Ensivaikutelma ja lopetus, niistä syntyy esitelmäKeskiviikko 18.5.2016 - Kari Vahtolammi Olen eräänkin kerran katsellut erilaisia esityksiä. Sellaisia, joissa asiantuntija tai opettaja kertoo jostain tärkeästä asiasta. Jostain sellaisesta mistä hän tietää paljon. Ja olen eräänkin kerran miettinyt, että miksi esiintymistä ei harjoitella. Jokaisen puhujan pitäisi muistaa, ettei koskaan saa uutta tilaisuutta tehdä ensivaikutelmaa. Monet puhumisen ammattilaiset muistuttavat, että ensimmäiset seitsemän sekuntia ratkaisevat sen, että hyväksyykö yleisö puhujan. Ja seuraavat kaksi minuuttia sen, että otetaanko hänet tosissaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, esiintyminen, ensivaikutelma, puhuminen, esitelmä |
Asiakas elää menneisyydessä ja myyjä elää tulevaisuudessaMaanantai 16.5.2016 - Heikki Luoma En muista enää koska sen kuulin ensimmäisen kerran. Ehkä se oli 80-luvulla kun myin ensimmäisiä kertoja. Saamani opetus oli, että älä esitä ratkaisua liian aikaisin. Varmaan monta kertaa unohdin ohjeen ja esitin myydessä ratkaisun liian aikaisin ja asiakkaan kiinnostus loppui siihen paikkaan. Luulen intuitiivisesti tajunneeni mistä oli kysymys, mutta vasta myöhemmin Lontoossa opiskellessani opin perusteet miksi liian aikaisin esitetty ratkaisu ei ole hyvä asia myyjän kannalta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö, kehittyminen |
Skarppaamista, kaventamista ja terävöittämistäKeskiviikko 11.5.2016 - Kari Vahtolammi Minulla on kolme blogia: Sekalaista höpinää, Cowboy koodari sekä kerro mulle. Ja minulla on myös paha tapa tutkia kaikkea mahdollista mitä maailmasta löytyy. Ja myös unelma. Blogien sisältö on hiukan turhan monipuolista ja samaa aihepiiriä käsitellään turhan usein useammissa blogeissa. Ja siksi minulla on unelma. Yksinkertainen sellainen, hyvin yksinkertainen. Eli olen päättänyt kaventaa kaikkien kolmen blogin sisältöä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, blogi, kirjoittaminen |
Näin teet palautteen antamisen helpoksiMaanantai 9.5.2016 - Heikki Luoma Ihmiset haluavat palautetta. He haluavat tietää kuinka he onnistuvat muiden mielestä. He haluavat tietää mitä muut ajattelevat heidän työpanoksestaan. Vedin konsultointitiimiä Tukholmassa ja kun työmme oli päättynyt, kysyi yksi tiimiläisistä minulta palautetta. Kerroin että hän oli tehnyt kaiken minkä oli luvannut tehdä. Häneen saattoi luottaa. Sanoin, että hän ei pitänyt siitä, että johdin hanketta, koska hän oli ollut aikaisemmassa hankkeessa minua vanhempi konsultti ja asetelma oli kääntynyt toisin päin. Sanoin, että ilman tuota hän olisi toiminut paremmin. Ruotsalainen oli hämmästynyt, katsoi minua ja sanoi minun olevan oikeassa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen ja coaching, muutos, palaute |
Ajattelu on raskasta työtä ja siksi moni laiskotteleeMaanantai 2.5.2016 - Heikki Luoma Koskaan ennen ei niin monelle ole maksettu ajattelusta kuin nykyään ja silti moni vain sipaisee. Ajattelu on nimittäin raskasta työtä. Näin kirjoittaa David Rock kirjassaan Your Brain at Work. Ihminen pystyy pohtimaan keskittyneesti vain lyhyen hetken ennen uupumistaan. Monille se on tunti. Toisille se voi olla kolme tuntia. Toimitusjohtaja Jani kertoi kuinka asiakaspalaveri oli vienyt mehut. Tiedän tunteen. Pidän omat asiakassessioni maksimissaan kolmen tunnin mittaisina, koska ne kuluttavat energian. Kaikki eivät sitä tiedä. He luulevat ihmisen kestävän miten pitkään tahansa, mutta päivän kestävä seminaari on lopussa jo aika puuroa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, työ, johtaminen, ajattelutyö, prosessointi |
3 tilannetta, jolloin korjaavaa palautetta ei saa antaaPerjantai 29.4.2016 - Juha Ahola Milloin ei saa antaa korjaavaa palautetta?
