Blogin arkisto

Esihenkilöviestinnän työkalupakki: Mihin esihenkilöviestintää tarvitaan?

Tiistai 8.8.2023 - Eila Mäntyjärvi

Esihenkilöviestintä on keino tutustua tiimiinPuhe

Esihenkilöviestintä on tärkeä osa johtamista ja varsinkin aloittavalle esihenkilölle tärkeä tapa tulla tutuksi ja tutustua omaan tiimiin.

Tässä esihenkilöviestinnän työkalupakissa kerron esihenkilön viestintätehtävistä ja annan kymmenen viestintävinkkiä työtään aloittavalle esihenkilölle.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Esihenkilöviestinnän työkalupakki

Esiintymistaito kuntoon: Kehonkieli paljastaa todelliset tunteesi

Perjantai 17.3.2023 - Eila Mäntyjärvi

Puhe

Puhetaitoon ei kuulu vain se, mitä puhut, vaan myös se, miten puhut. Kehonkielellä voi luoda vakuuttavuutta, mutta epävarma tai ristiriitainen kehonkieli voi myös murentaa sitä ja saada kuulijat epäilemään sanomaasi. Siksi on tärkeää, että kehonkieli puhuu samaa kieltä sanojen kanssa.

Kehonkieli paljastaa, mitä oikeasti tunnemme ja ajattelemme; ajatuksemme ja tunteemme ikään kuin ”vuotavat” huomaamattamme ulos. Hyvin nopeat reaktiot näkyvät ennen niiden peittämistä niin sanottuina mikroilmeinä.

Jotta luomme puhujina uskottavuutta, meidän täytyy seistä sanojemme takana myös tunnetasolla. Esiintymiskammoiselle kehonkielen hallinta tarkoittaa sitä, että jos hän onnistuu tsemppaamaan itseensä luottamusta ja positiivista asennetta, varmuus huokuu myös ulospäin eikä jännitys näy yhtä pahasti kuulijoille – jos lainkaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

7 vinkkiä, joilla saat tiimisi loistamaan

Maanantai 16.1.2023 - Eila Mäntyjärvi

Puhe

Esihenkilöviestintä ja esihenkilön vuorovaikutustaidot ovat ratkaisevassa roolissa siinä, miten hyvin tiimi työskentelee ja miten hyvin sen tavoitteet täyttyvät. Esihenkilön viestintä- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat työilmapiiriin, työssä viihtymiseen ja sitä kautta yrityksen tai organisaation tuloksiin. Hyvillä vuorovaikutus- ja viestintätaidoilla esihenkilö saa tiiminsä loistamaan!

(Postaus sisältää lopussa myös kaupallisia linkkejä. Ne on merkitty *merkillä)

Kahdenkeskinen keskustelu on ”rikkainta” viestintää, koska silloin voit keskittyä täysin keskustelukumppanisi sanalliseen ja sanattomaan viestintään

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

Pidä vaikuttava puhe - muista eetos, paatos ja logos!

Keskiviikko 26.10.2022 - Eila Mäntyjärvi

Puhe

Hyvä puhe vangitsee kuulijansa ja jää mieleen. Mutta mistä syntyy puhe-esityksen voima?

Yhteistyökumppanini Pauli Vuorio kertoo jokaisessa Vaikuttava puhe ja esiintyminen -koulutuksessamme yli kaksi tuhatta vuotta vanhoista vaikuttavan puheen peruspilareista eli eetoksesta, paatoksesta, logoksesta ja kairoksesta. Esittelen ne nyt myös Enerzian blogissa!

Antiikin Kreikassa vaikuttaneen retoriikan eli puhetaidon kehittäjän Aristoteleen mukaan puheen voima syntyy ethoksesta, toisin sanoen puhujan olemuksesta, pathoksesta eli tunteiden herättämisestä sekä logoksesta eli vakuuttavasta ja loogisesti jäsennellystä sisällöstä. Ethoksen, pathoksen ja logoksen toimivasta yhteispelistä syntyy kairos, toimiva ajoitus, jolla puhuja vakuuttaa kuulijansa.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

Lean ja myynnin johtamisen taito

Keskiviikko 28.9.2022 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgAmerikkalaisen Eric Riesin kirja The Lean Startup oli menestys. Yksi kirjan sanomista on nopeat kokeilut. Tehdään nopeasti ja testataan toimiiko, opitaan ja päätetään jatkosta.

