Blogin arkisto

Ensivaikutelma ja lopetus, niistä syntyy esitelmä

Keskiviikko 18.5.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgOlen eräänkin kerran katsellut erilaisia esityksiä. Sellaisia, joissa asiantuntija tai opettaja kertoo jostain tärkeästä asiasta. Jostain sellaisesta mistä hän tietää paljon. Ja olen eräänkin kerran miettinyt, että miksi esiintymistä ei harjoitella.

Jokaisen puhujan pitäisi muistaa, ettei koskaan saa uutta tilaisuutta tehdä ensivaikutelmaa. Monet puhumisen ammattilaiset muistuttavat, että ensimmäiset seitsemän sekuntia ratkaisevat sen, että hyväksyykö yleisö puhujan. Ja seuraavat kaksi minuuttia sen, että otetaanko hänet tosissaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, esiintyminen, ensivaikutelma, puhuminen, esitelmä

Asiakas elää menneisyydessä ja myyjä elää tulevaisuudessa

Maanantai 16.5.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgEn muista enää koska sen kuulin ensimmäisen kerran. Ehkä se oli 80-luvulla kun myin ensimmäisiä kertoja. Saamani opetus oli, että älä esitä ratkaisua liian aikaisin. Varmaan monta kertaa unohdin ohjeen ja esitin myydessä ratkaisun liian aikaisin ja asiakkaan kiinnostus loppui siihen paikkaan.

Luulen intuitiivisesti tajunneeni mistä oli kysymys, mutta vasta myöhemmin Lontoossa opiskellessani opin perusteet miksi liian aikaisin esitetty ratkaisu ei ole hyvä asia myyjän kannalta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö, kehittyminen

Skarppaamista, kaventamista ja terävöittämistä

Keskiviikko 11.5.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgMinulla on kolme blogia: Sekalaista höpinää, Cowboy koodari sekä kerro mulle. Ja minulla on myös paha tapa tutkia kaikkea mahdollista mitä maailmasta löytyy. Ja myös unelma.

Blogien sisältö on hiukan turhan monipuolista ja samaa aihepiiriä käsitellään turhan usein useammissa blogeissa. Ja siksi minulla on unelma. Yksinkertainen sellainen, hyvin yksinkertainen. Eli olen päättänyt kaventaa kaikkien kolmen blogin sisältöä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, blogi, kirjoittaminen

Näin teet palautteen antamisen helpoksi

Maanantai 9.5.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgIhmiset haluavat palautetta. He haluavat tietää kuinka he onnistuvat muiden mielestä. He haluavat tietää mitä muut ajattelevat heidän työpanoksestaan.

Vedin konsultointitiimiä Tukholmassa ja kun työmme oli päättynyt, kysyi yksi tiimiläisistä minulta palautetta. Kerroin että hän oli tehnyt kaiken minkä oli luvannut tehdä. Häneen saattoi luottaa. Sanoin, että hän ei pitänyt siitä, että johdin hanketta, koska hän oli ollut aikaisemmassa hankkeessa minua vanhempi konsultti ja asetelma oli kääntynyt toisin päin. Sanoin, että ilman tuota hän olisi toiminut paremmin. Ruotsalainen oli hämmästynyt, katsoi minua ja sanoi minun olevan oikeassa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen ja coaching, muutos, palaute

Ajattelu on raskasta työtä ja siksi moni laiskottelee

Maanantai 2.5.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgKoskaan ennen ei niin monelle ole maksettu ajattelusta kuin nykyään ja silti moni vain sipaisee.

Ajattelu on nimittäin raskasta työtä. Näin kirjoittaa David Rock kirjassaan Your Brain at Work. Ihminen pystyy pohtimaan keskittyneesti vain lyhyen hetken ennen uupumistaan. Monille se on tunti. Toisille se voi olla kolme tuntia.

Toimitusjohtaja Jani kertoi kuinka asiakaspalaveri oli vienyt mehut. Tiedän tunteen. Pidän omat asiakassessioni maksimissaan kolmen tunnin mittaisina, koska ne kuluttavat energian. Kaikki eivät sitä tiedä. He luulevat ihmisen kestävän miten pitkään tahansa, mutta päivän kestävä seminaari on lopussa jo aika puuroa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, työ, johtaminen, ajattelutyö, prosessointi

3 tilannetta, jolloin korjaavaa palautetta ei saa antaa

Perjantai 29.4.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMilloin ei saa antaa korjaavaa palautetta?

  • Kostoksi tai ilkeilläksesi
    • Motiivin pitää olla ekologinen. Kosto tai ilkeily ovat vääriä motiiveja. Palautteen pitää aina auttaa palautteen saajaa.
  • Tunnekuohussa/suutuksissa – anna aaltojen hiukan rauhoittua
    • Tunnekuohussa asiat vääristyvät ja helposti jo käsiteltyjä vanhoja asioita tulee nostettua esille. Kun tekee ”väyryset”, antaa palautteen varmasti paremmin ja yhteistä kenttää kasvattaen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen

Asiantuntijayrittäjyyden nurjapuoli

Keskiviikko 27.4.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgOlen maininnut, että olen sapattivapaalla kevääseen asti. Yksi syy siihen lienee tuo asiantuntijayrittäjyyden nurjapuoli. Mielestäni asiantuntijuuden ostamiseen liittyy jotain vastavuoroisuutta eli laskut on hyvä maksaa ajoissa.

Katselin aamulla ikkunasta ulos ja pohdin, että lähdenkö käymään TTY:llä. Omat opiskelut pitäisi käynnistää kevään osalta. Samalla pohdin hiukan tulevia asioita ja mietin miksi olen sapattivapaalla. Yksi noista sapattivapaan syistä on niinkin yksinkertainen kuin että olen aika turhautunut siihen, että osa pienyrittäjistä ei osaa yrittämisen pelisääntöjä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, yrittäminen, yrittäjä, yritys, lasku, laskutus, maksut, sopimus, sopiminen

Myyntijohto ei voi estää ongelmien ilmaantumista mutta voi kehittää niiden ratkaisukykyä

Maanantai 25.4.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMyynti on yrityksen toiminnoista se, josta ehkä selkeimmin havaitsee ongelman. Kun budjetin ylärivi jää vajaaksi, on myynnissä ongelma.

Asiakkaiden ostokäyttäytyminen voi muuttua. Ne vähentävät ostojaan. Iso asiakas voi mennä konkurssiin. Paras myyjä lähtee ja vie asiakkaita mennessään. Myyjät eivät tapaa asiakkaita tarpeeksi. Kilpailija tulee ja vie markkinat. Toimituskyky on heikko. Työ on tempoilua. Epätoivo ja syyttely.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, Johtaminen ja coaching, Muutos suunnittelu ja toteutus, myynti, markkinointi, Strategia ja jalkautus

7 estettä korjaavan palautteen antamiselle

Perjantai 22.4.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgKorjaavan palautteet esteitä

  • Epäonnistumisen pelko
    • Palautteen antaja pelkää, että palaute ei johda oikeaan muutokseen ja toinen vain loukkaantuu.
  • Oman reaktion pelko
    • Palautteen antaja pelkää, mitä, jos toinen suuttuu tai rupeaa itkemään

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen

Musta joutsen, yllätysten tekijä

Keskiviikko 20.4.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgAikoinaan oletettiin kaikkien joutsenien olevan valkoisia. Oletus oli aivan luonteva, koska harva oli käynyt Australiassa tai Uudessa Seelannissa ihmettelemässä lintuja. Eli koska kukaan ei ollut nähnyt mustaa joutsenta, niin niitä ei ollut. Kaikki joutsenet olivat valkoisia

Mustan joutsenen avulla voidaan kertoa toisenlaistakin tarinaa. Se on se yllättävä tekijä, joka muuttaa yht’äkkiä maailmaa. Jokin sellainen asia, jota ei edes osaa kuvitella ennekuin se osuu kohdalle. Kukaan ei olisi voinut ajatella syyskuun 11 päivä 2001, että joku rysäyttää lentokoneella päin pilvenpiirtäjää. Se oli musta joutsen eli yllättävä tapahtuma, jota kukaan ei osannut ennustaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, musta joutsen, yllättävä tekijä, muutos

Yrittäjä, ymmärrä kysynnän ja tarjonnan laki ja nosta hintaa, jos?

Perjantai 15.4.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgLiikkeenjohdon konsulttina kuulen monenlaisia uskomuksia ja ajatuksia. Tässä yksi yrittäjän haaste.

”Pakko palkata osa-aikainen työntekijä, kun kädet eivät riitä kysynnän kasvaessa.”

Työllistäminen on hieno asia ja yhteiskuntavastuullista työtä, mutta ei välttämättä itsetarkoitus. Jos kerran olet lähtenyt yksinyrittäjäksi työllistämään itsesi, mikä pakko sinun olisi ottaa riskiä palkkaamisesta? Totta kai skaalaaminen palkkaamisen kautta on hyvä mahdollisuus saada katetta myös toisten tekemästä työstä, mutta tosiaan mahdollisuus, ei itsestäänselvyys.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, yrittäjä, yrittäminen, kysyntä, tarjonta, työ, palkkaaminen

Myytti#5: Kirjallinen työsopimus pätee aina

Tiistai 12.4.2016 - Petri Heinola

myytinmurtaja.pngOlenko ymmärtänyt oikein, että kirjallinen työsopimus pätee aina ja sen mukaan on toimittava, vaikka ehdot tuntuisivat kohtuuttomilta?

Jopa lakiteksti antaa hyvinkin paljon tulkinnan varaa tässä asiassa. Toki tämä lähtee siitä, ettei sopimus ole varsinaisesti lainvastainen vaan siinä on jokin tai joitakin pätemättömiä kirjauksia.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Petri Heinola, työelämän myytinmurtaja, työsopimus

Toimitusjohtaja on menettänyt työpaikkansa

Maanantai 11.4.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgTietämättä mikä toimistolla odotti painoin napista hissin kolmanteen kerrokseen kuten monta kertaa aiemminkin. Näin hissin lasiseinän läpi alla olevan kahvilan ja muutaman aamuvirkun kahvittelijan katoavan kuiluun.

Sitten hissi pysähtyi. Avasin oven. Sisällä toimistossa aulasihteeri sanoi, että hallituksen puheenjohtaja Pekka odottaa neuvotteluhuoneessa. Se oli kummallista. Mitä ihmeen asiaa hänellä voi olla, ajattelin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen ja coaching, muutos

Asiakaspalvelupuhelun vaiheet - puhelua johtaa asiakaspalvelija!

Perjantai 8.4.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpg1. ALOITUS ja 2. SILTA

Asiakas esittäytyy ja kertoo, millä asialla soittaa.

– Vastatessasi kerro yrityksesi nimi, osasto ja nimesi

– Puhu selkeästi, älä kuitenkaan monotonisesti

– Muista: Heti alun ensivaikutelma synnyttää tunteen

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö

Varmuudesta ja varmuudesta

Keskiviikko 6.4.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgVastasin perjantaina puhelimeen, jossa valtion virkaihminen kertoi, että vastapuoli oli pyytänyt yhdessä kiista-asiassa lisäaikaa. Syynä oli kuulemma  kantajan asiamiehen puute. Nooh, asiamiehet katoaa useinkin samoista syistä kuin työntekijät, alihankkijat ja muut. Eli kun alkaa keksimään omia sääntöjä maksupostien hoitamiseen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, riita-asia, aika, ajanpuute, lasku, maksaminen

Ray Dalion johtamisen periaate: totuus on tarkka ymmärrys todellisuudesta

Maanantai 4.4.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgOn hyvin todennäköistä, ettet ole kuulut koskaan Ray Daliosta. En minäkään ollut kunnes vastikään luin hänestä. Latasin hänen kirjoituksensa Principles kuten kuulemma noin 2 miljoonaa muuta on ladannut minua aiemmin.

Ray Dalio on Bridgewater nimisen sijoitusyhtiön perustaja. Se hallinnoi 150 miljardin euron sijoitusvarallisuutta, mikä on noin 3-kertainen summa Suomen valtion budjettiin verrattuna.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, Johtaminen ja coaching, Muutos suunnittelu ja toteutus, Myynti ja markkinointi, Strategia ja jalkautus

Keskiluokassa on perseaukisia ja ylpeys saattaa olla yksi syy siihen

Perjantai 1.4.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgJoku on joskus sanonut, että eivät ne suuret tulot, vaan pienet menot. En allekirjoita tuota 100%, mutta tuossa on paljon viisautta.

Karkeasti ottaen rahankäyttöä voidaan jakaa kolmella eri tavalla ja nimeän nämä nyt A-, B- ja C-tyypeiksi.

A-tyypit saavat TULOJA ja kuluttavat kaiken, mitä tienaavat MENOIHIN.

B-tyypit saavat TULOJA, jolla hankkivat VELKAA ”velkavarallisuutta” kuten autoja, veneitä, kesämökkejä, jotka aiheuttavat lisää MENOJA.

C-tyypit saavat tuloja, mutta käyttävät siitä mahdollisimman paljon VAROJEN (varallisuus) kerryttämiseen vaikkapa sijoitusasuntojen tai muiden sijoitusten merkeissä. Nämä VARAT tuottavat lisää TULOJA ja he voivat hankkia lisää VAROJA ja positiivinen sykli. Tuottoja he voivat käyttää MENOIHIN.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, talous, luotto, menot, tulot, ihmistyypit

Luovuttavia asioita

Keskiviikko 30.3.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgMarja Leena Toukonen on kirjoittanut kirjan nimeltä Unelmatyöskentely. Se on työkirjamainen opas, jolla ohjataan ihmisiä toteuttamaan unelmiaan. Yksi aiheista on se, kuinka luopua asioista. Tai oikeammin, kuinka saa muutoksen aikaiseksi ja samalla kiinnittää huomion nykyhetkeen ja tärkeisiin asioihin.

Olin käymässä Tredun kirjastossa ja selailin kirjoja. Yksi kirja kiinnitti huomiota eli Unelmatyöskentely, jossa ohjataan omanlaiseen elämään. Kirjassa on harjoituksia, jotka ohjaavat ajattelua löytämään otteen oman elämänsä ohjaamisesta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, unelmatyöskentely, työskentely, vastuu

Bemaria ostamassa

Keskiviikko 23.3.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgHiukan pönäkkä toimitusjohtaja meni bemarikauppaan, kierteli, kaarteli ja katseli. Oli kolmesataasarjalaista, pikkuista avomallia ja tummaa isoa farmaria. Ja silmät kiiluen johtaja jäi katselemaan tummaa isoa farmaribemaria, sellaista joka sopii hyvin menestyvän firman pomolle. Urheillinen ja hiukan ylellinen, sellainen pomon auto.

Retein elkein pomo meni myyjän luo ja kysyi, että mitä maksaa ja maksetaanko osissa. Myyjä kertoi hinnan, sopi maksuaikataulun ja lupasi toimittaa ajokin. Kaupasta sovittiin, kättä lyötiin päälle ja avaimet luovutettiin pomon käsiin. Ja samalla tehtiin lippusia ja lappusia, joku niistä meni rekisteröintiin ja toisessa sovittiin osamaksuista.

Lue lisää »

5 kommenttia . Avainsanat: Kari Vahtolammi, autokauppa, auto, maksu, maksuhuomautus

Hyvä myyjä on onnellinen häviäjä

Maanantai 21.3.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgAmerikkalainen nimeltä Strong julkaisi vuonna 1925 nimitykset ominaisuudet, hyödyt, vastaväitteiden käsittely ja kaupan päättäminen. Hän keksi myös avoimet ja suljetut kysymykset.

Harva tietää, että nuo on keksitty jo 90 vuotta sitten, mutta ne ovat edelleen voimissaan myynnissä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »