Blogin arkisto

Näin lähdet Twitteriin - koulutusvideo

Keskiviikko 21.1.2015 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgTwitter on mitä loistavin mahdollisuus yrittäjälle verkostoitua ja kasvattaa näkyvyyttä. Lisäksi se on hyvä kanava asiakaspalveluun ja asiakkaiden sitouttamiseen. Mutta mitä moni ei ota huomioon on se, että sosiaaliseen mediaan osallistuminen lisää näkyvyyttä myös hakukoneissa!

Twitteriin osallistuminen nostaa näkyvyyttäsi myös hakukoneissa.

Twitteristä saat itse yhtä paljon kuin annat: tietoa, näkyvyyttä, uusia tuttavuuksia… Verkko- ja palvelutoimialojen lisäksi myös kivijalkamyymälät hyötyvät Twitteristä. Sen lisäksi että Twitteristä voi saada kävijöitä omille verkkosivuilleen, sen avulla voi ajaa liikennettä myös myymälään!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, twitter, sosiaalinen media

Sisältömarkkinointi, miten löydät siihen aikaa?

Keskiviikko 14.1.2015 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgSisältömarkkinointi aiheuttaa tuskaa pienelle yrittäjälle, jolla aika on muutenkin kortilla. Mutta miten tuskalta voisi välttyä?

Tuskin on olemassa yrittäjää, joka ei olisi joskus ahdistunut siitä, kuinka hänen "pitäisi" muistaa kirjoittaa blogiinsa ja "pitäisi" tuottaa sisältöä sosiaaliseen mediaan. Tässä artikkelissa kerron neljä syytä miksi sisältömarkkinointi on tärkeää ja neljä keinoa toteuttaa sitä järkevästi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, sisältömarkkinointi

Näin kirjoitat verkkosivujen tekstit - 5 vinkkiä

Keskiviikko 7.1.2015 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgVerkkosivujen tekstit ovat ratkaiseva osa yrityksesi markkinointia. Moni on sitä mieltä, että mitä vähemmän tekstiä kotisivuilla on, sen parempi. Myönnän, itsekin ajattelin näin, noin viisi vuotta sitten. Mutta nyt tiedän paremmin.

Lyhyt teksti ei myy paremmin, kuin pitkä teksti. Tarvitaan vakuuttelua, perusteluita ja faktaa. Hakukonenäkyvyyden kannalta on tärkeää, että jokaisella sivulla on vähintään 300 sanaa. Kolmensadan sanan joukkoon on jo aika helppo istuttaa sivun avainsanojakin. Myös sivuston rakenteella on merkitystä. Älä siis piilota sisältöä alasivuille vaan tuota riittävästi sisältöä joka sivulle. Mutta pidä huoli siitä, että teksti on sujuvaa ja nopeasti luettavaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, tekstisuunnittelu, internetsivut, verkkosivut, blogi

Näin verkkokauppa kasvatti myyntiään

Keskiviikko 26.11.2014 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgOnko sinulla verkkokauppa tai kivijalkamyymälä? Oletko ajatellut, miten voisit kasvattaa myyntiäsi digitaalisen markkinoinnin avulla? Tässä esimerkki yrittäjästä, joka kasvatti myyntiään kolmessa vuodessa reilusta 60 tuhannesta eurosta seitsemään miljoonaan!

Diana Harbour, yrittäjä ja äiti, perusti yrityksensä The Red Dress vuonna 2005. Hän aloitti myynnin kivijalkamyymälässä, mutta vasta verkkokauppa vei hänet menestykseen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, verkkokauppa, yrittäminen, yritys, myynti, asiakaspalvelu, viestintä, markkinointi

Tuntuuko blogin perustaminen ylivoimaiselta?

Keskiviikko 19.11.2014 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgBlogin perustaminen on teknisesti helppoa, mutta moni kokee käytännön kirjoittamistyön ylivoimaiseksi. Koska itse näen, miten tärkeä osa yrityksen markkinointia blogi on, jaksan jatkuvasti muistuttaa läheisiä yrittäjiäystäviäni sen perustamisesta. Monella se on ollutkin jo mielessä, mutta…

Hirveä kynnys kirjoittaa se ENSIMMÄINEN artikkeli.

En kehtaa, en uskalla. Mistä ihmeestä kirjoitan?

En saa aikaiseksi. Ei kukaan sitä lue kuitenkaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, blogi, bloggaaminen, markkinointi

Vaativa pomo

Tiistai 28.10.2014 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgJatketaan vielä hiukan hyvä pomo, paha pomo asiaa. Luin aamulla pikavuorossa Antti Apusen ja Jari Jarantaisen Sisäisen markkinoinnin opasta. Ja siellä puututtiin samaan asiaan kuin omassa hyvä, paha pomo kirjoituksessa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, pomo, työ, johtaminen, sisäinen markkinointi,

Sisältömarkkinointi on muotia nyt ja jos mietit sisältömarkkinoijaksi ryhtymistä niin lue tämä ensin

Maanantai 14.7.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgKerron miten sisältömarkkinoinnilla saa tuloksia. Tuloksilla tarkoitan myyntiä ja tilauksia. Niistähän loppujen lopuksi on kyse.

Usein markkinoinnin yhteydessä puhutaan tunnettuuden kasvattamisesta. Taustalla on ajatus, että yrityksen ollessa tunnettu, asiakkaat muistavat ottaa yritykseen yhteyden, tai ostaa yrityksen tuotemerkkiä, kun asiakkaalle syntyy tarve.

Se pätee edelleen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, sisältömarkkinointi, myyjät, haastajamyynti

Oksentamalla myyjä tappaa hyvänkin viestin! Älä tyhjennä lipasta ensikohtaamisessa!

Perjantai 13.6.2014 - Juha Ahola

kuva

Kokematon tai omalla toiminnalleen sokea (tai hetkellisesti sokeutuva) myyjä lankeaa ansaan. Hän tykittää lippaat tyhjäksi kerralla tottumuksestaan tai tyhmyyttään ymmärtämättä sitä, että ihmisen kyky vastaanottaa tietoa kerralla on rajallinen.

Kaikkien viestien määrä on selvästi korkeampi kuin vastaanottokyky, mutta todellisuudessa läpäisevien viestien määrä jää vielä vastaanottokyvyn alle. Missä kaikkealla tämä todentuu esimerkiksi?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, Markkinointiviestintä, mainonta, myynti, blogikirjoittaminen

Riston myynnin prosessi on vanhanaikainen ja siitä haluaako hän uudistaa sen nykyaikaiseksi voi riippua yrityksen koko tulevaisuus

Maanantai 9.6.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgRiston myynnin prosessi on vanhanaikainen ja siitä haluaako hän uudistaa sen nykyaikaiseksi voi riippua yrityksen koko tulevaisuus

Riston yrityksen tilanne on vaikea. Yrityksen myynti laskee, kannattavuus on heikko ja markkina on muuttunut muutamassa vuodessa.

Riston mielestä hänen yrityksensä kiertävät myyjät saavat liian vähän tilauksia ja myyjien matkaamisesta tulevat kulut ovat suuret. Sitten Risto kertoi etsivänsä uusia myyjiä kasvattaakseen myyntivoimaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, Risto, yritys, myynti, asiakas, markkinointi

Haastajamyynnin toteutus

Maanantai 12.5.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMyynnin ja markkinoinnin kehittävät koordinoidusti asiakasta opettavat teemat ja viestit, jotka haastajamyyjät kommunikoivat asiakkaille. Koko myyjäkunnalla on sama viesti kerrottavana.

Yritys tarvitsee foorumin, jolla myynnin ja markkinoinnin yhteistyö tapahtuu, päätetään aineistoista ja miten valitut aineistot tehdään, jaetaan tehtävät ja vastuut.

Yritys voi tarvita työkalun aineistojen jakamiseen myyjien käyttöön. Työkalu on SalesFrame. SalesFramen avulla myynnin ja markkinoinnin johto ohjaa haastajamyyjiä toteuttamaan sovitun haastajamyynnin strategian.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, haastajamyyjä, haastajamyynti, markkinointi, myynnin suunnittelu, myynti, myyntiaineisto, myyntimalli, myyntimateriaali, myyntiprosessi, myyntistrategia, ratkaisumyynti, salesframe, toteutus, yhteistyö

Haastajamyynti organisaation myyntistrategiaksi

Maanantai 5.5.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgHaastajamyynti toimii yksilötasolla yksittäisten myyjien oma-aloitteellisuudesta ja taidoista riippuen. He ovat parhaita myyjiä, mutta heitä on vähän.

On tietenkin epärealistista odottaa, että jokainen myyjä osaisi asiakkaitten liiketoiminnan paremmin kuin asiakkaat itse ilman organisaation antamaa tukea.

Organisaation laajuisena asiakkaiden haastaminen, myynnilliset innovaatiot ja uuden näkemykset edellyttävät myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, haastajamyyjä, haastajamyynti, markkinointi, myynnin suunnittelu, myynti, myyntimalli, myyntiprosessi, myyntistrategia, ratkaisumyynti, strategian jalkautus, strateginen myynti, yhteistyö

Asiakkaan tarpeiden kyselystä tarpeiden kertomiseen

Maanantai 14.4.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgKovin juttu nykyajan b2b-myynnissä on, etteivät asiakkaat tarvitse myyjää samalla tavalla kuin ennen. Ratkaisumyyjät ovat totuttautuneet tunnistamaan asiakkaiden tarpeita ja myymään tarpeisiin sopivia ratkaisuja. Se toimi, koska asiakkaat eivät tienneet miten ratkaista itse omia ongelmiaan.

Ratkaisumyynti olettaa, että asiakkaat tietävät mitkä asiakkaan ongelmat ovat, mutta eivät osaa ratkaista niitä ilman ratkaisumyyjää.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, b2b, haastajamyyjä, haastajamyynti, markkinointi, myynnin suunnittelu, myynti, myyntimalli, myyntiprosessi, myyntistrategia, ratkaisumyynti, strategian jalkautus, toteutus, uusasiakashankinta

Sorrut tähän virheeseen kuitenkin - tästä pitää tietoisesti irrottautua! Asiakas ei ole niin persaukinen kuin sinä olet?

Perjantai 28.3.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpg"Minä taidan olla liian kallis konsultti."

"Meidän tuote/palvelu taitaa olla liian kallis."

Kallis? Onko 50000 euroa paljon vai vähän rahaa? Entäpä 200 euroa? Ei rahasumma sano vielä sitä, onko se iso vai pieni, sillä sehän riippuu siitä, mihin sitä vertaa tai mitä niillä saa. Ja hinta on VAIN yksi tuotteeseen tai palveluun liittyvä seikka.

Myyjän tehtävä ei ole keksiä, miksi asiakas ei osta, eikä myyjän tehtävä ole päättää (arvata summamutikassa), millä hinnalla asiakas ei osta. Myyjän tehtävä on myydä!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyntityö, markkinointi, asiakas

Näin laadit hyvän myyntikirjeen

Maanantai 24.2.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgHyvä myyntikirje on sellainen, jonka vastaanottaja huomaa ja lukee. Huono on tietysti sen vastakohta: vastaanottaja ei noteeraa eikä lue sitä.

Hyvän myyntikirjeen ei tarvitse myydä jokaiselle ollakseen hyvä. Yleensä riittää että kirjeen avulla löytyy sellaisia asiakkaita, jotka tarvitsevat tuotettasi tai palveluasi nyt juuri. Se on hyvä asia, ettet saa turhia kiinnostuneita, jotka vain kuluttaisivat aikaasi, eivätkä kuitenkaan ostaisi mitään.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, konseptimyynti, konsultatiivinen myynti, markkinointi, markkinointikirje, myyminen, myynnin suunnittelu, myyntikirje, myyntiprosessi

Kate-eurot tehdään siellä, missä asiakas haluaa ostaa!

Perjantai 3.1.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgKaverini oli mennyt tänään ostamaan uusia renkaita autoonsa. Hän meni ensin rengasliikkeeseen A, jossa sai käveleskellä omin nokkine ympäri liikettä ilman katsekontaktia, tervehtimisistä tai muutakaan kontaktia ko. liikkeen henkilökuntaan liki puolen tunnin ajan, kunnes turhautui kiireisen näköisenä pyörivien työntekijöiden palveluhaluttomuuteen. Vastapäisessä liikkeessä B yksi henkilökunnasta tuli palvelemaan jo heti pihalla kaverini avatessa auton oven ja noustessa ulos. Palvelu oli erinomaista ja kuinka ollakaan kaverini maksoi samanlaisista renkaista mielellään 100 euroa enemmän kuin vastapäisessä paikassa, jossa palvelu tökki pahan kerran.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, asiakaspalvelupäällikkö, myyminen, myynti ja markkinointi, myyntityö

Pilottihankkeet myyntitoiminnan kehittämisen apuna

Maanantai 30.12.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMitä on myynnin pilotointi?

Pilotointi tarkoittaa kokeilua, testiä ja harjoitusta. Kun amerikkalaiset tv-sarjojen tuottajat keksivät uuden tv-sarjaidean he tekevät ensiksi pilottijakson, jonka tuloksia he arvioivat ja jos tulokset näyttävät lupaavilta, he aloittavat sarjan tuotannon.

B2b-myynnissä voi tehdä vastaavalla tavalla.

Moni yritysohjelmistoja myyvä yritys pyrkii ensin myymään asiakkaalle pilotin eli ohjelmiston kokeilun, jonka avulla kerätään palautetta ohjelmiston toimivuudesta ja tarpeista jatkokehitykseen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: johtaminen, kokeilu, konseptimyynti, konsultatiivinen myynti, markkinointi, muutoksen johtaminen, muutoksen suunnittelu, muutos, myynnin suunnittelu, myynti, pilotointi, pilotti, strategian jalkautus, toteutus, uusasiakashankinta

Trainers? Houselle 100 000 taalan vinkki, ettette jää jalkoihin!

Perjantai 27.12.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgInnovatiivisuus! Uusiutuminen. Prospektointi. Asiakasmahdollisuuksista käsin yrityksen johtaminen! Itsensä alentaminen asiakkaan edessä myyjän rooliin! Kerro tarina mahdollisimman monelle. Maailma täyttyy kohinasta, kohtaaminen jää. Uusiutuminen edellyttää uusia tuttavuuksia, uusia ihmisiä. Tekeminen ja kokeilu, kokemuksellinen oppiminen. Vain kokemuksesta voi oppia ajattelemaan uudella tasolla.

Trainers’ Housen leijonat eivät karjahtele, eivätkä näe metsää puilta tai puita metsässä?

Yllä olevat poiminnat ovat johtajuusguru, yrittäjä, Jari Sarasvuon viimeaikaisista puheista poimittua. Olen kahlannut Sarasvuon kirjoja läpi, olen kuunnellut äänikirjoja ja lisäksi kevään radio-ohjelma-aineistoa, 21 jaksoa, olen ammentanut lukuisia kertoja per jakso läpi (latasin ne mp3:na puhelimeen ja juoksulenkeillä toimivat hyvänä kaverina).

Lue lisää »

5 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, carpe diem, myyminen, myynti ja markkinointi, sarasvuo, tartu hetkeen, yrittäminen, yritysjohtaminen

Rookie-tason munaus mainonnassa jättää kertomatta...

Perjantai 22.11.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTein vastikään rekrymainoksen A4:lle copy-paste-menetelmällä kotisivuiltamme. Asettelin muutaman kuvan vielä houkuttimeksi, ja mainos oli valmis. Siitä tuli ihan ok:n näköinen.

Eilen vaimoni katsoi kyseistä rekrymainosta vänkärin paikalla autossa, ja vilkaisin itse sitä noin sekunnin ajan. Oivalsin samantien, että mainoshan on aivan luokattoman tasoinen yhdestä syystä. Selvästi markkinointiviestinnän alkeet olivat unohtuneet mainosta tehdessä.

Markkinointiviestinnässä ei nimittäin riitä, että viestistä (mainoksesta) selviää, MITÄ viestii, vaan aivan keskeisessä roolissa on myös, KUKA viestii.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, yrittäminen, rekrytointi, markkinointi, markkinointiviestintä, mainostaminen, case

Uskon uusasiakashankinnan peukalosääntöihin

Maanantai 11.11.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgOn yrityksiä, joiden johto on tyytyväinen nykyiseen asiakasmäärään. Johdolla on siihen syynsä.

Yleensä yritysten johto kuitenkin havittelee uusia asiakkaita. Heille uusien asiakkaiden hankkiminen on se asia, jossa onnistuminen määrittää menestyykö yritys isosti, keskinkertaisesti vai huonosti.

Menestyvä uusasiakashankinta on prosessi. Siinä edellinen vaihe määrittää mitä myyjä tekee seuraavaksi. Asiakkaiden hankinta on kuin pesäpalloa. Pallo lyödään niin, että ulkopelaaja ehtii juosta kakkospesältä kolmoselle. Ulkopelaaja etenee kohti kotijuoksua.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, uusasiakashankinta, asiakkuus, asiakas

Asiakas tinkaa ehkä tyhmyyttään!

Perjantai 30.8.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOletko kohdannut tinkaavia asiakkaita? Tuleeko usein se tunne, että hinta on laitettava tosi tiukille, jos myyt esim. sellaisia tuotteita, joissa pelivaraa on? Asiakas vaikuttaa tietävän myös kilpailijoiden hinnoittelun. Sinun on usein käännyttävä toimitusjohtajan tai myyntijohtajan puoleen, onnistuuko tällainen ja tällainen kauppa?

Suostut siis asiakkaan talutushihnaan kuin koiranpentu! Kyllä asiakasta pitää palvella suurella nöyryydellä, mutta myös itsekunnioituksella. Myytävistä tuotteista (tai palveluista) on jäätävä katetta, jotta liiketoiminta voi jatkua ja työpaikat säilyvät.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, asiakaspalvelupäällikkö, huippumyyjä, myyminen, myynti ja markkinointi, myyntityö

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »