Blogin arkisto

Juntit pois puhelinmyynnistä!

Torstai 1.12.2016 - Eila Mäntyjärvi

Kännykän soitto herättää minut linja-auton unettavasta hurinasta. "Täällä Päivi Pälättäjä Gyne-Vakuutuksesta hei. Oletko kuullut, että tutkimusten mukaan peräti joka kymmenes suomalainen nainen sairastuu rintasyöpään ja sinun ikäisilläsi riski on peräti…".

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: myynti, puhelinmyynti, asiakaspalvelu, yritys, myyjä, asiakaspalvelija, puhelinmyyjä, puhelinmarkkinointi, telemarkkinointi, telemarkkinoija, myyntityö

Aitous ja persoona myyvät

Torstai 29.9.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgPuljujärvi veti ihmisten sympatiat puolelleen, vaikka englannin kieli ei taittunut erityisen sujuvasti ja tulkki auttoi haastattelussa. Miksi? Koska Jesse ei yrittänyt peitellä tai häpeillyt sitä, että englannin kieli ei ole hänen vahvuuksiaan. Hän veti hymy huulilla haastattelussa ja näytti, että tällainen minä vain olen.

Kuulen kymmeniä hissipuheita viikossa. Hissipuheisiin valmennetaan niin, että koeta erottua, saa aikaan wow-ilmiö, pidä huoli, että hissipuheesi jää mieleen. Helpommin sanottu kuin tehty. Sosiaaliset normit ajavat meitä itse asiassa pitämään varsin formaalin esityksen – sellaisen, ettemme erottuisi massasta. Näin tulemme helpommin hyväksytyksi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyntipuhe, hissipuhe

Insinööri ja tarinankertomisen taito

Keskiviikko 18.11.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgVanha hiukan pyöreä insinööri makaa sängyllä ja lukee violettikantista kirjaa. Pohtii, harmaantuvat kulmakarvat rypistyy ja aina väliin kuuluu hiljainen huokaus. Pitäisikö hänenkin oppia kertomaan tarinoita pelkän tiukan faktan sijaan. Insinööri kääntää kylkeä ja jatkaa lukemista, huokaa hiljalleen ja pohtii tarinoiden vaikutusta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, tarina, narratiivi, kerronta, puhetaito

Hissipuhe

Keskiviikko 11.11.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgHissipuheen pitäminen on taito, jossa hyvä idea tai tuote paketoidaan parin kolmen minuutin esitykseksi. Kolme minuutia on hyvin lyhyt aika vakuuttaa vastapuoli oman iden kannattavuudesta.

Hissipuhe on itsellekkin hyvin uusi asia eli en ikinä ole pitänyt tuollaista kolmen minuutin puhetta, jossa pyrin vakuuttamaan vastapuolen oman ideani, tuotteeni tai vaikkapa oman osaamiseni tasosta. Ja siksi päätin hiukan tutkia millainen on hyvä hissipuhe.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, puhe, hissipuhe, ensivaikutelma, puhetyyli, puhetaito

Rupattelu hyvä pohja keskustelun syntymiselle, eikä paskanjauhantaa!

Perjantai 4.9.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgSmalltalk on paskanpuhumista, pintaliitoa ja millloin mitäkin, kun suomalaisilta kysytään? Usein törmään mielipiteisiin, että smalltalkin kaltainen rupattelu mielletään amerikkalaiseksi pintaliitämiseksi.

No, miten sitten pitäisi toimia? Tehdä niinkuin eräs NLP:stä höyrähtänyt “syvällinen pohtija”?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, dialogi, keskustelu, puhekulttuuri, rupattelu, väittely

Kun Joulupukki puhuu, on syytä kuunnella

Tiistai 23.12.2014 - Pauli Vuorio

pukki.jpgHyvä puhe vaikuttaa monen keinon avulla. Puhujan uskottavuus ja vetoavuus, asia, tunteisiin vetoaminen, oikea ajoitus. Erityisesti se, että tietää kenelle puhuu mahdollistaa keinojen vaikuttavan käyttämisen. Kun puhe tulee sydämestä olet todennäköisemmin pidemmällä, kuin arvaatkaan. Olennaista on myös, että osaa kiteyttää sanomansa lyhyeen ja ymmärrettävään muotoon. Aitoa kuuntelemista ja kuulemista unohtamatta.

On jopa uskomaton asia, etteivät kaikki usko miten eri asiat vaikuttavat, vaan ajattelevat liikaa mihin itse uskovat eivätkä ota tarpeeksi huomioon, että vastaanottaja ei ole oma itse. Vain asiasisältö ei vaikuta siihen mihin uskotaan ja kuten tiedämme hyvänkin tarinan saa pilalle huonolla kerronnalla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että vain sananhelinällä tai kaunopuheisuudella pääsisi pitkälle.Retoriikka on on paljon muuta ja retoriset kysymykset ja mainittu kaunopuheisuus ovat vain pieni osa siitä. Myöskin argumentaatio ja väittelytaito ovat vain osa kokonaisuutta, joskin tietyissä tilanteissa jopa kaikkein oleellisimpia. Puhujalla ja viestijällä on oltava asiaa ja ja hän tietää kenelle viestii. Puheviestinnässä onkin mahdollista olla kaikki keinot käytössä nonverbaalinen viestintä mukaan luettuna. Yleensä onkin, tahdoimme tai emme. Se on ehkä silloin voimakkain viestinnän muoto.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, puhe, puhetaito, joulu, joulupukki

Millainen mörkö siellä toisessa päässä luuria on? Älä jää hieromaan järvisimpukkaa!

Perjantai 8.8.2014 - Juha Ahola

Puhelinmyyjä saa liki kirjaimellisesti korvilleen tuon tuostakin! Moni asiakas projisoi turhautumisensa ja itse aiheuttamansa kiireen tai aiemmat heikot kokemukset puhelinmyyjän niskaan. Myyjän tuleekin tunnistaa, milloin vastassa on sellainen mörkö, jonka kanssa jumppaamiseen ei kannata käyttää aikaansa. Nämä möröt tulee erottaa niistä, jotka kuulostavat möröltä, mutta kenties eivät kiinnostu, koska ajoitus on huono tai lähestymistapa ei osunut heti oikeaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, puhelinmyynti, kuuntelu, kiinnostus

Kun uskot, että kauppa tulee se tulee varmemmin

Tiistai 12.11.2013 - Pauli Vuorio

paulivuorioblogi_paakirjoitus.jpgMyynnissä jos jossain on  itseään toteuttavia ennusteita. Ja ne todella toteuttavat itseään. Yksi esimerkki on puhelimessa tehtävä kaupan käynti tai kun käytetään puhelinta tapaamisten sopimiseen.Tämä on tärkeä asia, koska monet kokenneetkin myyjät pelkäävät puhelinta, heillä on siitä ihmeellisiä uskomuksia pelkoja ja joillain puhelinkammokin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, puhelinkammo, asiakas

Näin helpotat puhelimitse tapahtuvaa asiakastapaamisten sopimista

Maanantai 8.7.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgTapaamisten sopiminen puhelimitse on monelle kokeneelle myyjälle ehkä se vastenmielisin myynnin tehtävä. Sen tekemistä vältellään jopa aktiivisesti ja varsinkin passiivisesti.

Tuosta syystä on syntynyt yrityspalveluja, jotka tarjoavat ulkoistettua tapaamisten sopimista.

Kuuntelin erään tuollaisen yrityksen toimitusjohtajan esitystä eräässä yleisötilaisuudessa. Yleisön joukosta esitettiin kysymys, kumpi on parempi, soittaa itse vai ulkoistaa?

Olin itsekin miettinyt monasti samaa ja odotin mielenkiinnolla toimitusjohtajan vastausta.

Lue lisää »

6 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, asiakastapaamisten sopiminen, cold call, itsensä johtaminen, myynti myyntiprosessi, myyntisoitto, puhelimitse tapahtuva asiakastapaamisten sopiminen, puhelinmyynti, soittaminen, tapaamisten sopiminen, uusasiakashankinta

Kun Joulupukki puhuu, on syytä kuunnella

Perjantai 21.12.2012 - Pauli Vuorio

pukki.jpgHyvä puhe vaikuttaa monen keinon avulla. Puhujan uskottavuus ja vetoavuus, asia, tunteisiin vetoaminen, oikea ajoitus. Erityisesti se, että tietää kenelle puhuu mahdollistaa keinojen vaikuttavan käyttämisen. Kun puhe tulee sydämestä olet todennäköisemmin pidemmällä, kuin arvaatkaan. Olennaista on myös, että osaa kiteyttää sanomansa lyhyeen ja ymmärrettävään muotoon. Aitoa kuuntelemista ja kuulemista unohtamatta.

On jopa uskomaton asia, etteivät kaikki usko miten eri asiat vaikuttavat, vaan ajattelevat liikaa mihin itse uskovat eivätkä ota tarpeeksi huomioon, että vastaanottaja ei ole oma itse. Vain asiasisältö ei vaikuta siihen mihin uskotaan ja kuten tiedämme hyvänkin tarinan saa pilalle huonolla kerronnalla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että vain sananhelinällä tai kaunopuheisuudella pääsisi pitkälle.Retoriikka on on paljon muuta ja retoriset kysymykset ja mainittu kaunopuheisuus ovat vain pieni osa siitä.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Pauli Vuorio, puhe, puhetaito, joulu, joulupukki

Tahallinen väärinymmärtäminen on taitolaji

Maanantai 13.8.2012 - Taru Jousia

tarujousia.jpgSuomessa on valloillaan tahallisen väärinymmärtämisen kulttuuri. Se ei ole eteenpäin vievää rakentavaa vuorovaikutusta, joka kasvattaa osallistujien välistä luottamusta ja uskottavuutta vaan päinvastoin – tahallinen väärinymmärtäminen vie pohjan uskottavuudelta ja luotettavuudelta. Se ei ole hedelmällistä dialogia, joka auttaa oppimaan ja ymmärtämään. Se on asenteiden ja ennakkoluulojen kyllästämien päänsisäisten mörköjen ulospäästämistä. Tahallinen väärinymmärtäminen ei pyri ymmärtämään, mitä toisella on sanottavaa. Se pyrkii vahvistamaan omaa maailmankatsomusta ja omia ennakkoluuloja. Kun tälläinen tapa viestiä ottaa pikkusormen, se vie helposti koko käden, kuten jossain Suomen kolkissa näyttää nyt käyneen.

Lue lisää »

13 kommenttia . Avainsanat: Taru Jousia, puheviestintä, viestintä, vuorovaikutus

Otatsä naiselta pataan?

Maanantai 28.6.2010 - Kari Uoti

Oikeusasiamies antoi huomautuksen hätäkeskuspäivystäjälle, joka kysyi hätäkeskukseen soittaneelta, otatsä naiselta pataan? Oikeusasiamiehen mielestä hätäkeskuspäivystäjän tulee olla puheissaan ja käytöksessään korostetun asiallinen, siis viranomainen ei saa tiedustella ottelijoitten keskinäisiä suhteita, siis missä sarjassa herra painii ja painiiko rouva samassa sarjassa.

 

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Uoti, hätäpuhelu, tasa-arvo, sukupuoli, miehisyys, naiseus, perheväkivalta

Kivat sulle ja ei väkisin

Perjantai 11.12.2009 - Kirsi Kyllönen

Tiedän - aihe on kaluttu moneen kertaan, mutta nyt on kerta kaikkiaan pakko purkautua aiheesta puhelinmyynnin ja -työskentelyn kultainen käytös.

Itsekin työskentelen puheammatissa, toimittajana, ja satun toki toisinaan soittamaan haastateltavalleni niin sanotusti väärään aikaan. En tietenkään ennalta sovittua haastattelua tehdessäni, vaan sen ajankohtaa sopiessani. Satojen ellei tuhansien juttujen kokemuksella välillä vastaajan päästä kuuluu ärräpäitä, joskus sammallustakin ja onpa korvat ainakin kertaalleen punoittaneet ihan haistattelustakin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kirsi Kyllönen, puhelinmyynti, asiakaspalvelu

Pelkuri vai peluri

Keskiviikko 2.12.2009 - Maria Lehtiniemi

Toimenkuvaani kuuluu yritysasiakkaiden tavoittelu puhelimitse. En myy mitään, vaan tarjoan mahdollisuutta riskittömään ja maksuttomaan yhteistyöhön. Puhelun alussa esittelen itseni omalla ja yrityksen nimellä, jonka jälkeen pyydän saada langan päähän yrityksen toimitusjohtajan tai markkinoinnista vastaavan.

Useimmiten kaikki etenee jouhevasti, keskusteluyhteys syntyy ja yhteistyöhön joko ryhdytään, tai sitten ei. Toisinaan toki asian päätökseen saattaminen vaatii useammankin kuin yhden keskustelun.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Maria Lehtiniemi, asiakaspalvelu, puhelinkäyttäytyminen, kohteliaisuus

Me ihmiset olemme erilaisia jo pelkästään äänemme kautta

Torstai 24.9.2009 - Pauli Vuorio

Sosiaaliset tyyppi- ja tyylitypologiat perustuvat käyttäytymistieteellisiin tutkimuksiin. Niitä on myös sovellettu menestyksellisesti erilaisissa myynti- ja markkinointiohjelmissa, erityisesti Yhdysvalloissa. Mikään pyhä totuus ne eivät ole.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, sosiaalinen tyyppi, sosiaalinen tyyli, tyylitypologia, ääni, äänenkäyttö, retoriikka, puheoppi

Hello hello hello - ne pienet erot

Torstai 20.8.2009 - Miia Godvin

Manner-Euroopan kierroksen jälkeen Isoon-Britanniaan muutto tuntuu lähes kotiinpaluulta. Monien suomalaisten tapaan eurooppalaisten eli "eurojen" ajatellaan täälläkin löytyvän ihan jostain muualta, lähinnä patonginpurijoiden ja schnitzelinkäristäjien naapurustosta. Monet tavat, makumieltymykset ja varsinkin sopivan sarkastinen huumori saa solahtamaan arkipäivän kuvioihin täällä melkein huomaamatta.

Toisinaan kuitenkin tuntuu, että vastapuolen kanssa ei olla edes samalla planeetalla, samasta Unionista puhumattakaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Miia Godvin, Iso-Britannia, kulttuurierot, tavat, työskentely ulkomailla, aikakäsitys, opastus, puheenaiheet, small talk, eurooppalaisuus

Mitkä äänitehosteet!

Tiistai 4.8.2009 - Maiju Tammi

Elokuvassa on meneillään jännittävä kohtaus. Hylätty tehdasrakennus on hiljainen ja sankari hiippailee eteenpäin kaikki aistit valppaina. Ja sitten kuuluu: Nips, nips, nips... Poika, kahden penkin päässä oikealla, napsuttaa cokispullon korkin muovirengasta. Skrousk, skrousk, rapi rapi. Se on nainen ja sipsipussi, kolme penkkiä vasemmalle ja rivi taaksepäin. Skrousk, skrousk. Huomio siirtyy valkokankaalta jonnekin takaviistoon.

Kyllä, minäkin olen sitä mieltä, että leffaelämyksestä jää uupumaan jotakin, jos sinne ei saa karkkipussia mukaan - mutta miksi sitä karkkipussia pitää vatkata ja rapistella? Entä miksi popcornia ei voi syödä suu kiinni?

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Maiju Tammi, elokuvat, käyttäytyminen, huomioiminen, kohteliaisuus, työilmapiiri, avokonttori, melu, puhelintyö, häiriöt, häiriötekijät