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen |
Asiantuntijayrittäjyyden nurjapuoliKeskiviikko 27.4.2016 - Kari Vahtolammi Olen maininnut, että olen sapattivapaalla kevääseen asti. Yksi syy siihen lienee tuo asiantuntijayrittäjyyden nurjapuoli. Mielestäni asiantuntijuuden ostamiseen liittyy jotain vastavuoroisuutta eli laskut on hyvä maksaa ajoissa. Katselin aamulla ikkunasta ulos ja pohdin, että lähdenkö käymään TTY:llä. Omat opiskelut pitäisi käynnistää kevään osalta. Samalla pohdin hiukan tulevia asioita ja mietin miksi olen sapattivapaalla. Yksi noista sapattivapaan syistä on niinkin yksinkertainen kuin että olen aika turhautunut siihen, että osa pienyrittäjistä ei osaa yrittämisen pelisääntöjä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, yrittäminen, yrittäjä, yritys, lasku, laskutus, maksut, sopimus, sopiminen |
Myyntijohto ei voi estää ongelmien ilmaantumista mutta voi kehittää niiden ratkaisukykyäMaanantai 25.4.2016 - Heikki Luoma Myynti on yrityksen toiminnoista se, josta ehkä selkeimmin havaitsee ongelman. Kun budjetin ylärivi jää vajaaksi, on myynnissä ongelma. Asiakkaiden ostokäyttäytyminen voi muuttua. Ne vähentävät ostojaan. Iso asiakas voi mennä konkurssiin. Paras myyjä lähtee ja vie asiakkaita mennessään. Myyjät eivät tapaa asiakkaita tarpeeksi. Kilpailija tulee ja vie markkinat. Toimituskyky on heikko. Työ on tempoilua. Epätoivo ja syyttely. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, Johtaminen ja coaching, Muutos suunnittelu ja toteutus, myynti, markkinointi, Strategia ja jalkautus |
7 estettä korjaavan palautteen antamisellePerjantai 22.4.2016 - Juha Ahola Korjaavan palautteet esteitä
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen |
Musta joutsen, yllätysten tekijäKeskiviikko 20.4.2016 - Kari Vahtolammi Aikoinaan oletettiin kaikkien joutsenien olevan valkoisia. Oletus oli aivan luonteva, koska harva oli käynyt Australiassa tai Uudessa Seelannissa ihmettelemässä lintuja. Eli koska kukaan ei ollut nähnyt mustaa joutsenta, niin niitä ei ollut. Kaikki joutsenet olivat valkoisia Mustan joutsenen avulla voidaan kertoa toisenlaistakin tarinaa. Se on se yllättävä tekijä, joka muuttaa yht’äkkiä maailmaa. Jokin sellainen asia, jota ei edes osaa kuvitella ennekuin se osuu kohdalle. Kukaan ei olisi voinut ajatella syyskuun 11 päivä 2001, että joku rysäyttää lentokoneella päin pilvenpiirtäjää. Se oli musta joutsen eli yllättävä tapahtuma, jota kukaan ei osannut ennustaa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, musta joutsen, yllättävä tekijä, muutos |
Yrittäjä, ymmärrä kysynnän ja tarjonnan laki ja nosta hintaa, jos?Perjantai 15.4.2016 - Juha Ahola Liikkeenjohdon konsulttina kuulen monenlaisia uskomuksia ja ajatuksia. Tässä yksi yrittäjän haaste. ”Pakko palkata osa-aikainen työntekijä, kun kädet eivät riitä kysynnän kasvaessa.” Työllistäminen on hieno asia ja yhteiskuntavastuullista työtä, mutta ei välttämättä itsetarkoitus. Jos kerran olet lähtenyt yksinyrittäjäksi työllistämään itsesi, mikä pakko sinun olisi ottaa riskiä palkkaamisesta? Totta kai skaalaaminen palkkaamisen kautta on hyvä mahdollisuus saada katetta myös toisten tekemästä työstä, mutta tosiaan mahdollisuus, ei itsestäänselvyys. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, yrittäjä, yrittäminen, kysyntä, tarjonta, työ, palkkaaminen |
Myytti#5: Kirjallinen työsopimus pätee ainaTiistai 12.4.2016 - Petri Heinola Olenko ymmärtänyt oikein, että kirjallinen työsopimus pätee aina ja sen mukaan on toimittava, vaikka ehdot tuntuisivat kohtuuttomilta? Jopa lakiteksti antaa hyvinkin paljon tulkinnan varaa tässä asiassa. Toki tämä lähtee siitä, ettei sopimus ole varsinaisesti lainvastainen vaan siinä on jokin tai joitakin pätemättömiä kirjauksia. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Petri Heinola, työelämän myytinmurtaja, työsopimus |
Toimitusjohtaja on menettänyt työpaikkansaMaanantai 11.4.2016 - Heikki Luoma Tietämättä mikä toimistolla odotti painoin napista hissin kolmanteen kerrokseen kuten monta kertaa aiemminkin. Näin hissin lasiseinän läpi alla olevan kahvilan ja muutaman aamuvirkun kahvittelijan katoavan kuiluun. Sitten hissi pysähtyi. Avasin oven. Sisällä toimistossa aulasihteeri sanoi, että hallituksen puheenjohtaja Pekka odottaa neuvotteluhuoneessa. Se oli kummallista. Mitä ihmeen asiaa hänellä voi olla, ajattelin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen ja coaching, muutos |
Asiakaspalvelupuhelun vaiheet - puhelua johtaa asiakaspalvelija!Perjantai 8.4.2016 - Juha Ahola 1. ALOITUS ja 2. SILTA Asiakas esittäytyy ja kertoo, millä asialla soittaa. – Vastatessasi kerro yrityksesi nimi, osasto ja nimesi – Puhu selkeästi, älä kuitenkaan monotonisesti – Muista: Heti alun ensivaikutelma synnyttää tunteen |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö |
Varmuudesta ja varmuudestaKeskiviikko 6.4.2016 - Kari Vahtolammi Vastasin perjantaina puhelimeen, jossa valtion virkaihminen kertoi, että vastapuoli oli pyytänyt yhdessä kiista-asiassa lisäaikaa. Syynä oli kuulemma kantajan asiamiehen puute. Nooh, asiamiehet katoaa useinkin samoista syistä kuin työntekijät, alihankkijat ja muut. Eli kun alkaa keksimään omia sääntöjä maksupostien hoitamiseen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, riita-asia, aika, ajanpuute, lasku, maksaminen |
Ray Dalion johtamisen periaate: totuus on tarkka ymmärrys todellisuudestaMaanantai 4.4.2016 - Heikki Luoma On hyvin todennäköistä, ettet ole kuulut koskaan Ray Daliosta. En minäkään ollut kunnes vastikään luin hänestä. Latasin hänen kirjoituksensa Principles kuten kuulemma noin 2 miljoonaa muuta on ladannut minua aiemmin. Ray Dalio on Bridgewater nimisen sijoitusyhtiön perustaja. Se hallinnoi 150 miljardin euron sijoitusvarallisuutta, mikä on noin 3-kertainen summa Suomen valtion budjettiin verrattuna. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, Johtaminen ja coaching, Muutos suunnittelu ja toteutus, Myynti ja markkinointi, Strategia ja jalkautus |
Keskiluokassa on perseaukisia ja ylpeys saattaa olla yksi syy siihenPerjantai 1.4.2016 - Juha Ahola Joku on joskus sanonut, että eivät ne suuret tulot, vaan pienet menot. En allekirjoita tuota 100%, mutta tuossa on paljon viisautta. Karkeasti ottaen rahankäyttöä voidaan jakaa kolmella eri tavalla ja nimeän nämä nyt A-, B- ja C-tyypeiksi. A-tyypit saavat TULOJA ja kuluttavat kaiken, mitä tienaavat MENOIHIN. B-tyypit saavat TULOJA, jolla hankkivat VELKAA ”velkavarallisuutta” kuten autoja, veneitä, kesämökkejä, jotka aiheuttavat lisää MENOJA. C-tyypit saavat tuloja, mutta käyttävät siitä mahdollisimman paljon VAROJEN (varallisuus) kerryttämiseen vaikkapa sijoitusasuntojen tai muiden sijoitusten merkeissä. Nämä VARAT tuottavat lisää TULOJA ja he voivat hankkia lisää VAROJA ja positiivinen sykli. Tuottoja he voivat käyttää MENOIHIN. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, talous, luotto, menot, tulot, ihmistyypit |
Luovuttavia asioitaKeskiviikko 30.3.2016 - Kari Vahtolammi Marja Leena Toukonen on kirjoittanut kirjan nimeltä Unelmatyöskentely. Se on työkirjamainen opas, jolla ohjataan ihmisiä toteuttamaan unelmiaan. Yksi aiheista on se, kuinka luopua asioista. Tai oikeammin, kuinka saa muutoksen aikaiseksi ja samalla kiinnittää huomion nykyhetkeen ja tärkeisiin asioihin. Olin käymässä Tredun kirjastossa ja selailin kirjoja. Yksi kirja kiinnitti huomiota eli Unelmatyöskentely, jossa ohjataan omanlaiseen elämään. Kirjassa on harjoituksia, jotka ohjaavat ajattelua löytämään otteen oman elämänsä ohjaamisesta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, unelmatyöskentely, työskentely, vastuu |
Bemaria ostamassaKeskiviikko 23.3.2016 - Kari Vahtolammi Hiukan pönäkkä toimitusjohtaja meni bemarikauppaan, kierteli, kaarteli ja katseli. Oli kolmesataasarjalaista, pikkuista avomallia ja tummaa isoa farmaria. Ja silmät kiiluen johtaja jäi katselemaan tummaa isoa farmaribemaria, sellaista joka sopii hyvin menestyvän firman pomolle. Urheillinen ja hiukan ylellinen, sellainen pomon auto. Retein elkein pomo meni myyjän luo ja kysyi, että mitä maksaa ja maksetaanko osissa. Myyjä kertoi hinnan, sopi maksuaikataulun ja lupasi toimittaa ajokin. Kaupasta sovittiin, kättä lyötiin päälle ja avaimet luovutettiin pomon käsiin. Ja samalla tehtiin lippusia ja lappusia, joku niistä meni rekisteröintiin ja toisessa sovittiin osamaksuista. |
5 kommenttia . Avainsanat: Kari Vahtolammi, autokauppa, auto, maksu, maksuhuomautus |
Hyvä myyjä on onnellinen häviäjäMaanantai 21.3.2016 - Heikki Luoma Amerikkalainen nimeltä Strong julkaisi vuonna 1925 nimitykset ominaisuudet, hyödyt, vastaväitteiden käsittely ja kaupan päättäminen. Hän keksi myös avoimet ja suljetut kysymykset. Harva tietää, että nuo on keksitty jo 90 vuotta sitten, mutta ne ovat edelleen voimissaan myynnissä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö |