edelleen välttämätöntä ja tärkeämpää kuin koskaan.

Erilaiset ja eri taustaiset ihmiset tarvitsevat myyntitaitoja. Tosiasiassa myyntitaitoja tarvitsee ihan jokainen ihminen elämässään. Aivan erityisesti myyntitaitoja tarvitsee jokainen yrittäjä ja nykyään lähes jokainen asiantuntija myyntitteleillä toimivien lisäksi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito

Pääoma, yrityksen pääoma

Tiistai 20.1.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgVierailuluennolla TTY:ssä Vincitin toimitusjohtaja Mikko Kuitunen sanoi, että yrityksen pääoma valuu joka perjantai ulos konttorista ja se pitää saada palaamaan joka maanantai takaisin. Häne puheissaan oli vinha perä. Nykyajan tietotyöläiset ovat yrityksen todellinen pääoma.

Jim Collins sanoi kirjassaan Hyvästä Paras, että oikeiden ihmisten valitseminen on tärkeä tekijä yrityksen siirtymisessä hyvästä parhaaksi. Eli hän korosti samaa asiaa kuin myös Mikko Kutunen omassa puheenvuorossaan. Eli sitä että tietotyöläisten valloittamassa työpaikassa pääoma sitoutuu pääomaan eli osaajien tietotaitoon ja persoonaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, pääoma, työntekijä, tietotaito, tietotyö

Kun Joulupukki puhuu, on syytä kuunnella

Tiistai 23.12.2014 - Pauli Vuorio

pukki.jpgHyvä puhe vaikuttaa monen keinon avulla. Puhujan uskottavuus ja vetoavuus, asia, tunteisiin vetoaminen, oikea ajoitus. Erityisesti se, että tietää kenelle puhuu mahdollistaa keinojen vaikuttavan käyttämisen. Kun puhe tulee sydämestä olet todennäköisemmin pidemmällä, kuin arvaatkaan. Olennaista on myös, että osaa kiteyttää sanomansa lyhyeen ja ymmärrettävään muotoon. Aitoa kuuntelemista ja kuulemista unohtamatta.

On jopa uskomaton asia, etteivät kaikki usko miten eri asiat vaikuttavat, vaan ajattelevat liikaa mihin itse uskovat eivätkä ota tarpeeksi huomioon, että vastaanottaja ei ole oma itse. Vain asiasisältö ei vaikuta siihen mihin uskotaan ja kuten tiedämme hyvänkin tarinan saa pilalle huonolla kerronnalla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että vain sananhelinällä tai kaunopuheisuudella pääsisi pitkälle.Retoriikka on on paljon muuta ja retoriset kysymykset ja mainittu kaunopuheisuus ovat vain pieni osa siitä. Myöskin argumentaatio ja väittelytaito ovat vain osa kokonaisuutta, joskin tietyissä tilanteissa jopa kaikkein oleellisimpia. Puhujalla ja viestijällä on oltava asiaa ja ja hän tietää kenelle viestii. Puheviestinnässä onkin mahdollista olla kaikki keinot käytössä nonverbaalinen viestintä mukaan luettuna. Yleensä onkin, tahdoimme tai emme. Se on ehkä silloin voimakkain viestinnän muoto.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, puhe, puhetaito, joulu, joulupukki

Osaaminen ratkaisee!

Perjantai 7.11.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOsaajat työllistyvät!

Osaajia arvostetaan!

Osaajat kiinnostavat!

Osaamista tarvitaan!

Osaamista pitää päivittää!

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, taito, osaaminen

Kun Joulupukki puhuu, on syytä kuunnella

Perjantai 21.12.2012 - Pauli Vuorio

pukki.jpgHyvä puhe vaikuttaa monen keinon avulla. Puhujan uskottavuus ja vetoavuus, asia, tunteisiin vetoaminen, oikea ajoitus. Erityisesti se, että tietää kenelle puhuu mahdollistaa keinojen vaikuttavan käyttämisen. Kun puhe tulee sydämestä olet todennäköisemmin pidemmällä, kuin arvaatkaan. Olennaista on myös, että osaa kiteyttää sanomansa lyhyeen ja ymmärrettävään muotoon. Aitoa kuuntelemista ja kuulemista unohtamatta.

On jopa uskomaton asia, etteivät kaikki usko miten eri asiat vaikuttavat, vaan ajattelevat liikaa mihin itse uskovat eivätkä ota tarpeeksi huomioon, että vastaanottaja ei ole oma itse. Vain asiasisältö ei vaikuta siihen mihin uskotaan ja kuten tiedämme hyvänkin tarinan saa pilalle huonolla kerronnalla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että vain sananhelinällä tai kaunopuheisuudella pääsisi pitkälle.Retoriikka on on paljon muuta ja retoriset kysymykset ja mainittu kaunopuheisuus ovat vain pieni osa siitä.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Pauli Vuorio, puhe, puhetaito, joulu, joulupukki

Vanhojen aikojen markkinoinnin guruilta voimme kenties oppia jotain? Osa 2

Perjantai 19.10.2012 - Pauli Vuorio

Erityisesti entisaikain gurut arvostivat myyntiä ja niimpä myös mainoskirjeiden ja mainosten perimmäinen tarkoitus oli selkeästi myydä. Vaikka nykyisessä maailmassa vastaanotamme markkinointia kenties paljonkin enemmän ja vaihtoehtoja on merkittävästi enemmän ja lisäksi uusia kanavia on tullut herää kysymys onko samalla myös yksinkertaisuus tavoitteessa hävinnyt. Selkeästi myydä ei tarvitse tarkoittaa hyökäävää tai tyrkyttävää.Ainakin minulle on väitetty, että tilanne on samanlainen kuin on ollut aina ennenkin.Lähes kaikki ainakin yrittäjäjistä, asiantuntijoista ja myyjistä luulevat osaavansa markkinoida, mutta vain harva osaa oikeasti.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Pauli Vuorio, myyntitaito, myynti, markkinointi, myyjä,

Vanhemmat kirjoitukset »