Voi olla, että suomalainen Supercell käyttää samoja oppeja. Ainakin sen toimitusjohtajan Ilkka Paanasen mukaan peliyhtiö hylkää toimimattomat pelit nopeasti. Yhtiö on tappanut useita peliprojekteja ennen osumistaan jättimenestyspeliin.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, lean, johtaminen, myynnin johtaminen, myynti, myyntityö

Menestyjät erottuvat kaikkialla

Keskiviikko 31.8.2022 - Rauno Korpi

Yritysvalmentajan taipaleella pyrkii aistimaan menestymisen ja toisaalta menestyksettömyyden juurisyitä.  Ainakin muutamien tekijöiden toteutumisella näyttävät menestymisen edellytykset paranevan oleellisesti sattumaa paremmiksi. 

Lue lisää »

9 kommenttia . Avainsanat: Asiakas, yritysvalmentaja, menestys, menestyjä, luotettavuus, Rauno, Korpi, Rauno Korpi

100 vuotta sitten Frank Bettger keksi nämä 13 ohjetta tullakseen huippuluokan myyjäksi

Tiistai 7.6.2022 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgFrank Bettgerin (s.1888) kirja Miten minusta tuli huippuluokan myyjä on yksi maailman myydyimmistä myyntikirjoista. Kirjan suomenkielisestä käännöksestä oli vuonna 1983 otettu jo neljä painosta ja alkuteos ilmestyi 1953.

Poimin kirjan hyllystä. Selasin sen kellastuneita lehtiä ja silmäni osuivat luetteloon asioista, joihin Frank Bettger nuorena myyjänä päätti keskittyä viikon kerrallaan.

Ajattelen, että luettelon idea itsensä kehittämisestä on ajaton. Menetelmä sopii ehkä jopa paremmin nykyaikaan kuin aikaan sata vuotta sitten, koska meidän on nykyään vaikeampi keskittyä  kuin kauan sitten.

Lue lisää »

7 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoman, myynti, markkinointi, kehittyminen

Johda viisaasti: 10 vinkkiä toimivampaan esihenkilöviestintään

Maanantai 6.6.2022 - Eila Mäntyjärvi

EILA_LOKKA.jpg

Johtamisella ja esihenkilötyöllä on valtava rooli työssä viihtymisessä, yhteisiin tavoitteisiin sitoutumisessa ja tuloksen tekemisessä. Johtaminen ja esihenkilötyö ovat mitä suurimmassa määrin viestintää, joten ei ole ihme, että suurimmassa osassa organisaatioita sisäinen viestintä on yksi suurimpia kehittämisen kohteita.

Tässä blogissa saat kymmenen vinkkiä, joilla voit kehittää esihenkilöviestintääsi, kommentoithan, jos olet eri mieltä!

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

Mihin esimiestä, johtajaa, valmentajaa tai sparraajaa tarvitaan?

Tiistai 3.5.2022 - Juha Ahola

juhaahola.jpgEräs alainen toimitti esimiehelleen valmistelemansa kirjallisen esityksen pyydetystä suunnitteilla olevasta projektista.

Esimies kysyi muutaman tunnin kuluttua alaiseltaan:

”Oletko tehnyt parhaasi tämän esityksen eteen?”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen

Parkinsonin lain vaikutus uusasiakashankintaan

Keskiviikko 5.1.2022 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgBrittiläinen virkamies Cyril Northcote Parkinson keksi yli 60 vuotta sitten omaa nimeään kantavan lain. Parkinsonin lain mukaan työ laajenee siten täyttäen työn suorittamiselle varatun ajan.

Parkinson kuvaili kuinka se tapahtuu. Vapaalla oleva vanhempi nainen käyttää päivän postittaakseen kortin veljentyttärelleen. Tunti kuluu postikortin valintaan, toinen silmälasien etsimiseen, puoli tuntia osoitteen hakemiseen, 1,5 tuntia kortin kirjoittamiseen ja 20 minuuttia sen päättämiseen ottaako sateenvarjo mukaan kun vie postikortin laatikkoon.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö

Et voi olla puoliksi raskaana!

Maanantai 4.10.2021 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTammikuussa osallistuin Juhani “Tami” Tammisen seminaariin. Hän puhui mm. menestyvän joukkueen rakentamisesta. Eräs lause jäi pyörimään mieleeni ihmisten väliseen luottamukseen liitteyn. Tami sanoi, että luottamusta joko on tai sitä ei ole.

Et voi olla puoliksi raskaana – joko olet tai et ole.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, luottamus, sopimus, työyhteisö, epäluottamus

Neljä ostamiseen vaikuttavaa asiaa jotka jokaisen myyjän on hyvä tietää

Perjantai 1.1.2021 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgUseimmat b2b myyjät keskittyvät myynnissä kahteen asiaan: järkeen ja kollektiivisuuteen.

Noiden kahden asian vastakohtia ovat tunne ja henkilökohtaisuus. Niiden vaikutus ostopäätökseen on suurempi.

Tunteeseen ja henkilökohtaisuuteen perustuvat päätökset ovat nopeita. Ne kuluttavat vähän henkistä energiaa. Ne tehdään lonkalta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä, myynti, myyntityö, asiakaspalvelu, asiakas

Myynti on nyt vakava asia

Torstai 28.5.2020 - Pauli Vuorio

Suomessa on 286 042 yritystä (Tilastokeskus 2018). Ne työllistävät 1,4 miljoonaa ihmistä ja tuottavat veroja, joilla maksetaan palveluita kaikille. Yrityksistä 93 prosenttia on alle 10 hengen yrityksiä.

2000-luvulla uudet työpaikat Suomessa ovat syntyneet pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Vuosina 2001-2018 pk-yritykset loivat työpaikkoja yli 150 399 hengelle. Yritysten 434 miljardin euron liikevaihdosta yli puolet (58%) syntyy pk-yrityksissä ja pk-sektorin osuus BKT:sta on runsaat 40 prosenttia. Yrityksistä alle 10 työntekijän yrityksiä on 265 894 (93%).

Mitä tapahtuu, jos vaikkapa puolet näistä alle 10 työntekijän yrityksistä ajautuu konkurssiin koronaepidemian myötä? Rahat vain yksinkertaisesti loppuvat. Isoilla luvuilla se tarkoittaa sitä, että 1,4 miljoonaa työntekijää x 93% x 50% = 650 000 työntekijää menettää työpaikan ja toimeentulon.

Suurimmassa uhassa ovat ensin nämä pienyritykset, joissa kassavirralla eli tämän päivän myynnillä maksetaan erääntyvät laskut. Kaikilla ei ole pahan päivän varaa. Nyt on valtiovallan syytä ottaa nämä luvut tosissaan. ALV, YEL ja muut lakisääteiset maksut sekä kriisilainoitus, keinoja on paljon, jos vaan tahtoa on.

Nyt jos koskaan on meidän suomalaisten aika puhaltaa yhteen hiileen ja tehdä yhteistyötä. Tärkeintä on tietysti jokaisen terveyden turvaaminen. Toiseksi tärkeintä on työpaikkojen ja ihmisten toimeentulon turvaaminen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: myynti, myyntityö, myyntitaito

Naulaaminen, yksinkertaistako?

Keskiviikko 20.5.2020 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgSiitä on jo vuosia tai vuosikymmeniä, kun istuin työkalupakin kulmalla ja join maitoa lasipullosta. Mutustin voipaperista kääröstä esiinkuorittuja eväsleipia ja kysyin isältäni, että mikä tuossa naulaamisessa on niin vaikeaa. Siinähän vain lyödään nauloja puun sisään.

Hän katseli ja vastasi. Ei naulaamisessa ole mitään vaikeaa. Otetaan vasara ja löydään naulaa ja joskus aina käytetään saattajaa apuna ettei puu kolhiinnu. Niinhän se on, naulaaminen ei ole vaikeaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, työnteko, koulutus, kouluttautuminen, some, sosiaalinen media

Hissipuhe

Keskiviikko 17.7.2019 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgHissipuheen pitäminen on taito, jossa hyvä idea tai tuote paketoidaan parin kolmen minuutin esitykseksi. Kolme minuutia on hyvin lyhyt aika vakuuttaa vastapuoli oman iden kannattavuudesta.

Hissipuhe on itsellekkin hyvin uusi asia eli en ikinä ole pitänyt tuollaista kolmen minuutin puhetta, jossa pyrin vakuuttamaan vastapuolen oman ideani, tuotteeni tai vaikkapa oman osaamiseni tasosta. Ja siksi päätin hiukan tutkia millainen on hyvä hissipuhe.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, puhe, hissipuhe, ensivaikutelma, puhetyyli, puhetaito

Jos sen joku minulle kertoisi

Maanantai 15.7.2019 - Kari Vahtolammi


Useimmat b2b myyjät keskittyvät myynnissä kahteen asiaan: järkeen ja kollektiivisuuteen.

Noiden kahden asian vastakohtia ovat tunne ja henkilökohtaisuus. Niiden vaikutus ostopäätökseen on suurempi.

Tunteeseen ja henkilökohtaisuuteen perustuvat päätökset ovat nopeita. Ne kuluttavat vähän henkistä energiaa. Ne tehdään lonkalta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, keskustelu, tehokkuus, arvo, työaika, työvoimakustannus, työteho

Väärä asenne on tuhoisampi kuin ammattitaidottomuus

Torstai 6.6.2019 - Olli Linjala

Kokeneemmalla on oikeus ja velvollisuus ohjata sekä opastaa ammatillisissa asioissa. Isoihin asioihin otetaankin kantaa ja korjataan joskus ulkopuolistenkin asiantuntijoiden avulla. Pieniin asioihin - asioihin jotka tuntuvat mitättömiltä, niihin harvemmin puututaan.

Lue lisää »

8 kommenttia . Avainsanat: Asenne, kielteisyys, hauskuus, työyhteisö

Niin myötä- kuin vastoinkäymisissä!

Perjantai 2.12.2016 - Petri Niskanen Yritys-, organisaatio- ja työyhteisövalmentaja

Otsikon sanat ovat kaikille meistä tuttuja vihkiseremoniasta. Parisuhteen kestävyys ja arvopohja punnitaan parhaiten vastamäessä. Sama pätee johtajuuteen. Kevyemmilläkin johtamiskyvyillä ja heikommalla sitoutumisella saattaa pärjätä myötäkäymisissä, hyvinä aikoina. Vastamäessä johtaja punnitaan.

Lue lisää »

7 kommenttia . Avainsanat: Johtaja, johtajuus, Petri Niskanen, nuorkauppakamari, organisaatio, työyhteisö, valmentaja, muutos, menestyksen salaisuus, Henry Giessenbier, Viktor Frakl

Juntit pois puhelinmyynnistä!

Torstai 1.12.2016 - Eila Mäntyjärvi

Kännykän soitto herättää minut linja-auton unettavasta hurinasta. "Täällä Päivi Pälättäjä Gyne-Vakuutuksesta hei. Oletko kuullut, että tutkimusten mukaan peräti joka kymmenes suomalainen nainen sairastuu rintasyöpään ja sinun ikäisilläsi riski on peräti…".

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: myynti, puhelinmyynti, asiakaspalvelu, yritys, myyjä, asiakaspalvelija, puhelinmyyjä, puhelinmarkkinointi, telemarkkinointi, telemarkkinoija, myyntityö

Asiantuntijayrittäjyyden nurjapuoli - osa kaksi

Torstai 1.12.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgKävin eräässä virallisessa tapaamisessa. Vastapuolelta sinne tuli asianhoitaja, joka oli hiukan vielä ulkona asioiden saamaasta käänteestä. Keskustelu oli hyvin mielenkiintoinen ja opettavainen.

Itsellä on paha tapa tallentaa kaikki sähköpostikeskustelut jotka liittyvät työntekoon. Niin hyvät kuin huonotkin viestit. Ja erityisesti kaikki sellaiset viestit, jotka voin tulkita vastaanottotarkistuksiksi. Eli sellaiset, joita voidaan tulkita pöytäkirjoiksi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, yrittäminen, yrittäjä, yritys, maksut

Vanhemmat kirjoitukset »